TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Reklamos išmonė ar akių dūmimas?

2013 08 02 6:00
Tokia reklama neatitinka Vartojimo kredito įstatymo reikalavimų.

Kai kurioms finansų įmonėms Lietuvos banko rekomendacijos dėl garbingos reklamos, regis, nė motais. Jos ir toliau nepaiso praėjusių metų rudenį Lietuvo banko nustatytų Finansinių paslaugų reklamos gairių ir Vartojimo kredito įstatyme nustatytų sąžiningos reklamos reikalavimų. Lietuvos bankas teigia tokius atvejus stebintis ir dėl kai kurių jau pradėjęs tyrimą.

"Už pirkinį nemokėti nė cento"

UAB "Ūkio banko lizingas" birželio 3 - rugpjūčio 31 dienomis vykdo akciją „Kaip pirkti, neišleidžiant nei cento?.." Kaip teigiama bendrovės platinamoje reklamoje, akcijos metu klientai, pirkdami išsimokėtinai prekes ar paslaugas verslo partnerių parduotuvėse, gali laimėti galimybę nemokėti už savo pirkinį.

„Ūkio banko lizingas" nuolatos stengiasi savo klientams pateikti patrauklių pasiūlymų. Atėjus vasarai norisi save palepinti, suteikti smagių akimirkų, atostogauti, todėl išlaidų natūraliai padaugėja. Tokiu metu klientus tikrai turėtų nudžiuginti galimybė už savo pirkinį nemokėti nė cento – tuo pasirūpins ir visas sandorio įmokas akcijos laimėtojams padengs "Ūkio banko lizingas“, - bendrovės interneto svetainėje teigia bendrovės generalinis direktorius Mindaugas Valančius.

Čia pat paaiškinama, kad akcijos laikotarpiu pirkę ir užsiregistravę bendrovės svetainėje klientai, dalyvauja loterijoje ir gali tapti vienu iš 30 laimingųjų, laimėjusių savo finansavimo sandorio įmokas. Laimėtojams "Ūkio banko lizingas" sumokės visas finansavimo sandorio įmokas, įskaitant palūkanas, sutarties mokestį ir administravimo mokestį.

„Lietuvos žinių“ dėmesį patraukė šios akcijos reklama „Forum Cinema“ išleistoje knygelėje "Šią vasarą privalai pamatyti", platinamoje sostinės kavinėse ir kitose vietose. Leidinio paskutiniame puslapyje šalia iPad nuotraukos puikuojasi užrašas mėlynomis didelėmis raidėmis „Įsigyk iPad išsimokėtinai! 0 proc. palūkanos, 0 proc. sutarties sudarymo mokestis, 0 Lt pradinis įnašas.“

Po šiuo pasiūlymu smulkiomis, vos įskaitomomis raidelėmis pažymima: „Mėnesinis administravimo mokestis tik 0,6 proc., jei sutarties laikotarpis 7-36 mėn.“ Dar žemiau tokiu pat smukiu šriftu, kuriam perskaityti reikėtų didinamojo stiklo, paaiškinta akcijos esmė: „Pavyzdžiui, skolinantis 1000 Lt akcijos sąlygomis, kai sutartis sudaroma 12 mėn., be pradinio įnašo, eilinės įmokos mokamos kas mėnesį, fiksuota metinė palūkanų norma - 0%, sutarties mokestis – 0%, mėnesinis administravimo mokestis – 0,6%, bendra vartojimo kredito kainos metinė norma - 13,9%, bendra mokama suma 1072 Lt, eilinės įmokos suma – 89,33 Lt.“

LŽ kilo įtarimų, ar siūlomos 0 proc. palūkanos,0 0 proc. sutarties sudarymo mokestis ir 0 litų pradinis mokestis bendrovės nėra pakeičiami įmokomis kitu pavadinimu ir ar bendrovės reklama – sąžininga, neklaidinanti.

V.Šapoka: "Tiek šis, tiek kai kurie kiti "Ūkio banko lizingo" reklamos atvejai yra Lietuvos banko Priežiūros tarnybos akiratyje - esame pradėję tyrimą."

Prižiūrėtojų akiratyje

Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento direktorius Vilius Šapoka LŽ pripažino, kad šioje "Ūkio banko lizingo" reklamoje esama požymių, neatitinkančių Vartojimo kredito įstatyme nustatytų vartojimo kredito sutarties reklamos turinio ir formos reikalavimų. „Taip, tokių požymių išties yra. Ši reklama neatitinka standartinės informacijos (tipinio pavyzdžio) pastebimumo reikalavimo: tipinis pavyzdys yra pateiktas mažesniu ir mažiau ryškiu tekstu. Norėčiau pabrėžti, kad tiek šis, tiek kai kurie kiti "Ūkio banko lizingo" reklamos atvejai yra Lietuvos banko Priežiūros tarnybos akiratyje – esame pradėję tyrimą“, - tikino V.Šapoka.

Jis sutiko, kad "Ūkio banko lizingas", teigdamas, kad klientas, įsigydamas prekę ir naudodamasis bendrovės teikiamu vartojimo kreiditu, nemokės palūkanų, sutarties sudarymo mokesčio ir pradinio mokesčio, tačiau daug smulkesnio šrifto tekstu paaiškindamas, kad bus mokami kiti mokesčiai, kaip antai mėnesinis administravimo mokestis bei kliento vartojimo kreditui nustatoma bendra vartojimo kredito kainos metinė norma, klaidina vartotoją ir iš esmės elgiasi nesąžiningai.

„Jei vartojimo kredito davėjas tinkamai laikytųsi Vartojimo kredito įstatymo reikalavimo vienodai pastebimai (t.y. naudodamas vienodo dydžio ir matomumo šriftą) pateikti visą standartinę informaciją, neišryškindamas tik jam palankius informacijos fragmentus, vartotojo klaidinimo įspūdis nesusidarytų. Akivaizdu, kad tokia reklama neatitinka minėto įstatymo reikalavimų“, - teigė V.Šapoka.

Verslo etika ir solidumas

Asociacijos „Už sąžiningą bankininkystę“ vykdantysis direktorius Kęstutis Kupšys, susipažinęs LŽ pateikta ir abejonių dėl sąžiningo vartotojų informavimo keliančia reklama, samprotavo, jog jos turinys tiesiog rodo, kad vadinamojo smulkiojo lizingo rinkoje įsibėgėjo konkurencija. „Norėdami parduoti savo paslaugas visi rodo reklaminę išmonę, iškelia į pirmą vietą „nuliukus“, sukeldami vartotojui įspūdį, kad paslauga neva nieko nekainuoja“, - dėstė jis.

Anot K.Kupsčio, tokia reklama kelia ne tiek atitikimo teisės aktams, kiek verslo etikos, solidumo klausimus. „Mėnesinį administravimo mokestį pateikus tokiu pat šriftu kaip kad pateiktas užrašas „0 proc. palūkanos“, vartotojas nebūtų įveliamas į potencialią apgaulę, kai bėgama pirkti trokštamo daikto naudojantis „nuliniu“ pasiūlymu ir staiga sužinoma, jog bus taikomas 0,6 proc. mėnesinis mokestis. Kadangi ši informacija parašyta mažesniu šriftu, silpniau regintis iPad gerbėjas gali būti nuviltas“, - svarstė pašnekovas.

Ano jo, šios reklamos kūrėjai ir paslaugos teikėjai yra puikiai perpratę „mažųjų skaičių“ dėsnį. „ 0,6 proc. per mėnesį juk skamba geriau negu 7,2 proc. per metus, ar ne? Ir štai po tuo administravimo mokesčiu „pakišamas“ visas šios išsimokėjimo schemos pelnas“, - pigaus reklaminio triuko esmę aiškino K.Kupstys.

Svarbi informacija – vienodu šriftu

Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo 4 straipsnis, reglamentuojantis vartojimo kredito reklamai taikomus reikalavimus, nustato, kad jeigu reklamoje yra nurodoma palūkanų norma arba bet kokios su vartojimo kreditu susijusios išlaidos, privalo būti aiškiai, glaustai ir pastebimai nurodyta standartinė informacija (palūkanų norma, bendra vartojimo kredito suma, bendros vartojimo kredito kainos metinė norma, sutarties trukmė ir kredito grąžinimo terminas ir kt.).

Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų reklamos gairės, patvirtintos praėjusių metų rugsėjo 5 dieną, numato, kad standartinės informacijos pastebimumo reikalavimas reiškia, kad tipinis pavyzdys turi išsiskirti iš kitos vartojimo kredito reklamoje teikiamos informacijos, jo tekstas neturi būti pateiktas mažesniu ar sunkiau įskaitomu šriftu, palyginti su kita reklamoje teikiama informacija. Tik informacija, kuri nėra susijusi su vartojimo kredito savybėmis ar išlaidomis (pvz., vartojimo kredito davėjo pavadinimas, logotipas ir pan.), gali būti mažiau pastebima.

Šaltinis: Lietuvos bankas

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"