TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Trąšų krovai kliudo uosto akmenys

2009 08 10 0:00
Kai kurių krantinių gylis ir leistina į Klaipėdos uostą plaukiančių laivų gramzda tarpusavyje neatitinka - dėl trūkstamo 20-30 centimetrų gylio po laivo kyliu Ventspiliui atiduodami kroviniai ir transportininkų pajamos.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Baltarusija liepos pabaigoje pasirašė kalio trąšų eksporto į Indijos rinką sutartį ir tęsia derybas su Kinija, todėl Klaipėdos uoste suruseno viltis, kad antrąjį pusmetį prekybos apyvarta bus kiek gyvesnė.

Klaipėdos uosto įmonės prieš trejus metus Baltarusijai privalėjo įrodyti, kad kalio trąšas sugeba krauti sparčiai, neužlaikydamos vagonų ir į 60 tūkst. tonų talpos laivus. Tik po sėkmingo eksperimento buvo pasirašyta trejų metų sutartis dėl 3 mln. tonų per metus kalio trąšų perkrovimo. Jas krauti kooperuojasi dvi bendrovės - "Birių krovinių terminalas" ir "Klaipėdos jūrų krovinių kompanija" (KLASCO).

Nors dėl baltarusiškų trąšų vyksta įnirtinga konkurencinė kova su Latvijos Ventspilio uostu, Klaipėdai pernai pavyko išlaikyti komercinius svertus savo rankose. Ekonomikos augimo laikotarpiu eksporto sutartis buvo vykdoma pagal grafiką. O šiemet Baltarusijos užsienio prekybos reikalai komplikavosi. Ir iškart sutriko gamybinis Klaipėdos uosto ritmas.

Iki rugpjūčio 1 dienos Klaipėdos uoste šiemet perkrautas milijonas tonų baltarusiškų trąšų - trečdaliu mažiau nei pernai. Kadangi Baltarusijos kalio trąšų eksportas į tolimas rinkas, nesutarus dėl kainos, buvo visiškai sustojęs, nedideli jų kiekiai buvo gabenami mažais laivais Europos rinkai.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija antrojo pusmečio apyvartos tempus sieja, visų prima, su Baltarusijos strateginiu eksportu ir gyvybiškai jai būtinomis valiutinėmis įplaukomis. Tačiau tik ji pati ir privalo garantuoti, kad uostas būtų tinkamas dideliems laivams, kurių grimzlė siekia 13-13,2 metro.

Parduos mažiau

Baltarusija per uostus kasmet eksportuoja 5-6 mln. tonų pagrindinių šalies iškasenų - kalio chlorido. Bet šiemet pasaulio kalio rinkoje, kurioje yra vos keli stambūs teikėjai, visą pusmetį tvyrojo derybinė įtampa.

Gegužės pradžioje atidarydamas naują gavybos šachtą Soligorske šalies prezidentas Aleksandras Lukašenka žadėjo, kad Baltarusijos kalio kompanija (BKK) savo pozicijas apgins. "Niekas kalio trąšų veltui neatiduos. Nei mes, nei jokia kita bendrovė", - A.Lukašenkos poziciją skelbė oficialūs informacijos šaltiniai.

Pavasarį Baltarusijai teko kalio kainą Brazilijos rinkai sumažinti nuo 1000 JAV dolerių iki 750 JAV dolerių už toną. Ir tai išdžiovino BKK biudžetą.

O baigiantis liepai paaiškėjo, kad BKK ir indų mineralinių trąšų importuotoja įmonė "Indiant Potash Ltd" pasirašė kompromisinį susitarimą. Įtemptai konkuruodama 3 mln. tonų rinkoje su Rusija ir Izraeliu, pasiūliusiems 460 JAV dolerių už toną kainą, ir baimindamasi būti išstumta, BKK su pirkėjo sąlygomis sutiko.

Baltarusija parduos trąšas indams ne tik daug pigiau nei pernai, bet ir mažiau - nuo 900 tūkst. tonų pernai iki 675 tūkst. tonų šiemet. Jas pristatyti sutarta iki 2010 metų balandžio.

Manoma, kad tokia ar panašia kaina pirkti trąšas sutiks ir Kinija. Jos sandėliuose ir taip yra sukaupta 3,5 mln. tonų - apie 30 proc. žemės ūkiui reikalingo metinio kiekio.

Į Kiniją - kitokie laivai

Klaipėdiečiai teigia, kad transportavimo per uostą kaina nuo produkcijos kainų pasikeitimo rinkoje proporcingai nepriklauso. Tačiau dėl krovinių gabenimo per Lietuvą sąlygų Baltarusijos eksportuotojai derasi nuolat. Sutarčių sąlygos susijusios su vagonų iškrovimo uoste greičiu ir laivų talpos parametrais.

Abi birias trąšas kraunančios kompanijos turi įsirengusios pajėgius terminalus ir talpius sandėlius, tačiau tinkamo laivams gylio garantijas gali suteikti tik uosto kapitonas.

Kinijos perkamos trąšos išgabenamos tik kinų kompanijų laivais, todėl nei krovinio savininkai, nei agentai negali reikšti pageidavimų dėl laivo grimzlės. "Baltarusiai laukia atsakymo, ar gali Klaipėdos uostas priimti 13 metrų grimzlės sausakrūvius laivus? Bet KLASCO to paties klausia uosto direkcijos visus metus. Atsirašinėjimą, kad uostas pagilintas dar 2008 metais, bet yra likę neiškeltų akmenų, galima suprasti dvejopai. Naujasis uosto generalinis direktorius Eugenijus Gentvilas pažadėjo, kad atsakys iki rugpjūčio 15 dienos. Tačiau kas ir kada išrinks akmenis, neaišku. O baltarusiai, kai pasirašys sutartį su Kinijos pirkėjais, iškart privalo nurodyti uostą. Ar tai bus Klaipėda, ar Ventspilis, pasirinkimas priklausys nuo Klaipėdos uosto galimybės priimti Kinijos laivus", - sakė KLASCO vadovas Juozas Benetis.

Uosto direkcijos infrastruktūros direktorius Algirdas Kamarauskas aiškina, kad greitai surinkti "akmenų derlių" neįmanoma. "Pernai uosto įplauką pagilinus iki 14,5 metro, prognozavome, kad dugno grunto metro sluoksnyje bus likę apie 100 akmenų. O traluojant atradome per 600. Liepą per tinkamas darbui 13 dienų ištraukta 50 akmenų, dar liko apie 90. Rugpjūtį, jei bus tinkamų 20 darbo dienų, gal visus ištrauksime. Bet kai prašoma tikslaus darbų grafiko, ar galėtų kas mums pateikti oro sąlygų grafiką?" - klausė A.Kamarauskas.

Jo manymu, prieš daugiau kaip 10 metų planuojant uosto techninius parametrus buvo padaryta strateginių klaidų. Tąkart Pasaulio banko paskolintais pinigais, jo įsitikinimu, iškart buvo galima pagilinti uosto kanalą iki 14,5 metro. Ir dabar nereikėtų diskutuoti, gali ar negali prie KLASCO krantinių priplaukti Kinijos trąšų laivai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"