TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Privačiam dujų terminalui kyla užtvaros

2011 11 17 8:37

Klaipėdoje per artimiausią penkmetį galėtų atsirasti du suskystintų gamtinių dujų terminalai, tačiau valdininkai baiminasi, kad verslas pasirengs greičiau, todėl privačiam projektui įjungė stabdžius.

Koncernas "Achemos grupė" anksčiau pradėjo nagrinėti suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo poreikį, nei buvo įsteigta Energetikos ministerija, kuri savo valdomai bendrovei "Klaipėdos nafta" užduotį pastatyti tokį objektą iškėlė tik pernai. Vyriausybės palaiminimas valstybinės svarbos energetikos objektui (VSEO) Klaipėdos uoste duotas 2010 metų liepą. Dar iki tol išreikšta aukščiausios šalies valdžios pozicija neleisti SGD terminalo projekte dalyvauti privatiems investuotojams "Achemos grupę" pastūmėjo aktyviau analizuoti atskiro terminalo statybos galimybę iš uosto nuomojamose Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) teritorijose.

Trąšų gamybos įmonė "Achema" sunaudoja daugiau kaip trečdalį visų į Lietuvą importuojamų dujų - 1,3 mlrd. kub. m per metus, todėl jai, kaip nė vienai kitai pramonės įmonei, svarbu greitai ir nebrangiai užsitikrinti gamybai būtinų dujų tiekimo alternatyvą.

Užkliuvo procedūros

"Achemos grupės" užsakymu Lietuvos ir užsienio rangovai analizuoja galimybę Smeltės pusiasalyje iki 2016 metų įrengti SGD terminalą. Jo našumas būtų 3 mlrd. kub. m dujų per metus (tiek sunaudoja Lietuva). Būtų galimybė išplėsti terminalo pajėgumą iki 5 mlrd. kub. m, jeigu importuoti dujas prireiktų kaimynams arba padidėtų mūsų krašto poreikiai.

Parengus šio objekto poveikio aplinkai vertinimo (PAV) programą, paruošiamųjų darbų eiga savaitės pradžioje buvo pristatyta Klaipėdos miesto politikams. Administracijos atstovai sakė iš savivaldybėje gautų Aplinkos ir Energetikos ministerijų raštų spėję įsitikinti, kad privačiam terminalui pradedami kaišioti pagaliai į ratus. Ir jie nežino, kaip į tai reaguoti.

Miesto taryba nuomonę apie VSEO objektus žada pareikšti tuomet, kai suinteresuotos žinybos nustatys labai aiškius reikalavimus ir išsakys argumentus dėl antrojo terminalo poreikio: būti jam ar nebūti. Tuomet būtų pradėtos diskusijos su miesto visuomene.

Keblumas tas, kad aiškinant įstatymą negali atsirasti skirtingų standartų valstybiniam ir privačiam terminalui, nors tokie valdininkų norai ryškėja.

"Achemos grupės" projekto rengėjai mano, kad valdininkų perspėjimas, jog neva netinkamai atliekamos procedūros, neatitinka įstatymo nuostatų. Aplinkos viceministro Aleksandro Spruogio ir energetikos viceministro Žygimanto Vaičiūno raštuose teigiama, kad privatus terminalas neva priskirtinas VSEO ir turi būti plėtojamas pagal Nacionalinės energetikos strategijos nuostatas, todėl esą reikia pirma parengti plėtros planą ir strateginį pasekmių aplinkai vertinimą, o ne PAV, kurį "Achemos grupė" užsakė pirmiausia.

Tačiau koncerno SGD terminalo darbo grupės pirmininkas Algis Latakas mano, kad atlikti procedūras tokia tvarka būtų neteisinga. "Mes dar tik siekiame išsiaiškinti, ar galima toje vietoje statyti terminalą, tai tik parengiamoji stadija. Iki kovo pabaigos bus ištirtas  poveikis navigaciniam saugumui ir įvertintos visos rizikos. Jeigu bus atsakyta teigiamai, tuomet rengsime terminalo plėtros planą ir strateginių pasekmių vertinimą. Daryti atvirkščiai netikslinga, nes jeigu tik po visų procedūrų paaiškėtų, kad ten negalima statyti - kiek tuščiai būtų sugaišta laiko, padidėtų išlaidos", - kalbėjo A.Latakas.

Panašumai ir skirtumai

"Achemos grupė" pradėjo SGD terminalo projektą nuo įvairių aplinkos sluoksnių nagrinėjimo ir ekonominių skaičiavimų, o valstybinis objektas kuriamas nuo politinio sprendimo.

Skirtumų galima atrasti ir daugiau: akcininkų nustatytos nevienodos projektavimo ir prognozuojamos statybos kainos, ne tos pačios galimos laivų švartavimo vietos, kiti statybos terminai.

"Klaipėdos naftą" konsultuojanti tarptautinė kompanija "Fluor", kuriai už paslaugas bus sumokėta maždaug 35 mln. litų, numato, kad valstybinio SGD terminalo veiklos terminas - 2014 metai, o bendra sutarties kaina - apie milijardas litų. Kaip pagrindinę dujas gabenančių laivų švartavimo vietą "Fluor" nagrinėja Kiaulės nugaros salą. Šiuo metu "Klaipėdos naftos" konsultantai atrenka įmonės gautus pasiūlymus laivui įsigyti.

"Achemos grupė" paruošiamiesiems SGD terminalo projekto darbams numačiusi išleisti tik 2 mln. litų ir planuoja pasistatyti terminalą perpus pigiau, nors technologijos būtų panašios. Sutaupyti tikimasi naudojant esamą infrastruktūrą - jūrų perkėlos krantines. Tereikėtų tik pagilinti įplauką.

Abu uosto projektai remiasi į vamzdynų jungtį su magistraliniu dujotiekiu Tauragė-Klaipėda, todėl abiejų ekspertai brėžia vamzdyno trasą beveik tomis pačiomis Klaipėdos rajono teritorijomis. Institucijų pastabos ir išvados dėl trasos abiem atvejais turėtų būti panašios.

Klaipėdos miesto politikai domėjosi, ar projektų rengėjai bendrauja ir derina planus. A.Latakas aiškino, kad dar ne. Jis sakė susipažinęs su tais "Klaipėdos naftos" parengtais dokumentais, plėtros planu ir strateginio poveikio vertinimo ataskaita, kurie jau paskelbti visuomenei. Tačiau koncerno SGD terminalo darbo grupės pirmininkas A.Latakas sakė abejojantis, ar "Klaipėdos nafta" terminalą pasistatys 2014 metais, nes toks trumpas laikas neatitinka ilgai trunkančių projektavimo procedūrų terminų. Šiomis dienomis jis žada išsiaiškinti, kodėl ministerijoms kliūva "Achemos grupės" projektas.

Koncernas ketina planavimo procedūras tęsti, nors dėl galimų trukdymų tai daryti ir nebus lengva.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"