TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Pramoginė laivyba maloni atsakingiems

2013 11 22 6:00
Vidos Bortelienės (LŽ) nuotraukos

Lapkritį baigtas pramoginės laivybos sezonas atskleidė, kad gyventojai vis daugiau įsigyja motorinių laivų, kainuojančių brangiau nei vidutinis automobilis, ir naujų katerių variklių.

Asmeninių vandens transporto priemonių kiekis mūsų šalyje neprilygsta privačių automobilių skaičiui, tačiau pagal naudojimo trukmę ši technika gerokai naujesnė už keliais riedančias mašinas. Kai nuo praėjusių nuo liepos 1 dienos buvo panaikintas reikalavimas registruoti trumpesnes nei 6 metrų irklines valtis, registras gerokai sutrumpėjo. Tačiau naujų vidaus vandenų motorlaivių ir pakabinamų variklių, skirtų valtims, šiemet įregistruota daugiau.

Laivybos kontrolė taip pat griežtėja. Tikrinant atrandama ir neblaivių, ir laivavedžio pažymėjimų neturinčių asmenų. Dėl trumpo laivybos sezono, kuris pastaraisiais metais trunka 199 dienas, dauguma tautiečių neprisirengia atlikti laivelių techninės apžiūros. Per 62 bendrus policijos, aplinkosaugininkų ir laivybos inspektorių reidus surašytas 281 protokolas, skirta baudų už 22 250 litų - ketvirtadaliu daugiau negu pernai. Tačiau atsakingų pramogautojų taip pat gausėja.

Populiariausi – kiniški

Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) duomenimis, iki 2013 metų sausio 1 dienos buvo įregistruotos 68 734 vidaus vandenų transporto priemonės. Iš jų: 67 626 pramoginiai, mažieji ir asmeniniai laivai; 765 burinės jachtos; 344 vidaus vandenų ir žvejybos laivai, plūduriuojančios priemonės ir plūduriuojantys įrenginiai; 5102 vidaus vandenų transporto priemonių pakabinamieji varikliai.

LSLA Laivų registravimo skyriaus vedėjos Eglės Petrauskienės teigimu, šiemet įregistruotos 857 vandens transporto priemonės, iš jų 55-ioms suteikti pavadinimai. Tarp tokių - 26 jachtos. Visai nauji laivai, iki metų, sudaro 40 proc., 1-3 metų – 10 procentų. Bendras registruojamų priemonių "amžiaus" vidurkis siekia 8 metus. Populiariausi pramoginiai laivai pagaminti Kinijoje, Latvijoje, Ukrainoje ir Lenkijoje. Savos gamybos motorlaiviai sudaro maždaug 5 proc. – jų registruota 46. Šiemet, palyginti su 2012 metais, labiausiai - 12 proc. - pagausėjo registruojamų pakabinamųjų variklių. Dauguma jų, kitaip nei laiveliai, pagaminti Japonijoje, Prancūzijoje, Belgijoje ir JAV.

LSLA Laivybos kontrolės skyriaus vedėjas Linas Kasparavičius pažymi, kad sugriežtinus laivavedžių patikrinimus masinių švenčių metu skaudžių įvykių vidaus vandenyse pavyko išvengti. Būta pavienių incidentų komercinėje laivyboje dėl pačių žmonių neatsargumo. O tragiška nelaimė jūroje, kai spalio 17 dieną iškritęs iš valties prie Šventosios nuskendo žvejys, nutiko dėl neįvertintos rizikos. Tyrimas atskleidė, kad motorlaivis buvo skirtas vidaus vandenų laivybai. Žmogus nusižengė reikalavimui pranešti pasienio tarnybai, kad plaukia į jūrą, ir tai jam kainavo gyvybę, mat pasieniečiai nebūtų žvejo išleidę.

Dar vienas incidentas jūroje, kai dreifuojantį laivelį ir jame buvusius žmones teko gelbėti karinėms pajėgoms, priskiriamas prie eksploatacinių gedimų. Iš Liepojos į Klaipėdą plaukusio motorlaivio variklis užgeso ir jo niekaip nepavyko paleisti, laivavedžio aiškinimu, dėl prastos kokybės degalų.

Daugėja laivavedžių

Motorinių pramoginių laivų laivavedžių ir vidaus vandenų transporto specialistų kvalifikacijai įgyti šiemet Kaune ir Klaipėdoje surengti 93 egzaminai (2012 metais jie vyko 80 kartų, o 2011-aisiais – tik 49 sykius). Iš 880 egzaminuose dalyvavusių asmenų beveik trečdalis jų neišlaikė.

Pagal registruotinų laivelių ir variklių kiekį Kaunas ir šiais metais buvo lyderis, tačiau pagal egzaminų dalyvių skaičių uostamiestis gerokai aplenkė laikinąją sostinę. Specialistai pažymi, kad sugriežtinus motorlaivių laivavedžių parengimo kontrolę, ypač Kaune, pastaruoju metu dokumentų išduodama gerokai mažiau. Pavyzdžiui, 2008-aisiais išduota 2780 dokumentų, o 2012 metais – tik 598. Šiemet Klaipėdoje egzaminus laikę 557 asmenys gavo 593 dokumentus, Kaune 323 egzaminuojamieji – 293.

LSLA direktoriaus Evaldo Zacharevičiaus teigimu, didėjant žmonių poreikiui turėti laivavedžio dokumentus, mokymų, be šios valstybinės struktūros, šiemet įrengusios didelę klasę, ėmėsi dvi naujos privačios įstaigos Šilutėje ir Klaipėdoje. Uostamiestyje tai jau antra mokykla. Privačių įstaigų konkurencija gali pagerinti praktinio parengimo įgūdžius, bet nesuteikia garantijos, kad žmogus egzaminą išlaikys. Iš mokyklų pradėta reikalauti kursų programų, kurios atspindėtų praktinio plaukiojimo valandų maršrutus.

Kaip sakė LSLA Parengimo priežiūros ir diplomavimo skyriaus vedėjas Vytautas Braslauskas, parengimo privačiose mokyklose kursai kainuoja panašiai tiek pat, kiek sausumos vairavimo mokyklose, o už egzaminą valstybei tenka sumokėti 60 litų, už perlaikymą – 30 litų.

Šiemet LSLA pirmą kartą rengė reidus ir tikrino komercines prieplaukas - norėta išsiaiškinti, ar nėra nelegalių. Registruotų visoje Lietuvoje veikia kelios dešimtys, daugiausia – pamaryje ir Klaipėdos mieste. Specialistai tvirtina, kad buvo maloniai nustebinti, kai uostamiestyje, Danės upėje prie privačių sandėlių, rado pramoginių katerių prieplauką, veikiančią altruistiniais pagrindais. Savininkas patikino imantis pinigus tik už laivų saugojimą sandėliuose, o laikyti katerius ir jachtas prie krantinės čia esą galima nemokamai.

Nors Lietuva šiemet naudojo tik trečdalį visų vandens vidaus kelių, kiek daugiau kaip 384 kilometrus, laivybos priemonių juose pagausėjo.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"