TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Lietuvoje pirkimas internetu - lyg džiunglės

2013 01 05 9:00
Patariama prieš sudarant pirkimo-pardavimo sutartį internete sužinoti kuo daugiau informacijos apie pardavėją. /Oresto Gurevičiaus nuotrauka

Lietuvos teisės aktai nenustato interneto pardavėjui prievolės elektroniniu paštu siųsti vartotojui pirkimo-pardavimo sutartį ir patvirtinti prekės pirkimo sandorį. Iš anksto sumokėjęs šimtus litų už pirkinį žmogus negali būti tikras, ar jo užsakymas priimtas ir prekė bus jam pristatyta.

Apsipirkimas internetu Lietuvoje gali ilgam sugadinti nuotaiką. LŽ skaitytojai, kuri praėjusių metų gruodžio 10 dieną internetu sumokėjo visą kainą už čiužinį bendrovei "Padvaiskas ir Ko" per jos interneto parduotuvę, su šia parduotuve pirmą kartą pavyko susisiekti tik šių metų sausio 2 dieną.

23 dienos tylos

"Išsirinkau interneto parduotuvėje lietuviškos įmonės netoli Vilniaus gaminamą prekę ir prieš ją užsakydama paskambinau nurodytu telefonu. Atsiliepusi darbuotoja patarė užsakyme nurodyti savo elektroninį adresą ir telefoną. Esą gavę mano banko pavedimą vadybininkai su manimi susisieks ir susitars dėl nusipirkto čiužinio pristatymo. Interneto parduotuvėje buvo nurodytas pristatymo terminas - 10-15 dienų. Už prekę sumokėjau iš karto po to pokalbio. Tačiau iki Kalėdų ne tik nesulaukiau skambučio, bet ir pačiai prisiskambinti svetainėje nurodytais laidiniu bei mobiliuoju telefonais vėliau nebepavyko. Skambutis būdavo atmetamas. Jokio laiško apie mano užsakymo priėmimą taip pat nesulaukiau", - LŽ pasakojo pirkėja.

Paskutinėmis praėjusių metų darbo dienomis - gruodžio 27 ir 28-ąją - vilnietė pastebėjo, kad bendrovės "Padvaiskas ir Ko" interneto parduotuvė lyg ir nebeveikia: prekių užsakymo sistema "negyva", visų čiužinių kaina nurodoma 0,00 litų. Pirkėjai tai sukėlė nerimą: gal bendrovė, kuriai ji iš anksto sumokėjo beveik 600 litų už prekę, bankrutavo?

Vilnietė pasakojo, kad įtarimai išsisklaidė tik po Naujųjų metų švenčių, kai susisiekti su parduotuve vis dėlto pavyko. Tačiau telefonu atsiliepusios vadybininkės nesugebėjo atsakyti, kodėl prieš 23 dienas įsigyta prekė vis dar neatvežta ir pinigai negrąžinami, nors bendrovės įsipareigotas prekių pristatymo terminas praleistas ir dvigubai viršytas. "Mane telefonu sujungė čia su viena, čia su kita neprisistačiusia įmonės darbuotoja. Galiausiai trečia pašnekovė prisipažino aptikusi įrašą, kad už prekę esu sumokėjusi, ir staiga pažadėjo - čiužinys man bus pristatytas jau po dviejų dienų. Kitą dieną pagaliau gavau ir tai patvirtinantį laišką", - atsainiu požiūriu į vartotoją stebėjosi pirkėja. Ji dar labiau nustebo, kai po šio pokalbio telefonu parduotuvės interneto svetainėje prekių pristatymo terminas buvo pakeistas - nurodytas du kartus ilgesnis.

UAB "Padvaiskas ir Ko" generalinis direktorius bei valdybos pirmininkas Arvydas Padvaiskas LŽ tikino, kad pirkėjus nuo įmonės interneto parduotuvės atkirto prieš šventes sugedęs telefono maitinimo blokas. "Mes turime vieną vidinį įeinantį numerį, o sekretorė juo skambinančius klientus paskirsto darbuotojams. Telefonas buvo išėjęs iš rikiuotės. Prieš pat Naujuosius atvažiavo specialistas ir viską atkūrė", - aiškino įmonės vadovas.

Pirkėjos pretenzijų, kad su ja beveik mėnesį niekas iš parduotuvės darbuotojų nesusisiekė nei telefonu, nei elektroniniu laišku, įmonės vadovas komentuoti negalėjo. "Reikia pasikalbėti su mergaitėmis", - tarė jis.

Bendrovė skelbia eksportuojanti apie 80 proc. savo gaminamos produkcijos. A.Padvaiskas nustebo išgirdęs klausimą, ar įmonė tebegamina čiužinius, ar gamyba nėra sulėtėjusi, jeigu smulkių užsakymų vykdymas taip vėluoja. "Na taip, gaminama, kodėl turėtų būti gamyba sulėtėjusi?" - stebėjosi įmonės vadovas.

Galima grąžinti be priežasties

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Vartojimo prekių ir paslaugų skyriaus vedėja Rasa Pupienienė LŽ teigė, jog pagal galiojančius teisės aktus užsakyta prekė vartotojui turi būti pristatyta ne vėliau kaip per 30 dienų nuo užsakymo dienos, jeigu sutartis nenumato kitaip.

"Gavęs prekę, vartotojas turi teisę per 7 darbo dienas jos atsisakyti nenurodydamas priežasties. Vienintelis vartotojo mokestis šiuo atveju gali būti tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos. Jei pardavėjas nepakankamai aiškiai pirkėją informavo apie produktą, jo kainą, pristatymo ir apmokėjimo sąlygas, prekių atsisakymo sąlygas, atsisakyti sutarties ir prekės galima per 3 mėnesius nuo jos gavimo. Pardavėjas, gavęs vartotojo pranešimą apie sutarties atsisakymą, privalo per 15 dienų atsiimti prekę ir grąžinti pirkėjui už ją sumokėtus pinigus", - teigė R. Pupienienė.

Jeigu internetu užsakyta prekė nepristatoma laiku, vartotojas, anot jos, pirmiausia raštu turėtų kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Jei pardavėjas nepateikia atsakymo per 10 dienų ar atsakymas vartotojo netenkina, patariama raštu kreiptis į VVTAT (prašymo formą galima rasti tinklalapyje www.vvtat.lt). Prie prašymo būtina pridėti turimus įrodymus (mokėjimą patvirtinančio dokumento kopiją, susirašinėjimo su pardavėju ar paslaugų teikėju medžiagą ir pan.).

Jeigu interneto parduotuvės pardavėjas neatsiunčia el. paštu patvirtinimo apie prekės apmokėjimą ir užsakymo suformavimą, pagrindinis dokumentas, patvirtinantis, kad pirkėjas sumokėjo už prekę ir turi teisę ją gauti nustatytu laiku, yra banko pavedimo kopija. "Teisės aktai nenustato pardavėjui prievolės siųsti sutartį vartotojui el. paštu", - pažymėjo pašnekovė.

Kitokiomis nuostatomis vadovaujasi pripažintos tarptautinės interneto parduotuvės (pavyzdžiui, Amazon.co.uk) ir daugelis lietuvių sukurtųjų. Užsisakęs ir sumokėjęs už prekę kredito kortele pirkėjas iš karto į savo elektroninį paštą gauna automatinį patvirtinimą. Jame dėkojama už pirkimą bei pateikiama visa informacija apie sandorį: pirkėjo vardas ir pavardė bei adresas, pirkinio pavadinimas ir kaina, PVM mokestis bei informacija apie prekės išsiuntimo terminą. Pridedama ir informacija apie pirkėjo teises prekę grąžinti ar keisti užsakymą. "Šis laiškas tėra patvirtinimas, kad gavome jūsų užsakymą, tačiau sutartis pirkti šias prekes nėra įsigaliojusi, kol mes neišsiųsime elektroninio laiško, patvirtinančio, kad prekės jums išsiųstos", - rašo Amazon.co. uk.

Kai kuriems interneto pardavėjams Lietuvoje dar toli iki tokių standartų. Tad R.Pupienienė pataria prieš sudarant pirkimo-pardavimo sutartį internete sužinoti kuo daugiau informacijos apie pardavėją bei pasidomėti, ar elektroninei parduotuvei nepradėta bankroto procedūra.

Faktai

2011 metais VVTAT gavo apie 170 vartotojų skundų dėl elektroninės prekybos, o pernai tokių skundų gauta beveik 300.

Dažniausiai skundžiamasi dėl nepristatytų ar ne laiku pristatytų prekių, netinkamos gautų prekių kokybės, neišsamaus informacijos suteikimo ir pan.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"