TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Uždarbis internete - ne iš kepurės

2013 02 07 6:00
LŽ archyvo nuotraukos/Pernai Lietuvoje pardavimas internetu sudarė 2,6 proc. visos prekių apyvartos (regiono vidurkis - 2,4 proc.).

Internetinės prekybos plėtrą Lietuvoje stabdo gyventojų nepasitikėjimas. Tokį požiūrį skatina kai kurie greito uždarbio siekiantys šios paslaugos teikėjai. Tuo metu kiti dorai grumiasi dėl klientų pasitikėjimo ir patys "valo" iš rinkos nesąžiningus konkurentus.

Vilnietis Tadas G., patikėjęs internetinės parduotuvės skelbiama kompiuterių išpardavimo akcija, sumanė pasinaudoti proga ir nusipirkti juos iš karto du. Bendrovė jau seniai veikia rinkoje, todėl vaikinas ramiai pervedė beveik 6 tūkst. litų į nurodytą sąskaitą. Pirkinio pristatymo dienos išvakarėse jam telefonu buvo pasakyta, kad jokių problemų dėl užsakymo nėra, neva sandėlyje dar penki akcijiniai kompiuteriai laukia pirkėjo.

Tačiau pažadėtą dieną prekių niekas neatvežė. Paskambinęs telefonu Tadas tik išgirdo, jog teks palaukti rytdienos - esą atsirado "klaidų programose", vėliau - kad kompiuteriai bus atvežti po savaitės. Pasidomėjęs komentarais apie įmonės paslaugas internete, vaikinas aptiko, kad kai kuriems pirkėjams prekių tenka laukti kelias savaites ar net mėnesius. Jis iš karto pareikalavo bendrovės vadovų grąžinti pinigus ir nutraukti sutartį. Kol kas ledai nepajudėjo. "Gailiuosi, kad iš karto nepasidomėjau šios internetinės parduotuvės reputacija", - apgailestavo vilnietis.

Fiksuoja patikimumą

Sauliaus Dackio, UAB "Jusada Group" direktoriaus, Tado istorija nenustebino. Anot jo, panašūs nuotykiai paskatino sukurti internetinių (e. paslaugų) įmonių duomenų banką ir sudėlioti šias pagal patikimumą. "Jusada Group", kuri ir pati verčiasi elektronine prekyba, praėjusių metų rugpjūtį pradėjo projektą "Saugu pirkti". Jo esmė - patikrinti e. komercijos įmonių viešoje erdvėje skelbiamų prekybos internetu paslaugų atitikimą Lietuvos ir Europos Sąjungos teisės aktams ir suteikti sertifikatą "Saugu pirkti" arba nesuteikti.

"Per pirmą mėnesį pagal 40 svarbiausių parametrų patikrinome 126 e.komercijos portalus, iš jų tik 2 atitiko visus reikalavimus, - LŽ pasakojo S.Dackys. - Dabar iš 186 patikrintųjų yra sertifikuota 20 portalų." Tiems, kurių veikloje užfiksuota trūkumų, išsiunčiamos rekomendacijos. Jas gavusios e. komercijos įmonės daugelį nurodytų dalykų nesunkiai pašalina. Ilgiau, apie mėnesį, užtrunka ištaisyti pagrindinę tokių parduotuvių bėdą - užsiregistruoti Valstybinėje asmens duomenų inspekcijoje.

Nuo kovo "Jusada Group" planuoja dar padidinti e. komercijos įmonių vertinimo objektyvumą - užsisakyti prekių ir paskui jas, tariamai nepatikusias, grąžinti pardavėjui. "Nesąžiningi pardavėjai paprastai vengia priimti prekes", - pažymėjo S.Dackys. Ir pateikė didesnėse rinkose jau paplitusį pavyzdį: asmuo, užsisakęs iš karto kelias poras batų, iš pradžių sumoka už visą pirkinį, o išsirinkęs tinkamus, kitus batus grąžina ir atgauna sumokėtus pinigus. Jo nuomone, šios e. komercijos paslaugų tikrinimo naujovės padės nustatyti kiekvienos įmonės paslaugų kokybę.

Be to, anot S.Dackio, netrukus ketinama pradėti publikuoti ir pirkėjų atsiliepimus apie internetines parduotuves. "Prieš naudojantis internetinės parduotuvės paslaugomis visada patarčiau pasidomėti jos istorija, klientų komentarais, kreditingumo duomenimis. Manau, galėtų padėti ir mūsų įvertis portale Saugupirkti.lt", - priminė UAB "Jusada Group" vadovas.

Anot S.Dackio, netrukus ketinama pradėti publikuoti ir pirkėjų atsiliepimus apie internetines parduotuves.

Plėtros pavojai

"Neslėpsiu, esame suinteresuoti e. prekybos plėtra, juolab kad ir patys turime tokią parduotuvę", - LŽ prisipažino S.Dackys. Jo teigimu, internetinių parduotuvių sertifikavimo iniciatyvos paplitusios visose šalyse, kuriose šis prekybos būdas jau yra pažengęs gerokai toliau negu Lietuvoje.

E. komercija mūsų krašte greičiausiai susižavi jaunimas, įtikėjęs svajonėmis lengvai uždirbti milijonus. Tačiau, anot S.Dackio, iš tikrųjų didžiausias internetinės prekybos spartesnės plėtros stabdys yra Lietuvos gyventojų nepasitikėjimas elektronine prekyba, ir tai turi pagrindo. "Aptinkame daug e. parduotuvių, kurių savininkai nė nesuvokia, kad tai yra verslas, kuriam svarbu kliento interesų paisyti ne mažiau negu savų", - pabrėžė S.Dackys.

Lietuvos elektroninės prekybos asociacija, sunerimusi dėl padėties, susiklosčiusios besipučiančioje rinkoje, praėjusį lapkritį savo kreipimesi išryškino pagrindines gyventojų pasitikėjimą internetinėmis parduotuvėmis mažinančias bėdas. "Vartotojams iki šiol kelia problemų kai kurių rinkos dalyvių pardavimas - elektroninės parduotuvės siūlo prekes, kurių neturi. Pirkėjui, sumokėjusiam už prekę, vėliau pasiūloma "ištaisyti klaidą" ir pakeisti užsakymą kuria nors kita preke iš siauro asortimento (...). Kita jaunos rinkos liga - konkurentų prekių ženklų kopijavimas ir vartotojų klaidinimas", - teigta pareiškime. Pranešta ir apie iniciatyvą ženklinti patikimus šios paslaugos teikėjus. Asociacija užsibrėžė nelengvai pasiekiamą tikslą. Mat "Jusada Group", kaip minėta, iki šiol patikrino tik 186 internetines parduotuves, o jų Lietuvoje iš viso yra apie 1300. Maža to, kai kurios gyvuoja labai trumpai. Kas tris mėnesius peržiūrint duomenų bankus apie 100 tokių parduotuvių tenka ištrinti, tačiau jų vietą užima 100 naujų.

"Nevadinčiau to e. prekybos plėtros burbulu, bet ir nepatarčiau žengti aklai, pasitikint lengvu uždarbiu. Gerai, kad jauni žmonės bando, tačiau blogai, kad nori apžioti per didelį kąsnį", - sakė S.Dackys. Pasiryžusiesiems imtis šio verslo jis rekomenduotų iš pradžių rinktis siauros grupės prekes, geriausiu atveju - unikalesnes, ir tik verslui įsisukus pradėti plėsti asortimentą. "Gali būti daugiau vadinamųjų nišinių parduotuvių. Jos nėra didelės, tačiau nereikalauja ir didelių investicijų. Jei prekiauji, tarkime, vien šalikais ar rankinėmis, didelių turtų nesusikrausi, bet gali prisidurti prie pagrindinių pajamų ir sėkmingai gyvuoti dešimt metų", - patarė verslininkas.

Jis pripažįsta, kad Lietuvoje dėl ribotos rinkos ne taip lengva iš karto įsukti šį verslą. "Didelėse rinkose paprasta orientuotis į siaurą nišą, nes tokios valstybės kaip JAV, Jungtinė Karalystė, Vokietija yra kur kas didesnės už Lietuvą ne tik pagal gyventojų skaičių, bet ir jų perkamąją galią. Ten internetinė parduotuvė gali sėkmingai prekiauti, pavyzdžiui, vien snieglenčių apkaustais. Lietuvoje siūlant tik šią prekę, kažin ar užtektų pajamų ir elektroninei parduotuvei išlaikyti", - kalbėjo S.Dackys. Tačiau atrasti savo nišą, anot jo, yra pravartu kiekvienam.

Į platesnius vandenis

Šis jaunas verslas jau gali pateikti ir sėkmės pavyzdžių. UAB "Pigu", valdanti e. prekybos portalą Pigu.lt, pradėjo veiklą 2008 metais ir dabar yra ne tik Lietuvos, bet ir Latvijos e. prekybos lyderė, - pernai ten įsigijo internetinę parduotuvę 220.lv. 2012-aisiais bendrovės pardavimas padidėjo 73 procentais. Konsoliduota jos valdomų e. parduotuvių Lietuvoje ir Latvijoje apyvarta praėjusių metų pabaigoje sudarė apie 80 mln. litų, arba beveik 17 proc. visų mūsų šalyje veikiančių e. parduotuvių apyvartos. Šiemet įmonė Lietuvoje ir Latvijoje planuoja parduoti prekių už 130 mln. litų.

"Svarbiausia, kad niekada nesistengėme keisti pirkėjų įpročių, o edukuodami juos pirkti internetu įrodėme: patikima ir saugi interneto parduotuvė yra tokia pat šauni pagalbininkė, kaip ir kitoje gatvės pusėje esanti tradicinė parduotuvė. Tik tam, kad apsilankytum Pigu.lt, niekur nereikia eiti - pakanka interneto eilutėje įrašyti mūsų adresą, ir prekė pati ateis į namus", - paprastą verslo sėkmės formulę pateikė bendrovės vadovas Dainius Liulys. Ir pabrėžė santykio su klientais svarbą: patikimumas, saugumas, patogumas, palankios kainos.

Tiesą sakant, derėtų pažymėti, kad UAB "Pigu" nėra tokia, kuriai užtenka kelių žmonių prie kompiuterių. Ji jau turi apie 130 darbuotojų, ir ne tik prie kompiuterių. Mat ši e. komercijos bendrovė viena pirmųjų savo sektoriuje įsirengė sandėlį. "Šis sprendimas pasitvirtino. Pernai rudenį persikėlėme į erdvesnes, 3000 kvadratinių metrų ploto, patalpas, kurios labiau pritaikytos prekėms sandėliuoti", - teigė UAB "Pigu" vadovas. Dabar bendrovė, pasak jo, pajėgi įvykdyti daugiau kaip 15 tūkst. užsakymų per dieną.

Apie tolesnę verslo plėtrą D.Liulys nelinkęs kalbėti: "Nuolat svarstome įvairius variantus." Tačiau anksčiau yra prasprūdę pranešimų apie įmonės planus įsiveržti ir į Estijos rinką. Matyt, su tuo galima sieti ir bendrovės pastangas stiprinti savo komandą perspektyviais kadrais. Vienas jų - praėjusių metų gruodį UAB "Pigu" valdybos nariu tapęs buvusio premjero Andriaus Kubiliaus patarėjas Mindaugas Majauskas.

Faktai

Internetinės prekybos pradžia laikomi 1994-ieji, kai Jungtinėse Valstijose buvo įsteigta ir po metų pradėjo veikti internetinė parduotuvė Amazon.lt, dabartinė šio verslo lyderė pasaulyje.

Strateginių rinkos tyrimų įmonės "Euromonitor International" duomenimis, 2011-2012 metais senosiose ES šalyse prekyba internetu sudarė vidutiniškai 4,5 proc. visos plataus vartojimo prekių apyvartos. Vokietijoje tokiu būdu parduota 5 proc. visų prekių, Danijoje - 6,6 proc., o Jungtinėje Karalystėje - dešimtadalis.

Šio verslo plėtros tempais Vidurio ir Rytų Europos regione išsiskiria Lietuva ir Slovėnija.

Pernai Lietuvoje pardavimas internetu sudarė 2,6 proc. visos prekių apyvartos (regiono vidurkis - 2,4 proc.).

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"