TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

LLRI: AE nesėkmės atveju vartotojai nėra apsaugoti

2012 06 25 14:40

Lietuvos laisvosios rinkos institutas atkreipia dėmesį, kad naujos atominės elektrinės projektas yra didelė, svarbi ir rizikinga investicija, o pavyzdžiai iš paskutinės pasaulinės finansų krizės rodo, kokias neigiamas pasekmes gali turėti nepamatuota rizika.

LLRI pabrėžia, kad nors politiniais sprendimais rizikos panaikinti neįmanoma, tačiau valstybė privalo užtikrinti, kad politiniais sprendimais paremtų investicinių projektų nuostoliai ir žala nebūtų perkeliami su investicijomis nesusijusiems žmonėms, visų pirma, energijos vartotojams bei mokesčių mokėtojams.

„Svarbu pastebėti, jog šiuo metu nepakankamai dėmesio skiriama projekto grėsmių analizei: kas bus, jei prielaidos, kuriomis remiamas AE projektas, nepasiteisins. Nei projekto šalininkai, nei priešininkai iki šiol nėra sukūrę mechanizmo, kaip būtų galima apsaugoti vartotojus nuo neigiamo atominės elektrinės veiklos scenarijaus,“ – pastebi LLRI prezidentas Žilvinas Šilėnas.

LLRI pastebi, jog viena esminių projekto grėsmių gali kilti tuomet, jei naujos AE gaminama energija rinkoje nebus konkurencinga. Tuomet atsirastų tikimybė, kad vartotojai taps valdžios sprendimų įkaitais ir bus priversti pirkti brangią naujos AE energiją. Mechanizmų, kaip priversti vartotojus pirkti brangią energiją, kurios jie nenori, Lietuvos teisinėje bazėje jau yra, o kadangi įstatymai tokių ribojimų neuždraudžia, ateityje jų gali atsirasti ir daugiau.

Būdai, kaip vartotojai gali būti priversti pirkti brangesnę energiją

Poveikis

Kas pajus

Apribojus ar uždraudus pigios energijos importą

 

Didės galutinė elektros energijos kaina vartotojui

Tiesiogiai - Vartotojai

AE parduodamą energiją subsidijuojant per Visuomenės interesus atitinkančias paslaugas (VIAP)* ar panašius mechanizmus

*Šiuo metu VIAP sudaro 7 ct iš 45 ct kWh kainos

Didės galutinė elektros energijos kaina vartotojui

Tiesiogiai - Vartotojai

AE parduodamą energiją subsidijuojant tiesiogiai iš energijos kainos dedamosios, ar netiesiogiai - vidiniais įmonių finansiniais srautais.

 

Didės galutinė elektros kaina vartotojui.

Infrastruktūros įmonės patirs nuostolių

Tiesiogiai – Vartotojai. Netiesiogiai – akcininkai, valstybė, biudžetas

Būdai, kaip vartotojai gali būti priversti pirkti brangesnę energiją

Poveikis

Kas pajus

Apribojus ar uždraudus pigios energijos importą

 

Didės galutinė elektros energijos kaina vartotojui

Tiesiogiai - Vartotojai

AE parduodamą energiją subsidijuojant per Visuomenės interesus atitinkančias paslaugas (VIAP)* ar panašius mechanizmus

*Šiuo metu VIAP sudaro 7 ct iš 45 ct kWh kainos

Didės galutinė elektros energijos kaina vartotojui

Tiesiogiai - Vartotojai

AE parduodamą energiją subsidijuojant tiesiogiai iš energijos kainos dedamosios, ar netiesiogiai - vidiniais įmonių finansiniais srautais.

 

Didės galutinė elektros kaina vartotojui.

Infrastruktūros įmonės patirs nuostolių

Tiesiogiai – Vartotojai. Netiesiogiai – akcininkai, valstybė, biudžetas

Kita išskiriama grėsmė – projektas gali užtrukti ilgiau nei planuota bei pabrangti, kas neretai įvyksta stambiuose projektuose. Kadangi Lietuvoje į projektą investuoja valstybės kapitalas, išaugus projekto kainai, trūkstamas lėšas privalės surasti valstybės kapitalas ir mokesčių mokėtojai.

Kaip išaugusi projekto finansavimo našta gali būti perkeliama vartotojams

Poveikis

Kas pajus

Projektui skiriamos lėšos iš valstybės biudžeto, didinamas dalyvaujančių įmonių įstatinis kapitalas.

Didės biudžeto išlaidos

Tiesiogiai - visi mokesčių mokėtojai, biudžetas

Subsidijuojamas skolinimasis, prisiimant paskolas, garantijas ar kitokius įsipareigojimus valstybės vardu.

Didės valstybės skolinimosi rizika, augs skolinimosi kaina

Tiesiogiai - visi mokesčių mokėtojai, biudžetas

Kaip išaugusi projekto finansavimo našta gali būti perkeliama vartotojams

Poveikis

Kas pajus

Projektui skiriamos lėšos iš valstybės biudžeto, didinamas dalyvaujančių įmonių įstatinis kapitalas.

Didės biudžeto išlaidos

Tiesiogiai - visi mokesčių mokėtojai, biudžetas

Subsidijuojamas skolinimasis, prisiimant paskolas, garantijas ar kitokius įsipareigojimus valstybės vardu.

Didės valstybės skolinimosi rizika, augs skolinimosi kaina

Tiesiogiai - visi mokesčių mokėtojai, biudžetas

„Įgyvendinant AE projektą svarbu užtikrinti maksimalų skaidrumą ir aiškumą. Reikia garantijų, kad vartotojai nebus verčiami pirkti elektros energijos iš AE ar bet kokio kito šaltinio ar tiekėjo. Būtina įdiegti saugiklius, kad išaugus projekto sąnaudoms, išaugusi finansavimo našta nebūtų automatiškai perkeliama mokesčių mokėtojams ir valstybės biudžetui. Net ir menkiausios abejonės dėl ekonominio atsiperkamumo turi būti išsklaidytos. Tai turi būti ne politinis, o ekonominis projektas, veikiantis rinkos sąlygomis. Jei nauja AE yra stabilumo ar nepriklausomybės energetikoje garantas, jis turi stovėti ant tvirtų rinkos pamatų, o ne ant valdžios garantijų pastolių,“ – sako LLRI prezidentas Žilvinas Šilėnas.

Šaltinis - Lietuvos laisvosios rinkos institutas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"