TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Rusai sprausis į laivų statybos rinką

2011 11 07 8:50

Lietuvos laivų statytojai pasitiki savo patirtimi bei sėkme ir nebijo nepatyrusių konkurentų, nors Rusija mėgina bauginti ir stebinti naujais grandioziniais projektais - dabar jau planuojama "masiškai" statyti laivus.

Europos Sąjungos apsuptos Kaliningrado srities ekonominis atsilikimas valstybės struktūras skatina panaudoti geografinę krašto padėtį. Dėl vidinės uostų konkurencijos įstrigus giliavandenio uosto projektui, likus neįgyvendintam prezidento įsakui dėl kazino zonos, šiemet visuomenei pristatyti įspūdingi laivų statyklos kūrimo planai.  

Per pastaruosius 10 metų pasaulio laivų statybos pramonėje vyko didžiuliai pokyčiai: iš pradžių - dėl globalizacijos, Pietryčių Azijos verslo invazijos į Senojo žemyno pakrantę, vėliau - dėl ekonomikos recesijos. Išgyveno stipriausi ir sumaniausi, sugebėję dirbti pigiai ir atlaikyti kinų ir korėjiečių konkurenciją.

Klaipėdos Vakarų laivų gamykla (VLG), atradusi neužimtų nišų energetikos, žvejybos ir ekologiško transporto rinkose, laiko išbandymus sėkmingai įveikė. Tačiau žinios iš gretimo regiono verčia sunerimti.

Ar Maskvos koridoriuose gimęs projektas nėra tik dar viena nacionalinių ambicijų apraiška, įsitikinti galėsime netrukus.

Europos pramonė susitraukė

Pastaraisiais metais nuosmukį patyrė ne tik Viduržemio jūros regiono valstybių tradicinė jūrinė veikla, bet ir Šiaurės Europos laivininkai. Užsidarė ar keitė savininkus Vokietijos, Danijos, Suomijos, Latvijos kapitalo įmonės. Gdansko laivų statykla, kurios du trečdalius akcijų valdo valstybė, o likusias - įmonės darbuotojai, iki šiol neišsiverčia be dotacijų. Jos restruktūrizavimo planą jau dvejus metus svarsto Europos Komisija.

Lietuvos pašonėje esančio Kaliningrado laivų statykla "Jantar", anksčiau stačiusi vidutinius ir mažus žvejybinius tralerius bei vilkikus, dabar verčiasi iš valstybinių karinio laivyno užsakymų. Šiemet vasarį buvo paskelbta, kad ji pateko į karinės pramonės plėtros programą ir iki 2018 metų statyklai modernizuoti iš biudžeto bus skirta 17 mlrd. rublių.

Du privatizacijos ratus perėjusi VLG, žvelgiant į jos raidą iš tolo, atrodo mažiausiai nukraujavusi. Ji iškilo į pažangos lyderius ir dar plečiasi. Bendrovę valdantis estų koncernas BLRT, pernai iš danų nupirkęs Baltijos laivų statyklą, per pirmąjį laukinės privatizacijos įkarštį atitekusią skandalingai pagarsėjusiam koncernui EBSW, laivų statybą pavertė pelningu verslu. Įmonei kilti padeda ir garsūs partneriai bei finansiškai patikimi klientai.

Laivininkai pastebi, kad iš paskos korėjiečiams ir kinams vis aktyviau į Europos uostų pramonę skverbiasi rusų kapitalas. Žlugus valstybinėms ar pusiau privačioms laivų gamykloms, pasinaudoti tuštuma nusprendė pinigų pertekliui vietos ieškantys Maskvos verslininkai.

Pranešimas apie Kaliningrado srityje steigiamą Vakarų statyklą rodo, kad šįkart bandoma eiti ne tradiciniu - senos laivų statybos techninės bazės pirkimo - keliu, o planuojama sukurti naują įmonę tarsi ant balto lapo - tuščiame sklype. Bet įtarimų kelia tai, kad rusai siekia išnaudoti plačiai Europos rinkoje žinomą Klaipėdos įmonės ženklą - "Western Shipyard".

Tiesa, pakeistas VLG laivų statyklos pavadinimas, kai pernai buvo prijungta Baltijos laivų statykla, angliškai skamba kitaip - "Western Baltija Shipbuilding". Tačiau pagal rusų pranešimus galima spręsti, kad Kaliningrado laivų statyklos pavadinimas dar negalutinis ir taip pat gali keistis.

Gaivins Kaliningrado pramonę

Rusijos spauda rašo, kad šiomis dienomis Kaliningrado visuomenei buvo pristatytas dar vienas Ypatingos ekonominės zonos rezidentas - kompanija Vakarų statykla, kurią įsteigė Maskvoje registruota "Finsudprom". Pasak jos atstovų, buvo atsižvelgta į srities valdžios norus matyti naują laivų įmonę ties gyvenviete Vzmorje, prie Svetlyj miestelio. Šis projektas pripažintas prioritetiniu Rusijos Šiaurės Vakarų federacinėje apygardoje.

Vietos investicijai buvo dairomasi ir prie Juodosios jūros, tačiau pasirinkimą nulėmęs Kaliningrado pasiūlytas tinkamas statybai žemės sklypas. Teritorija yra pramoninės paskirties, prie pat laivybos kanalo ir turinti minimalią infrastruktūrą.

Vakarų statyklos atstovas nurodo, kad objekto projektas vertinamas 206 mln. eurų (per 700 mln. litų). Įmonė įsikurs 13,8 ha sklype, kurio daugiau kaip pusę užims dengti cechai. Pagrindiniai investuotojai - "stambusis rusų verslas", o strateginis partneris - "Vnešekonombank". Valstybės dalies akciniame kapitale kol kas neplanuojama. Nors dar nėra aišku, kokių užsakymų galima tikėtis, iš anksto skelbiama, kad investicijos turėtų atsipirkti per 8-10 metų, o statykloje įdarbinti 900 žmonių uždirbs nuo 30 tūkst. rublių 2014 metais, kai įmonė pradės veikti, iki 50 tūkst. rublių 2024 metais. Tai maždaug tiek pat, kiek dabar uždirbama laivų įmonėse Klaipėdoje. Žvelgiant kaliningradiečių akimis - žvėriškai daug.

Rusijos regioninės plėtros ministerijos duomenimis, Kaliningrado sritis užima 70 vietą iš 83 federacijos subjektų pagal socialinį-ekonominį lygį, jos rodikliai nesiekia šalies vidurkio. Pelningai dirbančių įmonių dalis srityje nesiekia 60 procentų.

Tikisi valstybės paramos

Naujienos apie dar vieną Kaliningrado srities gaivinimo planą pasklido šiemet vasarį, o jau birželį "Finsudprom" žvejybos pramonės ir projektavimo organizacijų atstovams pristatė universalių laivų modelių gamybos liniją, kurią numatoma atidaryti Kaliningrade.

Pranešta, kad naujoji įmonė galės pastatyti 6-10 įvairaus techninio sudėtingumo laivus per metus pagal 3-4 jos sukurtus modelius. Tačiau žvejybos įmonių atstovai, pakviesti išdėstyti verslo poreikių, kaip tąkart skelbė naujienų agentūra Fishnews.ru, ganėtinai sukritikavo sumanymą visus mauti ant vieno kurpalio.

Visų pirma laivai žvejoja skirtingose platumose - Arktyje ir pietuose, jų techniniai parametrai pagal gamtos sąlygas turi būti skirtingi. Antra, universalumas mažai kam reikalingas. Trečia, neaišku, ar tokia rusiško kapitalo įmonė sugebės konkuruoti rinkoje ir bus naudinga Rusijos laivų savininkams.

Galiausiai - laivų savininkai finansiškai nepajėgūs atnaujinti laivyno, nes negali laisvai valdyti kvotų ir suteikti užstatų bankams.

Tačiau "Finsudprom" siūlosi padėti: surasti investicijų šaltinį ar kitą finansavimo būdą, net pasirūpinti valstybės parama, kad tik rusai statytų laivus Kaliningrado Vakarų statykloje.

Kalbėta ir apie tai, kad pirmąja kregžde galėtų tapti bandomasis projektas Archangelsko prekybos laivyno valstybinei įmonei. Tai būtų tarsi įrodymas rinkai, kad "galima statyti laiku, kokybiškai ir nebrangiai".

Pagal tokios informacijos atgarsius žiniasklaidoje galima spręsti, kad didžiulės laivų statyklos projektas Rusijoje vertinamas prieštaringai: vieni mano, kad įmonės statyba yra gerai, nes tai judėjimas į priekį. Kiti sako, kad veikiančios šalyje laivų statyklos dirba ne visu pajėgumu ir jų tikrai pakanka. Be to, idėja nenauja - prieš porą metų panašiai kalbėta apie naujos statyklos poreikį Tolimuosiuose Rytuose. Bet planai liko neįgyvendinti.

Lietuviai stebi ir stebisi

Vakarų laivų gamyklos generalinis direktorius Arnoldas Šileika LŽ sakė seniai girdėjęs sklandančias kalbas apie naujos laivų statyklos projektą. "Rusų ambicijos žinomos. Ar planai bus įgyvendinti ir statykla pastatyta pagal nurodytus terminus, atskleis laikas. Šiandien rinkoje vyrauja laivų statybos pajėgumų perteklius. Dar vieno žaidėjo atsiradimas, be abejonių, turės įtakos rinkai, nors tai mažiausiai ateinančių 5 metų perspektyva - turiu omenyje statybas, darbuotojų parengimą. Sakoma, kad ta statykla specializuosis statyti žvejybinius laivus Rusijos laivų savininkams. Bet ar Rusijos žvejybos kompanijos bus pajėgios statyti naujus laivus - štai kur klausimas. Na, nebent būtų suteikta valstybės pagalba", - svarstė A.Šileika. Jo žiniomis, Kaliningrado srityje veikianti karinių laivų statykla "Jantar" yra nelabai efektyvi, jai stinga kvalifikuoto personalo, dėl to užsakovams vėluojama atiduoti laivus. "Naujai statyklai tikrai prireiks nemažai laiko įgyti pažangios laivų statybos praktikos, o pagrindinė problema bus kvalifikuotos darbo jėgos trūkumas, - prognozavo VLG vadovas. - Todėl konkuruosime efektyvumu ir naujovėmis."

Šiuo metu Vakarų Baltijos laivų statykloje Danijos užsakovui statomi du ekologiški vilkikai (pirmasis bus baigtas šiemet gruodį), nuolatiniam klientui "Fiskerstrand BLRT AS" - konstruojami du keltai. Vienas jų - didžiausias pasaulyje suskystintomis dujomis varomas keltas, kuris plaukios Norvegijos fiorduose. Dar keturi žvejybiniai traleriai statomi kitoms Skandinavijos laivybos įmonėms. Tokių žvejybinių laivų statyba, kaip pagrindinė Vakarų Baltijos laivų statyklos veikla, šiemet buvo pristatyta parodoje "Nor-Shipping" Norvegijoje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"