TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

"Smit" šampanas - už sėkmę be pasipriešinimo

2009 05 04 0:00
Žurnalo "TUG Magazine" viršelis, gruodžio mėnesio numeryje atspindintis 2008 metų "Smit" pergales Rytų Europoje, Lotynų Amerikoje, Artimųjų Rytų regione ir kitur.

Konkurencijos taryba neįžvelgė vilkikų paslaugų monopolio grėsmės. Europinei jūrinių paslaugų milžinei - olandų vilkikų bendrovei "Smit", kuri agresyviai verždamasi į Rytų Baltijos rinką silpnina nacionalinį verslą, - vartai į Klaipėdos uostą plačiai atidaryti.

Prieš dešimtmetį užmegztas bendrovių "Mažeikių nafta" ir "Smit" įmonių grupės bendradarbiavimas Būtingės naftos terminale, samdant buksyrą "Smit Sulawesi" tanklaivių krovos saugumui užtikrinti, ilgai niekam nekėlė asociacijų su pasaka apie lapę, įkėlusią į rogeles vieną koją. Tačiau Europą iš anapus Atlanto užklupusi finansų krizė net pačias stipriausias kompanijas paskatino dairytis naujų verslo teritorijų. Kai 2008 metais verslo banginis įplaukė į Rygos įlanką, smulkias regiono žuveles apėmė panika.

Klaipėdoje 15 metų veikianti bendra lietuvių ir vokiečių įmonė UAB "Towage & Marine Assistance", sutrumpintai vadinama "Towmar", sumanė gelbėjimosi planą. Nors ji paprastai užima iki 70 proc. vilkikų ir buksyravimo paslaugų rinkos (kita dalis tenka Klaipėdos jūrų krovinių kompanijai - KLASCO), kurios dydis - apie 50 mln. litų, bendrovės strategai iš anksto pasisiūlė "Smit" užleisti pozicijas.

Latviai ekonominio patriotizmo turėjo daugiau - jų krašte prieš metus, kai "Smit" sukėlė aštrią konkurenciją, vilkikų paslaugų įmonės spėjo susivienyti su Estijos tokio pat pobūdžio bendrove PKL, didžiausia posovietinėje erdvėje, ir taip apsaugojo uostus nuo olandų monopolio.

"Smit" triumfas

Praėjusių metų gruodį, kai "Towmar" ir "Smit" kreipėsi į Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybą leidimo koncentruoti verslą - steigti įmonę "Towmar Smit", specializuotame žurnale "TUG Magazine" toks susiliejimas jau buvo išreklamuotas kaip įvykęs faktas. "Kaip tik šiuo metu, iškėlę naujos bendrovės "Towmar Smit" vėliavą, "Smit" uostų vilkikai pradeda teikti paslaugas Lietuvoje ir Latvijoje. Operacijos sukoncentruotos Lietuvos Klaipėdos uoste ir didžiausiame Latvijos naftos eksporto Ventspilio uoste. Laivų judėjimas didėja, stiprų augimo potencialą suteikia užnugaryje esanti Rusija", - skelbė straipsnio įžanga.

"Smit" atstovas Loekas Kulbergas pranešime akcentavo įžvelgiantis šioje rinkoje prekybos aktyvumą. "Towmar", anot jo, norėjo augti ir ieškojo tinkamo partnerio. Kadangi "Smit" prioritetas - Rytų Europos regiono plėtra, bendra įmonė suteiks galimybę įdarbinti daugiau "Smit" vilkikų Klaipėdoje ir Ventspilyje. "Towmar" jų turi 8: Klaipėdoje yra 5, o Ventspilyje - 3. Du kitur esantys "Smit" vilkikai ("Smit Aruba" ir "Smit Mersey") taip pat bus perkelti į šią rinką, o šiuo metu Ventspilyje dirbantis naujasis "Smit Trinidad" bus paskirtas į Klaipėdą. "Towmar Smit" turi ambicingų plėtros planų, paremtų uostų paslaugų teikimu šešiuose uostuose Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje ir Sankt Peterburge, Rusijoje", - strateginę liniją nubrėžė "Smit".

Paprašytas atsakyti į LŽ klausimus apie situaciją Klaipėdos uoste ir susivienijimą su stipria kompanija, "Towmar" vadovas Janas Kohlsaatas teigė: "Noriu pabrėžti, kad naudotojai turi galimybę keisti paslaugų teikėją, jei yra nepatenkinti kokybe, o įmonėms susijungus situacija rinkoje reikšmingai nesikeis. Įsteigta nauja bendrovė leis užtikrinti geresnes paslaugas, tad Klaipėdos uostas bus patrauklesnis. Mes vertiname KLASCO kaip profesionalų varžovą, kuris investavo į 2 naujus ir galingus vilkikus, taip pat į kitą uosto veiklą. KLASCO neverčiama pasitraukti iš rinkos."

Kaimynų pavyzdys nematomas

Norėdama pasipriešinti "Smit" invazijai, nuo sausio 1 dienos Rygos ir Ventspilio uostuose pradėjo veikti vilkikų paslaugų įmonė "PKL Flote". "Dabartinės ekonominės situacijos sąlygomis latvių ir estų buksyravimo kompanijų suvienijimas gali tapti geru pavyzdžiu ir kitoms nacionalinėms Baltijos šalių įmonėms. Ypač toms, kurios siekia įveikti pasaulinės finansų krizės pasekmes didesnio konkurencijos lygio rinkose", - perspėjo "PKL Flote" valdybos pirmininkas Reinas Tintsonas.

Jo manymu, į klientų poreikius bus galima reaguoti operatyviai ir lanksčiai. Kaip ir anksčiau, Rygos ir Ventspilio uostuose dirbs po 4 buksyrus, tačiau dabar prireikus daugiau vilkikų, ypač švartuojant didelius naftos tanklaivius, bus galima tikėtis pagalbos iš Estijos uostų, nes naujoji kompanija turi 18 vilkikų. 12 jų pastatyti pastaraisiais metais.

O Lietuvoje "Smit" atsvara likęs KLASCO vilkikų laivynas nelygios dvikovos gali neatlaikyti. Konkurencijos reikalavo ir koncentracijai prieštaravo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija bei Lietuvos verslininkų asociacijos - krovos kompanijų, laivų savininkų, laivybos maklerių ir agentų. Visos suinteresuotos šalys vylėsi, kad į jų nuomones bus atsižvelgta ir Konkurencijos taryba paslaugų koncentracijai ištars "ne".

Vis dėlto valdininkai pakluso globalizacijos spaudimui ir patriotizmo egzamino neišlaikė. Konkurencijos taryba, kaip teigiama paaiškinime LŽ, neįžvelgė priežasčių, kodėl paslaugų pasirinkimo laisvė gali būti itin apribota dėl galimo, iš pradžių, kainų dempingo, o vėliau - padidintų tarifų. Konkurencijos tarybos Koncentracijos skyriaus vyriausioji specialistė Irena Kudzinskienė LŽ pateikė išsamų ir ilgą paaiškinimą, kodėl Lietuvos jūrų verslo specialistų nuomonė valdininkų neįtikino, kad vilkikų paslaugų koncentracija pavojinga Klaipėdos uostui.

"Kadangi Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos nagrinėjamas atvejis dėl leidimo UAB "Towage & Marine Assistance" ir "Smit International Overseas B.V." vykdyti koncentraciją lygiomis dalimis steigiant UAB "Towmar Smit Baltic" buvo pakankamai sudėtingas, todėl jis buvo nagrinėjamas pagal numatytas procedūras beveik keturis mėnesius, siekiant visapusiškai išsiaiškinti visas aplinkybes, susijusias su naujo ūkio subjekto steigimu, ir su tuo susijusių ūkio subjektų pozicijas. (...) Galutinį nutarimą Konkurencijos taryba priėmė atsižvelgusi į motyvus, kad dėl vykdomos koncentracijos nebus itin apribota konkurencija atitinkamoje rinkoje", - pažymėjo I.Kudzinskienė. Atsakymą pateikiame sutrumpintą.

Komentaras (Konkurencijos tarybos motyvai)

Konkurencijos taryba duoda leidimą vykdyti koncentraciją pagal pateiktą pranešimą tais atvejais, jeigu nustato, kad po koncentracijos nebus sukurta ar sustiprinta dominuojanti padėtis, ar itin apribota konkurencija atitinkamoje rinkoje.

Naujai įsteigta įmonė UAB "Towmar Smit Baltic" veiks (tiesiogiai ir (arba) per savo antrines bendroves ar filialus) Baltijos jūros regione, t. y. Lietuvos, Latvijos, Estijos teritorijose ir Sankt Peterburgo apskrityje. UAB "Towage & Marine Assistance" ir "Smit International Overseas B.V." (toliau - SMIT) valdys po 50 proc. įsteigtos bendrovės įstatinio kapitalo. UAB "Towage & Marine Assistance" naujajai kompanijai perduos visą savo verslą, įskaitant antrinių bendrovių Latvijoje akcijas, o SMIT įnašas bus trys buksyravimo vilkikai. Steigdama naują įmonę SMIT ketina pradėti veiklą Baltijos jūros regione, o UAB "Towage & Marine Assistance" tikisi gauti reikiamų žinių, patirties ir finansavimą iš SMIT grupės.

Kadangi steigiamo ūkio subjekto UAB "Towmar Smit Baltic" planuojama veikla susijusi su buksyravimo paslaugomis Klaipėdos uoste, nagrinėtas būtent šių paslaugų teikimas. Paprastai vilkikai yra skirti konkrečiam uostui ar grupei uostų, esančių kelių mylių nuotoliu vienas nuo kito. Artimiausias Klaipėdai yra Liepojos uostas, tačiau dažniausiai vilkikai iš vieno šių uostų nepadeda kito uosto vilkikams, kitaip sakant, neteikia ten paslaugų. Dėl minimų priežasčių atitinkama koncentracijos veikiama rinka apibrėžiama kaip buksyravimo paslaugų Klaipėdos uoste rinka.

Pastebėtina, kad (...) dėl numatomos vykdyti koncentracijos, t. y. bendros įmonės steigimo, koncentracijos laipsnis atitinkamoje rinkoje iš esmės nepasikeistų, buksyravimo (vilkimo) paslaugas teikiančių ūkio subjektų skaičius Klaipėdos uoste liktų toks pat, t. y. kaip ir prieš koncentraciją, veiktų 2 pagrindiniai ūkio subjektai - naujai įsteigtas ūkio subjektas ir KLASCO. Atsižvelgiant į tai darytina išvada, kad esamas konkurencijos lygis atitinkamoje buksyravimo paslaugų Klaipėdos uoste rinkoje taip pat neturėtų sumažėti. SMIT patvirtino, jog neturi "daugelio uostų" su savo klientais sutarčių, kurios būtų taikomos Klaipėdos uostui ir kuriomis galėtų naudotis steigiama įmonė UAB "Towmar Smit Baltic". SMIT taip pat pažymėjo, kad, atsižvelgiant į dabartinį SMIT uosto vilkikų paslaugų tinklą, kiekvienas SMIT vienetas yra atsakingas už savo operacijas ir komercinę veiklą. Be to, UAB "Towage & Marine Assistance" pabrėžė, jog turima klientų bazė nėra stabili ir jų lojalumas - menkas, kad pagrindinis kriterijus, renkantis paslaugos teikėją, yra jos kaina.

Buksyravimo paslaugos kaina nustatoma taikant tą pačią dar VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos nustatytą tarifų skaičiavimo metodiką, pritaikant galutinei kainai gana didelę nuolaidą.

Išanalizavus prieštaravimus pateikusių asmenų nuomones, pastebėtina, kad jie savo nepritarimą iš esmės argumentuoja tuo, jog įvykus koncentracijai padidės buksyravimo (vilkimo) paslaugų kainos Klaipėdos uoste, tačiau nenurodo tokių kainų lygio priežasčių, taip pat jokiais įrodymais nepagrindžia, kodėl įsteigus bendrą įmonę Klaipėdos uoste turėtų likti tik vienas buksyravimo (vilkimo) paslaugas teikiantis ūkio subjektas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"