TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Lietuvos sankcijos laivo nepavijo

2011 11 23 9:00

Vengdama atsakomybės dėl tragiškos avarijos Klaipėdos uoste, atėmusios dviejų jūrininkų gyvybes, lenkų laivybos kompanija mėto pėdas. Incidento kaltininkas atsidūrė Pietų Amerikoje, todėl neaišku, kaip reikės atlyginti nukentėjusiesiems padarytą žalą.

Klaipėdos apylinkės teisme jau dukart atidėtas bylos dėl neatsargaus dviejų jūrininkų gyvybės atėmimo ir didelės vertės turto sugadinimo nagrinėjimas. Dar pavasarį medžiagą teismui perdavė prokurorai, trejus metus tyrę 2008 metų balandžio 10 dieną Klaipėdos uoste nutikusio, netgi pasaulio mastu labai reto įvykio aplinkybes, kai uosto vilkikų tempiamas prie krantinės laivas "Magdalena" vieną jų pakėlė ir apvertė. Žuvo žmonės. Tačiau šio proceso eigą sunku prognozuoti, nes byla apima ne tik Lietuvos teisės kodeksus, bet ir tarptautinę jūrinę praktiką.

Į pirmąjį teismo posėdį, vykusį rugsėjo 20 dieną, neatvažiavo vienas iš kaltinamųjų - lenkų kompanijoje "Euroafrica Shipping Line" (ESL) laivo "Magdalena" kapitonu dirbęs jūrininkas.

Teismui negavus patvirtinimo, kad diplomatiniais kanalais pasiųstas šaukimas jam įteiktas (tuo metu šis žmogus buvo jūroje), bylos nagrinėjimas atidėtas. Susirgus antram kaltinamajam - Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) locmanui, šią savaitę atversti bylos taip pat nepavyko. Teismui teko atsiprašyti bylos dalyvių lenkų už tolimai kelionei sugaištą laiką.

Du avarijos tyrimai

Kaltinimai byloje pareikšti motorlaivio "Magdalena", plaukiojusio su Maltos Respublikos vėliava, 52 metų lenkų tautybės kapitonui V.M. ir 55 metų Klaipėdos valstybinio jūrų uosto locmanui V.Š.

Ikiteisminį tyrimą byloje atlikę Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Jūrų uosto policijos skyriaus pareigūnai nustatė, jog dėl šių asmenų kaltės motorlaivio "Magdalena" švartavimo prie krantinės metu žuvo vilkiko "Barta" pamaininio kapitono padėjėjas ir jūreivis, trečiajam vyrui pavyko išplaukti. Taip pat buvo sugadintas Klaipėdos jūrų krovinių kompanijai KLASCO priklausantis 1,3 mln. litų vertės vilkikas.

Pasak prokurorės Kristinos Prialgauskienės, "Magdalena" uosto akvatorijos kanalu plaukė nesaugiu greičiu, viršijančiu maksimalų leistiną 6 mazgų greitį, pasirinko netinkamą ir neleistiną vilkimo lyno padavimo būdą. Vilkiko "Barta" įgulai pradėjus švartavimo darbus, motorlaivio priekinis korpusas įsirėmė į vilkiką, jį apvertė ir perplaukė per jį, o du vilkiko įgulos nariai nuskendo.

LŽ jau ne kartą rašė, kad po šio įvykio buvo daromi du navigaciniai tyrimai - valstybinis ir privatus. Pagal vieną jų, kurį atliko Lietuvos saugios laivybos administracija, locmano ir kapitono kaltės neįžvelgta - esą laivas plaukęs saugiu greičiu, o taisykles neva pažeidusi "Bartos" komanda.

Tačiau KLASCO tokias išvadas užprotestavo, nes duomenys rodė, kad buvo priešingai. Ši medžiaga taip pat pridėta prie ikiteisminio tyrimo dokumentų, kurių pagrindu įtarimai pareikšti "Magdalenos" kapitonui ir laivo savininkams.

Laivo neareštavo

Dar vykstant tyrimui prokurorė K.Prialgauskienė LŽ aiškino, kad buvo kreiptasi teisinės pagalbos į Maltą dėl lenkų kompanijos ESL laivo "Magdalena" arešto. Tačiau teisiniai skirtumai sutrukdė pritaikyti sankcijas.

"Magdalena" praėjusiais metais spėjo patekti į dar vieną incidentą Suomių įlankoje. Šis 13 864 tonų talpos (DWT) laivas tada trenkėsi į triskart mažesnio Danijos laivo "SC Nordic" dešinįjį bortą.

Pastarasis judėjo priešpriešine kryptimi į Vakarus su plieno kroviniu, lenkų laivas buvo tuščias. "Magdaleną" lydint ledlaužiui danų laivas stabtelėjo, o "Magdalenos" kapitonas sulėtinti greičio nesugebėjo. Įvyko susidūrimas.

Po remonto "Magdalena" Baltijos jūroje nepasirodė, o šiemet kovą viena jūrinės informacijos agentūra įdėjo skelbimą, kad motorlaivis parduodamas. Internete paskelbti duomenys rodo, kad jau septintą kartą pavadinimą pakeitęs laivas, kurio tarptautinės jūrų organizacijos (IMO) registro numeris 8302234 yra vienintelė pastovi savybė, birželio mėnesį įgijo naują savininką. Dabar jis priklauso kompanijai "Naviera Yacu Taski SA" ir vadinasi "Yacu Taski", o jo operatorius Pietų Amerikos regione yra "Peru - Amazonės laivybos linija".

Pirmajame teismo posėdyje Klaipėdoje rugsėjo mėnesį prokurorė išreiškė nuomonę, kad šį teismo procesą bus stengiamasi vilkinti, o laivą apsaugoti nuo arešto. Todėl ji prašė teismo užtikrinti baudžiamojoje byloje pateiktus ieškinius ir apriboti lenkų kompanijos bei laivo kapitono nuosavybės teises. Jos prašymų teisėja Stefa Naščenkovienė nepatenkino, o skundą Klaipėdos apygardos teismas atmetė.

Žala milijoninė

KLASCO yra pareiškusi beveik 2 mln. litų civilinį ieškinį dėl turtinės žalos atlyginimo. Vilkiką teko traukti iš vandens, remontuoti, gauti jūrinio saugumo sertifikatus, jo prastovų metu įmonė negavo planuotų pajamų.

Civiliniais ieškovais byloje taip pat pripažintos dvi draudimo bendrovės, reiškiančios beveik pusės milijono litų ieškinį, o nukentėjusiaisiais pripažinti žuvusių jūrininkų artimieji sieks 200 tūkst. ir 30 tūkst. litų žalos atlyginimo.

Teismo posėdyje šią savaitę paaiškėjo, kad ieškinį pateiks ir po avarijos likęs gyvas vilkiko "Barta" jūrininkas. Taip pat yra gautas prašymas kompensuoti žalą ir iš trečiosios draudimo bendrovės.

Maksimali bausmė už neatsargų gyvybės atėmimą, kai yra pažeistos teisės aktų nustatytos specialios elgesio saugumo taisyklės, - laisvės atėmimas iki šešerių metų.

Tik nukentėjusieji vargu ar siekia pasodinti jūrininkus į kalėjimą. Juos labiausiai skaudina po incidento parodyta neįžvalgi Lietuvos pozicija dėl savo šalies įmonių ir žmonių interesų gynimo. Tąkart KVJUD vadovybė "Magdalenos" nesulaikė. Motorlaivis buvo skubiai iškrautas ir išleistas iš uosto pasitenkinus raštišku kapitono paaiškinimu. O kas dabar "Yacu Taski" sugaudys Amazonės džiunglėse, visiškai neaišku.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"