TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Uosto rekordai lėtinių ligų negydo

2011 07 11 0:00
Uosto vadovybės netenkina lėtas rangovų darbas ir, laimėjus konkursus pagal žemiausią kainą, siekis reikalauti papildomo atlygio už projekto klaidų taisymą.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Ant kulnų lipanti pagal krovą Baltijos šalių rinkoje pirmaujančiam Talino uostui, Klaipėda nepajėgi lenktyniauti investuodama. Įpusėjus vasarai atlikta mažiau nei 40 proc. šiemet planuotų darbų.

Jau antrus metus nuosekliai kylanti Klaipėdos uosto apyvarta parodė jo investicinį atsilikimą. Tai bandoma pateisinti prastais projektuotojų gebėjimais. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija (KVJUD) žada ateityje taikyti naują praktiką - skelbti vieną konkursą visiems objekto darbams atlikti nuo pradžios iki galo: techniniam ir darbo projektams rengti, projekto priežiūrai ir objekto statybai. Tuomet jį laimėjusi įmonė esą negalėtų reikalauti tobulinti projektą ir už tai papildomai prašyti pinigų. Taip pat tikimasi, kad rudenį Seimas pakeis Viešųjų pirkimų įstatymą, kaip siūlo KVJUD, t. y. kad konkursą apskundusi įmonė turėtų sumokėti teismui žyminį mokestį, o šis, pralaimėjus ginčą, nebūtų grąžinamas.

Apyvarta rekordinė

Pasak KVJUD administracijos ir rinkodaros direktoriaus Artūro Drungilo, per 2011 metų pirmą pusmetį perkrauta 18,4 mln. tonų krovinių, arba tiek, kiek prieš dešimtmetį per visus metus. Palyginti su 2010 metų tuo pačiu laiku, apyvarta padidėjo 22,5 proc. ir penktadaliu pranoko planą. Sprendžiant iš uosto operatorių prognozių, metų rezultatas gali viršyti 36 mln. tonų. Šiuo metu Klaipėdos uostą laiko keturi "banginiai": naftos produktai, trąšos, konteineriai ir keltais gabenama ratinė technika. Kaip ir anksčiau, ryškios dvi uosto lyderės - Klaipėdos jūrų krovinių kompanija (KLASCO) ir "Klaipėdos nafta". Tačiau dėl skirtingos įmonių padėties ir technologinių galimybių atotrūkis tarp jų vis labiau didėja.

KLASCO per pirmą pusmetį perkrovė 6,63 mln. tonų krovinių. Tai 36 proc. daugiau nei pernai tuo pat metu. "Kas mėnesį perkrauname daugiau nei po 1 mln. tonų įvairių krovinių. Planuojame antrą metų pusę pradėti naudoti naują grūdų kaupimo ir krovos terminalą. Tai leis dar veiksmingiau krauti "Panamax" tipo laivus, kurių gramzda siekia 13 metrų", - apie tempą ir perspektyvą kalbėjo įmonės generalinis direktorius Audrius Pauža. Anot jo, dėl palankių rinkos kainų šiemet yra stabili trąšų krova, nes ritmingai dirbo viena pagrindinių KLASCO partnerių - azotinių trąšų gamintoja "Achema". Trąšas sėkmingai krovė ir kitos dvi įmonės: "Bega" - lietuviškas, "Lifosos", Birių krovinių terminalas - iš Baltarusijos.

Didino apyvartą

Per pirmą pusmetį bendrovė "Klaipėdos nafta" į tanklaivius supylė beveik 4 mln. tonų naftos produktų - 2 proc. mažiau nei pernai tuo pat metu. Tačiau bendrą uosto naftos apyvartą didino šiemet atsigavusi koncerno "Achemos grupė" bendrovės Krovinių terminalo veikla. Pasikeitus klientui, per šių metų pirmą pusmetį jos apyvarta išaugo daugiau kaip 2 kartus - iki 800 tūkst. tonų.

Keltais plukdomos ratinės technikos mastas padidėjo penktadaliu - iki 126 328 vienetų. Tačiau dar įspūdingesnė konteinerių krovos dinamika. Du operatoriai - Klaipėdos konteinerių terminalas ir "Klaipėdos Smeltė" - apdorojo 49 proc. daugiau krovinių nei pernai tuo pat metu - iš viso 210 604 konteinerius (TEU).

"Ekspeditoriai teigia, kad krovinių daugės. Bet mūsų rezultatams įtaką daro politika, tad sunku prognozuoti. Manau, mūsų pagrindinis rodiklis turėtų būti vienas - investicijų plano vykdymas", - teigė A.Drungilas.

Tramdo rangovus

Tačiau būtent investicijos yra KVJUD Achilo kulnas. Nors uosto finansiniai rezultatai adekvatūs krovai ir, nepaisant net 2 kartus per metus mažintų rinkliavų, yra puikūs (per pusmetį gauta 43 mln. litų pelno), pinigus išleisti statyboms sekasi sunkiau nei uždirbti.

Pasak uosto generalinio direktoriaus Eugenijaus Gentvilo, per pusmetį investicijoms panaudota 73,6 mln. litų, nors metų investicijų planas yra 199 mln. litų. "Birželį įvyko statybų proveržis, padaryta daugiau nei 22 mln. litų vertės darbų, neabejojame, kad toks darbų tempas nelėtės", - tikino E.Gentvilas.

KVJUD infrastruktūros ir plėtros direktorė Roma Mušeckienė sako, kad objektų rangovai dirba vangiai. Dėl bendrovės "Jozef Mobius" Lietuva" lėtai statomos "Begos" 66 krantinės ir KLASCO 8, 9 krantinių žadama skųstis pagrindinei vokiečių įmonei Hamburge. Įmonės "Latvijas tilti" apsisukimai dirbant keleivių ir krovinių terminale taip pat esą galėtų būti spartesni, gilinimo technika į Klaipėdą bus atgabenta tik liepą, nors planuota - balandį. Per dvejus metus išdėstyti darbai dar gali būti padaryti pagal grafiką, bet objektų, kurie turėjo būti baigti šiemet, rangovai to neįveiks. R.Mušeckienės manymu, nenoro sparčiai dirbti priežastys kelios: statybose įprasta, kad darbai vėluoja, objektų gausa ir žmonių trūkumas. Tačiau labiausiai kenkia blogas projektavimas. "Neturime gerų projektuotojų, visi pridaro klaidų. Dabar bandome suvaldyti rangovus, todėl ateityje investavimo rezultatai turėtų būti geresni", - įsitikinusi R.Mušeckienė.

E.Gentvilas teigia įžvelgiantis piktą valią. Anot jo, diegiama nauja statybų praktika, kai projektai bus keičiami pagal trišalę sutartį, rangovų derinamą su operatoriumi ir KVJUD, tad rangovai šiaušiasi kaip ežiai, nes "neteko stalo" - negali be pagrindo pasinaudoti 10 proc. rangovo rezervu ir daryti neužsakytų darbų bei gauti už juos papildomo užmokesčio. Todėl kilo šmeižto banga - su uostu susiję asmenys ar buvę KVJUD darbuotojai rašo skundus ministrui dėl neva žlugdomos investicijų programos. E.Gentvilas sako, kad, praėjus fizinio susidorojimo grėsmės ir kyšių davimo etapui, šiemet jam daromas psichologinis spaudimas - gąsdinama statybų boikotu.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"