TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Nauja skolų nurašymo sistema įšaldė sąskaitas

2015 09 25 6:00
Per vieną savaitę dėl PLAIS pateiktų duomenų klaidų bei sistemos diegimo nesklandumų sunkumų disponuojant asmeninėmis lėšomis bankuose patyrė didžioji dalis – 5 tūkst. - buvusių ir esamų skolininkų. Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Rugsėjo viduryje pradėjusios veikti naujos Piniginių lėšų apribojimų informacinės sistemos (PLAIS) kūrėjai tikisi, kad ji sulygins kreditorių teises atgaunant skolas - iki šiol jas greičiausiai išsiieškodavo valstybinės institucijos. Tačiau verslas itin reikšmingų pokyčių nesitiki, be to, pirmąsias dienas skaičiuojančią sistemą daugiau keiksnoja nei liaupsina – kai kurių įmonių banko sąskaitos areštuotos per klaidą ir ilgam.

Pagrindinis pokytis, kurį įtvirtino PLAIS, - tai centralizuotas priverstinis išieškomų pinigų nurašymas iš skolininkų sąskaitų.

Sistema bankams perduos apribojimo bei nurašymo nurodymus ir skolininko lėšas, kai jų nepakaks visiems kreditoriniams reikalavimams patenkinti, paskirstys proporcingai kreditoriams. Taigi atgauti skolas bus sudarytos vienodos sąlygos tiek valstybės institucijoms, tiek įmonėms ar fiziniams asmenims.

PLAIS pakeitė iki šiol galiojusią tvarką, kai greičiausiai skolininko lėšas atgaudavo tas kreditorius, kuris pirmasis bankui pateikdavo pinigų apribojimo bei nurašymo nurodymus.

Pavyzdžiui, jei skolininkas būdavo skolingas 3 tūkst. eurų keliems kreditoriams ir jo sąskaita pasipildydavo 1 tūkst. eurų, šie pinigai atitekdavo tam kreditoriui, kuris pirmasis kreipėsi dėl skolos išieškojimo. Kiti kreditoriai iš šių lėšų skolos dalies neatgaudavo, taigi kai kurie tuščiai laukdavo skolininko lėšų.

„Proporcingas lėšų nurašymas naudingas visiems kreditoriams, turintiems teisę gauti skolininko lėšų, be to, centralizuota jų nurašymo sistema didina skolų išieškojimo skaidrumą“, - LŽ teigė valstybės įmonės Registrų centro, kuris administruoja naująją sistemą, atstovas spaudai Aidas Petrošius.

Be to, naudojantis naujai sukurta sistema bus galima nurašyti skolininkų lėšas ir iš sąskaitų, esančių kredito unijose. „Antstolis ir anksčiau galėjo teikti popierinius nurašymo nurodymus tiek bankams, tiek ir kredito unijoms. O remiantis Civilinio proceso kodekso pakeitimais, kurie įsigaliojo 2015 metų rugpjūčio 1 dieną, nustatyta, kad antstoliai vykdo lėšų, esančių ne tik bankuose, bet ir kredito unijose, išieškojimą per PLAIS“, - pridūrė pašnekovas.

Nurašymo nurodymus sistemai teikia Valstybinė mokesčių inspekcija, Lietuvos muitinė, "Sodra" bei antstoliai. Naująją sistemą pasiekia Nacionalinės teismų administracijos, Centrinės hipotekos įstaigos, Gyventojų registro bei Juridinių asmenų registro duomenys. Diegiant PLAIS buvo sujungti 19 skirtingų institucijų informaciniai ištekliai, susiję su asmenų lėšų apskaita ir skolų išieškojimu.

Daug aistrų dėl nesklandumų

Nors PLAIS žada būti naudinga, pirmosiomis sistemos veikimo dienomis pasipylė skundų dėl jos sukeltų nesklandumų. Asmenims bei įmonėms kilo nepatogumų, kai buvo užblokuotos visos jų turimos bankų sąskaitos.

Rugsėjo 18 dieną Registrų centras skelbė, kad tą savaitę dėl PLAIS pateiktų duomenų klaidų bei sistemos diegimo nesklandumų sunkumų disponuojant asmeninėmis lėšomis bankuose patyrė didžioji dalis – 5 tūkst. - buvusių ir esamų skolininkų.

„Koordinuojant net 19-os skirtingų institucijų veiksmus, į PLAIS buvo perkelti duomenys apie visas esamas ir istorines įskolas valstybei bei privatiems kreditoriams. Informacinės sistemos testavimo metu nenustatytos programinės įrangos ydos bei sistemai pateiktų duomenų klaidos lėmė trikdžius, kurie kai kuriems asmenims bei įmonėms apsunkino naudojimąsi savo lėšomis bankų sąskaitose“, - aiškino A. Petrošius.

Praėjus daugiau nei savaitei trikdžiai dar nėra visiškai pašalinti. Tačiau Registrų centro atstovas patikino, kad šiuo metu dauguma probleminių atvejų nustatyta, o klaidos - ištaisytos, nors šį trečiadienį Registrų centras vis dar aiškinosi keletą individualių atvejų, daugiausia susijusių su nepanaikinamu piniginių lėšų apribojimu.

Įmonės veikla sustojusi

Bendrovės „Verslo tiltas“ direktorius Virgilijus Puišys yra vienas tų verslininkų, kurio valstybinių institucijų pažadai artimiausiu metu išspręsti nesklandumus neįtikina. Trečiadienį jis LŽ sakė dėl PLAIS diegimo susidūręs su labai didelėmis problemomis, kurios trunka jau 10 dienų. Tiek laiko visos trys įmonės banko sąskaitos areštuotos, todėl ši negali vykdyti veiklos.

„Yra trys banko sąskaitos, visos jos areštuotos, nors visose yra pakankamai pinigų skoloms nurašyti. Jau 10 dienų jie nesugeba to padaryti ir įmonė negali veikti: nei darbuotojams algų sumokėti, nei su tiekėjais atsiskaityti, nei mokesčių sumokėti. Reikia sumokėti pajamų mokestį, o aš neturiu tam galimybių, penktadienį turėsiu sumokėti mėnesio PVM sumą, bet neaišku, ar iki to laiko atblokuos sąskaitas. Joms uždėtas areštas, ir viskas. Ką man daryti? Užsidaryti?“ – nepasitenkinimo neslėpė bendrovės vadovas.

Pašnekovą piktino ir tai, neva valstybinės institucijos neprisiima atsakomybės - tik ieško tarpusavyje kaltų ir tuščiai žada kuo greičiau išspręsti kilusias problemas. „Niekas nieko nežino, vieni į kitus pirštais rodo: Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) į Registrų centrą, šis – į VMI. Nė su vienu žmogumi neįmanoma susišnekėti. Aiškina, kad kažkokios algoritmų klaidos įsivėlė, bet manęs tai nejaudina. Nuo pirmadienio kas valandą jiems rašau, kad viską sutvarkytų, bet sulaukiu tik pažadų“, - pasakojo pašnekovas.

Jokių kompensacijų dėl patirtų nuostolių, anot V. Puišio, nežada nei Registrų centras, nei VMI. Pats įmonės vadovas sako nežinantis, į ką reikėtų kreiptis dėl nuostolių atlyginimo, nes nė viena institucija neprisiima atsakomybės.

Ieško neatitikimų

VMI patikino LŽ laiku ir teisingai pateikusi visus duomenis apie skolininkus ir jų skolas diegiant PLAIS. VMI kmunikacijos vadovas Darius Buta teigė, kad šiuo metu skiriamas ypatingas dėmesys skubiam lėšų grąžinimui, jei dėl PLAIS buvo nurašytos dvigubos sumos. Anot jo, šiuo metu esama apie 130 nustatytų dvigubo nurašymo atvejų.

„VMI gali tik apgailestauti, kad institucijos klientams dėl PLAIS problemų kilo rūpesčių. VMI ir pati stebi išieškotas sumas ir nustačiusi, kad jos per didelės, inicijuoja lėšų grąžinimą mokesčių mokėtojams be jokių prašymų", - sakė jis ir paragino VMI klientus dėl visos informacijos kreiptis VMI Mokesčių informacijos centro telefonu.

2015 metų rugsėjo 11 dieną pagal PLAIS migravimo planą VMI naujai sistemai pateikė 31,5 tūkst. nurašymo nurodymų, kurių bendra išieškoma suma 91,9 mln. eurų.

Naudą vertina rezervuotai

Verslas, klausiamas apie lūkesčius dėl PLAIS teikiamos naudos, dar neretai prisipažįsta nesąs susipažinęs su pokyčiais. A. Petrošiaus manymu, tai natūralu – įvertinti privalumus įmonėms prireiks bent savaitės sklandaus sistemos veikimo, o gal net mėnesio.

Bendrovės „Lietuvos dujų tiekimas“ Komercijos departamento direktorius Haroldas Nausėda LŽ sakė naująją tvarką vertinantis teigiamai, nes ji teisingesnė visų kreditorių atžvilgiu. Vis dėlto pripažino, kad galimybės susigrąžinti skolas greičiausiai padidės labai nedaug, nes beviltiški skolininkai, kuriems areštuojamos sąskaitos, paprastai jau neturi nei turto, nei pinigų.

Pašnekovo teigimu, „Lietuvos dujų tiekimas“ turi daugiau kaip pusę milijono klientų. Tad esą natūralu, kad tarp jų pasitaiko tokių, kurie už paslaugas negali atsiskaityti laiku arba jiems inicijuojama bankroto procedūra. „Mūsų įmonė nėra tarp tokių, kurios dėl skolos iškart kreipiasi į teismą dėl bankroto bylos iškėlimo, turto ar sąskaitos arešto. Visada su klientu ieškome išeičių: vertiname galimybę atidėti skolos grąžinimą, pakeisti sutartį ar siūlome kitus skolos grąžinimo būdus“, - pažymėjo H. Nausėda.

Sistema kainuos skolininkams

Teisingumo ministras patvirtino, kad skolininkas už kiekvieną kredito įstaigos vykdytą PLAIS piniginių lėšų nurašymo nurodymą turės mokėti PLAIS palaikymo mokestį. Iki 2015 metų spalio 31 dienos bus taikomas 0,01 euro dydžio palaikymo mokestis, o nuo lapkričio 1 dienos – 1,02 euro. Mokestis galioja iki kitų metų liepos 31 dienos.

Nurašytas informacinės sistemos palaikymo mokestis gali būti grąžinamas per 5 darbo dienas nuo skolininko kreipimosi į PLAIS tvarkytoją dienos, jei nurašymas pagal kredito įstaigai pateiktą nurašymo nurodymą neįvyko.

Pasiūlymą sukurti PLAIS Seimui teikė Teisingumo ministerija, siekdama užtikrinti proporcingumo principo įgyvendinimą, kuris Civilinio proceso kodekso pataisose buvo įtvirtintas dar 2011 metais. Iki šiol jo esą nebuvo galimybių įgyvendinti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"