TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Turizmo jūroje išliks tik stambiausios žuvys

2014 04 01 6:00
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Kasmet didėjantis keliaujančių lietuvių skaičius nebūtinai pranašauja sėkmę turizmo įmonėms. Turėdami galimybę keliauti savarankiškai, turistai neretai joms atgręžia nugaras: jie kelionių agentūrų ir organizatorių paslaugomis pernai naudojosi net perpus rečiau nei ankstesniais metais. O sumenkęs klientų skaičius tampa ir šių įmonių bankrotų priežastimi.

Pastaruoju metu kelionių agentūrų ir kelionių organizatorių įmonių šalyje mažėjo ir pernai buvo apie 20 proc. mažiau nei 2011 metais. Nors tiek išvykusių, tiek vietinių turistų skaičius šiuo laikotarpiu augo atitinkamai 16 proc. ir 2 procentus. Tai Statistikos departamento duomenys.

Tiesa, Valstybinis turizmo departamentas (VTD) pateikia kiek kitokius duomenis. Šio departamento skaičiavimais, 2014 metų pradžioje buvo išduota 347 kelionių organizatorių ir 270 kelionių agentūrų pažymėjimų. VTD direktorės pavaduotojas Juozas Raguckas paaiškino, jog skaičiai nesutampa dėl to, kad statistikai pateikia ne realiai veikiančių kelionių organizatorių ir agentūrų skaičių, bet tik įmones, kurios pateikė metines statistines ataskaitas. Esą pastebima, kad pastaraisiais metais atvykstamojo ir vietinio turizmo kelionių organizatorių šiek tiek daugėjo. Nors vietiniai turistai jų paslaugomis naudojosi maždaug perpus rečiau nei anksčiau. Štai pernai jų paslaugomis pasinaudojo vos 1,9 tūkst. vietinių turistų – net 53 proc. mažiau nei 2012 metais ir 73 proc. mažiau negu 2011 metais.

Susidomėjimas turizmo įmonių paslaugomis nuosaikiai didėja tik tarp turistų, išvykstančių į užsienį. Pernai jų paslaugomis pasinaudojo 205,7 tūkst. turistų, tai 12 proc. daugiau nei ankstesniais metais.

Pasitraukia tik smulkiosios

Bendrovės „Amadeus Lietuva“, siūlančios įvairių technologijų turizmo sektoriui, vadovės Kristinos Čiuželienės teigimu, kelionių agentūrų ir organizatorių skaičiaus svyravimą lemia iš rinkos pasitraukiančios smulkiosios įmonės. Tik tie rinkos žaidėjai, kurie veikia daugelį metų ir yra atsiriekę didelę ar bent vidutinę rinkos dalį, po kojomis jaučia tvirtą pagrindą.

J.Raguckas pažymėjo, kad turizmo paslaugų rinkoje konkurencija yra ganėtinai didelė, todėl įsitvirtinti reikia ne vienų metų. Be to, kelionių organizavimo paslaugų paklausą mažina neišvengiamai populiarėjančios savarankiškos kelionės, kurias siūlo pigios avialinijos bei internetinė rinkodara. Paslaugas galima įsigyti internetu. Mokantys užsienio kalbas gyventojai netrunka pasinaudoti atsivėrusiomis galimybėmis. „Pasipriešinti šiai tendencijai nėra galimybės, reikia tiesiog prisitaikyti prie kintančios rinkos poreikių“, - įsitikinęs pašnekovas.

Susijungti arba bankrutuoti

„Manau, kad pokyčiai vis dėlto susiję su ekonominiu nuosmukiu, tačiau jie iš esmės neturi įtakos kelionių agentūrų investicijoms. Mat apie investicijas ir informacinių technologijų (IT) ūkio optimizavimą mąsto didžiosios kelionių agentūros - mažosios tikrai neinvestuoja, jų dėmesys nukreiptas į kasdienį išgyvenimą“, - sakė K.Čiuželienė. Nors tarp įmonės klientų - daug smulkių įmonių, šios, kitaip nei stambiosios, apsiriboja minimaliais technologiniais sprendimais.

Siekiančių išsilaikyti konkurencinėje kovoje įmonių išskirtinio dėmesio investicijoms į efektyvesnius procesus pašnekovė teigė nepastebinti net rinkai traukiantis. Paklausta, ar ateityje smulkiosios įmonės turės labiau pasitempti, K.Čiužienė atsakė esanti įsitikinusi, jog ilgalaikėje perspektyvoje versle išliks tik tos įmonės, kurios laiku investuoja ir sugeba sėkmingai naudoti technologijas.

„Mano prognozėmis, Lietuvoje kelionių agentūrų skaičius tikrai gerokai sumažės, tačiau tai įvyks ne per metus ar dvejus, o per vieną ar du dešimtmečius. Išgyvens tik savo nišą turinčios įmonės. Tačiau trumpalaikėje perspektyvoje labai drastiškų pokyčių tikrai nesulauksime“, - sakė pašnekovė.

Jos manymu, daugelis turizmo smulkių įmonių ilgalaikėje perspektyvoje galės pasukti tiek dviem keliais: konsolidacijos arba bankroto. Pašnekovės spėjimais, iki 50 proc. rinkos keis struktūrą. Tačiau pasirinkimą esą nulems ir ekonominė situacija šalyje bei Europoje, nes konsolidavimo procesų verslas paprastai imasi esant gana stabiliai ekonomikai.

Daugiau bankrutavo, nei jungėsi

Įmonių bankroto valdymo departamento duomenimis, 2011-2014 metais bankrotas paskelbtas 24 įmonėms, užsiimančioms kelionių agentūros veikla. Šiemet jis paskelbtas jau 3 įmonėms - perpus tiek, kiek pernai. Daugiausia - 10 - bankrotų kelionių agentūroms paskelbta 2012 metais. Tiesa, tais metais, kaip rodo kreditų biuro „Creditinfo“ duomenys, pelningai veikiančių turizmo įmonių dalis irgi buvo didžiausia – 60,1 procento. Pavyzdžiui, 2009 metais šis skaičius siekė 46,3 proc., 2010 metais – 54,5 procento.

Didžiausias bankrotas, “Creditinfo” duomenimis, užfiksuotas 2012 metais, kai bankrutavo bendrovė “Interturas”, kurios metinės pajamos buvo 1,8 mln. litų. Pernai taip pat veiklą baigė bendrovė Turizmo paslaugų centras, ji buvo pasiekusi 483 tūkst. litų metų pajamas.

Tuo tarpu didelių įmonių susijungimo sandorių Lietuvos turizmo sektoriuje, bendrovės "KPMG Baltics" įmonių finansų skyriaus vadovo Dariaus Klimašausko žiniomis, pastaruoju laikotarpiu neįvyko.

Konkurencijos taryba nurodė, kad 2011-2013 metais kelionių agentūrų ir organizatorių įmonėms nėra išdavusi leidimų susijungti. Tačiau KT Komunikacijos skyriaus vedėja Viktorija Urbonavičiūtė atkreipė dėmesį, kad ne kiekvienas įmonių susijungimas yra laikytinas rinkos koncentracija, apie kurią būtina pranešti tarybai ir gauti leidimą. Šis reikalingas tik tais atvejais, kai koncentracijos dalyvių bendrosios pajamos atitinka numatytus pajamų kriterijus.

2013 metų gruodį Konkurencijos taryba yra išdavusi leidimą vykdyti koncentraciją bendrovėms „Novaturas“, „Baltic Clipper“ ir „Vestekspress". Joms leista steigti bendrą įmonę, kurios veikla susijusi su turizmo paslaugų teikėjams skirtos rezervacinės sistemos (kai galima užsisakyti tik apgyvendinimo paslaugas) administravimu bei platinimu. V.Urbonavičiūtė pažymėjo, kad bendra įmonė neketina vykdyti kelionių agentūros ar kelionių organizatoriaus veiklos - koncentracijoje dalyvaujančios bendrovės sistema naudosis kaip atskiri ir savarankiški ūkio subjektai.

Vietinių turistų skaičius

MetaiSkaičius, tūkst.
20132250,5
20122233,2
20112206,6

Šaltinis: Statistikos departamentas.

Išvykusių turistų skaičius

MetaiSkaičius, tūkst.
20131444,9
20121363,5
20111247,8

Šaltinis: Statistikos departamentas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"