TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Lietuvoje - elektroninės prekybos bumas

2011 08 16 0:00
Daugėja jaunimo, kuris užaugo prie kompiuterio ir neturi nepagrįstų baimių pirkti internetu. Tai daryti išdrįsta ir nenusivilia vis daugiau pagyvenusių žmonių.
LŽ archyvo nuotrauka

Ekonomikos krizė nepakirpo sparnų bene vienintelei ūkio šakai - elektroninei prekybai. Sunkmečiu sumažėjus daugelio gyventojų pajamoms, internetu prekiaujančios įmonės sugebėjo gerokai padidinti klientų skaičių siūlydamos gerokai mažesnes kainas nei tradicinės parduotuvės.

Per krizę išaugo ne tik elektroninės prekybos apimtis, bet ir tokia prekyba besiverčiančių įmonių - nuo 2007 metų jų Lietuvoje kasmet padaugėdavo beveik dvigubai.

Kaip gaivus vėjo gūsis

"Vienareikšmiškai galiu teigti, kad internetinė prekyba šiuo metu Lietuvoje išgyvena pakilimą. Atsigaunant rinkai ir keičiantis vartotojų apsipirkimo įpročiams, perkančiųjų internetu nuolat daugėja. Dar pernai internetu pirko 10,8 proc. šalies gyventojų, o paskutinių tyrimų duomenimis, šiandien internetu apsiperka net 70 proc. daugiau žmonių - 18,5 procento. Spartų internetinės prekybos augimą rodo ir mūsų portalo rezultatai - per pirmus šešis 2011-ųjų mėnesius pasiekėme 15 mln. litų apyvartą, tai beveik du kartus daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai", - LŽ teigė UAB "Pigu.lt" generalinis direktorius ir Lietuvos elektroninės prekybos asociacijos prezidentas Dainius Liulys.

Jis mano, kad augimą skatina kelios priežastys. Pirma, atsigaunanti Lietuvos ekonominė padėtis. Antra, aktyvus elektroninių parduotuvių konkuravimas su mažmeniniais prekybos tinklais ne tik teikiamų prekių kokybe, asortimentu, geru klientų aptarnavimu, bet, svarbiausia, ir mažesne prekių kaina. Trečia priežastis, D.Liulio nuomone, yra pasikeitę pirkėjų įpročiai. "Per pastaruosius ekonomikos nuosmukio metus pirkėjai išmoko ieškoti pigesnių, tačiau gerų produktų, naudotis aktyviai reklamuojamomis interneto parduotuvių akcijomis. Manau, pirkėjai įvertino tiesioginį elektroninės prekybos pranašumą - greitą, paprastą bei patogų apsipirkimą - ir pagrindinę naudą - galimybę sutaupyti. Na, o tai išugdė pasitikėjimą tokia prekyba. Be to, spartėjant gyvenimo tempui, ypač didžiuosiuose miestuose, žmonės pradeda vertinti ir laiką, jie svarsto: ar važiuoti į parduotuvę, stovėti eilėje, ar geriau tuo metu susitvarkyti kitus reikalus, būti su šeima ir draugais", - kalbėjo LŽ pašnekovas.

Pradėjęs veikti ekonomikos krizės išvakarėse - 2008-ųjų vasarą, "Pigu.lt" prekybos apimtį padidino daugiau nei septynis kartus, palyginti su pirmaisiais darbo metais, ir šiuo metu užima apie 35 proc. Lietuvos elektroninių parduotuvių rinkos. Tai bene didžiausia ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje veikianti lietuviška interneto parduotuvė.

Pasak D.Liulio, prekių populiarumas priklauso ir nuo sezono. Vasarą pirkėjai dažniau renkasi laisvalaikio ir sporto prekes - miegmaišius, palapines, dviračius, fotoaparatus, navigacijos sistemas, lieknėti padedančius lankus ar treniruoklius, perka ir stambesnių daiktų - vejapjovių, lauko baldų. "Šiuo metu ypač aktualios mokyklinės prekės - pirkėjai jau aktyviai ieško kompiuterinės technikos, vaiko kambario baldų, rašomųjų ir kompiuterių stalų, kėdžių ir, žinoma, mokyklinių kuprinių, o jų pasiūlyti galime išties nemažai. Prieš Kalėdas, be abejo, daugiau parduodame dovanoms skiriamų prekių - karaliauja kvepalai, kosmetikos priemonės, smulki virtuvinė technika - kavos aparatai, smulkintuvai, taip pat treniruokliai, standieji diskai", - apie prekybą internetu pasakojo D.Liulys.

Interneto parduotuvėse prekių kainos gerokai mažesnės nei mažmeniniuose tinkluose. Tai esą taip pat vilioja pirkėjus.

Apyvarta išaugo 20 kartų

Prieš pat krizę elektroninę prekybą pradėjusi statybinių medžiagų, ūkio ir buities apyvokos reikmenų prekybos tinklą turinti "Senukų" bendrovė taip pat nuosekliai didino prekybos apimtį. UAB Senukų prekybos centro Elektroninės prekybos skyriaus vadovė Gintarė Jodikaitienė LŽ teigė, kad prekyba internetu niekada nebuvo smukusi ir nuo pat pradžios tik didėja. Pasak jos, šių metų pirmą pusmetį, palyginti su su tuo pačiu laikotarpiu pernai, "Senukų" elektroninės prekybos užsakymų skaičius padidėjo tris kartus, apyvarta - du kartus.

"Pradėjome prekiauti per pačią krizę - 2009 metų kovo mėnesį, blogiausiu laikotarpiu, tačiau jau treji metai matome tik augimą. Palyginti su pačia pradžia, prekybos apimtis išaugo daugiau kaip 20 kartų - tiek prekių asortimentas, tiek apyvarta", - LŽ sakė G.Jodikaitienė.

Jos nuomone, augimą lemia tai, kad vis daugiau žmonių nori taupyti ir laiką, ir pinigus, be to, pamažu gerėja ekonominė padėtis. Bendrovė atliko apklausą, norėdama sužinoti, kodėl pirkėjai renkasi ne tradicinę išvyką į prekybos centrą, o elektroninę prekybą. 36 proc. respondentų teigė, kad tai daryti skatina mažesnės prekių kainos nei prekybos centruose, 36 proc. jų nurodė patogumą - nereikia išeiti iš namų, 7 proc. apklausos dalyvių nurodė, kad arti nėra "Senukų" prekybos centro, 6 proc. jų tenkino greitas (per 1-2 dienas) prekių pristatymas į namus.

Palyginti su bendrovės mažmenine ir urmo prekyba, elektroninė prekyba kol kas užima mažesnę dalį, bet sparčiai plečiasi. Daugiau kaip pusę "Senukų" interneto svetainėje parduodamų prekių - 60 proc. - sudaro buitinė, vaizdo ir garso technika, toliau eina sezoninės, sporto, laisvalaikio prekės, santechnika, sodo ir daržo, apdailos, remonto prekės.

G.Jodikaitienė mano, kad elektroninės prekybos pranašumai akivaizdūs: "Nereikia niekur važiuoti, deginti degalų, ieškoti prekės ir konsultanto, stovėti prie kasos ir brangiau mokėti. Užsakai per 10 minučių ir jau kitą dieną - arba vėliausiai dar kitą - gauni prekę, be to, nereikia turėti grynųjų pinigų. Mes klientų nevarom kažkur atsiimti prekių - šios atkeliauja tiesiai į jų namus, darbą ar kitą pasirinktą vietą (pavyzdžiui, ligoninę). Daugumą siuntų, kurių kaina nesiekia 500 litų, pristatome nemokamai. Visas prekes galima grąžinti per septynias dienas. Jei pageidauja, žmogus gali apžiūrėti prekę bet kurioje "Senukų" parduotuvėje visoje Lietuvoje. Taigi internetinės prekybos minusų kaip ir nėra", - tikino pašnekovė.

Pasak G.Jodikaitienės, dažniausiai elektroninėje erdvėje apsiperka didesnes nei vidutines pajamas gaunantys didžiųjų miestų gyventojai.

Skaičiai

51 proc. perkančiųjų internetu sudaro vyrai ir 49 proc. moterys, 66 proc. pirkėjų yra 21-40 metų; 26 proc. - 41-60 metų, jaunimas iki 20 metų ir vyresni nei 60 metų asmenys sudaro tik 4 proc. pirkėjų. Pagal profesiją pirkėjai pasiskirsto taip: 45 proc. - samdomi darbuotojai, 21 proc. - darbininkai, 19 proc. - valstybės tarnautojai, 10 proc. - studentai, 5 proc. - pensininkai. Dauguma pirkėjų yra didžiųjų miestų gyventojai, bet sparčiai daugėja ir rajonuose gyvenančių pirkėjų. Vis dėlto pirmauja Vilnius, paskui eina Kaunas, Klaipėda ir mažesni miestai.

Prekyba auga kaip ant mielių

Kaip LŽ sakė Statistikos departamento Ryšių su visuomene skyriaus vyriausioji specialistė Birutė Stolytė, pastaruosius metus prekyba internetu tolygiai augo, ekonomikos krizė jos bemaž nepalietė. Statistikos departamento duomenimis, 2008 metais elektroninės prekybos paslaugomis asmeniniais tikslais naudojosi 5,9 proc. visų 16-74 metų Lietuvos gyventojų, 2009 metais jų buvo 8,5 proc., 2010 metais - 10,8 procento.

Užsakomoji prekyba paštu arba internetu šių metų pirmą pusmetį sudarė 0,8 proc. mažmeninės prekybos. 2011 metų pirmą pusmetį prekybos internetu apimtis, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, išaugo 16 procentų. Per 2010 metų tą patį laiką augimas siekė 76 procentus.

Pastaruosius penkerius metus sparčiai daugėjo ir užsakomąja prekyba paštu bei internetu besiverčiančių įmonių: 2007-aisiais jų buvo 44, 2008-aisiais - 88, 2009-aisiais - 129, 2010-aisiais - 273.

Mažesnės darbo sąnaudos

Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos (LVDK) generalinis direktorius Danas Arlauskas mano, kad sparčią elektroninės prekybos plėtrą pirmiausia lemia vartotojų poreikis įsigyti pigesnių prekių. "Juk ne paslaptis, kad Lietuvoje tėra keli buitinės technikos, statybų sektoriaus ar drabužių ir avalynės tiekėjai, beveik nėra jokios konkurencijos. Todėl šios prekės prekybos centruose dažnai kainuoja net brangiau nei Vakarų Europoje. Tai itin keista, nes, pavyzdžiui, atlyginimai ten ir čia skiriasi labai stipriai. Todėl prekiautojai internetu turi daug erdvės mažinti kainas", - svarstė D.Arlauskas.

Be to, prekių pardavimo internetu sąnaudos gerokai mažesnės, todėl irgi galima mažinti kainas. "Steigiant tokias parduotuves reikia mažiau išlaidų ir laiko: neprivalu ieškoti patalpų, gauti įvairių leidimų, įveikti begalės biurokratinių trukdžių. Nereikia ir jokio užstato - iš esmės už viską iš anksto sumoka vartotojas, o prekės jam pristatomos vėliau. Įprastose parduotuvėse pirmiausia gauni prekę, o moki paskui arba net renkiesi išperkamąją nuomą. Taigi šiuo atveju interneto parduotuvių savininkai nepatiria jokios rizikos, o sąnaudos - minimalios", - aiškino D.Arlauskas.

Kita internetinės prekybos populiarumo priežastis ta, kad Lietuvoje labai sparčiai buvo diegiamas plačiajuostis ryšys, didėjo interneto skverbtis. "Internetas plėtojosi net sparčiau nei kai kuriose Europos Sąjungos šalyse. Technologiškai esame imlesni ir mielai naudojamės šiomis priemonėmis. Galų gale tai iš tikrųjų itin patogu. Man pačiam teko pirkti internetu: svetainėje apžiūri prekes - ir viskas, tai labai taupo laiką", - patirtimi dalijosi LVDK generalinis direktorius.

Rinkoje darosi ankšta

D.Arlauskas prognozuoja, kad elektroninė prekyba ir toliau sparčiai plėsis, nes ji ypač patogi vartotojams. "Sakoma, kad tarp prekės ir vartotojo turi būti kuo trumpesnis atstumas tiek laiko, tiek sąnaudų atžvilgiu. Internetas būtent šias dvi sąlygas ir atitinka, - mano D.Arlauskas. - Vienintelis trūkumas, kad žmogus netenka malonumo pasivaikščioti po parduotuvę "kaip po muziejų", matyti, apžiūrėti, liesti ir išsirinkti prekę. Bet kuo toliau, tuo labiau šie dalykai tampa ne tokie svarbūs. Dabar žmogus dažnai ateina į parduotuvę žinodamas, ko jam reikia. Prekių deficito laikais lietuviui itin buvo smagu pavaikščioti, pasižiūrėti į vitrinas, pačiupinėti prekę. Taip, avalynės ar drabužių nepasimatuosi, bet, pavyzdžiui, kosmetikos, skalbimo priemonės, buitinė technika yra unifikuotos, nėra reikalo jų ypač žiūrinėti. Ką ypatinga pamatysi žiūrėdamas į televizorių - jie visi vienodi. Žinoma, gal batų ar kostiumų internetu perka mažiau, nori pasimatuoti, kad tiktų", - svarstė D.Arlauskas.

"Senukų" Elektroninės prekybos skyriaus vadovė G.Jodikaitienė taip pat mano, kad prekybos internetu apimtis Lietuvoje tik didės. "Vis daugiau žmonių renkasi šią prekybos rūšį. Daugėja jaunimo, kuris užaugo prie kompiuterio ir neturi nepagrįstų baimių pirkti internetu. Tai daryti išdrįsta ir nenusivilia vis daugiau pagyvenusių žmonių", - teigė pašnekovė.

Tačiau G.Jodikaitienė mano, kad Lietuvos internetinėje prekyboje konkurencija gana arši. "Elektroniniu būdu mes parduodame iki 50 tūkst. pavadinimų prekių, o konkurentų netrūksta - Lietuvos rinka maža, ypač arši konkurencija tarp buitinės technikos ar vaizdo ir garso technikos prekių pardavėjų. Šiemet kai kurie konkurentai pradėjo neetišką kovą: jie skelbia prekybos centrų kainas ir taip lygina nelyginamus prekybos kanalus - juk yra skirtingos išlaidos ir kitokia prekybos specifika. Tai verčia ieškoti naujų konkuravimo būdų", - tikino Senukų prekybos centro Elektroninės prekybos skyriaus vadovė.

"Taip, konkurencija išties yra. Šiuo metu Lietuvoje veikia apie 500 įvairių interneto parduotuvių, netgi sunku būtų pasakyti tikslų jų skaičių, mat vienos jų įkuriamos, kitos - uždaromos. Bet kuriuo atveju pirkėjams rekomenduočiau rinktis tik patikimas, saugias ir ilgai gyvuojančias interneto parduotuves, nes tik taip bus užtikrintas geras aptarnavimas, be to, taip bus tikri, kad nepatirs nuostolių, o užsakytas pirkinys juos pasieks laiku ir toks, kokį užsisakė", - LŽ kalbėjo "Pigu.lt" vadovas D.Liulys.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"