TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Nutiesė geležinkelį, bet kurą veža sunkvežimiais

2015 04 30 6:00
Biokuras į Petrašiūnų elektrinę vežamas ir geležinkeliu, ir vilkikais. Erlendo Bartulio nuotraukos

Pagal planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimą (PAV), kurį patvirtino Aplinkos ministerijos Kauno regiono aplinkos apsaugos departamentas, skaldyta mediena į šiemet modernizuotą Petrašiūnų elektrinę turi būti pristatoma kartą per parą krovininiu traukiniu, tačiau intensyviai vežama sunkvežimiais.

Petrašiūnų gyventojai skundžiasi, kad per mėnesį, kai katilinė pradėjo dirbti, gatvėje, kuria važiuoja sunkvežimių srautas, išmuštos duobės, padidėjo triukšmas ir tarša, o vakarais sklinda keisti kvapai. Žmonės stebisi: jie iki šiol manė, jog prieš dvejus metus protestais išsikovojo, kad kuras į rekonstruotą katilinę bus vežamas tam specialiai nutiesta geležinkelio atšaka, o sunkvežimiai čia pasirodys tik retkarčiais. Ar tai tebuvo pažadai?

Biržoje – vienintelis pasiūlymas

LŽ konsultavęs energetikos ekspertas, analizuodamas energijos išteklių biržos „BaltPool“ prekybos duomenis, teigė, kad „Kauno energija“, nurodydama sąlygą biokurą pristatyti tik geležinkelio transportu, o realiai energijos žaliavą atsiveždama vilkikais, riboja kitų biokuro tiekėjų galimybę tiekti biokurą.

Pavyzdžiui, šių metų balandžio 21 dienos išankstinės prekybos „BaltPool“ biržoje duomenys rodo, kad buvo toks pasiūlymas: Kauno apskrityje nežinomas pirkėjas pageidavo įsigyti biokuro (35-55 proc. skiedros), kuris būtų pristatytas balandžio 27 – gegužės 3 dienomis. Nurodomas minimalus sandorio kiekis – net 420 tonų naftos ekvivalento (tne). Šis sandoris pažymėtas paaiškinimu „Pristatymas tik geležinkelio transportu“. Prekybos sesijos pabaigoje ties šiuo pasiūlymu pasirodė vienintelis pardavimo pavedimas – 165 eurai/tne.

Nors sandoris neįvyko, jis gerai iliustruoja biokuro biržą. Tą dieną kitose apskrityse pirkėjai gavo po 10 ir daugiau pasiūlymų pristatyti biokurą. Šiose apskrityse parduodamo biokuro kaina daug mažesnė. Pavyzdžiui, Klaipėdos apskrityje už perkamą 120 tne biokuro pasiūlyta 119 euro/tne mažiausia kaina, Šiaulių apskrityje už 300 tne - 117,4 euro/tne.

„Biržoje prekyba vyksta anonimiškai, tačiau nekyla abejonių, kad tokį didelį kuro kiekį Kauno apskrityje galėtų užsakyti tik “Kauno energija“. Geležinkeliu biokuras turi būti pristatomas į Petrašiūnų elektrinę, nes tokia sąlyga nustatyta šios jėgainės PAV“, - spėjo LŽ konsultavęs energetikos specialistas.

Pasak jo, tik viena biokurą parduodanti įmonė sugeba pirkėjui pristatyti jį geležinkelio transportu, tad ji ir laimi biržos sandorius didesne kaina, nes kitų pasiūlymų tiesiog nebūna. „Viskas būtų suprantama, jeigu ne viena aplinkybė: iš tiesų biokuras į Petrašiūnus vežamas vilkikais“, - LŽ tvirtino nenorėjęs prisistatyti energetikas.

Anot jo, nors elektrinė oficialiai pradėta eksploatuoti vasario 25 dieną, geležinkelio atšakos rangovas nebuvo baigęs statyti nei vasarį, nei kovą. „Katilinės kaminai rūksta, biokuras kūrenamas, o traukiniai kaip privaloma nevažiuoja“, - liudijo jis.

Gyventojai: vilkikų padaugėjo

Petrašiūnų bendruomenės centro pirmininkė Ina Kunavičiūtė-Mikučionienė LŽ patvirtino, kad per Petrašiūnus dabar kasdien važiuoja nemažai vilkikų. Tačiau gyventojams esą sunku susigaudyti, kur jie važiuoja ir ką veža. „Galiu paliudyti, kad vilkikų čia važiuoja tikrai daug“, - sakė ji.

Netoli rekonstruotos Petrašiūnų katilinės, Jėgainės g. 12, gyvenanti bendruomenės centro savanorė Nijolė teigė, kad į elektrinę važiuoja ir traukiniai, tačiau kovo mėnesį gyvenvietėje itin padaugėjo sunkvežimių. „Galite atvažiuoti į Jėgainės gatvelę ir pažiūrėti, kokios duobės išmaltos per kovą. Dieną būnu darbe, neskaičiuoju, kiek vilkikų pravažiuoja, bet po darbo dar matau 2-3 sunkvežimius - jie važiuoja net devintą vakaro. Padaugėjo ir geležinkelio transporto, ir vilkikų. Traukiniai atvyksta ir savaitgaliais, o sunkvežimiai dažniausiai važiuoja darbo dienomis. Gatvėje pribarstyta pjuvenų“, - pasakojo moteris.

Vis dėlto ji negalėjo paliudyti, ar traukiniai važiuoja būtent į Petrašiūnų katilinę, nes gyvenvietėje daug gamyklų. Pasak jos, traukinys čia manevruoja, kai veža cementą ar metalą į Petrašiūnuose veikiančią vielos, vinių ir metalinio tinklo gamyklą „Mechel Nemunas“.

Moteris teigė, kad pradėjus veikti rekonstruotai elektrinei gyventojai patiria daug nepatogumų. „Kyla triukšmas, kai manevruoja traukiniai. Triukšmingai važiuoja ir vilkikai. Vėjas pusto dulkes nuo žvyru užverstos kitos geležinkelio atšakos ir ant kelio barstomas pjuvenas. Gatvėje išmuštos duobės. O kaip jaučiasi Jėgainės g. 25 namo gyventojai - net sunku įsivaizduoti, nes jų namas - vos 6 metrai nuo kelio, kur nuolat susidaro vilkikų srautas. Be to, vakarais Petrašiūnuose sklinda keisti kvapai. Ne visada galime langus atsidaryti. Nežinome, ar jie sudėjo visus filtrus, kuriuos privalėjo. Mes jau patyrę: žadama vienaip, o realybėje yra kitaip“, - dėstė moteris.

Nustatė biokuro vežimo sąlygas

Biokuras į Petrašiūnų elektrinę vežamas ir geležinkeliu, ir vilkikais.

Dėl Petrašiūnų elektrinės rekonstrukcijos įrengiant kogeneracinę elektrinę, naudojančią medienos biokurą, planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo galutinį sprendimą yra priėmęs Aplinkos ministerijos Kauno regiono aplinkos apsaugos departamentas (RAAD).

Kol pavyko PAV suderinti su visomis suinteresuotomis šalimis, buvo sulaužyta nemažai iečių. Iš pradžių PAV programa skelbta keliuose dienraščiuose, Kauno savivaldybėje ir Petrašiūnų seniūnijoje. Dėl jos gauti 8 raštiški visuomenės pasiūlymai, vėliau surengti keli audringi jėgainės vadovų ir PAV rengėjų susitikimai su visuomene, pastarasis - 2012 metų liepos 2 dieną Petrašiūnų vidurinėje mokykloje.

Kauno RAAD atstovams per šį susitikimą gyventojų vardu įteiktas Petrašiūnų bendruomenės centro reikalavimas bei dar 3 raštiški pasiūlymai. Pagal juos PAV ataskaita buvo patikslinta ir vėl pateikta derinti suinteresuotoms šalims. Po to, kaip teigia Kauno RAAD, visi subjektai ataskaitai ir planuojamai ūkinei veiklai pasirinktoje vietoje pritarė, o iš visuomenės prieštaravimų, skundų, pastabų ir pasiūlymų nebegauta.

Kauno RAAD 2012 metų gruodžio 17 dieną patvirtintoje PAV ataskaitoje teigiama, kad vertinant nuo kelio sklindančią transporto spūsčių taršą oro tarša buvo modeliuojama pagal keturis scenarijus, kurie visi aplinkosaugos požiūriu įvertinti kaip tinkami. Tačiau normaliomis jėgainės veikimo ir kuro transportavimo sąlygomis pasirinktas 1-as scenarijus.

Pagal jį biokuras turėtų būti transportuojamas krovininiais traukiniais vieną kartą per darbo dieną, o vienas vilkikas išvežtų jėgainėje susidariusius pelenus. Kurą transportuojant traukiniais dukart per dieną susidarytų automobilių spūstys. „Biokuras vilkikais būtų transportuojamas tik tuo atveju, jeigu laikinai nebūtų galimybės kurą transportuoti geležinkeliu“, - tokia biokuro vežimo į Petrašiūnų elektrinę tvarka nustatyta PAV, kurį patvirtino Kauno RAAD.

Kauno RAAD Kontrolės organizavimo skyriaus vedėjas Algirdas Mikalauskas LŽ teigė, kad šis sprendimas, pagal Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymą, galioja 5 metus nuo jo priėmimo dienos.

Veža ir traukiniais, ir vilkikais

„Kauno energijos“ atstovas ryšiams su visuomene Ūdrys Staselka LŽ tvirtino, kad biokuras į Petrašiūnų elektrinę vežamas nepažeidžiant turimų leidimų bei kitų teisės aktų nuostatų. „Šiuo metu jis gabenamas ir geležinkeliu, ir vilkikais – taip, kaip numatyta 2015 metų vasario 6 dieną Aplinkos apsaugos agentūros išduotame taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (TIPK) leidime“, - nurodė jis.

Biokuro sandėlis bei kuro transportavimo įranga, pasak Ū. Staselkos, yra įrengta. „Geležinkelio įvaža taip pat įrengta ir biokuras ja vežamas“, - teigė „Kauno energijos“ atstovas.

Jis pabrėžė, kad Petrašiūnų elektrinės biokuro katilinė dirba visu pajėgumu, todėl jai perkamo biokuro kaina esą mažesnė, nei būtų perkant tiesioginiais sandoriais. „Biokurą bendrovė perka biržoje todėl, kad pagal praktinę viešą patirtį, ten jis yra pigiausias. Pabrėžiu, kad, perkant biokurą iš biržos dabartinėmis kainomis, AB „Kauno energija“ vartotojams tiekiamos šilumos kaina yra mažiausia Lietuvoje. Taip pat noriu pabrėžti, kad „Kauno energija“, pirkdama biokurą biržoje, nežino ir neturi galimybės sužinoti, iš ko jį nuperka. Biokuro kokybę garantuoja birža“, - aiškino Ū. Staselka.

Energijos išteklių rinkos įstatymas įpareigoja visus centralizuotos šilumos tiekėjus ir reguliuojamus nepriklausomus šilumos gamintojus 2015 metais biržoje pirkti pusę reikalingo biokuro.

Faktai

„Kauno energijai“ priklausanti atnaujinta Petrašiūnų elektrinė oficialiai pradėta eksploatuoti šių metų vasario 25 dieną.

Elektrinėje įrengti du po 12 megavatų (MW) biokuru (smulkinta mediena) kūrenami vandens šildymo katilai bei bendras abiem katilams 6 MW kondensacinis ekonomaizeris.

Bendra naujų įrenginių galia sudaro 30 MW. Jais galima pagaminti iki 12 proc. viso Kauno integruotame tinkle suvartojamo šilumos kiekio.

Pagal rangos sutartį taip pat turėjo būti įrengtas biokuro sandėlis bei kuro transportavimo įranga. Šiuos įrenginius pagamino ir diegė projekto rangovas UAB „Enerstena“. Rangovas turėjo atlikti visus projektavimo, demontavimo, statybos, įrenginių pirkimo, tiekimo, montavimo, derinimo darbus, esamo pastato techninio stovio įvertinimą rekonstruojamoje dalyje. Projekto darbai pradėti 2014 metų pavasarį, o darbų pabaiga planuota 2015 metų kovo 31 dieną.

Projektui patvirtinta iki 6 mln. litų Europos Sąjungos struktūrinių fondų parama. Visa projekto vertė be PVM sudarė 21,47 mln. litų.

Šaltinis: AB „Kauno energija“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"