TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Maisto produktų etiketės keisis

2007 05 25 0:00
Naujas etikečių ženklinimas padės žmonėms geriau suprasti jose pateikiamą informaciją apie produktų maistingumą.
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

Didieji maisto gamintojai produktus žymės taip, kad vartotojams būtų lengviau skaičiuoti kalorijas ir derinti maisto produktus, nors pripažįstama, kad verslui suvienodinti etiketes kainuos labai brangiai

Parduotuvių lentynose jau šiemet išvysime neįprastai paženklintus maisto produktus. Etiketėse bus nurodyti siūlomi maistinių medžiagų ir energijos paros kiekiai (angl. Guideline Daily Amounts arba GDA), o tai turėtų padėti vartotojams pasirinkti ir derinti įvairius produktus pagal subalansuotą individualią dietą.

Nauja ženklinimo sistema nurodys, kiek suaugusiam žmogui per dieną vidutiniškai galima suvartoti cukraus, riebalų, nesočiųjų riebalų rūgščių ir natrio (valgomosios druskos), turint omeny, kad suaugusiesiems rekomenduotina suvartoti ne daugiau kaip 2000 kcal per dieną.

Taigi gamintojai informuos kiek maistinių medžiagų yra vienoje produkto porcijoje ir kiek procentų siūlomo paros kiekio sudaro kiekvienas iš nurodytų elementų. Lygiai tas pats ir su kalorijomis. "Dabar nurodoma, kiek maisto medžiagų bei kalorijų yra 100 gramų produkto. Jei perki 250 gramų sriubos pakelį, tai turi atlikti matematinius veiksmus. Vartotojai neturi tam laiko. Nauja sistema padės žmogui protingai rinktis maistą. Jei nusiperki produktą, kuriame druskos ar cukraus yra 2/3 siūlomos paros normos, tai lengvai matysi, kokį produktą gali derinti", - sakė "Kraft Foods Lietuvos" atstovas Marius Giržadas.

Verslo iniciatyva

Naują etikečių žymėjimo sistemą sukūrė Europos maisto ir gėrimų gamintojų konfederacija (CIAA), vykdydama įsipareigojimus Europos Sąjungai (ES).

CIAA nariams patvirtintos naujos rekomendacijos ir reikalavimai, kaip turi atrodyti etiketės, - neprivalomos. Tačiau 8 didžiausieji Europos maisto ir gėrimų gamintojai - "Nestle", "Unilever", "Pepsico", "Masterfoods", "Danone", "Hellogs", "Kraft" ir "Coca-Cola" - nutarė įgyvendinti šį sumanymą ir naują ženklinimą pradėti vykdyti jau 2007 metų vasarą, o baigti iki 2009-ųjų.

Anot maisto pramonės atstovų, iniciatyva gimė stengiantis patenkinti net keleto Europoje atliktų apklausų patvirtintą vartotojų pageidavimą gauti aiškesnę, patikimesnę, objektyvesnę ir palyginamą informaciją apie produkto maistingumą. "Manome, kad vartotojams, kurie laikosi dietos, etiketėje informaciją apie produkto maistingumą reikia pateikti suprantamai ir paprastai", - sakė Vaidotas Cucėnas, "Coca-Cola HBC Lietuva" ryšių su visuomene vadovas. "Coca-Cola" pirmoji Lietuvos rinkoje pakeis gaminių etiketes, o kaip porciją pasirinko 250 ml, mat vartotojams tai priimtiniausia.

"Norime pažymėti, kad įmonės tai daro savo noru, nes atsižvelgia į vartotojų lūkesčius. Prie didžiųjų kompanijų prisideda vis daugiau vietinių kiekvienos šalies gamintojų.

Visi, kas prisideda prie iniciatyvos, produktus ženklins pagal vienodą sistemą visose šalyse. Gal skirsis spalvos, bet terminai, ženklinimo principas, vieta bus vienodi, kad neklaidintų vartotojų", - pasakojo M.Giržadas. Su Lietuvos mitybos centru šie standartai taip pat jau suderinti.

Bėga nuo vilko

"Stengsimės skatinti ir vietinius gamintojus prisidėti, plėtojant šią vartotojams naudingą tarptautinių kompanijų iniciatyvą", - sakė Dietikos federacijos prezidentė Laisvūnė Petkevičienė. Ji išreiškė viltį, kad nauja etikečių ženklinimo sistema paskatins vartotojus skirti daugiau dėmesio savišvietai mitybos klausimais. "Kraft Foods Lietuva" atstovas teigė, jog vietinius gamintojus tarptautinės kompanijos ragina prisidėti prie iniciatyvos ir įtikinti, kad verta investuoti į vartotojų švietimą.

Konkrečių skaičių, kiek maisto gamintojams kainuos pakeisti etiketes, niekas nepateikia, bet pripažįstama, jog projektas labai brangus.

"EK kvietė pramonę pačią susitvarkyti žymėjimą, atsižvelgiant į vartotojų lūkesčius. Jei pramonė neparodys teigiamų rezultatų, sprendimas bus primesta ir niekas nežino, koks jis būtų. Mat EK yra ne juokais susirūpinusi piliečių maitinimosi įpročiais bei antsvorio problemomis", - sakė M.Giržadas.

Vartotojai nori aiškumo

Kad dabartinis maisto produktų ženklinimas netobulas, rodo ne vienas tyrimas. Pavyzdžiui, Europos vartotojų asociacijos 5 ES šalyse atliktas vartotojų tyrimas parodė, jog net 63 proc. vartotojų neskaito ant pakuočių nurodytos informacijos apie maistingumą, 60 proc. jų sunkiai randa sudedamųjų dalių sąrašą, 70 proc. vartotojų sakė, kad tą sąrašą jiems sunku suprasti, o du trečdaliai apklaustųjų norėtų, jog minėta informacija ant pakuotės būtų išspausdinta didesnėmis raidėmis ir simboliais nei dabar.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"