TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Po švenčių autobusais važiuosime brangiau

2012 04 06 7:52

Praėjusiais metais prieš pat Velykas 5 proc. pakėlę bilietų kainas keleivių vežėjai dabar to paties daryti nebedrįsta. Tačiau didžiausių įmonių vadovai neslepia, kad po švenčių tarpmiestinių maršrutų bilietai brangs.

Vien dėl degalų kainos šuolio Lietuvos keleivių vežėjų išlaidos pernai padidėjo milijonais litų. Šiemet kas mėnesį degalams tenka skirti po šimtą tūkstančių litų daugiau nei pernai tuo pačiu metu. Tačiau keleivių srautas tokiu pat mastu kaip degalų kainos nedidėja. Vis dėlto vežėjai nepraranda vilties, kad bent dalis privačių automobilių vairuotojų persės į autobusus. Tarpmiestiniais maršrutais kursuojančių autobusų įmonių vadovai pripažįsta, kad tik didesnis keleivių srautas juos sustabdytų nuo planų po švenčių kelti bilietų kainas.

Nerealios viltys

"Suskaičiuosime pirmojo šių metų ketvirčio rezultatus ir tada spręsime, ar kelti bilietų kainas. Manau, balandžio mėnesį bus aišku, ar dar pajėgsime dirbti be nuostolių, ar ne", - LŽ sakė vienos didžiausių Lietuvos keleivių vežėjų bendrovės "Kautra" generalinis direktorius Linas Skardžiukas.

"Kautra", per metus pervežanti apie 4,5 mln. keleivių ir beveik 200 autobusų vykdanti daugiau kaip pusantro šimto maršrutų Lietuvoje bei užsienyje, praėjusiais metais degalams išleido 2 mln. litų daugiau nei 2010-aisiais. Šiemet vien kovo mėnesį įmonė už degalus sumokėjo daugiau kaip 100 tūkst. litų daugiau nei pernai tuo pačiu metu.

Nuo kainų kėlimo "Kautra" susilaikytų tik tuomet, jeigu padidėtų keleivių srautas. "Degalai brangsta ne tik mums. Jeigu bent vienas iš dešimties lengvųjų automobilių savininkų persėstų į tarpmiestinius autobusus, galėtume kurį laiką bilietų nebranginti. Jeigu važiuos daugiau žmonių, surinksime daugiau pajamų ir kainų kelti nereikės", - nepraranda vilties L.Skardžiukas.

Tačiau "Kautros" vadovo svajonėms, atrodo, nelemta išsipildyti. "Regitros" duomenimis, Lietuvoje registruota apie 2,1 mln. kelių transporto priemonių, iš jų 81 proc., arba 1,7 mln., lengvųjų keleivinių automobilių. Kad "Kautra" susilaikytų nuo kainų kėlimo, lengvuosius automobilius "padžiauti" turėtų apie 170 tūkst. vairuotojų. Ko gero, degalų kainos dar nepasiekė tos ribos, kad šitoks skaičius lietuvių atsisakytų malonumo savarankiškai važiuoti įprastais maršrutais.

Įtaria klastą

"Kautros" vadovas įsitikinęs, kad degalai Lietuvoje brangsta nepagrįstai. "Kad degalai brangsta dėl kylančių pasaulio naftos kainų, tėra miglos pūtimas. Kai nori mušti šunį, lazdą visada rasi. Manau, kainos visiškai nepagrįstos", - piktinosi vadovas.

Savo išvadas L.Skardžiukas grindžia tokiu pavyzdžiu: prieš porą savaičių Lenkijoje dyzelinas kainavo 4,2 lito, Lietuvoje - 4,7 lito už litrą, taigi skirtumas - pusė lito.

"Jau artėja galimybių ribos. O dar atsiranda "ekspertų", postringaujančių, kad dyzelino kainos gali pasiekti 6-7 litus už litrą. Tai grynas lobizmas ir visuomenės "pratinimas", kad viskas gerai. Bet jeigu toks juodas scenarijus išsipildytų, mes naštos jau nebepakeltume", - svarstė L.Skardžiukas.

Į tą pačią upę nebrido

Daugiau kaip 80 autobusų keleivius tarpmiestiniais ir tarptautiniais maršrutais į daugelį Europos šalių vežanti bendrovė Tolimojo keleivinio transporto kompanija (TOKS) šiuo metu skaičiuoja išaugusias išlaidas ir galimybes kelti bilietų kainas. Bendrovės generalinis direktorius Arūnas Indrašius beveik neabejoja, kad po švenčių susisiekimas kai kuriais tarpmiestiniais maršrutais brangs.

"Eismo ir kainodaros specialistai skaičiuoja, kuriuose ruožuose kainas didinsime. Tai neišvengiama. Pastarąjį kartą kainas ryškiau didinome tik 2009 metais. Kol kas dirbame sukandę dantis, bet neišvengiamai turėsime kai kurių maršrutų bilietus branginti 3-4 proc.", - LŽ teigė A.Indrašius.

Praėjusiais metais keleivių vežėjai bilietus visais maršrutais pabrangino vidutiniškai 5 proc. prieš pat Velykų šventes, kai autobusais keliauja daugiausia žmonių. Antrus metus iš eilės nei "Kautra", nei TOKS to daryti nedrįso.

"Kažkaip nesinori žmonėms gadinti švenčių. Juk tai mūsų klientai. Paskui sakys, kad specialiai siekiame pasinaudoti proga. Tikrai to nedarome, nors degalų išlaidos sudaro 40 proc. mūsų sąnaudų. Apie mokesčius nekalbu, bet šiemet iš niekur 70 tūkst. litų kelių mokesčio prisidėjo", - skaičiavo A.Indrašius.

TOKS 2011 metais degalams išleido 1,8 mln. litų daugiau nei 2010-aisiais, o keleivių pervežė tiek pat. Praėjusius metus bendrovė baigė nuostolingai. Nors degalų kainos gerokai kilo ir šiemet, per pirmuosius tris mėnesius žmonių tarpmiestiniais maršrutais vežančiuose TOKS autobusuose nedaugėjo.

Vis dėlto vilties, kad žmonės iš automobilių persės į autobusus, A.Indrašius nepraranda. "Turime vilties, - į LŽ klausimą tvirtai atsakė TOKS vadovas. - Viltis miršta paskutinė."

Lietuvos keleivių vežėjai kainas kėlė ir prieš trejus su puse metų, kai nuo 5 proc. iki 18 proc., o vėliau iki 21 proc. padidėjo pridėtinės vertės mokestis keleiviams vežti. 2009 metų pradžioje keleivių vežimas tarpmiestiniais maršrutais vidutiniškai pabrango 14 procentų.

Kelionės į Europą nebrangs

Tuo metu viena didžiausių Baltijos šalyse tarptautinių keleivių vežimo bendrovių "Ecolines" artimiausiu metu bilietų kainų kelti neketina. "Ecolines" Lietuvos-Lenkijos regiono direktorius Remigijus Dvareckas LŽ tikino, kad to daryti neleidžia "žvėriška" konkurencija. "Turime konkuruoti ne tik su kelių vežėjais, bet ir pigių skrydžių bendrovėmis. Jeigu keltume kainas, mūsų klientai iš karto pradėtų ieškoti kitų alternatyvų. Todėl artimiausiu metu tikrai neplanuojame to daryti. Nebent vasarą padėtis pasikeistų", - teigė R.Dvareckas.

Didėjančias degalų išlaidas "Ecolines" amortizuoti padeda augantis keleivių srautas į Vakarų ir Vidurio Europą. Pasak R.Dvarecko, šiomis kryptimis vykstančiųjų pastaruoju metu tolygiai daugėja, šiuo metu autobusų užpildymas vidutiniškai siekia 60-70 procentų. "Ecolines" keliai driekiasi į Lenkiją, Vokietiją, Čekiją, Bulgariją, Angliją, taip pat Latviją, Estiją, Rusiją.

Pasak R.Dvarecko, nors degalai brangsta, kelionės į Vakarų Europą nuo tada, kai lietuviams plačiau atsivėrė Senojo žemyno sienos, atpigo. Pavyzdžiui, autobuso bilietas į Berlyną šiuo metu kainuoja maždaug 20 proc. pigiau nei 2007 metais.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"