TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Su E išnyks ir išskirtiniai produktai?

Maisto kontrolierių kova su klaidingais produktų ženklinimo teiginiais "Be E" gali atsisukti prieš vartotojus. Kai kurie gamintojai perspėja, kad iš lentynų ilgainiui išnyks sveikesni maisto produktai, nes neva nebelieka teisėtų būdų, kaip informuoti pirkėjus apie išskirtines jų savybes.

Maisto kontrolierių kova su klaidingais produktų ženklinimo teiginiais "Be E" gali atsisukti prieš vartotojus. Kai kurie gamintojai perspėja, kad iš lentynų ilgainiui išnyks sveikesni maisto produktai, nes neva nebelieka teisėtų būdų, kaip informuoti pirkėjus apie išskirtines jų savybes.

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) sprendimas nuo gruodžio 1 dienos griežtai kontroliuoti, ar produktai, paženklinti teiginiais "Jokių E", "Be konservantų", "Be dažiklių", "Be E" ir panašiais, atitinka tikrovę, turės pasekmių, apie kurias kontrolieriai kol kas esą nesusimąsto. Taip teigia AB "Rokiškio sūris" valdybos pirmininkas Dalius Trumpa.

Tarnyba skelbia, jog laboratoriniais tyrimais nustačius, kad gaminio turinys neatitinka teiginių etiketėje, už vartotojų klaidinimą grės baudos arba produktai net bus išimti iš prekybos.

Daugės pigesnio ir prastesnio maisto?

"Pieno perdirbėjai, palyginti su kitų maisto produktų gamintojais, nedaug turėjo taip paženklintų gaminių, todėl jiems didesnių keblumų neturėtų kilti. Problema ta, kad, kaip aiškina VMVT, jei gamindami produktą nedėtume jokių dirbtinių konservantų, o tik tam tikrus priedus, pavyzdžiui, spanguoles ar razinas, kuriose konservuojanti medžiaga susidaro natūraliai, tokio gaminio jau negalėtume žymėti - "Be konservantų", - LŽ aiškino D.Trumpa. - O kas man įrodys, kad spanguolės ar razinos yra kenksmingi produktai? Tokio turbūt neatsirastų."

D.Trumpa mano, kad įmonės praras ekonominį stimulą tiekti į rinką geresnius produktus, nes gaminti juos su įvairiais priedais esą bus pigiau ir paprasčiau, negu gaminti be konservantų naudojant sudėtingesnes technologijas. "Tai tiesiog neapsimokės. Jei negalėsime pirkėjui pranešti apie gaminio pranašumus, jis tik matys, kad šis produktas yra brangesnis, bet nesupras kodėl. Taigi valstybinės institucijos griežtesnės kontrolės pasekmė - produktų su įvairiais priedais bus gaminama daugiau", - darė išvadą D.Trumpa.

Pasak jo, kontrolieriai nesutiko su gamintojų siūlymu apskaičiuoti, kokios yra leistinos gamtoje natūraliai susidarančių konservantų normos. "Nueita lengviausiu keliu: nors produkte esama tik natūralių, ne dirbtinių, konservantų, vartotojui sakyti, kad jų nėra, negalima. Manau, kai kurie gamintojai dar kurį laiką iš inercijos "žais" rinkoje tais gaminiais, tačiau greitai ne tik neliks jų etiketėse teiginių "Be konservantų", bet ir pačių produktų parduotuvėse", - kalbėjo pašnekovas.

Kaip kitaip supažindinti pirkėjus su išskirtiniais produktais, D.Trumpa tvirtino nežinąs, o ankstesni populiarūs teiginiai ant etikečių esą buvę vienas pigiausių ir paprasčiausių būdų informuoti vartotojus apie gaminių kokybę. Vis dėlto jis pripažino, kad kai kurie gamintojai, skelbdami informaciją apie neva geresnės kokybės produktus be maisto priedų, piktnaudžiavo pirkėjų pasitikėjimu.

UAB "Rokiškio pienas", pasak D.Trumpos, didesnių nuostolių dėl naujos tvarkos nepatirs, nes iš daugiau kaip 200 pavadinimų produktų tik 4-6 žymėjo "Be konservantų". Jų gamybos bendrovė nenutraukė. "Ką toliau darysime, labai mąstysime", - pridūrė D.Trumpa.

Teko keisti pakuotes

UAB "Fazer kepyklos" generalinis direktorius Mindaugas Snarskis mano, jog kontrolierių reikalavimai gamintojams nėra iki galo aiškūs. "Tikslas labai geras - neklaidinti vartotojų, kad jie suprastų, ką perka. Tačiau įstatymai liko tokie, kokie buvo, poziciją sugriežtino tik VMVT. Įmonėms, kurios dirba atsakingai ir atlieka visus tyrimus, kurios yra įdiegusios modernias technologijas ir gali pasiūlyti tikrai išskirtinį produktą, man regis, reikėtų suteikti teisę informuoti apie tai vartotojus. Dabar parodyti tą išskirtinumą bus labai sudėtinga", - dėstė jis.

"Fazer kepyklos" produktų grupei "Skonio sensacija" priskiria visus gaminius, kepamus iš geresnių skonio savybių produktų. "Stengiamės gaminti produktus, kurie būtų išskirtiniai savo savybėmis, sudėtimi. Šiemet pristatėme batoną "Gero apetito". Jam mokslininkai sukūrė specialų natūralų raugą. Galima gaminti labai paprastai - užmaišyti mišinį ir iškepti. O procesas, kai tešla auginama su natūraliu raugu, kaip senovėje kaime, daug ilgesnis. Kepame ir duoną, kuriai gaminti nenaudojamos mielės. Tačiau dabar, man atrodo, sulyginami ir sąžiningi, ir nesąžiningi gamintojai. Duonos tešlai rūgstant susidaro acto ir pieno rūgštys, kurios žymimos raide E. Jos atsiranda natūraliai, bet mums jau būtų sudėtinga teigti, jog duona yra gaminys be konservantų, nors nededame jokių dirbtinių priedų. Ženklelį "Be E" būsime priversti panaikinti", - apgailestavo M.Snarskis.

"Fazer kepykloms", pasak jo, dėl naujų reikalavimų teko keisti produktų pakuotes. Bendrovės vadovo nuomone, teisingiau būtų, jeigu gamintojai turėtų galimybę informuoti pirkėjus, kad produkte nėra pridėtinių priedų, tačiau jie gali susidaryti natūraliai. O to daryti esą neleidžiama.

Kam informuoti apie tai, ko nėra?

Niekada jokių savo produktų etiketėmis "Be..." neženklinusios mėsos perdirbimo įmonių grupės "Biovela group" generalinis direktorius Virginijus Kantauskas stebėjosi, kad kolegos gamintojai, tikėdamiesi privilioti vartotojų, pasidavė pigiems triukams. "Kiekvienas gamintojas turi garantuoti už savo prekę ir etiketėse rašyti tiesą. Ant obuolių negalima dėti ženklelio "Be E", nes juose yra dešimt natūralių E. Mėsos produktuose taip pat visada esama šiek tiek priedų, tad kaip galima rašyti, kad jie - "Be E"? Su vartotojais reikia elgtis sąžiningai", - pabrėžė V.Kantauskas.

"Biovela group" vadovas mano, jog pirkėjams reikia pateikti informaciją apie tai, iš ko produktai susideda, o ne apie tai, ko juose nėra. Pasak V.Kantausko, pasaulyje ant gaminių etikečių niekas nenurodo nereikalingos, iš esmės mažai ką sakančios informacijos.

"Biovela group" vartotojų pasitikėjimą stengėsi pelnyti kurdama išskirtinių skonio savybių produktus, o ne užrašus ant jų. "Nesąžiningas viliojimas - trumpalaikis sprendimas. Juks žmogus perka produktą, o ne užrašą ant jo. Tiesa vis tiek kada nors paaiškėja, - sakė generalinis direktorius. - Užrašai esmės nekeičia, vartotojų pasirinkimą lemia skonis, mėsos kiekis arba rūšis."

Ar įmonė nepralošė, laikydamasi "baltos varnos" pozicijos? Juk dauguma mėsos perdirbėjų užvertė parduotuves produktais, paženklintais etiketėmis "Be E" ir panašiomis? "Sunkmečiu tenka rinktis: išlaikyti kokybę ir kainą ar piginti produktą kokybės sąskaita. Kiekvienas gamintojas turi savo strategiją. Mes nuo pat bendrovės įkūrimo siekėme, kad pirkėjas, kurį labai gerbiame, mumis pasitikėtų. Gal mažiau uždirbsime, bet elgsimės sąžiningai, sieksime nevienadienių rezultatų", - įmonių grupės strategiją atskleidė V.Kantauskas.

Nebegamina metų gaminio

2010-aisiais "Lietuvos metų gaminio" titulą maisto produktų ///mėsos kategorijoje pelnė UAB "Samsonas" gaminamos "Samsoniuko" vaikiškos dešrelės "Sąžiningai be E". Šiemet kurį laiką jos prekybos tinkluose buvo parduodamos be šios nuorodos, o rudenį visai nutraukta jų gamyba. Įmonės vadovai tikino, kad į "Samsoniuko" dešreles nebuvo dedama cheminių medžiagų, žymimų raide "E". Tai esą patvirtina laboratoriniai tyrimai ir Vokietijoje, ir Lietuvoje. Tačiau bendrovė, įvertinusi Lietuvoje susidariusią situaciją, nusprendė atsisakyti apie tai informuojančios etiketės.

"Samsono" komercijos direktorius Rimas Frizinskas LŽ yra teigęs, jog šias dešreles kartu su partneriais iš Vokietijos kūrė norėdami įrodyti, kad galima pagaminti produktą nesinaudojant technologijomis, kai į mėsos gaminį iš antrinių šaltinių dedama nitratų ir nitritų. "Samsoniuko" dešrelės gamintos tik iš kiaulienos, jautienos, lašinių, vandens, druskos, prieskonių (pipirų, paprikų, imbierų) ir cukraus. Todėl jų galiojimo laikas - tik 8 paros. Dešrelės net šaldytuve neišsilaikydavo ilgiau, nes neturėjo priedų, pailginančių galiojimo laiką. Jų kaina buvo didelė - per 30 litų už kilogramą. Tačiau mononatrio gliutamato E621 jau yra žalioje mėsoje - jį fiziologiškai gamina gyvulio organizmas. Todėl tvirtinti, kad jo nėra, gamintojams neįmanoma.

"Visuomenėje sukurtas mitas, esą maisto priedai - žalingi. Tai tikrai netiesa, o problema išpūsta, - tikino "Samsono" direktorius Gediminas Tilindis. - Tačiau manome, kad ženklinimas "Be E" ir panašiais šūkiais pridėtinės vertės nesukuria, manipuliuoja vartotojų neišprusimu. Kviečiame kolegas mėsos perdirbėjus jų atsisakyti."

G.Tilindžio nuomone, informuoti apie geresnį produktą yra įvairių būdų: teigti, kad mėsos gaminyje yra mažiau drėgmės, riebalų, daugiau mėsos, visaverčių baltymų ir pan. Kita vertus, pasak jo, šiais laikais 99 proc. mėsos produktų rinkos nerastume gaminių be konservantų, nes prekiaujant per prekybos tinklus, tenka gaminti produktus, kurie saugūs pasiektų pirkėjus  per ilgesnį laiką. "Be konservantų galima nebent kotletus namie išsikepti", - apibendrino G.Tilindis.

Skelbs viešai

VMVT direktoriaus pavaduotojas Zenonas Stanevičius:

- Per 20010-2011 metus produktų su klaidinančiu ženklinimu asortimentas buvo pradėjęs augti geometrine progresija: prieskonius, pieno, mėsos, konditerijos ir kitus gaminius, regis, gamino "be maisto priedų". Tuo metu patikrinus pasirodė, kad 80 proc. šių produktų ženklinimas neatitiko tiesos.

Nuo gruodžio 1 d. griežčiau tikrinsime gamintojų sąžiningumą. Jeigu į rinką pateiktuose produktuose bus nustatytos medžiagos, kurių pagal ženklinimą neturėjo būti, gamintojai privalės pakeisti produkto receptūrą arba etiketę. Nebus gilinamasi, kaip tos medžiagos į produktą pateko. Apie pažeidimus per žiniasklaidą bus informuojama visuomenė.

Reklamos įstatymu ženklinimo etiketėse draudžiama nurodyti, kad maisto produktas turi ypatingų savybių, jeigu iš tikrųjų tokiomis savybėmis pasižymi visi tos pačios rūšies produktai. Pavyzdžiui, reklamuojant žuvų konservus, rašoma "be konservantų", nors tokiuose produktuose konservantų negalima naudoti. Tokiu užrašu gamintojas lyg ir nemeluoja, bet pažeidžia sąžiningos reklamos principus, teigdamas, kad jo produktas išskirtinis, nors toks nėra.

Reikalavimai aiškūs - maisto produkto sudėties ženklinime turi būti nurodytos visos medžiagos, kurios dedamos jį gaminant, o ne tos, kurios nededamos.ybes.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"