TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Spaustuvininkai neria į pakuočių gamybą

2012 07 31 8:00
LŽ archyvo nuotrauka/Knygų spausdinimo rinka susitraukė 2,4 karto, bet sparčiai auga etikečių bei pakuočių poreikis.

Daugiau nei perpus sumažėjus knygų spausdinimo apimčiai, Lietuvos spaustuvininkai rado naujų rinkų: vieni metasi į kartoninės pakuotės gamybą, kiti žvalgosi į individualizuotos spaudos galimybes. Naujos veiklos sritys, pripažinimas užsienyje bei eksportas šiemet kelia Lietuvos spaustuvių pardavimą.

Lietuvos spaustuvininkų asociacijos (LISPA) duomenimis, pernai spaustuvių produkcijos pardavimas Lietuvoje, palyginti su 2010 metais, išaugo 15 proc., o užsienyje - 13,5 procento. Per šių metų pirmąjį pusmetį spausdinimo ir laikmenų tiražavimo pramonė, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, išaugo 13 procentų.

LISPA prezidentė dr. Erika Furman teigia, kad spaudos pramonėje vis mažesnė dalis tenka tradicinės spaudos gamybai - knygų, laikraščių, žurnalų spausdinimui. Statistika rodo, kad pernai didžiausią dalį sudarė dėžės, dėžutės ir kiti pakuotės gaminiai (42 proc.), laikraščiams ir žurnalams teko 27 proc., o knygoms tik 10 proc. spaustuvių gaminamos produkcijos. LISPA duomenimis, per ketverius metus knygų spausdinimo rinka susitraukė 2,4 karto: 2008 metais ji sudarė 188,5 mln., o pernai - tik 77,4 mln. litų.

Gamins pakuotę

UAB "Grafija" generalinis direktorius Mindaugas Mizaras sako, kad atsižvelgdama į tai, jog poligrafinių produktų rinkoje numatomas pakuočių ir etikečių paklausos augimas, jo vadovaujama spaustuvė nusprendė rimtai užsiimti kartoninės pakuotės gamyba. Tuo tikslu bendrovė investavo apie 2,5 mln. litų į šios pakuotės gamybos liniją. "Gaminsime pakuotę, skirtą maistui, alkoholiniams gėrimams, šaldytiems, biriems produktams, įvairioms detalėms, ir ją eksportuosime. Dar šiemet tikimės gauti 3 mln. litų iš kartoninės pakuotės eksporto į Skandinavijos šalis, Latviją, Estiją", - apie naują veiklą pasakoja jis.

Bendros šių metų pirmojo pusmečio "Grafijos" pajamos, palyginti su praėjusių metų pirmuoju pusmečiu, išlieka panašaus lygio. Apie 20 proc. jų sudaro eksportas į Baltarusiją, Estiją, Latviją, Airiją, Norvegiją.

"Mūsų spaustuvė unikali savo universalumu: spausdiname ir knygas, ir plastikines korteles, ir pakuotę. Jei vienos produktų grupės užsakymai krinta, kitos - atsveria. Šiemet krito žurnalų, reklaminės medžiagos, diplomų leidyba. Žmonės emigruoja, mokosi užsienyje, todėl net ir diplomų poreikio nebėra tokio, koks buvo", - sako M.Mizaras.

Jis pastebi, kad labai auga elektroninių bilietų leidyba, nes pereinama nuo popierinių viešojo transporto bilietų prie elektroninių. Elektroniniams bilietams spausdinti "Grafija", pasak jos vadovo, konkurentų neturi, nes Lietuvoje daugiau niekas jų negamina.

Įtiko pasaulinėms kompanijoms

S.Jokužio leidyklos-spaustuvės savininkas Saulius Jokužys sako, kad ši spaustuvė taip pat gamina popierines pakuotes, tačiau ne stambiais tiražais masinimam vartojimui, o išskirtinėms prekėms, skirtoms svarbių klientų dovanoms ar pardavimo skatinimo gaminiams pakuoti.

"Mus užsieniečiai vertina už lankstumą. Imamės gaminti įmantriausias pakuotes, net prisimenu, jog vieną jų serijų pagaminome su kailiu. Mat tokių švelnių dėžučių prireikė vaistininkų sugalvotoms dovanoms, į jas jie pakavo medicininius prietaisus", - sako jis.

Eksportas S.Jokužio spaustuvei suneša apie 30 proc. pajamų, šiemet jau pasiektas 30-40 proc. jo augimas. "Dirbame suomių, švedų, danų, anglų, rusų užsakovams. Spaustuvių tiek pas mus, tiek gretimose šalyse yra pilna, todėl užsieniečiai ilgai renkasi, čiupinėja gaminius, leidžia padaryti ne daugiau kaip dvi klaidas. Taigi su jais dirbi kaip minų lauke, tačiau jei pelnai pasitikėjimą, jie netyli, rekomenduoja savo kolegoms užsieniečiams ir taip plečiasi mūsų eksportas", - pasakoja S.Jokužys.

Savininkas pažymi, kad jo spaustuvę užsienio klientai vertina ne tik dėl lankstumo, sugebėjimo gaminti išskirtinio dizaino pakuotes, bet ir dėl 20 metų sukauptos patirties, leidžiančios jiems patarti, teikti profesionalias konsultacijas. Be to, užsieniečiams labai svarbi ir užsakymų vykdytojo logistikos grandis. "Pasirinkome gerus logistikos partnerius Lietuvoje ir užsienyje. Užsienio užsakovams  svarbiausias momentas yra logistikos sąnaudos, tai yra siūloma šių paslaugų kaina", - eksporto niuansus atskleidžia jis.

Klaipėdoje veikianti spaustuvė spausdina katalogus pasaulinio garso gamintojams - "Schwarzkopf", "Mazda", "Hyundai" ir kitoms kompanijoms. Bendros spaustuvės pajamos per šių metų pirmąjį pusmetį padidėjo apie 12 procentų.

Apsieina be naujos veiklos

Tačiau ne visos LŽ kalbintos spaustuvės drąsiai neria į naujus verslo vandenis. Yra tokių, kurioms užsakymų ir taip pakanka, o kitos dėl ribotų finansinių galimybių ir didelės konkurencijos aria tą pačią vagą. UAB "Spindulio" spaustuvės direktorius Sigitas Petkevičius tikina, kad užsakymų pakanka ir poreikio ieškoti bei investuoti į naują veiklą nėra. "Mes specializuojamės knygų kietais viršeliais leidyboje. Kadangi kelios spaustuvės nutraukė veiklą, jaučiame užsakymų migraciją tarp spaustuvių. Lietuvoje beliko trys rimti žaidėjai knygų kietais viršeliais gamyboje", - sako jis.

LISPA duomenimis, spaustuvių per praėjusius metus sumažėjo nuo 227 iki 200, tačiau darbuotojų spaustuvėse pagausėjo nuo 3352 iki 3413.  "Spindulio" spaustuvė šiemet per pirmąjį pusmetį, palyginti su praėjusių metų pirmuoju pusmečiu, produkcijos pardavė 5-6 proc. daugiau. 52 proc. pajamų bendrovė gauna Lietuvoje, 48 proc. - iš užsienio: Skandinavijos, Vokietijos, Anglijos.

"Dabar atostogų metas, užsieniečiai taip pat atostogauja, o rugsėjį jau dirbsime visu tempu su naujamečiais užsakymais. Kadangi užsakymų pakanka, mūsų tikslas - plėsti ir tobulinti tą bazę, kurią turime. Šiemet investuosime apie 200 tūkst. eurų į naują kietų viršelių gamybos, knygų siuvimo įrangą", - dėsto planus S.Petkevičius.

Riboja finansai

UAB Panevėžio spaustuvės direktorius Jonas Makūnas sako, kad 3 mln. litų metinę apyvartą generuojančios bendrovės finansinės galimybės riboja investuoti į visiškai naują veiklą. Jo nuomone, nerti į naujus verslo vandenis gali sau leisti apie 10 mln. litų apyvartą turinčios spaustuvės. Bendrovė daugiausia dirba vidaus rinkoje, spausdina brošiūras, reklaminius lankstinukus ir kitą reklaminę medžiagą, taip pat knygas minkštais viršeliais bei pakuotę. "Pakuotė yra vienintelis produktas, kurio užsakymai krizės metu nesumažėjo. Tačiau pakuotės, ypač skirtos maistui, rinkoje yra labai nuožmi konkurencija. Galėtume imtis fleksografijos, t. y. teksto ir piešinių spausdinimo ant polietileninių maišelių, į kuriuos pakuojami duonos ir kiti gaminiai, tačiau tam reikia įsigyti brangią specializuotą įrangą, kuriai, deja, neturime pinigų. Taigi liksime ištikimi savo darbui su popierine, vadinamąja ofsetine, spauda", - sako jis.

Įžvelgia tuščių nišų

LISPA prezidentės nestebina Lietuvos spaustuvių intencijos ieškoti naujų rinkų. "Dar prieš 3-4 metus prognozavome, kad spaustuvininkai atras kitas rinkas. Turima statistika rodo, jog nuo 2008 metų, per ketverius metus, knygų spausdinimo rinka susitraukė 2,4 karto. Dabar sparčiai plečiasi vartotojų visuomenė, todėl auga etikečių bei pakuočių poreikis. Didėja ne tik popierinių dėžučių, į kurias pakuojami ryžiai, kruopos, bet ir vadinamosios minkštos pakuotės - čipsų maišelių, ant jogurto buteliukų klijuojamų plėvelių su įvairiais piešiniais - paklausa. Džiugu, kad mūsų spaustuvininkams pavyksta atitikti itin aukštus reikalavimus, keliamus dėl pakuotės, turinčios tiesioginį sąlytį su maistu, nes tam turi būti naudojami žmogaus sveikatai nekenksmingi dažai ir visos kitos ištirtos, sertifikuotos, maisto skonio ar kvapo nepaveikiančios medžiagos", - aiškina ji.

E.Furman sako matanti Lietuvoje neužpildytą kitą - individualizuotos spaudos gaminių galutiniam vartotojui - nišą. "Spausdinti galima ne tik tradiciškai popieriuje. Mačiau, kad net ant užuolaidų yra spausdinami paveikslai ir nuotraukos. Nuotraukos, išspausdintos  drobėje, jau nėra naujiena Lietuvoje. Tačiau mūsų spaustuvininkai dar nėra orientuoti į galutinį vartotoją, t. y. į individualius užsakymus, skirtus butų interjerui papuošti: užuolaidas, širmas voniai ar miegamajam. Tokių individualių spaudos gaminių, kurie būtų prieinami paprastiems pirkėjams, rinka Lietuvoje tik pradeda bręsti", - teigia E.Furman.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"