TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Populiariausi žaidimai - vogti

2010 07 12 0:00
JAV vidutinis žaidėjas yra 35-erių ir žaidžia jau 12 metų, o Lietuvoje vidutinis žaidimų pirkėjų amžius - 15-19 metų.
LŽ archyvo nuotrauka

Ir žaisti, ir pirkti kompiuterinius žaidimus Lietuvoje - visada nuotykis. Pirmiausia reikia susirasti norimą įspūdingą žaidimą už prieinamą kainą. Gali būti, kad tik kas devintas pirkėjas tos palankios kainos ieško legaliose prekybos vietose.

"Deja, kol kas Lietuvoje labai toleruojamas piratavimas. Tai laikoma norma", - sako Renata Saulytė, UAB "Maxima LT" atstovė ryšiams su visuomene. Ji teigia, jog maždaug tik 10 proc. vartotojų, kaip numanoma, įsigyja žaidimus legaliai. Likusius 90 proc. tenkina piratavimas, iš po turgaus prekystalių ir apdriskusių katalogų su žaidimų viršeliais persikraustęs į internetą. R.Saulytės duomenimis, šių metų birželį visame tinkle "Maxima" parduoti 6748 kompiuteriniai žaidimai, o pernai tą patį mėnesį jų įsigyta penktadaliu daugiau.

Prekybos tinklo "Topo centras" produkto vadybininkas Raimondas Banys teigia, jog nuostolių dėl kompiuterinių žaidimų piratavimo mastai, nors jie ir nežinomi, tikrai galėtų būti dideli.

Kad Lietuvoje žaidimų turėtų būti nuperkama daugiau, mano ne vien prekybos centrų atstovai. Kaip tvirtina Andrius Kubiliūnas, Skandinavijos žaidimų platintojų "Pan Vision" Baltijos regiono vadybininkas, Lietuvos rinka, jų skaičiavimais, realiai turėtų būti 35 kartus didesnė. "Apskaičiuojame rinką lygindami Švedijos mažmeninės prekybos apimtį ir žaidimų pardavimą su Lietuvos mažmeninės prekybos apimtimi", - aiškina jis. A.Kubiliūnas negali atskleisti Lietuvos rinkos duomenų, tačiau visos šios platintojų grupės apyvarta viršija 140 mln. eurų (per 480 mln. litų).

Labiausiai vagiami

"Call of Duty: Modern Warfare 2" buvo paskelbtas labiausiai piratuojamu 2009 metų žaidimu. Tai paaiškėjo, kai interneto svetainė "TorrentFreak" apžvelgė duomenis iš pirmaujančių parsisiuntimo svetainių. Daugiau kaip 170 tūkst. šio žaidimo kopijų lapkritį - jo išleidimo mėnesį - buvo parduota JAV. Iki gruodžio 27 dienos, kaip rodo "TorrentFreak" pateikta informacija, nelegaliai parsisiųsta apie 4,1 mln. kopijų.

Kurie žaidimai labiausiai vagiami Lietuvoje? Tokios statistikos nėra. "Spėčiau, kad tai tiesiog populiariausi pasaulyje žaidimai, kuriems nereikia legalaus vadinamojo CD-key kodo, pavyzdžiui, "The Sims 3", "Need For Speed", FIFA, NBA", - mano A.Kubiliūnas.

"CD-key" yra specialus kodas, randamas prie kiekvienos parduodamos žaidimo kopijos. Jį reikia įvesti instaliavimo metu ar vėliau. Kadangi šis apsaugos būdas gana lengvai apeinamas, žaidimų kūrėjai griebiasi ir kitokių metodų. Tarp žaidėjų vienas labiausiai keikiamų trumpinių tapo DRM - "Digital Rights Management". Taip vadinami metodai, kuriais kūrėjai stengiasi apsisaugoti nuo piratavimo. Vienas didžiausių žaidimų leidėjų "Electronic Arts" sumanė metodą, kad įdiegtą žaidimą reikėtų aktyvuoti internete (dėl to nukentėjo vartotojai, negalintys prisijungti prie interneto). Negana to, ribojamas aktyvavimo skaičius. Kitas industrijos milžinas "Ubisoft" reikalauja, kad žaisdamas žmogus nuolat būtų prisijungęs prie jo serverio, iš kurio po truputį siunčiamas žaidimas. Taip gamintojas apsunkina piratų darbą ir gerokai nukelia žaidimų "nulaužimo" datas. Tačiau ginčijamasi, kad dėl to labiausiai kenčia sąžiningi pirkėjai.

Pardavėjai kovą su piratavimu dažniausiai palieka patiems leidėjams. Jie gali imtis tik pagalbinių metodų. R.Saulytė tvirtina, kad "Maxima" bendrauja su LANVA (Lietuvos antipiratinės veiklos asociacija). Ši išgarsėjo, kai kilo konfliktas su "Linkomanija" dėl nelegalaus operacinės sistemos "Windows 7" siuntimosi. "Topo centro" produkto vadybininkas R.Banys irgi pripažįsta, kad didžioji dalis veiklos kovojant su piratais tenka organizacijoms ir leidėjams. "Todėl mes galime pasiūlyti žmonėms įsigyti naujausių originalių žaidimų, dėl kurių kokybės jie neturės problemų", - tikina R.Banys. A.Kubiliūnas pažymi, jog dalis jų taktikos susijusi su viena senesnių kritikos pardavėjams sričių: "Pirmiausia siekiame, kad žaidimai būtų išleidžiami Europoje laiku." Žaidimo keliavimo laikas iš plačiojo pasaulio į Lietuvos rinką seniai buvo pirkėjų nepasitenkinimo šaltinis.

Lietuvos "žvaigždynas"

Spėjimas dėl "The Sims 3" piratavimo nėra nepagrįstas. Šis gyvenimo stimuliatorius, kuriame galima valdyti savo sukurtus žmones buityje ir socialiniame gyvenime bei statyti jiems namus, yra antras labiausiai vogtas 2009 metų žaidimas. Be to, visi trys LŽ pašnekovai pripažįsta, kad tai vienas populiariausių žaidimų. Kitas - "World of Warcraft", milžiniškas magijos ir fantastinių rasių pasaulis internete. Jį 2008 metų gruodį žaidė apie 11,5 mln. žmonių visame pasaulyje. "Tiksliau - populiarios yra jo apmokėjimo kortelės, nes už žaidimą reikia mokėti kiekvieną mėnesį", - priduria R.Banys. "Topo centro" vadybininkas taip pat pamini populiarius "Battlefield: Bad Company 2", "Counter Strike: Source", "Grand Theft Auto IV" ir žymųjį "Call of Duty: Modern Warfare 2". Visi - iš ilgų ir populiarių serijų, todėl jų pirkėjų skaičius, kaip ir vagių, tikrai didelis. Šie žaidimai ne tik populiarūs, bet ir brangūs. "Žinoma, jų kaina priklauso nuo išleidimo datos - nauji visada kainuoja daugiau", - aiškina R.Banys.

"Topo centro" žaidimų skyriaus lentynos yra papildomos pagal žaidimų reklamą, jų populiarumą ir tai, kokių žaidėjai laukia labiausiai. R.Saulytė sako, kad "Maximos" prekybos centruose stengiamasi pateikti naujų ir įvairių žaidimų. Tada stebimas jų pardavimas, populiariausi įtraukiami į nuolatinį asortimentą. "Tačiau atkreipėme dėmesį, kad brangūs žaidimai Lietuvoje nėra paklausūs. Todėl orientuojamės į vidutinės kainos produktus, kurie gali būti įperkami daugeliui", - dėsto ji.

Kompiuterinių žaidimų kainos pardavimo vietose svyruoja nuo poros dešimčių (už 20 litų galima įsigyti gal ne naujausią, bet pripažintą žaidimą) iki maždaug 200 litų - už "karščiausią" prekę. Seniau žaidžiantieji gali prisiminti jaunatvės dienas ir išsvajotą "legendą" kartais nusipirkti vos už porą litų. "Rusiški žaidimai pigesni, bet jie pamažu tampa nebepopuliarūs, nes dauguma jaunimo gerai moka anglų kalbą, tačiau nesupranta rusiškai", - dar vieną kainodaros ypatumą atskleidžia R.Banys. Didžiausios LŽ užfiksuotos "žirklės" tarp angliškos ir rusiškos žaidimo versijos - 160 litų.

Auditorija sensta

Kas perka tokias brangias pramogas? Jei tikėsime statistika, JAV vidutinis žaidėjas yra 35-erių ir žaidžia jau 12 metų, taigi maždaug nuo tokio amžiaus, kai lietuvis laikomas pernelyg subrendęs tokioms "nesąmonėms". Jungtinėje Karalystėje 2005-aisiais vidutinis žaidėjas buvo 23 metų, ketvirtį sudarė 30-35 metų moterys. Kaip yra Lietuvoje?

"Vidutinis žaidimų pirkėjų amžius - 15-19 metų, - sako "Topo centro" vadybininkas. - Tėvų, perkančių vaikams žaidimus kaip dovanas, pasitaiko gana dažnai. Paprastai jie pasiteirauja, kas tiktų jų atžalai pagal amžių." R.Saulytė tvirtina, kad tinklo "Maxima" parduotuvėse, nors ir neatlikta jokių tyrimų, žaidimus vaikams dažniau perka tėvai, o ne patys vaikai.

A.Kubiliūnas pateikia dar vieną nuomonę: "Mūsų duomenimis, šiuo metu pasaulyje vidutinis žaidėjo kompiuteriu amžius yra 32 metai, tačiau Lietuvoje, manau, daugeliui suaugusiųjų sunku pripažinti, kad žaidimas - ne tik vaikų užsiėmimas." Jis teigia, jog mūsų krašte vidutinis žaidėjo amžius didėja, bet daugiausia dėl to, kad sensta žaidžiantieji iš anksčiau.