TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Talino uostas keis krovinių srautus

2012 07 28 9:56
Talino uostui priskirtos didžiulės plėtros teritorijos, bet šiuo metu per jį gabenama mažiau krovinių nei per Klaipėdą. /Vidos Bortelienės nuotrauka  

Estijos sostinės jungtinio uosto rezultatai šiemet gali būti prasčiausi per visą dešimtmetį. Pakilimo perspektyva siejama su belgų investicijomis į logistikos centrą.

Talino jungtino uosto administracija išplatino pranešimą apie liepą pradėtas didžiausio šalyje logistikos centro statybas. Tikimasi, kad garsios pasaulyje belgų bendrovės "Katoen Natie" 30 mln. eurų investicija padės pakeisti krovinių srautus ir jų kryptį. Tradiciškai nusistovėjęs ir dominuojantis Rusijos energetinių išteklių eksportas į rinkas nėra stabilus, be to, Estijos tranzitą labiausiai iš visų Baltijos šalių nusmukdė prieš dešimtmetį netoliese atidaryto Rusijos Ust Lugos jūrų komplekso veikla.

Lauks importo

Statistika rodo, kad šiemet per pusmetį perkrovęs 15,8 mln. tonų krovinių, 17,5 proc. mažiau nei prieš metus, Talinas pagal apyvartą atsidūrė ten, kur buvo prieš dešimtmetį. Geriausiais uosto ekonomikai 2006-aisiais krova buvo viršijusi 41 mln. tonų, bet užpernai ji nusirito į 36 mln. lygį ir pernai aukščiau nepakilo. Tikimasi, kad jau ateinančiais metais padėtis turėtų keistis.

Pasak Talino uosto spaudos tarnybos pranešimo, naujausioje dalyje, Mugoje, trimis etapais bus įrengtas 65 tūkst. kvadratinių metrų ploto logistikos centras. Kompanijos "Katoen Natie Eesti AS" vadovas Martas Melesas teigia, kad investicijoms pasirinkti Taliną paskatino paprasta ir naudinga Estijos mokesčių sistema, aiški ir suprantama Talino uosto pozicija.

"Jau anksčiau buvome įsigiję sklypą Mugos uoste, taigi dalis mūsų krovinių srauto jau seniai ėjo per Estiją. Todėl logistikos centrui Baltijos jūroje pasirinkome Mugą", - sprendimo įsitvirtinti Taline motyvus aiškino investuotojo atstovas. Numatoma, kad per nuosavą paskirstymo centrą belgai gabens kakavą, plastiko granules, kitas vartojimo prekės į Rusiją, Baltarusiją, Ukrainą. Pirmoji logistikos centro dalis turėtų būti įrengta per pusmetį ir atidaryta 2013 metų I ketvirtį.

Talino uosto valdybos pirmininko Aino Kaljurando teigimu, investuotojo, turinčio garsų vardą, atsiradimas yra reikšmingas įvykis, pakeisiantis krovinių struktūrą. Nes uostas pagal 2008 metais sukurtą strategiją pasirinko pramoninio kelio ir papildomos vertės kūrimo kursą. Statoma nauja infrastruktūra ir pramonės parkai suteikia estams naujų konkurencingumo pranašumų pritraukiant partnerių ir klientų.

Ieškojo vietos

Talino apyvartai sulėtėjus, Klaipėdos uostas šių metų pirmo pusmečio rezultatais, 16,85 mln. tonų (-8,5 proc.), estus aplenkė. Klaipėdos uosto direkcija, kaskart pateikdama Baltijos šalių uostų krovos statistiką, pažymi, kad Talinas dėl skirtingų logistikos krypčių - ne toks jau svarbus Klaipėdai konkurentas kaip Latvijos uostai. Nuo praėjusių metų net imta kartu skelbti Klaipėdos uosto ir Būtingės terminalo krovos rodiklius, nes Talinas esą taip pat pateikia sujungtų į vieną 5 uostų statistiką.

Pasak Klaipėdos uosto direkcijos rinkodaros ir administracijos direktoriaus Artūro Drungilo, nereikia estams pavydėti garsaus investuotojo. "Vardas dar nereiškia, kad bus paklausa. Svarbu, kad būtų krovinių srautai. Ši kompanija prieš keletą metų atėjo į Ventspilį, o konteinerių ten nėra", - Talino uosto pranešimą komentuoja mūsų uosto atstovas.

Garsi pasaulyje terminalų valdytoja "Eurogate" prieš dešimtmetį taip pat nė kiek nepadėjo pagyvinti Klaipėdos konteinerių terminalo apyvartos. Sutartis su vokiečiais buvo nutraukta.

Lietuvoje apie Klaipėdos viešojo logistikos centro būtinybę pradėta kalbėti prieš dešimtmetį. Įrašytam į valstybės strateginius planus objektui ilgai ieškota vietos, bet per tiek laiko potencialus plotas prie Vilhelmo kanalo buvo grąžintas žemės savininkams, ten vietos nebeliko. Ir tik šiemet parinkta kita vieta - šalia Draugystės geležinkelio stoties, prie esamų bendrovės VPA šaldytuvų ir plėtros sklypų. Susisiekimo ministerija centro steigėju patvirtino bendrovę "Lietuvos geležinkeliai".

Pas mus - kitoks

Pasak A.Drungilo, direkcijos atlikta ir "Lietuvos geležinkeliams" perduota Klaipėdos viešojo logistikos centro studija parodė, kad tokio objekto pas mus prireiks ne anksčiau kaip 2022 metais. "Aplink prisistatė privačių logistikos centrų. Išplėstas Klaipėdos konteinerių terminalas - pats savaime taip pat logistikos centras. Planų plėsti konteinerių paskirstymą buvusios "Progreso" gamyklos teritorijoje turi bendrovė "Klaipėdos Smeltė". Taigi skubėti nėra kur", - aiškina A.Drungilas.

Klaipėdos viešojo logistikos centro modelis - valdytoju skirti krovinių vežėją, o ne savininką, kaip Taline, arba uosto direkciją, kaip planuota anksčiau, - paremtas visų pirma žemės nuosavybe. Tokiam centrui parinktas sklypas priklauso "Lietuvos geležinkeliams", todėl, A.Drungilo manymu, logiška, kad ši bendrovė objektą valdys.

Antra, numatytam statyti intermodaliniam (kelių transporto rūšių sąveikos) terminalui, t. y. - konteinerių perkrovimo ant geležinkelio platformų mazgui, reikalingi geležinkelio specialistai. Kelyno statybas jie taip pat išmano geriausiai.

Tačiau gali būti, kad keisti centro valdytoją paskatino trečioji priežastis - finansiniai ištekliai. Objektą statyti numatoma Europos Sąjungos (ES) lėšomis. Geležinkelių transporto projektams teikiamas prioritetas, o investicijų panaudojimas čia vyksta ganėtinai sklandžiai.

Senuose uosto direkcijos pranešimuose galima rasti informaciją apie tai, kad Klaipėdos logistikos centras veiklą pradės 2013 metais.

Perleidusi iniciatyvas "Lietuvos geležinkeliams", Susisiekimo ministerija nurodo, kad teritorijų planavimo dokumentams parengti gali būti panaudotos 2007-2013 metų laikotarpio ES paramos lėšos. Projektui įgyvendinti planuojama naudoti 2014-2020 metais Lietuvai skiriamą paramą.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"