TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Mobilusis e. parašas išstumia kitas asmens tapatybę nustatančias technologijas

2013 08 05 6:00
Absoliuti dauguma aktyvių e. parašo vartotojų dėl patogumo naudoja mobilųjį e. parašą.  LŽ nuotrauka

Pasyvų gyventojų naudojimąsi e. parašu neseniai sujudino mobiliojo ryšio operatoriai, patobulinę paslaugą ir pasiūlę mobilųjį e. parašą. Pamatę jo naudą, diegti e. parašus mobiliuosiuose telefonuose pradeda ir šalies komerciniai bankai.

Prognozuojama, kad bankų įsitraukimas į e. parašo infrastruktūros plėtrą paskatins ne tik vartotojus naudotis šia technologija, bet ir e. paslaugų teikėjus - siūlyti didesnę e. parašu grindžiamų paslaugų įvairovę. Bankai prasitaria puoselėjantys planus mobiliuoju e. parašu iš bankinio sektoriaus išstumti ne tokias saugias slaptažodžių korteles ir brangius slaptažodžių generatorius.

E. parašas neprigyja

Registrų centro atstovo spaudai Aido Petrošiaus teigimu, Lietuvoje gyventojų, turinčių e. parašą, šiuo metu yra apie 900 tūkst., tačiau aktyvių vartotojų gerokai mažiau - žmonės gana pasyviai naudojasi į kriptografines USB laikmenas ar asmens tapatybės korteles įdiegtais e. parašais.

Anot jo, šiuo metu absoliuti dauguma aktyvių vartotojų naudoja mobiliųjų operatorių pasiūlytą e. parašo technologiją – mobilųjį e. parašą. Ši e. parašo forma, kaip ir kitos, yra lygiavertė ranka suraitytam asmens parašui, taigi jos visiškai pakanka identifikuoti asmens tapatybę, pasirašant e. dokumentus ar e. bankininkystės sistemoje atliekant bankines operacijas.

Būtent bankų sektorius, kaip pabrėžė banko „Danske Bank“ verslo plėtros tarnybos direktorius Darius Jasinskis, e. parašo technologiją pasinaudojo pirmasis. Vis dėlto e. dokumentų Lietuvoje vis dar pasirašoma mažai, nes trūksta paslaugų teikėjų, kurie įprastus dokumentus iškeistų į elektroninius. E. parašas naudojamas ir prisijungiant prie valstybinių bei komercinių svetainių, nors šiandien prie jų vis dar labiau įprasta jungtis per e. bankininkystės sistemą.

Mažai išnaudotos e. parašo galimybės teikia vilčių, kad artimoje ateityje padėtis keisis. Štai Registrų centras po kelių mėnesių pasiūlys galimybę internete nemokamai pasirašyti e. dokumentus. O D.Jasinskis neslėpė vilčių, kad e. parašo neilgai laukus pakaks banko sąskaitai atsidaryti.

Plėtrą paskatino operatoriai

„Milžinišką postūmį e. parašo plėtrai davė į infrastruktūrą įsitraukę mobiliojo ryšio operatoriai, pradėję platinti mobiliųjų telefonų SIM kortelėse įdiegtą e. parašo sertifikatą", - sakė A.Petrošius. Jis pabrėžė, kad ankstesnės e. parašo priemonės yra nepatogios.

Mobiliojo ryšio operatoriaus “Omnitel” produktų vadovas Vytautas Šernas teigė, kad dabar iš 40 tūkst. mobiliojo e. parašo vartotojų pusę sudaro „Omnitel“ klientai. Pastebima, kad susidomėjimas e. parašo paslauga auga etapais, pavyzdžiui, kai prisijungti prie e. bankininkystės sistemos e. parašą įsidiegia vienas ar kitas bankas ar kai valstybinės institucijos paskelbia, kad yra galimybė įmonėms pateikti e. parašu pasirašytus dokumentus.

A.Petrošius priminė, kad pastaruoju metu bene sparčiausiai savo mobiliojo e. parašo vartotojų skaičių augina mobiliojo ryšio operatorius „Tele2“. Šiuo metu, kaip sakė „Tele2“ produktų skyriaus vadovas Mindaugas Kežionis, aktyviai mobiliuoju e. parašu naudojasi 6 tūkst. klientų.

Mobiliojo ryšio operatoriaus „Bitė“ atstovė ryšiams su visuomene Laura Bielskė pažymėjo, kad besidominčių mobiliojo e. parašo paslauga skaičius yra pastovus ir kinta labai nedaug. „Ypatingo susidomėjimo paslauga šiuo metu nėra. To priežastis gali būti kol kas nedidelio dokumentų, kuriuos galima pateikti e. būdu, kiekis. Dažniausi paslaugos vartotojai - įmonių finansininkai ar kiti asmenys, kuriems dažnai reikia saugiai atlikti banko pavedimus ar valstybinėms institucijoms e. būdu teikti įvairias deklaracijas, pažymas, prašymus“, - sakė ji.

Iniciatyvą parodė ir bankas

A.Petrošius neabejojo, kad tolesnį žingsnį turėtų žengti bankai, kurie ir lems ryškų e. parašo infrastruktūros postūmį. „Bankų dalyvavimas plėtros procese greičiausiai lems didelį postūmį: paskatins vartotojus įsigyti e. parašą ir jį naudoti, o e. paslaugų kūrėjams duos impulsą pritaikyti savo paslaugas taip, kad vartotojus būtų galima identifikuoti būtent e. parašu“, - sakė jis.

Iš komercinių bankų išduoti mobilųjį e. parašą pirmasis Baltijos šalyse ėmėsi „Danske Bank“. Nuo praėjusios savaitės visuose šio banko skyriuose tiek „Danske Bank“, tiek kitų bankų klientai gali pasikeisti savo „Tele2“ tinklo SIM korteles į turinčias mobiliojo e. parašo sertifikatą.

„Turime tikslą, kad visi ar bent dauguma e. bankininkystės klientų naudotųsi e. parašu ir pirmiausia atsisakytų slaptažodžių kortelių, o vėliau ir slaptažodžių generatorių. Mobilusis e. parašas bankui yra pati patogiausia ir pigiausia alternatyva“, - paaiškino D.Jasinskis. Prie mobiliosios bankininkystės su mobiliuoju e. parašu jungiasi net ketvirtadalis šio banko klientų.

Jis nurodė, kad į banko skyrių atėjusiam gyventojui, norinčiam įsigyti mobilųjį e. parašą, tereikia turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir veikiantį telefoną, į kurį gyventojas įdės naują, sertifikuotą SIM kortelę.

Saugiau ir patogiau

D.Jasinskis pabrėžė, kad jungtis prie e. bankininkystės su mobiliuoju e. parašu yra kur kas patogiau nei su slaptažodžių kortelėmis ar generatoriumi, kuriuos prisijungimo metu būtina turėti su savimi. Pasirašant mobiliuoju e. parašu pakanka prisiminti keturių skaičių PIN kodą. Su tuo pačiu mobiliuoju e. parašu, t. y. tuo pačiu PIN kodu, galima prisijungti prie visų bankų e. sistemų.

Į klausimą, ar nėra pavojinga naudoti vieną PIN kodą prisijungiant prie visų bankų, D.Jasinskis atsakė neigiamai. Anot jo, naudodamas vienintelį PIN kodą, žmogus šį įsimena, o ne užsirašo, todėl tokia sistema saugesnė.

„Šiandien aktualu tai, kad naudojantis e. parašu, taigi ir mobiliuoju e. parašu, bankas netaiko jokių apribojimų, kokie taikomi jungiantis prie banko sistemos slaptažodžių kortelėmis“, - pridūrė jis.

Atlieka pasiruošimo darbus

D.Jasinskis priminė, kad „Danske Bank“ savo banko skyriuose keis ir kitų mobiliojo ryšio operatorių SIM korteles, kai šie bus tam pasiruošę.

A.Petrošiaus teigimu, per artimiausius kelis mėnesius tiek „Danske Bank“ skyriuose, tiek Registrų centro padaliniuose pasikeisti SIM korteles jau turėtų būti įmanoma ir „Omnitel“ klientams. Derybos sparčiai vyksta ir su „Bite“, tad ji turėtų būti pasirengusi jau iki metų pabaigos.

Paklaustas, ar ir kiti komerciniai bankai žada sekti „Danske Bank“ pavyzdžiu, A.Petrošius pabrėžė, kad bankai yra gana konservatyvūs. Todėl, kaip įprasta, pirmiausia stebės, kaip sekasi naujovės pradininkui.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"