TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Sandėliuose dar švilpauja vėjai

2011 08 12 0:00
Naujų sandėlių statyba dar nėra būtina, nors krovinių srautai padidėjo.
LŽ archyvo nuotrauka

Vos tik atsigavęs po vienos ekonomikos krizės Lietuvos transporto sektorius vėl išgyvena nerimą dėl rytojaus - nauji sandėliai gali nepateisinti investicijų grąžos lūkesčių taip greitai, kaip tikimasi.

Nekilnojamojo turto (NT) rinkos ekspertai pastebi, kad po dvejų metų pertraukos jau matomi pirmieji teigiami sandėlių patalpų rinkos poslinkiai visoje Lietuvoje. Tačiau transporto logistikos grandinės dalyviai nėra optimistai - vos tik įveikę vieną sunkmetį, kai visi visiems buvo įsiskolinę, jie dabar svarsto, kad naujų sandėlių statyba dar nėra būtina, nes per Europą ritasi antra nemokumo banga, kurios aukštį nulems ne tik Senojo žemyno ekonomikos būklė, bet ir Amerikos finansinės problemos. Tranzitiniams kroviniams skirti sandėliai gali nepateisinti investicijų grąžos lūkesčių taip greitai, kaip tikimasi.

Kilstelėjo nuomos kainas

NT paslaugų bendrovės "Ober-Haus" specialistai tikina pastebintys ne tik ryžtingesnius logistikos ir distribucijos sandėlių ūkio dalyvių veiksmus, bet ir šiek tiek kylančias nuomos kainas. Kituose krašto komercinio NT sektoriuose didesnių pokyčių antrąjį 2011 metų ketvirtį nebuvo užfiksuota. "Atsižvelgiant į dabartinį aktyvumą, matyti, kad komercinių patalpų rinkos situacija šiuo metu yra subalansuota: objektų pasiūla gana didelė, o vienas ar keli naujai plėtojami projektai lemiamos įtakos komercinių patalpų rinkai neturės", - teigia Saulius Vagonis, "Ober-Haus" Vertinimo ir rinkotyros skyriaus vadovas.

Surinkti statistiniai duomenys esą rodo, kad antrąjį šių metų ketvirtį naujų ir senų sandėliavimo patalpų nuomos kainos Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje vidutiniškai ūgtelėjo apie 5 procentus. Pasak S.Vagonio, sandėlių ir logistikos sektorius permainas išgyvena po dvejų metų pertraukos: "2009-2010 metais šis NT segmentas pasižymėjo tik rekordiškai žemomis pardavimo ir nuomos kainomis bei stabdomomis projektų statybomis. Tačiau atsigaunantis krašto eksportas suteikė optimizmo rinkos dalyviams: matydamos teigiamus pokyčius transporto srityje įmonės vis drąsiau ryžtasi plėtoti naujus ar tęsti jau pradėtus projektus." Vertindamas sandėliavimo patalpų rinkos ateities perspektyvas jis abejoja, ar šiemet dar bus fiksuojami didesni pokyčiai, todėl panašus kainų lygis, labai tikėtina, išsilaikys visus šiuos metus.

Šiuo metu Vilniuje naujos statybos sandėliavimo patalpas siūloma nuomotis mokant už kvadratinį metrą 10-15 litų, o senos - 4-8 litus. Kaune ir Klaipėdoje už naujos statybos patalpas prašoma 8-14 litų, senos - 3-8 litų. Tai rodo agentūros "Ober-Haus" turimi duomenys.

"Iš tikrųjų tas kainų kilimas dar tik simbolinis, skiriasi kokiu litu, o tai ir sudaro tuos 5 procentus. Bet mes apie logistikos rinką sprendžiame pagal transporto įmonių apyvartą, iki 50 proc. išaugusias pajamas. O tai ir yra pagrindas tikėtis, kad logistikos rinka atsigauna ir gali išprovokuoti NT rinkos kilimą", - LŽ aiškino S.Vagonis.

Daugėja sandėlių sau

Šiemet antrąjį ketvirtį Vilniuje buvo baigtos dviejų naujų sandėlių statybos, todėl modernių prekių kaupimo patalpų plotas Vilniaus regione išaugo iki beveik 347 tūkst. kvadratinių metrų. Nors tai pirmieji įgyvendinti projektai po ilgesnės pertraukos, tačiau jų plėtra buvo labiau paremta ne rinkos, bet savais poreikiais. "Tik dalis patalpų yra skirta nuomai. Vis dar rekordinėse žemumose esančios sandėlių nuomos ir pardavimo kainos, pakankamas laisvų patalpų pasirinkimas bei per mažas vidaus vartojimas neskatina aktyviau įgyvendinti tik rinkai skirtų projektų. Mano manymu, artimiausiu metu turėtume sužinoti, ar plėtotojai tiki rinkos atsigavimu ir ar pradės įgyvendinti numatytus projektus", - teigia S.Vagonis.

Antras regionas pagal ekonomikos aktyvumą yra uostamiestis ir jo prieigos, čia naujų sandėlių šiemet atidaryta nebuvo, bet įkurtuvių laukiama. Didžiausi prekių kaupimo patalpų plotai sukoncentruoti uosto teritorijoje, bendrovės "VPA Logistika" Baltijos logistikos centre už Draugystės geležinkelio stoties ir laisvojoje ekonominėje zonoje. Uoste šiemet padaugės sandėlių grūdams, statomi ir trąšų kaupimo sandėliai, tačiau jie skirti geležinkeliu atvežamiems kroviniams ir jau žinomiems konkretiems klientams.

Nuomai skirtų importo prekių sandėlių statybos projektai sustabdyti jau keletą metų. "VPA Logistika" numatytai naujų sandėlių statybai Laistų kaimo ribose leidimo taip pat nėra prašiusi. Susisiekimo ministerijos nurodymu rengiamas valstybinio logistikos centro, kuris atsirastų šalia "VPA Logistikos", projektas jau antrą kartą yra patekęs į analitikų rankas.

NT ekspertas Klaipėdoje Arūnas Serulis teigia, kad šiemet ypač didelis krovinių srautas per Klaipėdos uostą NT rinkai už jo ribų įtakos nedaro, nes daugiausia gabenama specifinių krovinių - konteinerių ir trąšų, kurie kaupiami uosto teritorijoje.

Keltais gabenamas vartojimo prekes didžiosios transporto kompanijos perkrauna jau esamuose, dažnai nuosavuose, sandėliuose.

"Ta paklausa nelanksti, kai atsiranda poreikis, negali staigiai jo patenkinti. Todėl kai kas laiko sandėlius tuščius, kad galėtų juos atėjus laikui išnuomoti. Šiuo metu ieškančiųjų nuomotis sandėlių jau atsiranda, bet norima universalių patalpų, kad būtų galima nesunkiai keisti veiklą. Sujudimo rinkoje dar nėra", - tikina A.Serulis.

Klaipėdos rajono savivaldybės Geodezijos ir GIS skyriaus vedėjo Raimondo Vilo žiniomis, šalia Klaipėdos, nuo Dauparų iki Jakų žiedo ir į kitą pusę Šilutės link, pakelėse suplanuoti šimtai hektarų pramoninės ir sandėlių paskirties sklypų. Detalieji planai seniai parengti arba šiuo metu rengiami, bet niekas nepradėjo statyti, išskyrus bendrovę "Vlantana", pirma - viename sklype, vėliau - antrame.

Apsnūdusiame ūkyje - pagausėjimas

Dar šiemet planuojantis atidarymą "Vlantanos" logistikos centras magistralės Vilnius-Klaipėda pašonėje prie pat uostamiesčio klientams siūlys ir netipinių paslaugų. Pagal projektinę dokumentaciją bendras logistikos centro pirmos dalies plotas sudaro 10,5 tūkst. kvadratinių metrų. Be kelių sandėlių šaldytiems produktams, čia veiks degalinė, automobilių servisas, plovykla, kavinė.

Ar rinkoje atsiradę nauji sandėliai sukels rimtą konkurenciją kitiems, galima tik spėlioti. Vieni svarsto, kad bene didžiausia Vakarų Lietuvos transporto bendrovė, daugiausia gabenanti šaldytus produktus, sandėlius pasistatė sau. Kiti įtaria, kad iki šiol tokių paslaugų neteikusi "Vlantana" gali būti rinkoje "juodas arkliukas", mažesnėmis kainomis siekiantis atitraukti klientus nuo uosto šaldytuvų. Tačiau teritorija neturi geležinkelio atšakos, vadinasi, sandėliai bus skirti automobiliais gabenamoms prekėms, o tai - didelis trūkumas.

Bendrovės atstovas Aurimas Stončius LŽ sakė, kad visa komercinė informacija apie šį objektą yra konfidenciali, centro atidarymo tiksli data nenumatyta, tačiau naujų darbuotojų jau ieškoma. Kiek čia atsiras naujų darbo vietų, sunku pasakyti, nes dalis specialistų persikels iš dabartinio įmonės biuro Kretingoje. Iki šiol "Vlantana" svetimais sandėliais beveik nesinaudojo. "Plečiame paslaugų asortimentą, mūsų klientai bus gamintojai, su kuo susitarsime, tas ir ateis", - aptakiai kalbėjo ekspeditorius.

Tik klientų žvalgytuvės

Netoliese, laisvosios ekonominės zonos teritorijos kampe, veikiančios įmonės "Vingės logistika" direktorius Algimantas Bluškis linkęs manyti, kad naujokai konkurencinės grėsmės nekels. "Turime tik sausus sandėlius, o jie, kaip matau išoriškai, - šaldytiems produktams. Bet nežinau tikslios informacijos, negaliu spręsti", - sakė "Vingės logistikos" vadovas.

A.Bluškis mano, kad dar anksti kalbėti, ar logistikos paslaugų rinka atsigauna. "Mūsų įmonė jaučia stabilumą. Klientų paklausimų daugėja, bet tai - tik žvalgytuvės. Iki liepos 1 dienos, kol nebuvo bendros Rusijos ir Baltarusijos muitų zonos, buvo neva pagerėjimas. Tai ypač jautė su uostu dirbančios įmonės. Bet iki tol logistikos rinka buvo iškreipta, nebuvo matyti tikro vaizdo, nes visi užsiėmė vien tik automobilių išvežimu. Kaip po šito automobilių bumo atrodys rinka, vertinsime metų pabaigoje. Mūsų paslaugų segmente gana stipri konkurencija", - aiškino A.Bluškis.

"Vlantanos" atstovas apie logistikos būklę kalbėjo panašiai, jis sakė, kad šis verslas labai jautrus. "Dėl Amerikos krypties krovinių truputį nerimaujame. Be to, vartojimas nuolat keičiasi - rusai tai viena valgo, tai kita - nevalgo, nežinia, kaip toliau bus", - nerimo dėl krovinių srautų neslėpė A.Stončius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"