TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Sutryptos atostogos: nei kelionės, nei pinigų

2014 07 12 6:00
Aistė Tautvydienė: “Jaučiuosi įžeista Turizmo departamento siūlymu nukentėjusiems klientams ateityje draustis dėl neįvykusios kelionės.“ Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Vilnietė Aistė Tautvydienė su vyru šios vasaros atostogas leidžia karščio pritvinkusioje sostinėje. Jaunos šeimos planus savaitę pailsėti Turkijos kurorte prie Viduržemio jūros sužlugdė kelionių organizatoriaus „Go Planet Travel“ griūtis.

„Mūsų atostogos sužlugdytos – nei pinigų, nei kelionės“, - nuoskaudą liejo vilnietė. Moteris nepuoselėja ir tuščių vilčių atgauti prarastus pinigus, o dėl neįvykusių atostogų kaltę verčia Valstybinio turizmo departamento (VTD) vadovybei, kuri esą turėjo, bet neužkirto kelio jau kuris laikas finansinių sunkumų slegiamo kelionių organizatoriaus nesąžiningai veiklai.

Perkūnas iš giedro dangaus

Moteris birželio 27 dieną kelionių agentūroje „Krantas Travel“ įsigijo kelialapį sau ir vyrui septynių dienų atostogoms Alanijoje. Už kelionę dviem asmenims Aistė iš anksto sumokėjo 3180 litų. Į šią kainą įskaičiuotas skrydis, kelionės operatoriaus „Go Planet Travel“ organizuotas atvežimas iš oro uosto į viešbutį bei apgyvendinimas jame.

„Turėjome atskristi į Antaliją ir iš jos į Alaniją, esančią už 130 kilometrų, mus turėjo nuvežti, apgyvendinti, palinkėti gerų atostogų, o paskui po savaitės pasiimti, nuvežti į oro uostą ir parskraidinti į Vilnių“, - aiškino pašnekovė.

Pora iš Vilniaus turėjo išskristi penktadienį, liepos 11 dieną, 4 valandą ryto. Šeima pradėjo ruoštis kelionei, pirktis daiktus, tačiau liepos 4 dieną kaip perkūnas iš giedro dangaus nuaidėjo žinia apie Vilniaus oro uoste, Kretos viešbučiuose ir Antalijoje įstrigusius „Go Planet Travel“ klientus.

„Penktadienį per žinias netyčia išgirdau, kad kelionių organizatorė nemoki, o jai atimta veiklos licencija. Puoliau skambinti į „Krantas Travel“, tačiau šios agentūros darbuotojai irgi buvo ištikti šoko, nes kelionių buvo pardavę ir daugiau šeimų“, - prisiminė vilnietė.

Aistė tikino, kad jokių nelaimės ženklų nei ji pati, nei agentūros darbuotojai nepastebėjo iki paskutinės dienos, kai trenkė nelaimė. „Agentūra iki paskutinės dienos priiminėjo pinigėlius iš žmonių“, - sakė ji.

Pirmadienį Aistė su vyru nuvykto į “Krantas Travel“ ir parašė pretenziją dėl patirtų nuostolių atlyginimo, tačiau moteris tuščių vilčių nepuoselėja.

„Šimtu procentų žinau, kad visų pinigų neatgausiu. Aišku, gal dalis iš tūkstančio nukentėjusių klientų tik užstatą prarado, nes kelionė buvo numatyta tik rudenį, bet nemanau, kad draudimo sumos užteks visiems nuostoliams atlyginti“, - dėstė pašnekovė.

Pyksta ant valdžios

Pyktį dėl sužlugdytų atostogų Aistė pirmiausia lieja ant Turizmo departamento. „Labai didelę dalį kaltės dėl Lietuvos piliečius apgavusios bendrovės turėtų prisiimti Valstybinis turizmo departamentas. Jis turi rūpintis turizmo bendrovių klientų finansiniu saugumu. Nepatikimų įmonių rinkoje neturėtų būti. Jų priežiūra turėtų būti griežtesnė. Girdėjau per žinias, kaip departamento vadovė teisinosi, kad šiai įstaigai nepriklauso sekti įmonių finansus. Tai gal blogas šios įstaigos prievolių sąrašas, ir jį reikėtų papildyti? Labiausiai pykstu ant institucijų, kurios turėjo prižiūrėti rinką, bet to nedarė: „Nematėme, nežinojome...“ Tai kuo jie ten užsiima, ar jie ten dėl grožio pasodinti?“ – nuoskaudą liejo nukentėjusioji.

Aistė yra ne kartą pirkusi keliones iš turizmo agentūrų ir šį kartą pasitikėjo perkamu produktu. Agentūroje ją informavo, kad kelionę organizuoja ne žinomi organizatoriai „Tez Tour“ ir „Novaturas“. „Manau, kad šių bendrovių kelionės brangesnės. Susigundžiau pigesniu variantu ir likau be nieko“, - graužėsi vilnietė.

Savo kaltės dėl to klientė neįžvelgia, tačiau jaučiasi įžeista Turizmo departamento siūlymu nukentėjusiems klientams ateityje draustis dėl neįvykusios kelionės. „Tokį patarimą išgirdau, kai paskambinau į departamentą nurodytu telefonu. Lengva patarti, kai šaukštai po pietų“, - liūdnai šypsojosi moteris.

Ateityje Aistė sakė keisianti įpročius: rinksis kad ir brangesnes, bet žinomas turizmo bendroves, arba organizuos kelionę pati. „Auginu mažą vaiką, tad pastaruoju metu smulkiai nesidomėjau, kada koks organizatorius įsikūrė. Galbūt tai pamoka ateičiai – reikėtų nepatingėti ir paguglinti, pasižiūrėti, kada įmonė įsikūrusi. Turbūt prieš metus įsteigta įmonė mažiau patikima, nei veikianti kelis dešimtmečius“, - išmoktomis pamokomis dalijosi pašnekovė.

Atiduos pelną

Kelionių agentūros „Krantas Travel“ projektų vadovė Neringa Kojytė teigė, kad „Go Planet Travel“ kelionių pardavė 10-čiai klientų, visi jie neišvyko numatytų atostogų. „Mums labai nesmagu, nes visi klientai buvo susimokėję už keliones, bet išvykti negalėjo. Mes su „Go Planet Travel“ taip pat jau buvome atsiskaitę. Nes pagal sutartį net negalėtume klientams atiduoti lėktuvo bilietų, kol nepervedame pinigų“, - teigė N. Kojytė.

„Krantas Travel“ atstovė teigė, jog žinių apie „Go Planet Travel“ finansines problemas neturėjo.

„Manau, kad už tai atsakingas Turizmo departamentas. Jo pareiga pasirūpinti, kad rinkoje nebūtų nemokių kelionių organizatorių. Turėtų būti griežtesnė priežiūra, didesnės draudimo sumos, ne taip lengvai išduodamos licencijos verstis turizmo veikla“, - svarstė N. Kojytė.

„Krantas Travel“, pasak jos, nusprendė 10-čiai nukentėjusių klientų atiduoti savo pelną – 10 proc. kelionės vertės komisinį atlygį iš „Go Planet Travel“. Maždaug tokią dalį lėšų turizmo agentūros paprastai pasilieka kaip uždarbį, kai perveda pinigus kelionių organizatoriams.

N. Kojytė teigė, kad kelionių agentūra didelių finansinių nuostolių nepatirs, nes su kelionių organizatoriumi atsiskaitė, o poilsinės kelionės sudaro tik mažą dalį „Krantas Travel“ veiklos - įmonė daugiausia prekiauja skrydžių, keltų bilietais, viešbučių rezervavimu bei individualių kelionių organizavimu. „Aišku, moralinę atsakomybę jaučiame, todėl šiuo atveju atsisakome uždarbio“, - sakė ji.

Pašnekovė spėja, kad nukentėję ir pretenzijas VTD parašę klientai galėtų atgauti mažiau kaip pusę už keliones sumokėtų pinigų.

Atgaus tik mažą dalį

Kelionių organizatoriaus „Go Planet Travel“ veikla buvo apdrausta dviejose draudimo bendrovėse bendra 700 tūkst. litų suma. Nukentėjusių klientų yra apie tūkstantis, tad, skaičiuojant vien aritmetiškai, kiekvienas jų galėtų tikėtis daugiausia 700 litų kompensacijos. Tačiau ir tai tėra optimistinis scenarijus.

Advokatų kontoros „Ader“ advokatas Edmundas Rusinas tvirtina, kad į numatytą kelionę neišvykę ir pretenziją dėl nuostolių atlyginimo parašę turistai atgaus tik nedidelę dalį sumokėtų pinigų. Pasak jo, draudimo lėšos pirmiausia skiriamos Turizmo departamentui užsienyje esantiems klientams grąžinti (apmokami jų parskraidinimo skrydžiai), o tada tas pinigų likutis pagal pateiktus prašymus proporcingai bus skirstomas nukentėjusiems turistams.

Pagal turizmo paslaugų teikimo sutartį nukentėjusiam turistui priklauso ir neturtinės žalos, kaip antai fizinio skausmo, dvasinių išgyvenimų, nepatogumų, emocinės depresijos, pažeminimo, bendravimo galimybių apribojimo, teismo įvertinto pinigais, atlyginimas. Tačiau „Go Planet Travel“ klientai, advokato nuomone, gali tikėtis tik faktinių išlaidų grąžinimo, todėl jiems reikėtų rinkti šių išlaidų įrodymus (išlaidas liudijančius čekius už papildomai perkamą apgyvendinimą, maitinimą, kelionės bilietus) ir juos pateikti VTD.

Susigrąžinti visus pinigus, pasak advokato, įmanoma tik vienu atveju: jeigu būtų iškelta baudžiamoji byla vienam iš fizinių asmenų, pavyzdžiui, akcininkams, vadovams ir pan. Teismui konstatavus fizinių asmenų kaltę, turėtų būtų priteisiamas ir turtinių bei neturtinių nuostolių atlyginimas.

Kai kelionės bilietai įsigyjami kelionių agentūroje, o vežėjas tampa nemokus, ir kelionių agentūra pagal sutarties sąlygas pervedė pinigus kelionių organizatoriui, nukentėjęs turistas reikalauti pinigų esą iš viso negali.

„Agentūra už įsipareigojimų nevykdymą neatsako, jeigu pinigai jau pervesti kelionių organizatoriui. Tačiau jei kelionė turėjo įvykti daug vėliau, o pagal sutarties sąlygas agentūra neprivalėjo dar sumokėti pinigų ar jų dalies kelionių organizatoriui, tuomet turistai turi teisę reikalauti grąžinti pinigus iš agentūrų“, - teigė teisininkas.

Advokato nuomone, jeigu „Go Planet Travel“ bus paskelbtas bankrotas ir paaiškės, kad turto nėra ar jo nepakanka padengti kreditoriniams įsipareigojimams, nukentėjusiems turistams atgauti lėšų gali ir nepavykti.

„Bet kokiu atveju svarbu - aktyvus pačių turistų vaidmuo ir kooperacija siekiant lėšų susigrąžinimo. Paaiškėjus, kad galbūt buvo padaryta nusikalstama veika ir pradėjus ikiteisminį tyrimą nukentėjusiųjų civiliniai ieškiniai, turtiniai bei neturtiniai reikalavimai galėtų būti reiškiami jau baudžiamojoje byloje“, – svarstė jis.

Tačiau, advokato nuomone, kol tiksliai nežinoma, kiek pinigų liks po turistų pargabenimo į Lietuvą, spėlionės, ar draudimo sumos pakaks nuostoliams atlyginti nukentėjusiems turistams, yra bevertės.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"