TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Prekybos tinklai klaidina pirkėjus

2016 10 01 6:00
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Keturi didieji mažmeninės prekybos tinklai vykdo nesąžiningą komercinę veiklą savo prekybos centruose ir klaidina vartotojus. Tai po atlikto tyrimo nustatė Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT).

Vartotojų teisių prievaizdai teigia, jog prekybos centruose pateikiamos prekių kainos neatitinka kasos kvite nurodomų kainų. Parduotuvių skelbiamos nuolaidos kasose nepritaikomos, o kartais prekės kaina su nuolaida yra didesnė už kainą be nuolaidos. Dėl to prekybos tinklus ne kartą skundė vartotojai.

Skundams pasitvirtinus ir nustačius daugybę žmonių klaidinimo atvejų VVTAT už nesąžiningą komercinę veiklą skyrė ekonomines sankcijas bendrovėms „Maxima LT“, „Rimi Lietuva“, „Prisma LT“ ir „Norfos mažmena“. Tyrimas buvo atliekamas dėl daugybės vartotojų nusiskundimų, kad prekybos centrai, kaip įtariama, teikia klaidinančią informaciją apie prekių kainas ir joms taikomas nuolaidas.

Klaidinimas – kaip sistema

VVTAT nuomone, vartotojų klaidinimas Lietuvoje – ne pavieniai atvejai, o sisteminė problema. Produktų kaina ir jos apskaičiavimo būdas laikoma esmine informacija, kurią komercinės veiklos subjektas privalo pateikti kiekviename komerciniame pasiūlyme.

„Produkto kaina turi vieną svariausių arba net lemiamą įtaką tam tikram vartotojo apsisprendimui dėl sandorio, todėl vartotojų ekonominiam elgesiui apsisprendžiant dėl sandorio priėmimo didelę įtaką daro pateikiama informacija apie produktų kainoms taikomas nuolaidas“, – teigiama tarnybos pranešime.

VVTAT vertinimu, pirkėjai, atsižvelgdami į komercinės veiklos subjekto skleidžiamą informaciją apie prekės kainą ir įsigydami prekes, neturi pagrindo abejoti pateikta informacija ir imtis priemonių jai patikrinti, kad įsitikintų, jog nurodoma informacija nėra klaidinanti. Tarnyba atkreipė dėmesį, kad ir tie vartotojai, kurie pateikė jai prašymus, ir galimi kiti vartotojai, priimdami sprendimą pirkti prekes minėtuose prekybos centruose, neturėjo pagrindo abejoti skelbiamomis nuolaidomis bei pateikiamomis prekių kainomis, nes pagrįstai tikėjosi iš bendrovių, kaip vienų didžiausių mažmeninės prekybos tinklų operatorių Lietuvos rinkoje, vartotojų atžvilgiu bendro sąžiningumo principo. Tačiau jų teisėti lūkesčiai buvo pažeisti.

Atlikdama tyrimą VVTAT nustatė, jog „Maxima LT“, „Rimi Lietuva“, „Prisma LT“ ir „Norfos mažmena“ pateikė vartotojams klaidinančią informaciją apie prekių kainas bei joms taikomas nuolaidas ir taip pažeidė Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo nuostatas. Bendrovėms už klaidinančią komercinę veiklą vartotojų atžvilgiu Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, atsižvelgdama į trukmę, mastą, pobūdį ir nustatytas lengvinančias aplinkybes, skyrė sankcijas nuo 1000 iki 4344 eurų.

Pirkėjus vilioja apgaule

„Lietuvos žinios“ ne kartą rašė apie prekybos tinklų vykdomą pirkėjų klaidinimą, kai už neva „atpigintą“ prekę kasoje gali tekti pakloti dvigubai brangiau, nei nurodoma ryškiaspalvėje reklamoje.

Laikraštis yra aprašęs galbūt sąmoningą vartotojų klaidinimo atvejį, nors prekybos tinklas vėliau aiškino, esą įvykusi žmogiška klaida. „Lietuvos žinių“ skaitytoja pasakojo, kaip sostinės „Hyper Rimi“ prekybos centre susigundė siūlymu įsigyti 400 gramų „Merild“ kavos pakuotę su nuolaida, tačiau namie pamatė, jog parsinešė 500 gramų pakuotę ir už ją sumokėjo dukart daugiau. Kitą dieną apsilankiusi „Hyper Rimi“ parduotuvėje ir apžiūrėjusi kavos su nuolaida pakuočių stirtą pirkėja suprato, kad apgaulė – joks atsitiktinumas. Krūvoje, į kurią buvo įsmeigtas skelbimas apie nuolaidą 400 gramų pakuotei, buvo tvarkingai sukrautos ir dėžės su 500 gramų pakuotėmis. Moteris neabejojo, jog tai padaryta sąmoningai. Mat iš išorės pakuotės beveik nesiskiria, yra panašaus dydžio, todėl ne vienas žmogus, susigundęs tariama nuolaida, galėjo netyčia įsimesti į krepšį dvigubai brangesnę prekę. Skaitytoja įtarė, kad triuką pirkėjams apgauti greičiausiai sugalvojo „Rimi“ rinkodaros specialistai. „Netikiu, jog netyčia suvežė dešimtis dėžių su 500 gramų pakuotėmis ir sudėjo kartu su 400 gramų pakuotėmis, kurioms taikoma nuolaida. Pasijutau sąmoningos apgaulės auka“, – neslėpė nusivylimo moteris.

Nuolaidas dažnai nesąžiningai taiko ir kitų tinklų parduotuvės: užrašas lentynoje skelbia, kad prekės parduodamos pigiau, tačiau kasa rodo įprastą kainą be nuolaidos. Prekybos centrų darbuotojai tokiais atvejais dažniausiai teisinasi tuo, kad „salės darbuotojai nespėjo pakeisti prekės kainos“ ar tiesiog žmogiškai suklydo, o į kasos aparatus kainų pokytis įvedamas automatiškai iš „centrinės būstinės“.

Vartotojų teisių sergėtojų tokie pasiaiškinimai neįtikina. VVTAT įtaria sisteminį ir sąmoningą vartotojų klaidinimą bei ragina pirkėjus netoleruoti akivaizdžios apgaulės – reikalauti iš pardavėjo pakeisti prekę į akcijoje nurodytą ir nemokėti daugiau, nei parašyta kainų etiketėje.

Civilinis kodeksas nustato, kad pardavėjas, nurodydamas parduodamo daikto kainą etiketėje ar kitokiu būdu, privalo suteikti pirkėjui būtiną, teisingą ir visapusišką informaciją apie parduodamus daiktus, ir ši informacija neturi būti klaidinanti.

Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymas draudžia nesąžiningą komercinę veiklą. Klaidinančiais veiksmais laikomas apgaulingos informacijos pateikimas apie produkto kainą ar jos apskaičiavimo būdą, ypatingą kainos pranašumą, kuriuo vartotojas gali būti arba yra skatinamas priimti dėl sandorio tokį sprendimą, kokio kitomis aplinkybėmis nebūtų priėmęs.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"