TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Pirkėjai nežinos, kada alkoholis atpigs

2016 10 14 6:00
Pirkėjai negaus informacijos, kuri alkoholio prekė šiandien parduodama pigiau nei vakar. Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Nuo lapkričio alkoholio prekybai bus taikomi papildomi apribojimai. Antai bus uždrausta prekių lentynose nurodyti, kuriems alkoholiniams gėrimams taikomos kainos nuolaidos. Šių naujovių nepalaiko nei prekybininkai, nei rinkodaros specialistai. Jie tvirtina, kad nauji draudimai nepasieks vartotojų rizikingiausių grupių. Reikšmingo alkoholio pardavimo sumažėjimo neprognozuoja ir gamintojai.

Lapkritį įsigalios Seimo gegužę priimti Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimai, kurie sugriežtins dabar galiojančius su alkoholio prekyba susijusius draudimus. Kai kurie jų bus iš dalies ar visiškai identiški draudimams dėl tabako gaminių.

Alkoholio prekių lentynose vartotojai nebematys ryškiaspalvių etikečių, skelbiančių, kad prekei taikomos akcijos ar kainos nuolaidos. Nebeliks specialių stendų, kuriuose vyno mėgėjai galėdavo išsirinkti brangesnį vyną už mažesnę kainą, nevyks žaidimai „imk du už vieno kainą“ ir pan.

Nuo lapkričio 1 dienos įsigalios draudimas informuoti apie alkoholio kainų sumažinimą. Tai reiškia, kad tiek per visuomenės informavimo priemones, tiek prekyvietėse bus draudžiama pranešti apie alkoholio gėrimams taikomas akcijas, sumažintas kainas ir pan. Panašus draudimas šiuo metu taikomas tabako gaminiams.

Taip aiškina advokatų kontoros „Cobalt“ Įmonių teisės ir reguliacinių klausimų praktikos grupės vadovas advokatas Maksimas Saveljevas. „Visgi šiuolaikinių technologijų amžiuje tokio draudimo poveikis abejotinas. Atsiras žmonių, kurie sužinoję apie vienoje ar kitoje prekybos vietoje atpigusį alkoholį dalysis šia informacija socialiniuose tinkluose“, – samprotavo jis.

Žaidimų era baigiasi

Nuo šiol galima pamiršti firmines alaus bokalų kolekcijas, šaltkrepšius ir kitas gamintojų dovanas, gaunamas perkant alkoholį.

Maksimo Saveljevo manymu, žinia apie alkoholiui taikomas akcijas sklis ir be visuomenės informavimo priemonių pagalbos - socialiniais tinklais. /LŽ archyvo nuotrauka

M. Saveljevo teigimu, įvairios akcijos, kai vartotojai rinkdami butelių kamštelius, etiketes registruojasi ar kitaip žaisdami gali gauti įvairių prizų – firminių marškinėlių, krepšinio kamuolių ir pan. – bus nelegalios. Už tai bus taikomos baudos.

Toks griežtas draudimas, anot jo, sulygins alkoholio produktams taikomus draudimus su tabako produktams nustatytais draudimais – negalima organizuoti žaidimų, konkursų bei loterijų, skatinančių įsigyti ir vartoti tabako gaminius.

Be to, advokatas aiškina, kad šiuo metu galiojantis įstatymas draudžia taikyti alkoholiniams gėrimams nuolaidas su kuponais, platinamais visuomenės informavimo priemonėse.

O naujoji įstatymo redakcija dar sustiprins draudimą: bus draudžiama platinti nuolaidų kuponus visuomenės informavimo priemonėse, taip pat taikyti fiksuotas nuolaidas arba visiškai ar iš dalies mokėti kuponais už gėrimus.

Apribojimai – ne tiems, kam reikia

Tačiau rinkodaros specialistai, prekybininkai ir gamintojai abejoja, kad dėl naujojo įstatymo sumažės alkoholio pardavimas.

Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos nario Ryčio Buračo manymu, visi šie draudimai neabejotinai padarys įtaką alkoholio pardavimui, bet pašnekovas įsitikinęs, kad griežtesni apribojimai socialinės rizikos grupes pasieks mažiausiai.

„Kyla klausimas, ar tokie draudimai yra geriausia priemonė ir ar jie pasieks būtent tuos žmones, kuriuos reikėtų gelbėti nuo alkoholio įtakos. Asocialios šeimos ar alkoholizmu sergantys žmonės paprastai nėra ta auditorija, kurią veikia reklamos akcijos. Taip, jiems aktualios nuolaidos ir mažiausia kaina, tačiau turėtų būti taikomos kitos priemonės, apribojančios priėjimą prie alkoholio, o ypač nelegalaus“, – aiškino rinkodaros specialistas.

Jo manymu, draudimai yra lengviausias būdas pademonstruoti tariamą kovą su alkoholizmu, tačiau ne pats geriausias, siekiant reikšmingų pokyčių. „Efektyvių, ne paviršutinių rezultatų duoda ilgalaikės socialinės priemonės ir projektai: investicijos į švietimą, prevencijos priemones, alkoholio prieinamumo ribojimą tam tikroms socialinėms grupėms, kovą su nelegaliais svaigalais ir t. t. Tačiau rezultatų reikėtų laukti daug metų, be to, reikėtų labai aiškios vizijos: ką norime pasiekti“, – kalbėjo rinkodaros specialistas.

Pažeidė vartotojų teises

Laurynas Vilimas, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius, taip pat mano, kad politikų sukurti nauji draudimai apriboja sąmoningų vartotojų galimybes sutaupyti. „Šiuo draudimu Seimas šiek tiek persistengė ir nuėjo taip toli, kad tam tikra prasme pažeidė vartotojų teises. Nuolaidų ir kainų sumažinimo negalima nurodyti net prekybos vietoje, net alkoholio prekių lentynose. Vadinasi, žmogus, atėjęs į parduotuvę ir apsisprendęs pirkti alkoholinį gėrimą, rinkdamasis iš dviejų vyno butelių, negalės sužinoti, kurį pasirinkęs sutaupytų. Tad blogiau bus absoliučiai daugumai vartotojų, kurie įsigydami alkoholinius gėrimus ieško būdų sutaupyti“, – sakė jis.

Prekybininkų atstovas sutinka, kad patraukli nuolaida gali skatinti vartotoją įsigyti ne vieną, kaip planavo, o daugiau butelių alkoholio. Tačiau jis pabrėžia, jog tai nereiškia, kad daugiau alkoholio nusipirkęs žmogus suvartos jį visą iš karto.

„Jeigu ši priemonė realiai sumažins alkoholio vartojimą, – nesaikingą, neatsakingą, tai ji pasiteisins. Tačiau šiandien Lietuvoje įteisinta absoliuti dauguma pasaulyje taikomų draudimų, ir vis tiek alkoholio vartojimo tendencijos, kaip sako patys politikai, nesikeičia. Taigi gana keista, kodėl toliau einama ne visuomenės švietimo, o draudimų keliu“, – kalbėjo L. Vilimas.

Apribos konkurenciją

Kaip pažymi R. Buračas, bet kokie draudimai, ribojantys galimybes pasiekti vartotoją ir konkuruoti rinkoje, visuomet labiau paveikia naujus rinkos dalyvius – šiems „prasimušti“, esant ribotoms rinkodaros priemonėms, yra sudėtinga. Todėl pozicijas rinkoje įsitvirtinę dalyviai net laimi – jiems esą nebereikia investuoti į kovą dėl rinkos dalies.

Vis dėlto „Kalnapilio-Tauro grupės“ generalinis direktorius Marijus Kirstukas įsitikinęs, kad draudimai nesutrukdys naujiems rinkos žaidėjams įžengti į rinką, nes rinkodaros akcijos iki šiol buvo aktualesnės didiesiems prekės ženklams.

Tačiau grupės vadovas naujų apribojimų Lietuvoje nesureikšmina, esą tai – nieko unikalaus. „Lygiai tokios pat sąlygos yra Estijoje, kur mes taip pat dirbame ir matome, kaip tai veikia. Tiesiog rinka greitai prisitaiko ir suranda kitų sprendimo būdų“, – sakė jis.

M. Kirstuko manymu, naujas įstatymas lems, kad šiek tiek sumažės alkoholio pardavimas, bet vis dėlto didesnis poveikis bus jaučiamas vartotojams persiskirstant tarp gamintojų, prekės ženklų, pakuočių.

„Rinkodaros akcijos daugiau orientuotos perimti vartotojus iš konkurentų, negu padidinti pačią rinką. Dėl to galutinė įtaka bendrai alkoholio vartojimo apimčiai, manome, bus ribota“, – aiškino pašnekovas.

Grupės vadovas negali tiksliai prognozuoti, kiek draudimai galėtų paveikti pardavimo apimtį, esą 1–3 proc. rinkos susitraukimas tikrai bus.

Prekybininkai taip pat dar neskuba prognozuoti naujojo įstatymo įtakos alkoholio pardavimui. Rosvaldas Gorbačiovas, „Maxima LT“ Korporacinių reikalų departamento direktorius, aiškina, kad pirkėjų yra įvairių: vieni akcinėmis nuolaidomis pasinaudoja impulsyviai, kiti pirkėjai jomis visai nesidomi, o dar kiti savo pirkinius planuoja ir akcijomis naudojasi tik kartais.

„Visgi pastebime, kad pirkėjai į siūlomas akcijas reaguoja, tad tikėtina, jog nustojus jas taikyti alkoholinių gėrimų pardavimas taps vienodesnis. Tačiau kol kas anksti prognozuoti, ar bendras alkoholinių gėrimų pardavimo kiekis mažės“, – sakė jis.

Jau apeina draudimus

R. Buračo manymu, rinkodaros specialistai turės būti kūrybingi, kad sugalvotų, kaip, įsigaliojus draudimams, reikėtų elgtis skirtingose rinkose. Jis sako jau šiandien matąs sėkmingus alkoholio gamintojų būdus, kaip apeiti dabar galiojančius draudimus.

„Pavyzdžiui, „Švyturio“ nealkoholinis alus platinamas net visuose maratonuose. Tai turbūt geriausias pavyzdys, kaip apeinami bet kokie apribojimai: sukuriant to paties vardo nealkoholinį produktą ir jį reklamuojant sudaromas įspūdis, kad labai gerai vartoti šio vardo produktą – net sportuojant“, – aiškino LiMA atstovas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"