TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Palikti laivai nyksta, o skolos pučiasi

2016 08 19 6:00
Be priežiūros palikti laivai dar vienos žiemos gali ir neatlaikyti, o skenduolių gelbėjimas kainuotų brangiau nei metalo laužo vertė. Vidos Bortelienės (LŽ) nuotrauka

Klaipėdos uoste nepavyksta atsikratyti dviejų krovininių laivų vaiduoklių, kurių savininkai bankrutuoja, o jų skolos uostui didėja kasdien. Be priežiūros palikti laivai dar vienos žiemos gali ir neatlaikyti, o ištraukti skenduolius kainuos brangiau, nei vertas metalo laužas.

Kol buvusio „Memelio miesto“ (anksčiau – „Laivitės“) teritorijoje nevyksta jokių statybų ir krovos darbų, tol du uosto senbuviai, Panamoje registruoti laivai „Alexandra S“ ir „Tiffany S“ prie 20 krantinės žiemos uoste gali ramiai sūpuotis ir rūdyti. Nors Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai (KVJUD) rinkliavų skola didėja kasdien, mat pirmasis čia stovi nuo 2004 metų gruodžio pabaigos, antrasis – nuo 2010 metų birželio, parduoti laivų nepavyksta. Pinigų neatgauna nei laivų įgulos, nei agentai, nei kiti kreditoriai.

Antstolių rankose

„Lietuvos žinios“ pernai vasarą rašė, kad laivų „Alexandra S“ ir Tiffany S“ metalo vertė greitai bus mažesnė už skolas, o teismų procesų galo nematyti. Netrukus po to baigus vieną skundų nagrinėjimo raundą, kompanijų savininkių „DAZ Maritime S.A.“ ir „ADS Maritime S.A.“ pretenzijas atmetus, teismo antstolė Vida Daugirdienė buvo paskelbusi pirmąsias laivų varžytines, tačiau spalį jas teko stabdyti. Todėl dabar jau būtų galima spėti, kad antros eilės kreditoriams skolas bus sunku atgauti, nes laivai, vienas pernai įvertintas 112 tūkst. eurų, kitas – 108 tūkst. eurų, per metus dar labiau sunyko.

KVJUD teisininkas Linas Rudys sako, kad uostui nėra kito būdo susigrąžinti skolas iš paliktų be priežiūros laivų, kaip tik įvykdyti teismo nurodymą antstoliams turtą parduoti. O kol vyksta ginčai, varžytinių skelbti negalima. Tai tęsiasi metų metus.

„Situacija komplikuota. Abu laivai registruoti Panamoje, savininkai jokių veiksmų nesiima. Jiems tai kažkuo yra naudinga. Kelias prisiteisti skolą buvo ilgas, nes dėl teismo pranešimo įteikimo kilo problemų. Bet rinkliavos, kurios skaičiuojamos tol, kol laivai uoste stovi, priteistos, nauji ieškiniai tiekiami nuolat, vykdomųjų raštų antstoliams pateikti ne vienas ir ne du. Direkcijai iki šio momento skola siekia maždaug 100 tūkst. eurų“, – kalbėjo L. Rudys.

Iš bankrutavusio „Memelio miesto“ teises ir pareigas perėmusi SEB banko turto įmonė „Litectus III“ už laivams teiktas paslaugas teismui anksčiau buvo pateikusi 108 tūkst. eurų ieškinį. Bet ji, ko gero, pirmenybės atgauti pinigus neturės. Iš pradžių būtų tenkinami laivų jūrininkų ieškiniai dėl nesumokėto uždarbio ir valstybinių institucijų reikalavimai pagal jūrinę Konvenciją.

Mėgino gudrauti

Paskui laivą „Alexandra S“, 2004 metais atplaukusį į Klaipėdą pavadinimu „Ice Wind“ ir priklausiusį kompanijai „Christie Consultants Limited“, vilkosi Norvegijos teismo vykdomasis raštas dėl jūrininkų atlyginimų, bet jis grąžintas, nes areštuotas laivas pasinaudojant lietuvių teisininkų apsukrumu Klaipėdoje spėjo pakeisti valdytoją – už neva netesėtą 854 176 JAV dolerių kreditorinį reikalavimą laivą perėmė kompanija „ADS Maritime S.A.“, susijusi su Klaipėdoje registruota „SEA First International“.

Greičiausiai tai buvo tik triukas apdumti akis, vilkinti išieškojimą, nes ir naujasis savininkas nuo Lietuvos teismų slapstėsi, o „SEA First International“, palikusi „Sodrai“ beveik 15 tūkst. eurų skolą, likviduota.

Lietuvos teismams pripažinus šešėlinių Panamos bendrovių skolas Klaipėdos kreditoriams, istorija tik įpusėjo, nes atsirado naujas dalyvis, bandantis laviruoti tarp Lietuvos civilinio proceso kodekso (CPK) ir tarptautinių konvencijų. Į antrąjį kovos dėl jūrinių suvaržymų raundą pernai rudenį įsitraukė užsienio kompanija „Arrow Trading Inc.“, kuriai laivai Panamoje esą buvę įkeisti pirmenybės sutartimi. (Internete pagal šį pavadinimą pavyko surasti Amerikoje, Floridoje, registruotą aviacijos kompaniją, bet abejotina, ar tai turi ką bendro su laivyba – red.). Ši, neva atsitiktinai sužinojusi apie Klaipėdoje parduodamus iš varžytinių laivus, apskundė antstolių veiksmus ir Klaipėdos teismų nutartis.

Klaipėdos apygardos teismas šiemet sausio 21 dienos nutartimi „Arrow Trading Inc.“ skundus atmetė. Vienas iš motyvų tas, kad pateiktos 2009 metais sudarytos laivų įkeitimo hipotekos sutartys, kurių pagrindu Lietuvoje reiškiamos teisės į laivus, neįregistruotos viešame registre ir nėra originalios.

Konvencijai – prioritetas

Teismo antstolė V. Daugirdienė „Lietuvos žinias“ patikino, kad netrukus varžytinės bus atnaujintos. „Tenka pripažinti, kad vykdymo procesas visais atvejais – ar skundžiami antstolio veiksmai, ar ne – vyksta ilgai. Šiuo atveju areštuotas didelės vertės turtas, kurį parduodant iš varžytinių būtina rimtai pasiruošti. Ne dažnai tenka tokį turtą pardavinėti, buvo reikalinga laivų vertinimo ekspertizė. Jie – ne Lietuvos įmonių nuosavybė, be to, įkeisti hipoteka Panamoje. Tačiau pagal Konvenciją laivus, kurie stovi Lietuvos uoste, antstolis areštuoti turi teisę“, – aiškino sudėtingą teisinį skolų išieškojimo kelią V. Daugirdienė.

Nors areštą buvo bandoma užginčyti, teismai laikėsi tarptautinės praktikos, o ne CPK 747 straipsnio normos, kuri prieštarauja Konvencijai. Šis tarptautinis jūrinis teisės aktas nurodo, kad reikalavimai laivo savininkui, laivo be įgulos nuomotojui, laivo valdytojui ar operatoriui dėl atlyginimų ir kitų sumų, mokėtinų kapitonui, kapitono padėjėjams ir kitiems laivo įgulos nariams už jų darbą laive, užtikrinami jūriniais suvaržymais.

Pagal kitą Konvencijos straipsnį nustatyti jūriniai suvaržymai turi pirmenybę prieš įregistruotą įkeitimą ar hipoteką. Be to, Konvencija nenumato jokių hipotekos kreditoriaus galimybių kištis į vykdymo procesą ir jį stabdyti, kaip tai darė laivų hipotekos turėtoja „Arrow Trading Inc“. Jos pasamdyti teisininkai apskundė antstolio pradėtą varžytinių procesą ir tąkart teismas laivų pardavimą sustabdė.

„Kai buvo išnagrinėti ir teismo nutartimi atmesti skundai, nes jie buvo visiškai nepagrįsti, vykdymo procesas 2016 sausį buvo atnaujintas ir vyksta iki šiol. Dvejos varžytinės neįvyko, nes nebuvo pirkėjų. Šiuo metu prasidėjo naujas procesas. Įstatymas numato, jog neįvykus 2 varžytinėms pagal tuos pačius vykdomuosius dokumentus vykdymas galimas tik po metų. Atsižvelgiant į tai, kad buvo gauti nauji dokumentai, vėl atnaujinome varžytines. Rugpjūčio 9 dieną vertintojų nustatyta laivų kaina – po 100 000 eurų. Jei nebus paprieštaravimų, po 20 dienų bus paskelbtos pirmosios turto varžytinės. Aišku, šiuo metu vėl gautas tos pačios „Arrow Trading Inc.“ skundas, kuriame nurodoma, jog skolininkėms „DAZ Maritime S.A.“ ir „ADS Maritime S.A.“ Panamoje keliamos bankroto bylos. Džiugu, kad šiuo atveju teismas nesustabdė vykdymo proceso. Tikėtina, kad varžytinėms įvykti niekas nesutrukdys“, – kalbėjo antstolė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"