TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Parduotuves užkariauja anoniminiai gamintojai

2013 02 18 6:00
Romo Jurgaičio nuotrauka

"Iki" saulėgrąžų aliejus ir ryžiai, "Maximos" sauskelnės ir kaimiški koldūnai, "Rimi" sūris ir miltai - tai tik dalis parduotuvių prekės ženklais (PPŽ) pavadintų produktų, užimančių vis daugiau vietos didžiųjų prekybos tinklų lentynose.

Pagal parduotuvių užsakymą pagamintos prekės gerokai pigesnės už analogiškas žinomų gamintojų, tačiau jų etiketėse retai nurodomas gamintojas, o dažnos prekės "kilmės šalis" - ES. Tačiau, pavyzdžiui, Olandijoje pagamintas ir Lenkijoje supakuotas "Rimi" goudos sūris nebūtinai yra prastesnio skonio ar kokybės nei žinomo Lietuvos gamintojo.

Rinkos tyrimų bendrovės "Nielsen" duomenimis, PPŽ produktų kaina Lietuvoje vidutiniškai 40 proc. mažesnė nei firminių produktų. Tačiau esama brangesnių už firminius produktus PPŽ prekių (pavyzdžiui, "Iki" gurmanų" produktų linija). Didžiausias kainų skirtumas yra tarp namų ūkio priežiūros bei asmens higienos priemonių - jų kaina gali būti mažesnė net iki 70 procentų. Mažiausias skirtumas yra kavos, arbatos, kakavos produktų grupėje - šių firminių ir PPŽ produktų kaina gali skirtis tik 2 procentais.

Išjudino sunkmetis

"Didysis parduotuvių prekės ženklų augimas mūsų šalyje vyko 2009-2011 metais. Šį laikotarpį vadinčiau "racionalaus pirkimo metais", kai krizės prispausti pirkėjai gerokai mažino savo išlaidas. Tuo pačiu metu didieji prekybos tinklai plėtojo kelis didelius PPŽ projektus, o tai lėmė gerokai didesnį ir įvairesnį tokių produktų asortimentą rinkoje", - LŽ teigė Artūras Urbonavičius, "Nielsen" vadovas Baltijos šalims.

Vis dėlto jis pripažįsta, kad šių produktų sklaida Lietuvoje, kaip ir kitose Baltijos šalyse, palyginti su Europos valstybėmis, nedidelė. Antai trys didieji mažmeninės prekybos tinklai Lietuvoje užima daugiau kaip 60 proc. rinkos, o jų PPŽ produktų rinkos dalis svyruoja tarp 8 ir 9 procentų. Tuo metu panašų prekybos tinklų koncentracijos lygį turinčiose Europos šalyse PPŽ prekių parduodama kur kas daugiau - nuo 20 iki 30 procentų.

"Mano manymu, Lietuvoje, kaip ir kitose Baltijos, šalyse puikios galimybės plėtoti PPŽ, ypač šviežio ir apdoroto maisto produktų grupėse. Kai pirkėjai įsitikins, kad siūlomi PPŽ yra ne prastesnės kokybės, o gal net geresni už firminius produktus, jie mielai rinksis PPŽ", - samprotavo A.Urbonavičius.

Anot jo, tradiciškai pirkėjai mėgsta ir mielai perka parduotuvių prekės ženklais pažymėtus gyvūnų ėdalą, cukrų, pieno produktus, kruopas ir miltus. Bet kai kurių prekių, A.Urbonavičiaus nuomone, su parduotuvių ženklais geriau nesiūlyti. Mat pirkėjai iš tolo aplenkia alkoholio, šokolado, kūdikių maisto bei asmens higienos produktus su parduotuvių ženklais.

"Šiame segmente tvirtai karaliauja "brandiniai" produktai. Tai susiję ne tik su lojalumu firminiams prekės ženklams, bet ir su vartojimo prestižu bei įpročiais", - teigė A.Urbonavičius.

PPŽ produktai, anot jo, nebūtinai priskirtini tik prie pigiausio ir prasčiausio segmento, juos mielai perka ir vidutines bei didesnes pajamas gaunantys vartotojai. A.Urbonavičius mano, kad PPŽ produktų paklausa ir toliau sparčiai augs. "Daug priklausys nuo prekybininkų siūlomos PPŽ kokybės bei kainos ir kokybės santykio", - prognozavo jis.

Romo Jurgaičio nuotrauka/A.Urbonavičiaus nuomone, parduotuvių prekės ženklais pažymėtus produktus perka ne tik mažiausias, bet ir vidutines bei didesnes pajamas gaunantys vartotojai.

Susitaria neskelbti gamintojo

UAB "Maxima LT" skelbia, kad iš maždaug 65 tūkst. prekybos tinklo asortimente esančių prekių daugiau kaip 17 tūkst. yra pažymėtos PPŽ ir sudaro apie 10 proc. visų prekių. Kitaip nei "Rimi" ar "Iki", šio tinklo prekės ženklai pavadinti subtiliau. Antai nedidelėje "Maximos" parduotuvėje Vilniaus centre siūloma pagal tinklo užsakymą pagaminta "Optimos linijos" karštai rūkyta dešra (kilmės šalis - Lenkija), pomidorų sultys ir cukrus (kilmės šalis - ES), "Maximos Favorit" servelatas, obuolių ir kitos sultys, kaimiški koldūnai, sauskelnės (kilmės šalis - Lietuva).

Tinklo atstovė ryšiams su visuomene Olga Malaškevičienė aiškina, kad šių produktų pakuotėse gamintojas nenurodomas todėl, kad toks yra dviejų šalių - užsakovo ir gamintojo - išankstinis susitarimas.

"Kiekviena iš produktų linijų buvo sukurta skirtingam klientų ratui, tarkime, "Optima linija" gimė per sunkmetį, kai atsirado daugiau gyventojų, kuriems buvo itin aktualu mažesnė kaina. Tuo metu "Maxima Favorit" - tai kokybiški produktai už mažesnę nei tos prekių grupės lyderio kainą. Šie produktai vidutiniškai 15-25 proc. pigesni už žinomų prekės ženklų produktus, tačiau jų kokybė nėra prastesnė", - tikino O.Malaškevičienė.

Mažesnę kainą už analogiškus žinomų prekės ženklų produktus kainą, pasak jos, pavyksta pasiekti, nes šių prekių kainodarą sudaro pats tinklas. "Gamintojams esame patrauklūs, nes užsakome nemažus kiekius, prekės keliauja ir į "Maximos" parduotuves kitose šalyse", - sakė ji.

2012 metais "Maxima Favorit" pardavimas išaugo trečdaliu, o "Meistro kokybės" produktų - daugiau nei 10 procentų. Šiuo metu tinklo asortimente yra maždaug po 300 prekių "Maxima Favorit" ir "Optima linija" pavadinimų prekių.

Perka be tarpininkų

"Rimi" prekės ženklu pažymėtų prekių skaičius dabar siekia apie 500. Tarp jų - "Rimi" ryžiai, kečupas, kviečių miltai, picos, alyvuogių aliejus, sūriai ir kiti. Iš viso privačios etiketės prekės sudaro apie 8 proc. "Rimi" didžiųjų parduotuvių asortimento.

Pasak "Rimi Lietuvos" viešųjų ryšių vadovės Ramintos Stanaitytės-Česnulienės, kasmet sukuriama keli šimtai tokių naujų prekių. Antai neseniai tinklas pradėjo prekiauti "Rimi" graikišku jogurtu, kuris tinka padažams, desertams ir kitiems patiekalams. 2012 metų naujiena - aukščiausios kokybės linija gurmanams "Selection by Rimi". "Šios linijos produktai atkeliauja iš ten, kur seniausios jų gamybos tradicijos ir naudojami geriausi ingredientai, pavyzdžiui, alyvuogių parsivežame iš jų tėvynės Ispanijos, vytintų kumpių - iš Italijos, figų ir kriaušių uogienių - iš Prancūzijos. Kiekvienas produktas kruopščiai atrinktas", - sakė ji.

"Rimi" ženklu pažymėtos prekės esą tokios pačios kokybės kaip ir garsių prekės ženklų, bet jos pigesnės dėl to, kad sutaupoma rinkodaros ir logistikos išlaidų. "Rimi" prekės nėra plačiai reklamuojamos per televiziją - kaip garsūs prekės ženklai. Be to, pirkdami prekę tiesiai iš gamintojo sutaupome logistikos, platinimo sąnaudų, sumažiname tiekimo grandinę", - aiškino tinklo atstovė.

Ji teigė, kad kai kuriais atvejais gamintojo "Rimi" nenurodo "dėl konkurencijos", tačiau "Rimi" ženklo prekių pirkėjai esą gali būti tikri dėl kokybės. "Produktai turi atitikti aukštus standartus, dažnai net aukštesnius nei žinomų prekės ženklų. Savo pavadinimą gaminiui suteikiame tik tada, kai esame kruopščiai patikrinę kiekvieną gamybos grandinės etapą ir visiškai patenkinti gamintoju bei gaminiu", - tvirtino prekybos tinklo atstovė.

Skaičiai

Pasaulyje parduotuvių prekės ženklų (PPŽ) vidurkis siekia 15 proc. viso pardavimo. Europoje pagal PPŽ pardavimą pirmauja Šveicarija (daugiau kaip 45 proc.) ir Didžioji Britanija (beveik 40 proc.). Lietuvoje PPŽ pardavimas 2012 metais sudarė 8,5 proc., o keturiuose didžiuosiuose mažmeninės prekybos  tinkluose - 9,6 proc. apyvartos.

Pirkėjų apklausos rodo, kad 2012 metais daugumoje Europos valstybių vartotojai daugiau pirko PPŽ produktų. Pavyzdžiui, krizės ištiktoje Ispanijoje, kurioje maistui tradiciškai negailima pinigų, net 54 proc. pirkėjų teigė, kad jie pastaraisiais metais pradėjo pirkti daugiau PPŽ. Lietuvoje 2012 metais tokių pirkėjų buvo tik 12 procentų. Šaltinis: "Nielsen", "Shopper Trends"

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"