TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Ukrainai Klaipėdos uosto nereikia

2011 01 31 0:00
Iš Ukrainos į Klaipėdą pernai nebuvo atvežta nė vieno konteinerio, o iš Klaipėdos į Ukrainą išgabenta 1000 TEU.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Lietuvos ir Ukrainos institucijos siekia didinti traukinio "Vikingas" apkrovą tranzitiniais kroviniais. Tačiau Odesos uostą paralyžiavusi masinė konteinerių patikra vargu ar padės stiprinti Klaipėdos transporto koridoriaus įvaizdį.

Per vaizdo konferenciją, surengtą sausio 25 dieną Lietuvos užsienio reikalų ministerijoje (URM) tarp Vilniaus ir Odesos, su Ukrainos transporto institucijų ir verslo atstovais nuotoliniu būdu aptarta Baltijos ir Juodąją jūrą jungiančio transporto koridoriaus plėtra. Per diskusiją esą išryškintos naujos galimybės padidinti krovinių srautą tarp Klaipėdos ir Odesos uostų. "Iškelta būtinybė paprastinti ir efektyvinti valstybių sienų kirtimo bei muitinių procedūras. Traukinio "Vikingas" plėtrai didelės įtakos turės ir krovinių gabenimo tarifų politika. Susitarta aktyviau išnaudoti naujas telekomunikacijos priemonės ir internetą projekto sklaidai. Be to, "Vikingo" plėtrą turėtų paskatinti konsultacijos su nacionaliniais ekspeditoriais ir vežėjais, jų asociacijomis", - praneša URM.

Kaip teigė "Vikingo" operatorės Ukrainoje kompanijos "Plaske" atstovai, autotransportu gabenamas kaimynų tranzitas iš dalies lenkia Ukrainą ir Lietuvą dėl maršruto nepatrauklumo, todėl būtina siekti, kad telekomunikacijų tiltai padėtų spręsti konkrečius verslo klausimus. Pagal Lietuvos ir Ukrainos pasirašytą ekonominio bendradarbiavimo protokolą, gegužės 27-28 dienomis Odesoje rengiamas logistikos asociacijos "Rytai-Vakarai" (angl. "East-West") narių susitikimas. Į jį bus kviečiami Užkaukazės valstybių, Sirijos ir Irano atstovai pasikalbėti apie platesnę "Vikingo" geografiją.

Pastarąjį kartą toks susitikimas vyko pernai rudenį Klaipėdoje. Tąkart Lietuvos pramonininkų konfederacijos atstovas Sigitas Besagirskas, apibūdindamas tranzito iš Ukrainos potencialą, pažymėjo, kad Ukraina kol kas turi tik vieną strateginį tranzito krovinį - Venesuelos naftą, gabenamą į Baltarusiją. Jeigu baltarusiai pakeistų gabenimo schemą, nebeliktų ir šio tranzito.

Chaosas uostuose

Per vaizdo konferenciją, pasak jos dalyvių, nebuvo kalbama apie padėtį, susiklosčiusią Ukrainos uostuose dėl muitinės pareigūnų antrą savaitę atliekamos visuotinės konteinerių patikros. Nors kaip tik tądien Odesos uosto vadovas kreipėsi į šalies Jūrų ir upių transporto valdybos pirmininką, kad būtų kuo skubiau pašalinta konteinerių spūstis. Rašte, kurį pateikia informacijos agentūra Trans-port.ua, sakoma, jog rugsėjį, kai lankėsi ministras pirmininkas, muitinės kontrolės procedūras įforminant vieną sąlyginį konteinerį (TEU) pavyko sutrumpinti nuo 30 iki 5 valandų. Importo patikrinimų lygis sumažėjo nuo 95 iki 70 proc., o tranzitinių krovinių - nuo 80 iki 2 proc. viso kiekio.

Tačiau nuo sausio 14 dienos, nepateikus jokių oficialių paaiškinimų, atliekamos šimtaprocentinės TEU tikrinimo procedūros - prekės iškraunamos iš konteinerių. Sausio 17-ąją eilėje laukė 250 vilkikų, kurių konteineriai buvo neįforminti, o sausio 21 dieną TEU forminimas visai sustojo. Uoste susikaupę 7 tūkst. konteinerių, dar 4 tūkstančių laukiama atvykstant iki mėnesio pabaigos.

Netrukus gali būti sustabdyta uosto veikla, atsisakyta priimti laivus. "Dėl to daug nuostolių patirs visa transporto grandinė", - perspėja Odesos uosto vadovo pareigas laikinai einantis Jurijus Vaskovas.

Kiti informaciniuose pranešimuose pažymima, kad panaši padėtis susiklostė ir Iljičiovsko uoste, esančiame už 30 kilometrų nuo Odesos. Sausio 25 dieną iš jo išgabenti tik 8 TEU. Ekspeditoriai skundžiasi, kad per pusmetį konteinerių grūstys susidaro jau trečią kartą.

Neoficialiomis žiniomis, dabartinį apyvartos paralyžių galėjo sukelti sausio 12 dieną iš Kijevo atvykusios komisijos ir Valstybės saugumo tarnybos nurodymai. Verslininkai baiminasi, kad Ukraina transporto rinkoje sukels tarptautinį skandalą.

Pernai trys Ukrainos uostai - Odesos, Iljičiovsko ir Mariupolio - perkrovė 659,6 tūkst. TEU, arba 27,6 proc. daugiau negu 2009-aisiais. Tuo metu Klaipėdos uoste perkrauta mažiau nei pusė šio kiekio - 294 tūkst. TEU.

Naudoja baltarusiai

URM, Lietuvos ambasados Ukrainoje, Odesos regioninių pramonės ir prekybos rūmų organizuotoje vaizdo konferencijoje dėl "Vikingo" perspektyvų dalyvavęs Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos rinkodaros ir administracijos direktorius Artūras Drungilas džiaugėsi tokio renginio pranašumais. "Konferencija buvo solidi. Sutaupėme tris dienas, nes nereikėjo vykti į Ukrainą, ir krūvą pinigų", - LŽ sakė jis. Tačiau pokalbio tikslus ir siekius, kaip ne kartą ir anksčiau, A.Drungilas vertino skeptiškai. "Nors dalyvavo daug Ukrainos verslininkų, o mūsiškiai nesusidomėjo, vėl buvo kalbama apie tai, kaip "Vikingą" reikėtų išplėsti į kitus regionus. Bet pernai iš Ukrainos į Klaipėdą nebuvo atvežta nė vieno konteinerio, o iš Klaipėdos į Ukrainą išgabenta 1000 TEU. Kalbant apie "Vikingo" poreikį, šiandien jis naudingas tik Baltarusijai. Valstybės institucijos galėtų svarstyti, kaip pašalinti traukinio kliūtis, jeigu jis nevažiuotų. Bet dabar traukinys važiuoja, produktas sukurtas, o verslas nesidomi. Manau, Ukraina nesinaudoja Klaipėdos uostu dėl to, kad turi savų uostų. Be to, šalies prekyboje dažniau naudojamas autotransportas negu geležinkeliai", - dėstė A.Drungilas.

Pernai "Vikingu" gabenta dešimtadaliu daugiau konteinerių nei užpernai - 41 804 TEU: Odesos kryptimi - 21 846, į Klaipėdos pusę - 19 958 TEU. Iš Baltarusijos į Ukrainą vežta 4060 TEU.

Iki šiol daugiausia konteinerių "Vikingu" buvo gabenta 2007 metais - 40 066 TEU. Jo naudingumas logistikos požiūriu akivaizdus, tačiau pastangos sudominti rinką tranzitu per Ukrainą kol kas nesėkmingos.

Priminsime, kad Lietuvos, Baltarusijos ir Ukrainos geležinkelių bendrovių bei Klaipėdos ir Odesos uostų sumanytas traukinio "Vikingas" projektas gyvuoja nuo 2003-iųjų. Europos Komisija 2009 metais Vilniuje vykusiame pirmajame Europos ir Azijos transporto ministrų forume paskelbė "Vikingą" geriausiu organizaciniu požiūriu pastarojo dešimtmečio krovinių gabenimo projektu.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"