TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Šeimos verslo tradicijos - suomiškai

2012 12 03 6:49
Ieva ir Karis prisipažįsta, kad ir namuose kalbasi apie verslo reikalus. /Romo Jurgaičio nuotraukos

Suomijoje prieš dešimtmečius pradėtas kurti greitojo maisto restoranų tinklas "Hesburger" sparčiai plečiasi į Baltijos valstybes. Kompanijos savininkai neslepia planų dabartinę 89 restoranų grupę Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje per artimiausius keletą metų padidinti beveik antra tiek.

Prireikė poros dešimčių metų, kad suomių Heikki ir Kirsti Salmela šeimos verslui taptų per ankšta savo šalyje ir jis imtų sėkmingai konkuruoti su pasauliniais rinkos žaidėjais.

Tėvų verslą perimantis šeimos vyresnėlis Karis Salmela, paviešėti Vilniuje atvykęs su žmona Ieva, LŽ pasakojo apie šeimos verslo, Lietuvoje tik pradedančio kirstis kelią, "suomiškus" subtilumus. "Nuo pat vaikystės buvome mokomi, kad norint įgyvendinti savo svajonę reikia daug ir sunkiai dirbti. Mūsų šeimoje niekada nebuvo pykstamasi dėl įtakos", - sakė verslininkas.

Pradėjo dviese - nuo šeimos

- Kiekviena įmonė turi savo pradžios istoriją arba legendą. Kokia jūsiškė?

Karis: - Abu mano tėvai kulinarai. 1966 metais Nanto mieste jie atidarė nedidelį grilio kioską. Suomijoje tada tokios užkandinės buvo madingos. Tėvas gamino maistą, o motina prekiavo. Žmonėms maistas patiko, ir užkandinių tinklas per porą metų išplito iki keturių. Išvykęs komandiruotėn į JAV tėvas čia atkreipė dėmesį į mėsainių populiarumą ir sumanė, kad panašius patiekalus iš šviežių produktų pagal savus receptus galima gaminti Suomijoje. Tada tėvų sukurtas majonezas su agurkais ir paprika iki šiol garsina mūsų virtuvę. Manau, jis ir originalūs patiekalų receptai lėmė dabartinę mūsų kompanijos sėkmę. Persikėlę gyventi į didesnį Turku miestą tėvai čia atidarė pirmą greitojo maisto restoraną. Stambūs šios rinkos žaidėjai, kaip "McDonalds", į Suomiją dar nebuvo įkėlę kojos.

Ieva: - Karis nutylėjo, kad jo tėvai susipažino kulinarijos mokykloje, vienas kitą pamilo, sukūrė šeimą. Galima sakyti, ir verslas prasidėjo iš meilės.

- Kaip kilo restoranų pavadinimas? Lyg ir nelabai suomiškas...

Ieva: - Kaip tik labai suomiškas. Prieš atidarant pirmąjį restoraną vietos žmonės bandė sugalvoti jam pavadinimą, bet gal iš 20 variantų nė vienas netiko. Tada savininkai sumanė pagudrauti: Kari tėvą Heikki kaimynai vadindavo Hessi. Sutrumpinus pravardę ir pridėjus tarptautinį pagrindinio patiekalo pavadinimą susidėjo "Hesburger".

Karis Salmela su žmona Ieva tęsia tėvų verslo tradiciją.

Dirbti daug ir darniai

- Su kuo lyginti jūsų šeimos verslo organizavimą - su stalo žaidimu "Monopolis" arba su sodininko, tobulinančio ir gražinančio savo valdas, darbu?

- Visą gautą pelną naudojame verslo plėtrai: statome naujus restoranus - kasmet atidarome po 30-40 naujų. Iki šių metų pabaigos dar atidarysime 7 naujus restoranus, iš jų vieną - Lietuvoje. Kartais esame "Monopolio" žaidėjai, o kartais sodininkai.

Namuose daugiausia kalbamės apie darbą. Verslas turi ateitį tik tada, kai daug dirbama. Nuo pat vaikystės buvome mokomi, kad norint įgyvendinti savo svajonę reikia daug ir sunkiai dirbti. Taigi daug laiko tenka būti ir "monopolistu", ir "sodininku".

- Lietuva dar per jauna, kad šeimos verslas turėtų gilias šaknis. Kokia padėtis Suomijoje? Gal ši sritis yra reglamentuojama specialiais įstatymais?

- Specialių įstatymų nėra, bet visam pradedančiam verslui pirmą pusmetį taikomos labai didelės lengvatos. Nežinau, kokią dalį visų kompanijų sudaro šeimos įmonės. Turime savo asociaciją. Manau, akcinės bendrovės negali būti tokios lanksčios kaip šeimos įmonės, nes akcininkų interesai neretai skiriasi, todėl ir laiko susitarti prireikia daugiau.

- Ar šeimos verslas yra didelė rizika?

- Kai turi savo verslą, rizikuoji daugiau negu dirbdamas kitiems, ypač verslo pradžioje. Bet kai verslas jau tvirtas ir plečiasi, rizika mažėja. Žinoma, jei nedarysi klaidų arba nekrėsi kvailysčių. Būdamas, manau, sėkmingo verslo atstovas, niekada negalvoju, kas bus, jei nepasiseks. Mano galva užimta tik mintimis apie tai, kaip verslą daryti sėkmingesnį. Ir su šalies valdžia kalbu tik apie tai, kaip geriau dirbti, bet ne apie tai, ką reikėtų daryti, jei nepasisektų. Stebėdamas, kaip išvien dirba mano mama ir tėvas, visada maniau, kad jei ir mes taip darniai suksimės, viskas bus gerai. Iškilus problemai, ji šalinama bendromis šeimos pastangomis, nes taip daug lengviau.

Leisti darbuotojams pasireikšti

- Ar restoranų vadovams suteikiama kokia nors galimybė pretenduoti į dalį kompanijos turto?

- Kai kuriais atvejais patys restoranų savininkai ateina ir pasisiūlo dalyvauti bendrame versle. Mes neprieštaraujame. Tokiu atveju, jei įžvelgiame perspektyvų ir pasiekiame susitarimą, steigiama atskira bendrovė, kurios akcijas pasidalijame po lygiai. Tada ir gautas pelnas dalijamas po lygiai, ir, be abejo, lygiomis dalimis dengiami nuostoliai. Bet tokia galimybė yra tik Suomijoje, kitose šalyse to dar nepraktikuojame.

- Pusketvirto šimto restoranų keliose valstybėse - didžiulis tinklas, kiekviename restorane dirba po 20-25 žmones. Vadinasi, jau esate sukūrę apie 8 tūkst. darbo vietų. Turbūt suvaldyti tokią masę nelengva. Gal turite savų personalo atrankos ir darbo su kadrais metodų?

Karis: - Mes norime žmogui leisti lipti karjeros laiptais. Kiekvienas pradeda nuo žemiausios grandies, kaip paprastas darbininkas, o paskui tik jo iniciatyvumas, sumanumas lemia, iki kokio laiptelio pakils. Visada stengiamės padalinių vadovus skirti iš savo išaugintų darbuotojų, nes juos gerai pažįstame, jie jau yra įsisąmoninę visą mūsų verslo procesą ir logiką. Man visada didžiausias autoritetas buvo ir yra tėvas. Jis mėgsta sakyti: "Norint būti geru lyderiu reikia leisti ir darbuotojams pasireikšti, parodyti savo galimybes, išmonę." Kartą padalinio vadovas man papasakojo apie problemą. Tada jam atsakiau: "Juk ir pats esi svarbus asmuo kompanijoje. Pasakyk, kaip tu darytum." Išklausęs idėją mielai pritariau. Nemėgstu pasakinėti, noriu, kad žmonės patys ieškotų sprendimų. Jei sprendimas buvo netinkamas, nedelsdami pripažįstame klaidą ir bandome ją ištaisyti kolektyviai.

Ieva: - Būna ir subtilesnių dalykų. 2007 metais, kai pradėjome rinkti komandą dirbti Lietuvoje, pati kalbėjausi su kandidatais. Gal su viena mergina sutapo biolaukai, nes ją iš karto pamačiau kaip potencialią vadovę. Pradėjo ji kaip visi, nuo žemiausios grandies, buvo labai darbšti ir pareiginga, todėl, pasimokiusi Suomijoje, buvo paskirta vieno naujo restorano vadove, demonstravo gerus rezultatus. Kai tinklas ėmė plėstis ir Lietuvoje, prireikė viso tinklo vadovo. Nesunku nuspėti, kas juo tapo. Ji jauna mama, bet mažylis netrukdo dirbti. Aš ir pati auginu pustrečių metukų sūnų, jis lanko darželį. Galiu tvirtinti, kad tai ne tik netrukdo darbui, bet ir padeda - gal jauna motina turi kažkokį jausmą, leidžiantį į kai kuriuos dalykus pažvelgti kitaip. Kartais atrinkti kadrus padeda ir nuojauta.

Šeimos restoranų tinklas "Hesburger" sparčiai plečiamas. /Mega.lt nuotr.

Geriausi mokytojai - tėvai

- Anksčiau ar vėliau šeimos verslą tenka perduoti vaikams. Kada ir kaip dėl to nusprendžiama? Kaip būsimasis kompanijos galva rengiamas šiam vaidmeniui?

- Šeimoje augau kartu su jaunėliu broliu Marko. Jau nuo mažens po pamokų eidavome padėti tėvams, todėl labai anksti pradėjome suvokti šio verslo esmę ir principus. Mūsų šeimoje niekada nebuvo pykstamasi dėl įtakos. Iki šiol mums didžiausias viršininkas ir patarėjas yra tėvas, bet abiem sūnums jis įdiegė pasitikėjimą savimi ir beveik niekada neprieštarauja mūsų siūlomoms verslo plėtros idėjoms. Kadangi tėvas mus išmokė savarankiškumo, pastaruoju metu yra šiek tiek pasitraukęs į šalį ir mums patikėjęs vadovauti. Mūsų verslo principai nesudėtingi. Svarbiausia - daug dirbti. Todėl specialių studijų nereikia, nors, be abejo, žinios niekada netrukdo. Geriausi mūsų mokytojai - tėvai.

- Bet juk valdymas "per pusę" niekada nebūna idealus. Kažkas turi būti pagrindinis vadovas...

- Man tai labai įdomus klausimas. Formaliai ant aukščiausio laiptelio esu aš, bet šeimos versle taip nebūna. Svarbiausius sprendimus priima visa šeima. Aš daugiau rūpinuosi verslo plėtra užsienyje, o Marko - Suomijoje. Mano žmona Ieva vadovauja visam Baltijos regiono tinklui. Žinoma, būna, vaikai tik ir laukia, kada galės iš tėvų perimti vadovavimą, bet mūsų šeimoje taip nėra. Mes džiaugiamės, kad tėvas dirba iki šiol.

- Pagal statistiką pasaulyje iš 100 sėkmingą verslą išplėtojusių šeimos kompanijų tik 5 išlaiko brandą trečioje kartoje. Kaip jūsų šeimos verslas išvengia tokių nemalonumų?

- Tai nelengvas klausimas. Kartais apie tai ir pats pamąstau. Juk tai gyvenimas. Bet aš remiuosi mūsų šeimos pavyzdžiu. Svarbiausia rasti labiausiai tinkamą momentą, kai savo vaikams galėsiu įtikinamai pademonstruoti, įrodyti mūsų kompanijos vertę, savo vaidmenį ir atsakomybę. Svarbu, kad vaikai suprastų: už šią sritį esu atsakingas aš, už kitą - mano brolis, tačiau abu kartu galime padaryti daugiau ir geriau, negu galėčiau padaryti vienas.

Bent taip visada yra ir buvo mūsų šeimoje, taip buvau išmokytas aš su broliu, taip mokysime, auklėsime ir savo vaikus. Aš visada mačiau, kaip tėvai dirba nuo ryto iki vakaro, nuo vakaro iki ryto - ir greitai supratau to darbo vertę. Dabar mūsų eilė savo vaikus išmokyti įvertinti tai, ką mes darome. Svarbiausia nebūti per minkštam, visur turi būti tvarka ir drausmė. Suprantu, kad kiekvienoje šeimoje - kita situacija. Mūsų šeimoje visi verslu rūpinasi lygiomis teisėmis. Kas bus, kai ateis laikas trauktis mums, žiūrėsim. Bet visą dėmesį telkiame į tinkamą vaikų auklėjimą ir šeimos stiprybės pajautimą.

Faktai: 240 mln. eurų pajamų

Visas suomių šeimos restoranų "Hesburger" tinklas 2011 metais gavo 240 mln. eurų pajamų. Apie kitus finansinius veiklos rodiklius kompanijos savininkai neinformuoja.

85 proc. JAV verslo sudaro šeimų įmonės. Jose dirba 50 proc. JAV darbo jėgos. Kone 100 proc. tų įmonių - mažos kompanijos.

Iš 100 šeimos įmonių tik 30 perduodamos vaikams, tik 15 - vaikaičiams ir tik 12 - provaikaičiams.

"Hesburger" restoranų tinklas (Šaltinis: "Hesburger")

Suomija - 265    74 proc.

Latvija -  32      9 proc.

Estija -    28     8 proc.

Lietuva - 29      8 proc.

Rusija - 2, Vokietija - 2, Bangladešas - 1     1 proc.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"