TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Rytų Europos šalys praranda patrauklumą

2014 12 17 9:23
Oresto Gurevičiaus (LŽ) nuotrauka

Besivystančių šalių ekonomikos praėjusiais metais sulaukė daugiau nei pusės visų tiesioginių užsienio investicijų (TUI) srauto, atskleidžiama specialiame profesinių paslaugų bendrovės „EY“ Europos patrauklumo tyrime. Tuo tarpu Vidurio ir Rytų Europoje po-kriziniu laikotarpiu TUI investicijos smuko 12 proc. 

Apklausoje paprašius įvardyti tris patraukliausius investicijoms miestus, tik 17 proc. užsienio investuotojų įvardijo Rytų Europos miestus.

Šių tendencijų ištakos siekia 2012-uosius, kuomet besivystančios šalys ėmė sulaukti gerokai didesnio užsienio investuotojų dėmesio nei išsivysčiusios Europos valstybės. Trapus bankininkystės sektorius ir stipri priklausomybė nuo vartojimo kreditų po-kriziniu laikotarpiu – tai priežastys, dėl kurių tiesioginių TUI srautas Vidurio ir Rytų Europoje 2009-2013 metų laikotarpiu, sulėtėjo 12 proc., palyginti su 2004-2008 m. Kai, tuo tarpu, Vakarų Europoje TUI ūgtelėjo 19 proc. Dar didesnį atotrūkį atskleidžia naujų darbo vietų rodiklis – Vidurio ir Rytų Europoje jis smuko 30 proc., kai Vakarų Europoje – 13 proc.

„Pastaroji krizė atskleidė esmines Vidurio ir Rytų Europos ekonomikos silpnybes: itin didelę priklausomybę nuo vartojimo ir bankų sistemos. Be to, net 75 proc. visų TUI 2004-2008 m. laikotarpiu šiame regione kilo iš pačios Europos. Todėl nenuostabu, kad kai krizė smogė šiam kontinentui į paširdžius, TUI mastai pastebimai smuko, 2009 m. pasiekdami rekordines žemumas“, – sakė „EY“ Tarptautinio konsultacijų paslaugų investuotojams tinklo vadovas Marcas Lhermitte.

Daugiausia „smūgių“ – Rytų Europai

Apklausoje paprašyti nurodyti tris patraukliausius investicijoms miestus, tik 17 proc. užsienio investuotojų įvardino Rytų Europos miestus. Palyginti, Vakarų Europos miestus tarp patraukliausių įvardijo 82 proc. apklaustųjų, o Pietų Europos regiono – 19 proc.

Londonas, Paryžius, Berlynas, Frankfurtas ir Miunchenas – penki užsienio investuotojams patraukliausi Europos miestai, kaip ir ankstesniais metais. Palyginimui, Praha ir Varšuva, patraukliausi iš Vidurio ir Rytų Europos regiono, nukrito į atitinkamai 12 ir 14 vietas, kai pernai užėmė 10 ir 12 vietas. Maskva smuktelėjo iš 8 į 10 poziciją.

„Matome, kad pagal patrauklumą besivystančios rinkos šiuo metu lenkia Vidurio ir Rytų Europą, nors naujų investicinių projektų tikrai dar sulaukiame. Kita vertus, besivystančios rinkos aktualios ir mums patiems dėl prekių ir paslaugų eksporto galimybių. Todėl itin svarbus šiuo metu išlieka konkurencingumo aspektas“, – komentuodamas tyrimo rezultatus sakė „EY“ partneris Linas Dičpetris.

Ekonomikos krizei plečiantis, TUI ėmė smukti tokiose Centrinės ir Rytų Europos šalyse kaip Lenkija, Čekija, Vengrija, Slovakija, Rumunija, Bulgarija ir Lietuva.

Lietuvoje įsitvirtina „sėslūs“ investuotojai

„Lyginant pastarųjų poros metų duomenis, matome, kad pernai TUI buvo geru ketvirtadaliu mažiau nei 2012 m. Tačiau atitinkamai – beveik penkiais kartais – išaugo reinvesticijų mastai. Kitaip tariant, tos užsienio kapitalo įmonės, didžioji dalis kurių – finansų ir draudimo įstaigos, 2012 m. gavusios pelno, ar tiesiog turėjo nepaskirstytų lėšų, jas panaudojo savo veiklai plėtoti. Tai suponuoja tik viena – nors naujų investuotojų netrūko ir pernai, tačiau jau Lietuvoje įsikūrę užsienio investuotojai pasitiki mūsų šalimi ir vertina ilgalaikius šalies teikiamus privalumus“, – sako L. Dičpetris.

Pasak jo, teigiamų rezultatų suteikia ir „Investuok Lietuvoje“ pastangos užtikrinti šalyje jau esančių investuotojų aptarnavimą siekiant, kad jie ryžtųsi investuoti papildomai. Anot jo, tokia strategija – gerokai efektyvesnė nei nuolatinės pastangos ieškoti vis naujų investuotojų, kurie susidomėtų galimybėmis kurti veiklą Lietuvoje.

Tačiau „EY“ partneris pabrėžia ir tai, kad, nepaisant niūrios investicijų Rytų Europoje statistikos, Lietuva ir toliau turėtų kryptingai orientuotis į tikslines užsienio rinkas – Šiaurės šalis, Vokietiją, D. Britaniją, o taip pat – ir Jungtines Amerikos Valstijas.

„Mums reikia sąlyginai nedaug TUI projektų, kad „nugalėtume“ neigiamas tendencijas. Būdami konkurencingi, tai galime padaryti greitai ir įspūdingai, kaip kad parodė šalies maisto gamintojų gebėjimas išplėsti eksporto rinkas į tolimas, egzotiškas rinkas, užsidarius pelningoms, bet rizikingoms Rusijos ir NVS rinkoms“, – pastebi L. Dičpetris.

Naujas investicijų lyderis – Turkija

Nuo 2009 m. iki 2013 m. TUI mastai Turkijoje išaugo 129 proc. ir šalis užėmė trečią vietą pagal užsienio investicijų augimą po Vokietijos ir Didžiosios Britanijos. Be to, Turkija – dešimta Europoje pagal bendrą patrauklumą užsienio investuotojams.

„Turkija – maloni išimtis tarp likusių Europos šalių, neišvengusių nuosmukio. Tuo tarpu prieš įsisiūbuojant krizei, Turkija net nebuvo tarp 15 patraukliausių TUI šalių – galime įsivaizduoti, kokią didelę pažangą ji padarė per pastaruosius keletą metų. Ryškus rinkos potencialas, profesionali darbo jėga ir gerėjančios verslo sąlygos – prognozuojame, kad netolimoje ateityje Turkijai seksis pritraukti dar daugiau investicijų iš užsienio“, – sakė M. Lhermitte.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"