TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Pavojus naftos keliui į Lietuvą - pasenęs vamzdynas

2006 08 07 0:00
Jau penktą dešimtį skaičiuojanti "Družba" rimtų investicijų kol kas nesulaukia.
LŽ archyvo nuotrauka

Avarija "Družbos" naftotiekyje parodė, kad naftos tiekimas iš Rusijos į Lietuvą yra ir nepatikimas. Šio nustekento naftotiekio rusai gelbėti nesiveržia, o "prie vamzdžio" užsienio investicijų neprileidžia. Tuo tarpu "Mažeikių nafta" tikina į naftotiekį Lietuvoje investuojanti dešimtis milijonų.

Sustojęs naftos tiekimas iš Rusijos į Lietuvą parodė, kad "Mažeikių naftą" maitinantis "Družbos" vamzdynas gerokai paseno. Rusijos aplinkosaugininkai teigia, kad liepos pabaigoje "Družbos" atšakoje tarp Briansko ir Novopolocko pažeistą vamzdžio dalį reikėtų metus remontuoti.

Užsienio spauda ėmė skelbti, kad antros pagal dydį naftos eksportuotojos patikimumas labai abejotinas - sovietmečiu statyta naftos tiekimo vamzdžių sistema trūkinėja per siūles, todėl naivu galvoti apie tvirtą ilgalaikį tiekimą. Tai ypač aktualu didžiausiai Baltijos šalių naftos perdirbėjai "Mažeikių naftai", kuri priversta naftą įsivežti brangesniu būdu - tanklaiviais per Būtingės terminalą.

Rusai - nepatikimi partneriai

Po avarijos, kai į aplinką pateko kelios dešimtys tonų naftos, Rusijos naftotiekius valdanti valstybinė "Transneft" įmonė sulaukė kritikos, kad per menkai investuoja į vamzdynų, per kuriuos Rusija eksportuoja energetines žaliavas Vakarams, atnaujinimą.

Finansų analitiko Valdemaro Katkaus nuomone, šis incidentas Vakarams leidžia dar kartą suabejoti Rusija, kaip patikima energijos išteklių eksportuotoja.

"Po tokių avarijų visuomet atgaivinami svarstymai apie Rusijos kaip tiekėjos patikimumą. Ne vien dėl politikos, bet ir dėl techninių priežasčių. Avarija patvirtina, kad vamzdyno būklė gana sudėtinga ir incidentų, paliesiančių kur kas daugiau Europos naftos perdirbėjų, galima tikėtis ateityje. Tačiau Putinas yra pareiškęs, kad prie vamzdyno nieko neprileis", - sakė Katkus.

ES valstybės Rusiją spaudžia pasirašyti vadinamąją Energijos chartiją, kuri suteiktų galimybių liberalizuoti šios energijos rinką. Šia tema buvo diskutuota ir neseniai vykusiame G-8 valstybių vadovų susitikime Sankt Peterburge. Tačiau Rusija chartijai nepritaria, nes nenori atiduoti šio svarbaus sektoriaus vadžių užsieniečiams.

Investuoja milijonus

Iš viso per Lietuvą eina 500 km ilgo naftos ir naftos produktų vamzdynų, kuriuos prižiūri "Mažeikių nafta". Įmonė skelbia daug dėmesio skirianti naftotiekio priežiūrai ir aplinkosaugai užtikrinti. Pasak šios bendrovės atstovo Giedriaus Karsoko, naftotiekis Lietuvoje yra gana geros būklės. Iš viso 2004-aisiais naftotiekių vamzdynų Lietuvos teritorijoje priežiūrai ir tvarkymui skirta apie 36 mln. litų, o 2005 metais - 32 mln. litų. "Šios išlaidos buvo skirtos magistraliniams vamzdynams Polockas-Biržai-Ventspilis ir Polockas- Biržai-Mažeikiai bei naftos produktų vamzdynui Polockas-Biržai-Ventspilis. Vamzdynų diagnostika ir priežiūra yra nuolatinis už vamzdynus atsakančių bendrovių darbas, ir ši veikla labai panaši, nesvarbu, kokioje valstybėje tie vamzdynai būtų", - teigė Karsokas.

Pareigą prižiūrėti Lietuvos vamzdynus "Mažeikių nafta" prisiėmė 1998 metais prisijungdama šalia Biržų įsikūrusią "Naftotiekio" bendrovę. Kartu su Būtingės terminalu "Naftotiekis" 2002 metais buvo sujungtas į vieną "Mažeikių naftos" vamzdynų ir terminalo operacijų padalinį. Lietuvos teritorijoje naftos transportavimo vamzdynai pradėti tiesti dar 1966 metais.


"Družba" - sukriošęs vamzdis

Sovietmečiu sukonstruotas naftos tiekimo vamzdynas "Družba" yra viena didžiausių Rusijos naftos eksporto linijų, tiekiančių naftą Europai. Šia Rusijos monopolininkei "Transneft" priklausančia magistrale per dieną perpumpuojama nuo 1,2 mln. iki 1,4 mln. barelių žalios naftos. Viena "Družbos" atšaka nuo Rusijos ir Baltarusijos sienos suka į Lietuvos "Mažeikių naftą", Latviją, Estiją. Didelė dalis šia atšaka eksportuojamos žaliavos toliau plukdoma laivais iš Būtingės bei Ventspilio uosto. Kita linija, vadinama atsargine, driekiasi per Baltarusijos kampą, kerta Ukrainą, o iš čia nafta teka į Centrinės Europos perdirbimo įmones. Viena šio vamzdyno atšaka pastatyta 1964 metais, kita - dešimčia metų vėliau.

Atšaka, kurioje įvyko avarija, gabenama apie 324 tūkst. barelių naftos. Rusijos aplinkosaugos agentūros prie Gamtinių išteklių ministerijos direktoriaus pavaduotojas Olegas Mitovas teigė, kad "Družbos" dalyje prie Baltarusijos sienos aptikta 487 pavojingi defektai. Teigiama, kad mažų įtrūkimų "Družboje" atsiranda kas porą mėnesių, o didesni ruožai subyra kas dvejus trejus metus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"