TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Uosto krova - arti rekordo

2010 10 06 0:00
Uosto pajamų šaltinis - uosto naudotojų žemės mokestis, dėl kurio skaičiavimo metodikos diskutuota net ketverius metus.
Nuotrauka: ©"Lietuvos žinios"

Rugsėjo mėnesį Klaipėdos uosto krovinių apyvarta kiek atšaldė optimistines prognozes, tačiau vis dar tikimasi, kad šiemet pavyks priartėti prie 2008 metų krovos rekordo - 30 mln. tonų.

Per devynis mėnesius Klaipėdos uoste perkrauta 22,47 mln. tonų krovinių. Tai 170 tūkst. tonų, arba 11,4 proc., daugiau negu tuo pačiu laikotarpiu pernai. Dėl lėtesnių rugsėjo tempų imama spėlioti, ar iki metų pabaigos apyvartos kreivė nenusileis dar žemiau.

Per pirmuosius tris šių metų mėnesius uoste perkrauta 7,3 mln. tonų krovinių (+14,2). Pusmetis atrodė rekordiškai - apyvarta kilo iki 15 mln. tonų (+14,5 proc.). Tačiau praėjusį mėnesį pasiektas kuklesnis rezultatas - perkrauta 2,46 mln. tonų, tik 7,4 proc. daugiau negu rugsėjo mėnesį pernai.

Skystų krovinių mažiau

Pasak Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) generalinio direktoriaus Eugenijaus Gentvilo, nė vieno šių metų mėnesio rezultatų kreivė nebuvo nusileidusi žemiau pernykščio lygio. Jeigu iki metų pabaigos ta pati tendencija išliks, bus perkraunama po 2,55 mln. tonų per mėnesį, rekordo tikimybė išlieka.

Blogiausia situacija uoste susidarė dėl skystųjų krovinių. Per 9 mėnesius skystųjų trąšų apyvarta krito 40 proc., kitų skysčių - 60 proc., naftos produktų - 8 procentais. Tačiau pragiedrulių matyti ir čia - bendrovė Krovinių terminalas rugsėjį perpylė 135 tūkst. tonų produktų, arba tiek pat, kiek vidutiniškai pernai kiekvieną mėnesį. Toks apkrovimas planuojamas iki metų pabaigos. E.Gentvilas neabejoja, kad ši bendrovė dar pagerins ir savo, ir uosto naftos krovos rodiklius.

Ypač uosto vadovybę džiugina biriųjų trąšų, generalinių ir ro-ro krovinių apyvartos didėjimas, atitinkamai 40 proc., 30 proc. ir 31 proc. (lyginant autotechniką vienetais). Gerą Klaipėdos uosto ekonominę padėtį demonstruoja krovinių gabenimas konteineriais - per 9 mėnesius prieaugis tonomis siekia 29 proc., dėžėmis (TEU) - 17,6 procento.

Šiemet per sezoną Klaipėdoje apsilankė 35 201 kruizinių laivų keleivis, 5 proc. daugiau negu pernai. Kartu su keltų keleiviais jūrinių turistų padaugėjo 16,5 procento.

Pagilinus uostą, pastebimas laivų skaičiaus mažėjimas, nes atplaukia vis didesni laivai. Tik šių metų rugpjūtį jų buvo daugiau negu pernai, o kitais mėnesiais - dešimtadaliu mažiau.

"Šiemet rugsėjį pirmą kartą daugiau naftos priėmė Būtingės naftos terminalas - 900 tūkst. tonų, o pernai - 700 tūkst. tonų. Per 9 mėnesius šiemet apyvarta siekia 6,5 mln. tonų, pernai - 6,4 mln. tonų. Neseniai premjeras klausė, kodėl Klaipėdos uosto ir Būtingės naftos terminalo rezultatai nesumuojami, kad rinkoje atrodytume geriau? Nežinau, kodėl, bet jeigu Vyriausybė statistikos reikalais susidomėjo, tai tegul juos ir sprendžia", - į gana keistą situaciją atkreipė dėmesį E.Gentvilas.

Susitarė dėl žemės nuomos

KVJUD ekonomikos ir finansų direktorius Martynas Armonaitis pažymi, kad pastarojo mėnesio lėtesnė krovos dinamika neturėjo didelės įtakos uosto finansiniams rezultatams. Rugsėjį iš įplaukusių laivų surinkta 10,04 mln. litų, tiek pat, kiek ir anksčiau, o per 9 mėnesius iš viso - 91 mln. litų. Tokia suma 1,5 mln. litų viršija strateginiame plane numatytas gauti lėšas.

Nors kitas uosto pajamų šaltinis yra stabilus - uosto naudotojų žemės mokestis, kurio pastaraisiais metais surenkama po 20,5 mln. litų, - diskusijos dėl jo skaičiavimo metodikos vyko net ketverius metus. Du kartus naujų taisyklių taikymas atidėtas. "Rugsėjį nuveikta daug darbų. Su Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacija sutarėme, kaip plėtoti uostą artimiausiais metais, kaip ieškoti vidinių uosto resursų. Ir pagaliau baigėme derinti žemės nuomos skaičiavimo principus, abi sutarties šalys padarė nuolaidų. Susisiekimo ministras su naujomis taisyklėmis susipažino, jos turėtų įsigalioti nuo 2011 metų sausio", - pažymėjo E.Gentvilas.

M.Armonaičio teigimu, susitarti dėl žemės nuomos kainos padėjo šiemet parengta nauja koncepcija. "Visi naudotojai mokės vienodą kainą už tokių pačių parametrų sklypą ir infrastruktūrą. Tam tikro gylio krantinės metras visoms įmonėms kainuos vienodai. Už geležinkelį bus mokama 10 proc. daugiau", - aiškino taisyklių rengėjas. Jo teigimu, pajamos iš žemės šiemet padidės dėl pastatytų naujų krantinių, tačiau kiek konkrečiai - dar skaičiuojama.

Žemės nuomos taisyklių punktas, kad naudotojui vėluojant mokėti tris mėnesius KVJUD gali nutraukti nuomos sutartį, kompanijas labai drausmina. Tačiau vienas naudotojas šiemet yra visiškai nemokus.

Nedidelį sklypą nuomojanti bendrovė "Klaipėdos hidrotechnika" dėl gresiančio bankroto per 7 mėnesius įsiskolino 200 tūkst. litų. "Nors skola nedidelė, jau galėtume nutraukti sutartį, bet sklype yra "Klaipėdos hidrotechnikos" pastatai ir aikštelė, jie areštuoti. Kam tokį sklypą išnuomoti? Sėdime ir svarstome, rengiame veiksmų alternatyvą", - dėstė E.Gentvilas. Jis pažymėjo, kad šios hidrotechninių darbų įmonės skola KVJUD daug didesnė. Preliminariais duomenimis, už neatliktus darbus priskaičiuota 869 tūkst. litų delspinigių, 150 tūkst. litų rinkliavų, o 450 tūkst. litų priteista už ne laiku pradėtus dugno valymo darbus. E.Gentvilo žiniomis, šiai bendrovei iš kitų kreditorių pateikti dar 4 ieškiniai. KVJUD ir "Klaipėdos hidrotechnikos" anksčiau sudarytų rangos sutarčių situacija, anot uosto vadovo, chaotiška. Šiuo metu aiškinamasi, ar ji pajėgi vykdyti jungtinės veiklos su kompanija "Josef Mobius" galiojančią sutartį dėl bendrovės "Klaipėdos Smeltė" krantinių statybos.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"