TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Muitinėse vežėjų eilės netirpsta

2010 05 10 0:00
LŽ archyvo nuotrauka

Pramonininkai ragina Muitinės departamento ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadovybę spręsti ilgų eilių pasienyje problemą, kuri šiuo metu dar labiau apsunkina sudėtingą verslo padėtį. Be to, didėjanti kontrabanda smarkiai iškreipia konkurenciją ir daro žalą legaliai veikiančioms įmonėms.

Muitinės departamentas šiuo metu vykdo regioninių muitinių reformą: jos bus reorganizuojamos į vadinamuosius pirmos kategorijos muitinės postus, o tai neva leis valstybės biudžetui sutaupyti nemažai lėšų. Tačiau verslininkai nuogąstauja, kad ši reforma gali dar labiau apsunkinti jų darbą, be to, nerimą kelia ir didėjantys kontrabandos srautai.

Šias problemas Lietuvos pramonininkų konfederacijos (LPK) atstovai aptarė su Muitinės departamento ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadovais. Pramonininkai pažymėjo, kad esant aktyviems ekonominiams santykiams su šalimis kaimynėmis svarbus ir greito sienų kirtimo klausimas. Mat vežėjams ir įmonių atstovams tenka susidurti su įvairiomis problemomis norint įveikti valstybių sienas ir muitinės postus. Labiausiai juos vargina ilgos eilės pasienyje.

Verslininkai piktinosi, kad grįžtant iš gretimų valstybių prie sienos jiems paprastai tenka laukti eilėje po 15 ir daugiau valandų. Muitinės departamento vadovas pripažino, jog eilės susidaro dėl to, kad į Baltarusiją ar Kaliningradą plūsta Lietuvos gyventojai, norintys ten nusipirkti pigių degalų, tabako gaminių ar maisto. Jam esą kelia susirūpinimą tai, jog sudarius galimybes greičiau judėti per sieną, gali dar labiau pagausėti važiuojančių pigiau apsipirkti tautiečių. Tačiau verslininkai skundus atrėmė ir pažėrė muitinės atstovams priekaištų, kad antai Rusijos pasienyje vietos gyventojai dirbtinai kuria eiles ir neva siūlo vežėjams už 20-50 JAV dolerių juos praleisti.

Bendradarbiauja, bet nesusišneka

Antanas Šipavičius, Muitinės departamento generalinis direktorius, tvirtino, kad pagrindinis reformos tikslas - pagerinti bendradarbiavimą ir partnerystę su verslininkais. Neva ji bus vykdoma siekiant mažinti administracinę naštą verslui ir taip taupyti turimus finansinius bei žmogiškuosius išteklius. "Naikiname tuos departamento skyrius, kurie užsiėmė valdymu ir vadyba. Manau, glaudžiai bendradarbiaudami su įvairių sričių verslininkais rasime geriausius sprendimus, kaip įgyvendinti šią reformą ir spręsti krovinių gabenimo problemas pasienyje", - dėstė jis.

Pasak Muitinės departamento vadovo, būtina kuo išsamiau išnagrinėti pasiūlymus dėl sąlygų gerinimo. Esą priemonės, kurios padėtų vienos srities verslininkams, gali dar labiau apsunkinti kito eksporto padėtį. Anot A.Šipavičiaus, institucijos bendradarbiavo ir anksčiau, tačiau buvo pasigesta efektyvaus kovos su kontrabanda koordinavimo. Neva dėl to priimtas Vyriausybės principinis sprendimas šį koordinavimą pavesti Muitinės departamentui. "Kova gali būti sėkminga tik tada, kai bus glaudžiai bendradarbiaujama su verslu, įsiklausoma į jo lūkesčius, ieškoma tų sprendimų, kurie mažintų galimybę plėstis nelegaliam verslui. Pastebimos tendencijos, kad tik nuo praėjusių metų lapkričio situacija, ypač tabako gaminių realizavimo rinkoje, yra tapusi "stabiliai" nepatenkinama, - kalbėjo A.Šipavičius. - Ji pasiekė tam tikrą ribą, nuo kurios tikimės atsispirti."

Muitų sąjungos klaustukai

Valdas Gilys, vežėjų asociacijos "Linava" generalinis sekretorius, LŽ teigė, jog eilės Baltarusijos ir Rusijos pasienyje susidaro ne todėl, kad atsirado daugiau vežėjų reisų Rytų kryptimi, o dėl to, kad pagausėjo mašinų, gabenančių degalus bei kitas akcizines prekes į Lietuvą, ir pasikeitė automobilio įvežimo į Baltarusiją taisyklės. "Įvažiuojantiems užsienio valstybių lengviesiems automobiliams pradėta taikyti laikinojo įvežimo procedūra, tad šios šalies pasienio muitinėje reikia gauti specialų dokumentą. Jis galioja ir Rusijoje, - aiškino V.Gilys. - Dokumento pildymas ir rengimas užtrunka, dėl to eilės juda lėčiau. Esame krovinius gabenantys verslininkai, tad ir mums kelia nerimą tai, kiek laiko prarandame pasienyje."

Jo nuomone, bandymai riboti bakuose įvežamų degalų kiekį ar nustatyti tam tikrus papildomus barjerus sukurtų dar didesnes eiles pasienyje. V.Gilys taip pat pažymėjo, kad pernykštės Lietuvos vežėjų problemos Rusijoje kai kurioms įmonėms tebėra aktualios iki šiol. Pasak "Linavos" generalinio sekretoriaus, esama bendrovių, kurios pagal specialų tos šalies muitinės sudarytą sąrašą ar tiesiog gavus operatyvios informacijos tikrinamos nuodugniau ir sugaišta Rusijos muitinėje 3-5 dienas.

"Darome viską, kad vėl atnaujintas vežėjų tikrinimas pagal tautinį principą nebūtų vykdomas. Kartu su Muitinės departamento vadovybe siekiame, jog minėti vežėjų sąrašai būtų panaikinti, vykstame į susitikimus su Rusijos muitinės atstovais", - patikino jis. V.Gilys mano, kad Rusija turėtų bausti ne visus vežėjus už vienos įmonės nusižengimus, o konkrečius pažeidėjus - neįsileisti jų produkcijos ar automobilių.

LŽ primena, kad nuo liepos 1 dienos visiškai įsigalios Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano muitų sąjungos sutartyje numatyti pakeitimai ir vidaus muitinės kontrolė bus perkelta prie Muitų sąjungos išorinių sienų.

Lietuvos vežėjų teigimu, šis naujas santykių etapas su Rytų valstybėmis suteiks ne tik sunkumų, bet ir galimybių. Pasak V.Gilio, iki šiol ne visai aišku, kaip veiks draudimo rizikos ir TIR knygelių sistema naujoje bendroje muitų zonoje, tačiau tikimasi, kad ji palengvins krovinių gabenimą.

V.Gilys įspėjo, kad Muitų sąjungos kūrimas dar labiau sugriežtino muitinės kontrolę - vežėjai tikrinami ne vien terminaluose, veikia ir specialios mobiliosios muitininkų grupės, tikrinančios vežėjus visoje bendroje muitų erdvėje.

Vykstančiųjų per kontrolės punktus nemažėjo

Valentinas Novikovas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos vado pavaduotojas, sakė, kad 2009 metais valstybės sausumos muitų sienas kirto 6,669 mln. asmenų. Iš jų per Baltarusijos sieną kelių transportu vyko daugiau kaip 4 milijonai, per Rusijos - daugiau nei 2 milijonai. Didžiausi buvo kelių transportu į užsienį važiuojančiųjų srautai - per 5 mln. žmonių. "Per kontrolės punktus vykstančiųjų rodikliai, kaip ir kiekvienais metais, yra dideli. Pernai per išorės sieną važiavo maždaug 3 mln. transporto priemonių: per Lietuvos ir Baltarusijos sieną - 2 mln., o per Lietuvos ir Rusijos - 883 tūkstančiai", - skaičiavo V.Novikovas.

Pasak jo, kasmet užfiksuojama vis daugiau kontrabandinių prekių gabenimo atvejų. 2007-aisiais jų užregistruoti 602, 2008-aisiais - 539, o 2009 metais - 646. "Tenka pripažinti, kad nemaža dalis tokių atvejų susijusi su Rusijos pasieniu. Jau šiais metais jų užregistruota iki 335, pernai - 198. Praktiškai nėra nė vienos dienos, kad Lietuvos pasienyje nebūtų sulaikyta cigarečių kontrabanda", - pasakojo jis.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"