TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Natūros paieškos stringa buhalterijoje

2010 02 04 0:00
Iš visų "natūros" apmokestinimų pirmiausia išskiriamas ir minimas tarnybinių automobilių naudojimas asmeniniais tikslais.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Verslininkai, ypač smulkieji, vis dar aiškinasi, kaip suskaičiuoti apmokestinamas pajamas, gautas natūra. Užčiuopti ir apskaičiuoti tokią naudą sugaištama ir kainuoja daugiau, nei reikia sumokėti mokesčių.

Šių metų pradžioje įsigalioję gyventojų pajamų mokesčio taikymo pakeitimai pajamoms, gautoms natūra, tapo tikru galvos skausmu verslininkams, ypač smulkiesiems. Jiems vis dar neaišku, kaip suskaičiuoti naudą, kurią gauna, pavyzdžiui, šeiminės individualios įmonės savininkas, nusipirkęs tarnybinį automobilį už savo lėšas. Ar jis kas mėnesį turi sumokėti kelis šimtus litų pajamų mokesčių, jeigu kasdien tuo automobiliu po darbo grįžta namo?

Stambieji verslininkai teigia, jog finansinė našta, kurią reikia sumokėti už darbuotojų gautas pajamas natūra, nėra tokia reikšminga, palyginti su tuo, kiek finansininkams reikia įdėti darbo jas apskaičiuojant. Tiesa, kitaip mano tos bendrovės, kurių veikla susijusi su automobiliais ir jų turi daug.

Kaip Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) gaudys ir baus tuos, kurie neskaičiuoja pajamų mokesčio už naudą natūra, kol kas nėra aišku. Tačiau sklando įvairūs gandai. Antai verslininkai teigia, kad, pasak jų darbuotojų, nuo šių metų pradžios kelių policija ėmė itin dažnai stabdyti įmonių ženklais apklijuotus automobilius. Tai, kad VMI ketina bendradarbiauti su kelių policija, jie esą sužinojo iš pačių policininkų. Be to, svarstoma, kad galimus tarnybinių automobilių naudojimo režimo pažeidimus būtų nesunku užfiksuoti anksti rytą prie vienos ar kitos įmonės pastebėjus, kokiais automobiliais į darbą atvažiuoja darbuotojai.

Papildomi mokesčiai - papildomi skaičiavimai

Iš visų "natūros" apmokestinimų pirmiausia išskiriamas ir minimas tarnybinių automobilių naudojimas asmeniniais tikslais. Dėl tarnybinių kompiuterių, telefonų, kavinukų ir panašios "tarnybinės naudos" apmokestinimo kol kas jaudinamasi rečiau.

Tačiau įmonių finansininkai turi didesnių sunkumų dėl kitų apmokestinimo objektų.

Kaip LŽ pasakojo nenorėjusi prisistatyti vienos didelės bendrovės vyriausioji finansininkė (pavardė redakcijai žinoma), sunkiausia apskaičiuoti naudą, kurią darbuotojas gauna iš įmonės, suteikusios jam paskolų su lengvatinėmis palūkanomis ar be palūkanų.

"Dėl automobilių paprasčiau, nes nauda apskaičiuojama vieną kartą. Jeigu tarnybinio automobilio vairuotojai nesikeičia, kiekvieną mėnesį suma yra vienoda ir prie algos apmokestinama. Tuo tarpu dėl lengvatinių paskolų reikia kiekvienam asmeniui atskirai skaičiuoti pajamų, gautų natūra, sumą. Juk vienas darbuotojas galbūt grąžins tą paskolą po kelerių metų, o kitas - dalimis kas mėnesį. Taigi jiems yra skirtingas apmokestinimo momentas", - aiškino ji.

Pasak bendrovės finansininkės, mokesčių naštą dalijasi tiek darbdavys, tiek darbuotojas, tiesa, darbdaviui tenka didesnė mokesčio dalis.

Darbuotojas moka apie 24 proc., pavyzdžiui, už 30-40 tūkst. litų vertės automobilį jis turės sumokėti kas mėnesį beveik 100 litų, o įmonė moka "Sodrai" 30,98 proc. įmokas ir 0,1 proc. į Garantinį fondą. Visi darbuotojai buvo supažindinti su šiuo mokesčiu ir jiems paaiškinta, kokia suma bus išskaičiuojama iš atlyginimo", - teigė ji.

Pašnekovės teigimu, dėl padidėjusios finansinės naštos, darbdavys nepuls atimti iš darbuotojų mašinų, tačiau ateityje labai pagalvos, ar skirti daugiau tokių lengvatų. Ji pažymėjo, kad bendrovėje yra nedaug žmonių, galinčių tarnybinius automobilius naudoti ir asmeniniais tikslais.

Smulkieji dar nesusigaudo

Nenorėjusi prisistatyti informacinių technologijų veikla užsiimančios įmonės vadovė (redakcijai pavardė žinoma) LŽ taip pat patikino, kad apskaičiuoti pajamas, gautas natūra, kainuoja brangiau, nei sumokėti patį mokestį. Pasak jos, nors kol kas netaikyta drastiškų priemonių ribojant automobilių naudojimą ne darbo metu, tačiau artimiausiu laiku ketinama spręsti, ar nevertėtų įmonės automobilius naudoti tik darbui. Be to, pasak pašnekovės, natūra gautos pajamos kainuoja brangiau, kai darbuotojai važinėja nuomojamais automobiliais.

"Pavyzdžiui, automobilio nuomos kaina įmonei siekia 2800 litų per mėnesį. Darbuotojas, kuris savo asmeniniais tikslais juo važinėja apie 20-25 proc. laiko, turės sumokėti apie 134 litus per mėnesį, o darbdavys "Sodrai" - dar 173,5 lito per mėnesį. Tuo tarpu už nebrangų įmonei priklausantį automobilį darbuotojui per mėnesį iš algos bus išskaityta tik apie 24 litus", - aiškino ji.

Panevėžio verslininkų asociacijos pirmininkas Kazys Grabys LŽ pasakojo, kad kol kas verslininkai vis dar negali tiksliai suskaičiuoti, kiek papildomai kainuos gautų natūra pajamų apmokestinimas. Jo teigimu, tai yra itin sudėtinga buhalterija, kol kas trūksta konkrečių išaiškinimų, kaip reikia viską skaičiuoti. "Individualios įmonės savininkas negalės naudoti savo lėšomis nusipirkto automobilio savo reikmėms, nesusimokėjęs už jį mokesčių valstybei", - piktinosi verslininkų asociacijos pirmininkas.

K.Grabys pabrėžė, kad šis apmokestinimas ypač neigiamai palies šeimas, kurios yra įkūrusios mažas įmones ir iš savo lėšų nusipirkusios mašinas naudoja jas darbo ir asmeniniais tikslais.

Mokestis nenuskurdins

"Investuotojų forumo" Mokesčių grupės vadovas Kęstutis Lisauskas LŽ teigė, kad pajamų mokesčio taikymas natūra gautoms pajamoms dėl ekonomikos sunkmečio pernai mūsų verslininkams jau buvo metams atidėtas, be to, mokesčių sumos esą nėra tokios didelės, kad smarkiai paveiktų įmonių biudžetus. Jo nuomone, laikytina, jog žmogus, kuriam darbdavys davė automobilį naudotis asmeniniais tikslais, gavo daugiau naudos nei tas, kuriam nedavė. Gavęs automobilį darbuotojas, pasak K.Lisausko, nėra toks vargšas, kad negalėtų pakelti tos padidėjusios naštos.

"Lietuvoje smarkiai prigijęs reiškinys, kai darbdaviai leidžia darbuotojams tarnybinius automobilius naudoti ir asmeniniais tikslais. Niekam ne paslaptis, kad žmonės, tarpusavyje kalbėdami apie uždarbį, nepamiršta paminėti ne tik atlyginimo dydžio, bet ir galėjimo naudotis įmonės automobiliu", - kalbėjo jis.

K.Lisausko nuomone, įmonės įvairiai spręs papildomų išlaidų, atsiradusių dėl natūra gautų pajamų apmokestinimo, klausimą.

Jo manymu, tokių įmonių, kurios atsisakys duoti tarnybinius automobilius darbuotojams naudoti ir asmeniniais tikslais, bus labai mažai. Dalis bus tokių, kurios atsisakys to formaliai, t. y. įmonės vadovas parašys, kad draudžiama automobilius naudoti asmeniniais tikslais, ir laikys, kad jais nesinaudojama, o iš tikrųjų visi naudosis kaip ir anksčiau, bet "užmerks akis". Taip pat gali būti, kad kai kurios įmonės visą mokestį perkels ant darbuotojų pečių, tačiau bus nemažai ir tokių, kurios tą finansinę naštą pasidalys su darbuotojais.

Kelionių lapai - papildomas vargas

Didžiųjų įmonių atstovai palaiko automobilių naudojimo apmokestinimą kaip įprastą verslo praktiką išsivysčiusiose pasaulio šalyse, tačiau pabrėžia, kad būtina panaikinti PVM atskaitos už lengvuosius automobilius ribojimą. Mat, įvedant apribojimą susigrąžinti PVM, esą ir buvo motyvuojama tuo, kad nėra pajamų natūra apmokestinimo.

Taip pat verslas nesutinka dėl kelionės lapų pildymo kaip papildomos ir nereikalingos administracinės naštos. "Iki šiol visos įmonės be išimties šiuos kelionės lapus pildydavo. Tačiau dabar, kai taikomas apmokestinimas, norėtųsi panaikinti bereikalingą administracinę naštą. Spėčiau, kad didžioji dalis darbdavių leidžia darbuotojams naudotis tarnybiniais automobiliais ir degalais, tačiau kai kurie reikalauja iš jų sumokėti už degalus, naudojamus asmeniniais tikslais - šiems toks skaičiavimas gal ir aktualus", - dėstė K.Lisauskas.

Jo nuomone, tokiu atveju taip pat būtų galima rasti paprastesnę skaičiavimo priemonę, įvedant skirtingus mokesčius: vienoks mokestis automobiliui su degalais, kitoks - be degalų.

"Daugelyje pasaulio valstybių taip ir yra nustatomas mokestis - ne nuo automobilio vertės, o pavyzdžiui, nuo automobilio darbinio tūrio. Arba mokama kokia nors fiksuota suma, proporcinga tam tikrai automobilio klasei, kad verslui būtų kuo paprasčiau atsiskaityti su valstybe", - dėstė jis.

VMI esą leidžia nepildyti kelionių lapų, tačiau, kaip LŽ sakė kalbinti finansininkai, vis tiek būtina pateikti kokį nors raštišką įrodymą dėl degalų sąnaudų. Jų nuomone, nėra jokio skirtumo, ar bus pildomas kelionės lapas, ar kokia kita pažyma - apskaita reikalauja tiek pat papildomo vargo.

Įmonės darbuotojų natūra gautas pajamas, kaip ir gyventojų pajamų mokestį, turi deklaruoti iki vasario 15 dienos, o vėliau tokiu pačiu laiku - kiekvieną mėnesį.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"