TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Rusų laivas Klaipėdoje pateko į spąstus

2011 04 18 0:00
Vakarų laivų gamykloje prie krantinės priglaustas rusų žvejybinis traleris "Mount Kent", dėl jo vyksta atkaklios norvegų, lietuvių ir rusų grumtynės.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Norvegijos ir Rusijos "žvejybos karo" Barenco jūroje aidai atsirito į Klaipėdą. Uoste priglaustas rusų žvejybos traleris, dėl kurio teismuose vyksta norvegų, lietuvių ir rusų grumtynės. Tačiau apsižiūrėta, kad bylos Lietuvoje neteismingos, o beveik dvejus metus trunkantis laivo areštas - neteisėtas.

Lengvatinės prekybos, ribotos atsakomybės, įmonių veikla laivybos sektoriuje gana populiari. Viso pasaulio verslininkai mėgsta naudoti nuosavybės perdavimo tarpininkui modelį, nes taip išvengia didelių mokesčių. Tačiau finansinių machinacijų pavojus, susidėjus su laikinosiomis bendrovėmis, visada yra didelis. Kuo tokia paini tarptautinio verslo schema gresia kitiems, kai sukčiaujantys veikėjai dingsta su pinigais, jau pusantrų metų nagrinėja Klaipėdos apygardos teismas, o nuo praėjusio rudens - ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) bei Klaipėdos apygardos prokuratūra. Kas ir kam turės atlyginti žalą bei nuostolius, laivo "Mount Kent" savininkai LŽ tikino prašysią atsakyti Lietuvos Vyriausybės.

Detektyvo elementas

Šios kino ekrano dėmesio vertos istorijos siužeto išdėstyti nuosekliai beveik neįmanoma dėl tos priežasties, kad laivas nėra statiškas daiktas. Jo judėjimo trajektorija padalyta į kelis geografinius ruožus ir laiko tarpus, o aplink laivą "Mount Kent" sukasi keli veiksmo "sluoksniai" su tarptautinių santykių elementais.

2007 metais Tromsėje, Norvegijoje, prasidėjusi istorija nuo 2008-ųjų liepos tęsiama Lietuvoje. Paraleliai teismai vyksta ir Rusijos šiaurėje - Archangelske. Bylų sudėtingumą gali rodyti tai, kad Klaipėdos apygardos teisme vienas teisėjas, priėmęs pirmąjį norvegų ieškinį dėl laivo arešto Lietuvoje, 2009 metų kovo 10 dieną jį atmetė, o kitas, dar nepasibaigus net apskundimo terminui, jau kovo 16-ąją šį prašymą vėl priėmė. Rugpjūtį laikinosios apsaugos priemonės panaikintos, o 2009 metų spalį, jau kitos norvegų įmonės prašymu, vėl įteisintos.

Teismingumo klausimas buvo nustatinėjamas pusantrų metų. Per tą laiką baigėsi įgulos narių ir kapitono vizos, be priežiūros paliktas laivas skendo ir uosto tarnyboms teko jį gelbėti, o skolos, sukčiams dingus, liko tiems, kurie nuo jų taip pat nukentėjo. Ir tik dabar pradeda aiškėti, kad norvegų pretenzijas, dėl kurių užsitęsusio narpliojimo kilo daugiausia finansinių nuostolių lietuviams ir laivo savininkams, privalėjo spręsti Norvegijos Tromsės ir Oslo arbitražai.

Laivas buvo areštuotas pagal kelias teismų nutartis: tenkinant algos negavusio ruso kapitono Aleksandro Luščenkos, Norvegijos laivų remonto įmonės "Tromso MekaniskeA/S" ir įmonės "Shipping Service A/S" prašymus.

Dabar laivui išplaukti jau neleidžia ir lietuviai: bendrovės "Vakarų technika", "Vakarų laivų remontas", "Uosto vartai", Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija. Bendra pretenzijų suma, dar net nesuskaičiavus laivo savininkų verslo nuostolių, kuriuos jie žada išsireikalauti iš valstybės, artėja prie milijono litų.

Lietuvos apeliacinio teismo 2011 metų kovo 31 dienos nutartyje nurodoma, kad laivo vertė - 2 mln. JAV dolerių. Todėl prie vertingo daikto ir driekiasi ilga pretendentų eilė.

Veikėjai - užsieniečiai

Bent dalį istorijos veikėjų ir epizodų būtina išvardyti nuosekliau, nes tokie dalykai ne kasdien Klaipėdoje vyksta. Tačiau LŽ negarantuoja chronologinio istorijos tikslumo, nes, kaip jau minėta, ji ganėtinai suvelta.

Žvejybos traleris "Mount Kent" - statytas 1967 metais, turintis teisę plaukioti su Rusijos Federacijos vėliava. Prieš kelerius metus jis buvo įtartas nelegaliai žvejojantis Barenco jūroje. Nuo 2010 metų lapkričio, bendrovei "Uosto vartai" atsisakius atlikti priežiūros paslaugas, šis laivas neturi agento. Laivo savininkai - ribotos atsakomybės bendrovė "Sevnauchflot", kuriai priklauso 52 proc. laivo nuosavybės teisių, ir Archangelsko srities žvejų kolūkis "Zimniaja Zolotica", valdantis 48 proc. žvejams priklausiusio laivo. Šis kolūkis, anot Rusijos spaudos, partnerį - žinomą žvejybos rinkoje prekės ženklą "Sevnauchflot", pasitelkė tam, kad nebankrutuotų. Tačiau tai nepadėjo.

Laivo operatorius - ribotos atsakomybės bendrovė "Ocean Pride Ltd", registruota Didžiosios Britanijos Virdžinijos salose, anksčiau buvusi ir kitų "Sevnauchflot" laivų nuomotoja. Laivui atplaukus į Klaipėdą ji sudarė sutartį dėl laivo agento paslaugų su bendrove "Uosto vartai" ir dėl laivo remonto - su bendrove "Vakarų technika". Ši, beje, jau prisiteisė beveik 130 tūkst. litų. Sprendimas priimtas už akių, negavus atsiliepimo į ieškinį.

Žuvies pirkėjas - ribotos atsakomybės bendrovė "Fishery Group LLC", JAV registruotas visame žvejybos pasaulyje garsios tarptautinės kompanijos padalinys. Klaipėdoje veikė šiuo metu jau uždarytas jos filialas, atstovaujamas Jurijaus Zolotnickio, kuris yra garantavęs "Vakarų technikai" apmokėti laivo remonto išlaidas, todėl teismas dalį išlaidų yra priteisęs iš jo. Norvegų laivų remonto įmonė "Tromso Mekaniske AS" remontavo laivą "Moun Kent" 2007-2008 metais tarp žūklės sezonų "Zimniajos Zoloticos" užsakymu. Jos pateiktos sąskaitos neapmokėtos. Sutartyje numatyta, kad ginčai bus nagrinėjami Tromso arbitraže. Bet šis pradėtą procesą nutraukė dėl ieškovo neįvykdytų įsipareigojimų ir nustatęs, kad atsakyti turi ne laivo savininkai, o tuometis jo frachtuotojas - "Fishery Group LLC".

Garantiją remontui buvo suteikusi "Ocean Pride Ltd". Laivų agentavimo bendrovė Norvegijoje - "Shipping Service A/S", teikusi paslaugas laivui "Hellaklettur", pervadintam į "Casabalanca". Nors šis laivas "Sevnauchflot" nepriklauso, iš jos reikalaujama 123 tūkst. litų skolos. Dar 108 tūkst. litų prašoma priteisti iš partnerės "Fishery Group LLC", kuri įsipareigojusi mokėti garantiją. Klaipėdos teismui ji pateikė prašymą areštuoti "Sevnauchflot" laivą "Mount Kent", bet 2010 metų spalį poziciją pakeitė - vietoj arešto prašoma leidimo laivą parduoti. Šalių sutartyje numatyta ginčus nagrinėti Oslo arbitraže, tačiau Norvegijoje skolininkui "Sevnauchflot" jokių pretenzijų nėra pareikšta.

Pinigai dingo Klaipėdoje

Archangelske registruotas laivas "Mount Kent" į Klaipėdą atplaukė 2008 metų liepą su žuvies kroviniu. Klaipėdos teritorinės muitinės duomenimis, įvežta 235 159 kilogramai menkių, plekšnių, vilkžuvių. Krovinio gavėjas - UAB "Fishery Group".

Kaip teigiama "Zimniajos Zoloticos" pareiškime Klaipėdos finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai, žuvys parduotos kompanijoms "Magnetic Corporation" ir "Osiris Corporation", o gauti 692 897 JAV doleriai pervesti į kompanijos "Ocean Pride Ltd" sąskaitą. Pasak "Zimniajai Zoloticai" atstovaujančio advokato Grigorijaus Saveljevo, laivas Klaipėdoje turėjo būti parengtas naujam žvejybos sezonui. Buvo planuota, kad už žuvį gautais pinigais "Ocean Pride Ltd", kaip įprasta, atsiskaitys su įgula už darbą, taip pat su laivų remontininkais ir laivo agentu, o likusi suma atiteks savininkams už laivo nuomą.

"Kai iš "Fishery group" niekas nieko negavo, visi pradėjo skaičiuoti skolas ir teikti ieškinius teismui. Iš pat pradžių "Zimniaja Zolotica" ir "Sevnauchflot" norvegų kompanijai "Tromso" siūlė 100 tūkst. dolerių užstatą arba banko garantiją, bet laivas vis tiek buvo areštuotas Klaipėdoje. Vienu metu pavyko areštą panaikinti, "Mount Kent" buvo perkeltas į doką ir suremontuotas. Akivaizdu, kad laivą mėginama nusavinti pagal užsakymus. Žvejybos ir laivų remonto versle naudojama daug grynųjų pinigų. Viskas būna gerai, kol jų užtenka. Kai lėšų pradeda trūkti, keliamos bylos. Ir tik dabar teisėjas susigriebė aiškintis, ar byla Lietuvoje yra teisminga. Ūkinis ginčas tarp Norvegijos ir Rusijos subjektų turėtų vykti Osle", - prieš porą mėnesių LŽ aiškino G.Saveljevas.

Kad byla dėl norvegų pretenzijų negali būti nagrinėjama Klaipėdoje, teismų posėdžiuose ne kartą teigė ir "Sevnauchflot" advokatas Vladlenas Grigorjevas. Jis atkreipė dėmesį, kad formalus Norvegijos ieškovas byloje "Shipping Service A/S" jau nuo 2008 metų bankrutuoja, o pinigus teismų išlaidoms Lietuvoje pernai rudenį pervedė ne Norvegijos įmonė, o fizinis asmuo iš Archangelsko. Tai taip pat patvirtina prielaidą, kad dėl svetimo turto nusavinimo esama susitarimų.

Teismas pakeitė nuomonę

Advokatas G.Saveljevas neslepia ironijos sakydamas, kad praėjus pusantrų metų Klaipėdos apygardos teismas pagaliau praregėjo, jog vyksta nešvarūs žaidimai. Kovo 22 dieną teisėjas Bronius Valius panaikino 2009 metų spalio 16 dienos nutartį dėl laivo arešto ir ginčą dėl piniginės prievolės vykdymo pagal "Shipping Service A/S" ieškinį nutraukė. Prieš tai laivo savininkų prašymų panaikinti areštą netenkino nei Lietuvos apeliacinis, nei Aukščiausiasis Teismas. Pastaroji nutartis dėl Lietuvoje neteismingos bylos buvo pateikta Lietuvos apeliaciniam teismui, kovo 31 dieną nagrinėjusiam "Shipping Service A/S" skundą, kad Klaipėdos apygardos teismas netenkino prašymo laivą parduoti.

Atsižvelgęs į tai, kad laivo areštas panaikintas, Lietuvos apeliacinis teismas atmetė "Shipping Service A/S" ieškinį. Teismas nusprendė, kad laivas "Mount Kent" priklauso ne tik "Senvauchflot", bet ir kolūkiui "Zimniaja Zolotica", kuriam nėra pareikšta jokių reikalavimų. Be to, prašymas laivą parduoti pasirodė netenkintinas ir dėl to, kad "Mount Kent" areštuotas kitose bylose: "Vakarų laivų remontas" reikalauja daugiau nei 200 tūkst. litų skolos, dėl laivo gelbėjimo darbų 151 tūkst. litų nuostolių siekia prisiteisti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija.

Įdomu, kad bylose figūruojanti kaip pagrindinė veikėja amerikietiškoji "Fishery Group" ir jos padalinys Klaipėdoje nuo Lietuvos teismų atsitvėrusi slėpininga tylos siena. "Ocean Pride Ltd" taip pat yra tarsi visur ir niekur: pateikus užklausą internete įmonę tokiu pavadinimu galima rasti ir Kanadoje, ir Jungtinėje Karalystėje, ir Nigerijoje.

"Uosto vartų" direktorius Jurijus Charitonovas LŽ sakė, kad "Ocean Pride Ltd" ir "Sevnauchflot" neva sieja tas pats veikėjas - direktorius Igoris Kuznecovas. Todėl už "Ocean Pride Ltd." užsakytas agentavimo paslaugas daugiau kaip 55 tūkst. eurų Klaipėdos apygardos teismas "Uosto vartams" priteisė iš "Sevnauchflot".

Paprašė ištirti situaciją

Anksčiau abiem laivo savininkams atstovavęs advokatas G.Saveljevas teisme užsiminė, kad dingus pinigams už Klaipėdoje parduotą žuvį tarp partnerių kilo konfliktas. Paaiškėjo, kad "Sevnauchflot" direktorius I.Kuznecovas informaciją, jog laivas tyčia gramzdinamas į skolas, nuo antrojo laivo savininko nuslėpė. Direktorius buvo atleistas, o dėl didėjančių skolų bendrovei Archangelsko arbitražo teismas 2009 metų rugsėjį 18-ai mėnesių paskyrė išorinį valdytoją. LŽ pavyko išsiaiškinti, kad dėl negautų pajamų iš "Mount Kent" žvejybinės veiklos ir Lietuvoje įstrigusio paties laivo pernai rugsėjį "Zimniajos Zoloticos" akcininkai taip pat paskelbė, kad kolūkis nemokus. Todėl šiuo metu abi įmones valdo administratoriai.

Klaipėdos apygardos prokurorui Giedriui Danėliui pareiškimą dėl laivo sulaikymo Klaipėdos uoste pateikęs buvęs "Sevnauchflot" direktorius I.Kuznecovas tikina neužsakęs "Uosto vartų" paslaugų ir prašo išreikalauti iš šios bendrovės laivo "Mount Kent" dokumentus, ištirti situaciją dėl avarinės laivo situacijos pernai kovo 26 dieną, kai iš jo teko išpumpuoti vandenį, ir užkirsti bandymus laivą nusavinti.

"Zimniaja Zolotica" kreipėsi į FNTT ir prašo iškelti baudžiamąją bylą uždarosios akcinės bendrovės "Fishery group" ir "Ocean pride Ltd" vadovams dėl didelės vertės jų turto pasisavinimo, neteisingo dokumentų tvarkymo ir apgaulės. 2010 metų rugsėjį pagal šį pareikšimą pradėtas ikiteisminis tyrimas. Jam vadovaujanti Klaipėdos apygardos prokuratūros prokurorė Diana Mikelėnienė LŽ teigė, kad apie tyrimo eigą ir teisminę perspektyvą kalbėti dar anksti. Neseniai į Rusijos Federaciją išsiųstas teisinės pagalbos prašymas, atsakymo tikimasi sulaukti ne anksčiau kaip po dviejų mėnesių.

Ginčo pabaigos nematyti

Nors Klaipėdos apygardos teismas laivo areštą panaikino, bylos procesas dėl "Shipping Service A/S" skundo tęsis dar keletą mėnesių. Lietuviai taip pat neketina laivo išleisti, kol neatgaus pinigų už paslaugas. Be to, žvejybos tralerį prieš kelionę tektų parengti iš naujo, kad jis atitiktų saugios laivybos reikalavimus. Pasak G.Saveljevo, laivo savininkai žada tartis, ką daryti: arba sumokėti dalį pinigų klaipėdiečiams ir pateikti bankų garantijas likusiai sumai, kad "Mount Kent" kuo greičiau būtų išleistas, arba patiems ieškoti, kam parduoti laivą, kad galėtų atlyginti skolas. Juo ypač domisi Latvijos žvejybos įmonės.

Tuo pat metu, kaip galima spręsti iš Rusijos teisinių duomenų bazės informacijos, Archangelsko arbitražiniame teisme tarp "Zimniaja Zolotica" ir "Sevnauchflot" dėl laivo "Mount Kent" vyksta tarpusavio grumtynės. "Sevnauchflot" siekia, kol kas nesėkmingai, tapti "Zimniajos Zotloticos" kreditoriumi. O "Zimniaja Zolotica" mėgino, kol kas taip pat nesėkmingai, panaikinti laivo "Mount Kent" 52 proc. dalies pardavimo sutartį įrodinėdama, kad ši neteisėta. Tačiau teismas šiemet kovą tokį ieškinį atmetė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"