TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Tarptautinėje mugėje - lietuviški pėdsakai

2012 04 02 6:00

Neseniai Čikagoje pasibaigusi namų apyvokos reikmenų mugė - 115-oji Amerikos istorijoje. Lietuvos gamintojai (ir pirkėjai) šios prekyvietės, galima sakyti, dar nėra atradę, tačiau keletą lietuviškų gijų pavyko apčiuopti.

Pastaruosius 73 metus mugę rengia Tarptautinė namų apyvokos prekių asociacija (International Housewares Association, IHA). Kasmetiniame renginyje tradiciškai pristatomi naujausi namams ir jų aplinkai skirti gaminiai: nuo elektrinių virtuvės prietaisų ir aukščiausios kokybės peilių iki išradingų lempų ir vandens butelių. Tai, ką netrukus galbūt išvysime viso pasaulio namų apyvokos reikmenų parduotuvėse.

Skaičiai ir faktai

"International Home + Housewares Show" - vienas didžiausių renginių Čikagoje. Šiųmetė mugė sutraukė 60 tūkst. dalyvių iš 100 valstybių. Pirkėjų padaugėjo beveik 7 procentais. Vien iš užsienio jų atvyko daugiau kaip 21 tūkstantis. Savo produkciją eksponavo 2130 firmų, apie 500 - naujų, 30 proc. - iš kitų šalių. Dešimtys tūkstančių naujų gaminių, išdėstytų per tris konferencijų centro "McCormick Place" pastatus, buvo suskirstyti į keturias kategorijas: "Wired and Well Expo" (elektriniai prietaisai ir elektronika), "Dine and Design Expo" (viskas stalui ir virtuvei), "Clean, Contain and Sustain Expo" (valymas, laikymas, organizavimas) bei "Global Crossroads" (tarptautiniai kioskai - tokius turėjo, įskaitant atskirus kai kurių šalių paviljonus, Brazilija, Kinija, Prancūzija, Vokietija, Honkongas, Italija, Japonija, Taivanas, Turkija).

Dalyvavo gausybė ir garsių kompanijų ("Cuisinart", "KitchenAid", "Krups", "Oxo", "Tramontina" ir kt.), savo veiklą skaičiuojančių dešimtmečiais ar net šimtmečiais (švedų tekstilės firma "Ekelund" įkurta 1692 m., "Singer" siuvimo mašinas gamina nuo 1851 m., o "Parker & Bailey" priemonės baldams, sidabrui valyti žinomos nuo 1879-ųjų), ir visiškai jaunų, dar tik žengiančių pirmuosius žingsnius.

Bandymų rodyti namų prekes būta ir anksčiau, tačiau šiuolaikinę sampratą atitinkančios mugės pradėtos rengti 1928-aisiais. Pirmoji įvyko Čikagos viešbutyje "Stevens". Tuomet IHA pirmtakės - Nacionalinės interjero gamintojų asociacijos (National House Furnishing Manufacturers Association, NHFMA) - renginyje dalyvavo 115 gamintojų.

Kurį laiką viešbučiai ir buvo pagrindinė šių mugių erdvė. 1947 metais ji pirmą kartą surengta parodų rūmuose "Philadelphia Convention Hall", tačiau netrukus, 1949-aisiais, vėl sugrįžo į Čikagą. Iš pradžių būdavo organizuojama mugių centre "Navy Pier", o nuo 1961 metų - daug erdvesniame konferencijų centre "McCormick Place".

Milijardierių šeimos šaknys - Lietuvoje

Beveik Čikagos centre, prie pat Mičigano ežero, įsikūręs "McCormick Place" iki šiol yra vienas didžiausių Šiaurės Amerikoje konferencijų ir parodų rengimo kompleksų. Be salių, viešbučių ir restoranų, čia taip pat yra didelis modernus teatras, pavadintas Arie Crowno vardu.

Crownų pavardė Amerikoje sutinkama kone kiekviename žingsnyje, bet ją labiausiai išgarsino pramonininkas ir filantropas Henry Crownas - vienas iš septynių Arie Krinsky, išeivio iš Lietuvos, vaikų. A.Krinsky (vėliau pasikeitęs pavardę į Crowno) su žmona Ida imigravo į JAV 1881 metais. Nuo 1893-iųjų įsikūrė Čikagoje ir daugiausia dirbo juodus darbus. Būdamas 23 metų H.Crownas kartu su broliu pasiskolino pinigų ir įsteigė statybinių medžiagų bendrovę. Įmonė jau pirmais metais davė pelno. Kamuolys pradėjo riedėti ir greitai "apaugo" įvairiausiu turtu. Iškiliausias akmuo šeimos karūnoje (Crown angliškai reiškia karūną) - gynybinės ir kosminės technikos gamintoja "General Dynamics". Kompanijos kontrolinį akcijų paketą H.Crownas įsigijo 1959 metais, kai ši bendrovė susiliejo su jo įsteigta įmone "Material Service Corporation".

Šiandien šeimos imperijai vadovauja jau garbaus amžiaus Arie anūkas, Henry sūnus Lesteris. Crownų dinastija valdė ar valdo daugybę brangaus nekilnojamojo turto, turėjo ar turi stambių verslo kompanijų, garsių sporto klubų akcijų, golfo laukų, slidinėjimo ir kitokių kurortų, kino teatrų. Įdomu, kad daugelis objektų (minėtas teatras, mokykla, parkas ir kt.) yra pavadinti šeimos patriarcho - prosenelio, senelio ir tėvo - litvako Arie Crowno vardu.

Tad tokios istorinės asociacijos artėjant prie milžiniško "McCormick Place" centro.

Ekspozicijų rengėja - Amerikos lietuvė

Šis šurmulingas renginys - daugelio žmonių darbo rezultatas. Viena jų - Viktorija Kašuba-Matranga, IHA dizaino programų koordinatorė, dirbanti kompanijoje nuo 1992 metų. Likus porai mėnesių iki mugės pradžios ji neišeina iš įstaigos anksčiau negu devintą, o savaitę iki atidarymo ir vykstant šou tiesiog apsigyvena "McCormick" viešbutyje - tokios ilgos būna darbo valandos.

Šiemet Viktorija buvo atsakinga už temines parodas ir koordinavo paskaitų bei pristatymų ciklą "Innovation Theatre". Per vieną tokių pristatymų pirmą kartą įteikti prizai už novatorišką dizainą. Laimėtojai buvo renkami dvylikoje kategorijų iš 400 pretendentų.

Kita ekspozicija, kurią rengė ir kuravo V.Matranga, - premijuotų studentų darbų pristatymas. Devynioliktą kartą organizuoto konkurso komisija paskelbė po du 1-osios, 2-osios ir 3-iosios vietos laimėtojus. Geriausiai buvo įvertinti Urbanos universiteto studento Samuelio Cheno sukurtas virtuvinis "pirmosios pagalbos" gaisro gesintuvas, naudojantis acto ir sodos skiedinį, bei studentės Mariel Pinos iš Hjustono universiteto idėja sujungti tarką ir koštuvą į vieną gaminį.

Darbe Viktorija puikiai derina dvi savo profesijas - parodų dizainerės ir meno istorikės. Jos specializacija - namai. V.Matranga yra knygos "America at Home: A Celebration of Twentieth Century Housewares" (1997) autorė. Šiųmetėje mugėje beveik visa inovacijų salė buvo Viktorijos teritorija. Be minėtų pristatymų, ji parengė ir dvi temines parodas: "Going Green" - geriausių ekologiškų produktų, "Pantone ColorWatch" - ekspoziciją, interpretuojančią "Pantone LLC", pasaulinio spalvų "diktatoriaus", siūlomas spalvas bei jų derinius interjerui, tekstilei, skaitmeninėms technologijoms, plastiko gaminiams, grafiniam dizainui.

Daugelis istorinių, teminių, biografinių aprašymų, panaudotų parodos stendams ar mugės internetinėje svetainėje, - taip pat Viktorijos darbas. 

Tarp geriausiųjų - lietuviškas linas

Viena mugės sekcijų buvo pavadinta "Discover Design". Joje savo kioskus įkūrė dizaino studijos iš Amerikos ir užsienio valstybių. Gražiausi pavyzdžiai buvo eksponuojami specialiai pastatytoje palapinėje - tarsi kokioje improvizuotoje parodėlėje. Čia akį patraukė dizaino studijos "Teroforma" iš Konektikuto valstijos gaminiai: originalios viskio taurės su gėrimą atšaldančiais akmenukais, medinės žvakidės, o labiausiai - staltiesėlės, virtuviniai rankšluosčiai, malonių spalvų ir kvepiantys... Lietuva.

Susiradau "Teroformos" kioską. Intuicija neapgavo - visoje toje jūroje iš tikrųjų atpažinau lietuviškus gaminius! "Mes ieškome geriausių", - paaiškino studijos atstovė. Ir papasakojo, kad pagal jų dizainerių sukurtus projektus servetėles, paklotėlius, virtuvinius rankšluosčius gamina Lietuvoje veikianti AB "Siūlas". Netoli Biržų įsikūręs "Siūlas" - seniausia (įkurta 1928 m.) linų pluošto gaminių įmonė Lietuvoje. Su "Teroforma" ji pradėjo bendradarbiauti 2010 metais, tačiau JAV turi ir kitų užsakovų. Į užsienį "Siūlas" eksportuoja per 80 proc. savo produkcijos. Be Jungtinių Valstijų, įmonės gaminiai keliauja ir į Japoniją, Belgiją, Prancūziją, Vokietiją, Daniją, Jungtinę Karalystę.

Mugėje "Teroforma" pristatė dizainerės Annos Hellman sukurtų ir "Siūlo" pagamintų vienspalvių lininių servetėlių, šluosčių (iš serijos "Neat & Clean"), taip pat dryžuotų lino ir medvilnės virtuvinių rankšluosčių ("Pastry Stripe"). Pastarųjų gaminių dizainą padiktavo prancūziški dryžuoti rankšluosčiai, tradiciškai naudoti kepyklose - kylančiai tešlai pridengti.

Pirmas kartas labai sėkmingas!

"New Exhibitors Area" ir "Inventor's Corner" - vieni įdomiausių mugės kampelių. Čia susitelkia nenuoramos "namų išradėjai" - žmonės, pristatantys vieną arba keletą savo sumanytų patobulinimų ar šiaip ką nors gražaus, nebūtinai praktiško. Dažnas jų būna sugalvojęs sprendimą kokiai nors daug metų ramybės neduodančiai problemai - pavyzdžiui, kaip padaryti, kad stovėtų ir nekristų apverstas kečupo (aliejaus, kremo etc.) butelis, iš kurio stengiamasi išgauti paskutinius lašus, - produktas "Flippt".

Šiemet savo pirmąjį gaminį čia eksponavo ir viena lietuvių šeima, gyvenanti Čikagos priemiestyje Orland Parke. Prieš metus kompaniją "Sensible Designs Online Inc." įkūręs dukters ir tėvo, Kristinos ir Gintauto Burokų, duetas pristatė mugėje "SpiceStor Organizer System" - įvairių dydžių nelūžtančio plastiko lakštus su gnybtais, kurie laiko standartinius Amerikoje plačiai parduodamų prieskonių buteliukus. Juos galima pakabinti virtuvės spintelėje, įtaisyti gilesniame stalčiuje, padėti sandėliuke ant lentynos, papildomus gnybtus pritaisyti tiesiai ant spintelės durų - apgalvoti visi variantai. Svarbiausia - patogu naudoti ir visiškai nebrangu.

G.Burokas yra inžinierius, 30 metų dirbo kompiuterių srityje. Kristina Ilinojaus universitete baigė pramoninį dizainą. Tėvas ir dukra gražiai papildo vienas kitą: Kristina kuria, projektuoja, o Gintautas pritaiko savo, kaip vadybininko ir inžinieriaus, patirtį. "SpiceStor" - pirmas, bet ne vienintelis jų sukurtas produktas, kiti šiuo metu yra rinkos tyrimo stadijos.

Burokų atveju viskas irgi prasidėjo nuo asmeninio nepasitenkinimo. "Mes perkame ir vartojame labai daug įvairių prieskonių - per šimtą, - pasakojo Gintautas. - Kartą ruošiausi kažką kepti, atidariau spintelę ir visi iškrito. Pykau ant žmonos, kad negali jų gerai sudėti, o ši sako: "Tai tu sudėk!" Puoliau ieškoti ko nors tinkamo parduotuvėse, bet nieko neradau. Tada su dukra pradėjom mąstyti, planuoti ir sukūrėm tą gnybtų sistemą, kuri leidžia į mažą erdvę sudėti daug dėžučių ir lengvai prie jų prieiti."

Prieš keletą mėnesių Burokai pirmą savo prekės partiją pasiūlė žmonėms per portalą Amazon.com, ir negalėjo patikėti, kai ji per tris savaites buvo išpirkta. Floridoje gamintojams užsakė padaryti dešimt kartų daugiau - viską pardavė per Kalėdas! Suprato, kad tiesiu spyriu pataikė į taikinį, nors dėl mugės abejojo - jie naujokai, o dalyvavimas nemažai kainuoja. "Atsipirko, ir su kaupu, - džiaugėsi vyras. - Pirkėjai iš daugybės kompanijų ėjo prie mūsų kiosko ir visi sakė, kad prekė jiems patinka, kad norėtų ją pardavinėti. Esu toks laimingas, kad net nemoku apsakyti."

Kur link einama?

Atsisveikinant iki kitų metų (2013-ųjų mugė vyks kovo 2-5 dienomis) buvo pažymėta, jog šiemetiniu renginiu patenkintos abi šalys - ir pirkėjai, ir pardavėjai. Nors tebejaučiamas ekonomikos nuosmukis, amerikiečiai leidžia pinigus namų ūkiui - ypač sandėliavimo, nedideliems apdailos darbų reikmenims, sveikesnės mitybos prekėms.

Ekspertai pažymi, kad gyva personalizacijos mada - mėgstami aparatai, gaminantys vieną kokteilį, vieną puodelį kavos, ir panašūs. Paklausūs kelių funkcijų produktai (kaip apdovanotos studentės tarka-koštuvas). Grįžta ryškios spalvos (tai puikiai pademonstravo spalvingos šiukšliadėžės ir kita produkcija), metų spalva - oranžinė, aistringai pavadinta "tangerine tango".

Toliau išlieka tendencija gaminti maistą namie - 2011 metais restoranų lankomumas nukrito iki istoriškai žemos ribos. Didėja ir vaikų susidomėjimas (ar sudominimas) virtuve. Labai svarbu, kad laikomasi sveikos mitybos, grįžtama prie paprastumo - kepami vafliai, spaudžiamos sultys, prie pirminių patikrintų, ilgaamžių dalykų (ketaus indų bumas).

Produktų ekologiškumas pabrėžiamas kiekviename žingsnyje - nuo švediškos tekstilės, kuriai gaminti pasitelkiama saulės ir vėjo energija, iki japoniško atviruko, spausdinamo nenaudojant vandens ant ekologiško popieriaus su augalinio aliejaus dažais.

Beje, keli žodžiai apie Japonijos paviljoną. Po praėjusių metų kovą šalį sukrėtusio žemės drebėjimo buvo įkurta organizacija (Japan External Trade Organization, JETRO), padedanti atsigauti trims labiausiai nukentėjusioms prefektūroms: Ivatės, Mijagio ir Fukušimos. Būtent šios organizacijos pastangomis mugėje "International Home + Houswares Show" dalyvavo dešimt regiono kompanijų. Jos pristatė aukštos kokybės šiuolaikinį dizainą, kuriame ryškiai jaučiamas tradicinių metodų atgimimas - ar tai būtų ketaus "Naked Design" keptuvės, ar originalios ovalo formos lakuoto medžio taurelės, ar paauglės mergaitės sukurti metaliniai papuošalai, japonų popmeno spaudiniai. Tekančios saulės šalies atstovai sakė, kad po praėjusių metų tragedijos vis daugiau japonų permąsto savo vertybes, vis labiau atsigręžia į tradicijas, paprastumą, ilgaamžiškumą. Tai buvo stiprus ne tik japonų, bet ir visos parodos dalyvių akordas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"