TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Valdininkai nestabdo mobilių aferų

2011 10 07 0:00
LŽ archyvo nuotrauka

Apsukrūs užsienio vertelgos netrukdomi siurbia pinigus iš mobiliojo ryšio klientų sąskaitų, bet Lietuvoje tokie dalykai nerūpi niekam - nei valdininkams, nei ryšio rinkos prievaizdams - tai "pačių skęstančiųjų reikalas".

Neseniai kilus triukšmui dėl trumposiomis žinutėmis tuštinamų žmonių sąskaitų, pats išbandęs skunduose minimos olandų kompanijos "Mundome" brukamas "pramogines paslaugas", mobiliojo ryšio operatorius "Tele2" įsitikino, kad jos yra klaidinančios, ir kol kas vienintelis pranešė, kad savo klientams, nukentėjusiems dėl gautų brangių 1692 numerio siunčiamų žinučių iš užsienio, kompensuos patirtą žalą.

Ši žinia yra vienintelė viltis, kad bus apginti žmonių, kurie jau antri metai nerūpi jokioms Lietuvos valstybinėms institucijoms, interesai. Kiti ryšio operatoriai - "Omnitel" ir "Bitė", rodos, nieko blogo "pramoginėje" užsieniečių veikloje nemato ir toliau teikia ryšio paslaugas toms užsienio bendrovėms, kurios melžia iš lietuvių sąskaitų pinigus.

Pagarsėjo prieš metus

Maždaug prieš metus už elektroninių paslaugų priežiūrą atsakingos Informacinės visuomenės plėtros komiteto (IVPK) prie Susisiekimo ministerijos valdininkai gavo skundų dėl to, kad iš trumpojo 1692 numerio gaunamos neaiškaus, neva reklaminio turinio žinutės jų gavėjams tuština sąskaitas, mat už kiekvieną jų reikia mokėti po 10 litų. Žiniasklaidoje juodu ant balto užrašytos jų pavardės ir "išmintingi" problemos komentarai.

Tačiau per metus valdininkai taip nieko ir nenuveikė, kad nenukentėtų daugiau žmonių, nors užteko pataisyti įstatymus. O šiandien jie skundus dėl tos pačios problemos išklauso rimta veido išraiška - "matai, kaip būna", ir vėl nieko nedaro. Pagal tai, kiek laiko beviltiškai skundžiasi Lietuvos gyventojai ir kokio dydžio nuostolius jie patiria, galima suprasti, koks tai pelningas ir gajus verslas.

Apvaginėjo visą šeimą

LŽ redakciją pasiekė skaitytojos Lauros K. skundas, kad jos ryšio operatorius jai pateikė 70 litų sąskaitą už neva suteiktas pramogines "Mundome" paslaugas, nors moteris tvirtina jomis nesinaudojusi. Laura teigia atkreipusi dėmesį, kad nuolat gauna reklaminio pobūdžio siūlymų iš 1692 numerio. "Nieko blogo neįtariau - šios žinutės man pasirodė reklaminės, daug jų visi gauname - apie prekybos akcijas, naujas drabužių kolekcijas ir kt. Taigi tiesiog perskaitydavau ir ištrindavau. Tol, kol pamačiau, kad dvigubai padidėjo mano sąskaita už mobiliojo ryšio paslaugas", - pasakojo ji. Tokių ir panašių žinučių iš minėto trumpojo numerio Laura per rugsėjo mėnesį gavo net 7 ir sumokėjo 70 litų "už pramogines paslaugas".

Tik pradėjusi aplinkiniams guostis dėl apgavystės moteris sužinojo, kad ir jos mama tokius brukamus pranešimus gauna jau nuo beveik pusę metų ir už juos jau yra sumokėjusi jau apie 300 litų. Pagyvenusi moteris dukrai pasakojo mėginusi pati aiškintis, kokiu pagrindu ir kokios pramoginės paslaugos jai teikiamos, tačiau jos ryšio operatoriaus darbuotojai nesileido į kalbas - esą mokate už savo pačios užsakytas paslaugas. Moteris teigė, kad jokiose loterijose nedalyvavo ir jokių "pramogų" neužsakinėjo.

Vėliau pati Laura ėmė skaityti skundus internete ir prisiminė, kaip pati naršydama po vieną svetainę pastebėjo reklamos langą, kuriame siūlyta atspėti, "kurioje dėžutėje yra mobilusis telefonas", ir pamėgino tai padaryti. Ji, žinoma, iš karto "atspėjo" ir patikėjo dalyvaujanti loterijoje. Kaip buvo prašyta, ten pat nurodė savo mobiliojo telefono numerį. Nuo to laiko Laura pradėjo reguliariai gauti SMS, prasidedančias žodžiu "Puiku!", kartu su pasiūlymais, kaip įvedus tam tikrus slaptažodžius internete naudotis pramogų paslaugomis. "Numojau į jas ranka", - sakė ji. Bet tik vėliau teigia supratusi, kad kiekvienas brukamas pranešimas kainuoja jai 10 litų. Moteris net pati susisiekė su "Mundome Lietuva" ir pamėgino išsiaiškinti, kodėl bendrovė nuolat pateikia jai sąskaitas. Neprisistačiusi darbuotoja jai žadėjo, kad prašymą užregistravo ir atsakymą Laurai atsiųs jos nurodytu elektroniniu paštu. "Deja, jokio atsakymo iš "Mundome" nesulaukiau", - šypteli ji. Kokioje "loterijoje" dalyvavo ir savo numerį nurodė pagyvenusi jos mama, moteriai išsiaiškinti nepavyko.

Skundėsi jau pernai

LŽ pavyko susisiekti su skundą vienoje interneto svetainėje dar 2010 metų kovą paskelbusiu Kęstučiu. Jis prieš metus dėl trumpųjų žinučių atakų pagalbos kreipėsi į savo ryšio operatorių, bet tas atsakė, jog vyras pats esąs kaltas, kad užsisakė tokias paslaugas, ir pagelbėjo tik tiek, kad jam nurodė, kaip jų atsisakyti.

Kęstutis pasakoja, kad į 1692 žinučių pinkles pateko viename prekybos centre užpildęs pasiūlytą neva loterijos lapelį, kuriame buvo prašoma įrašyti telefono numerį tam atvejui, jeigu jis laimėtų prizą. "Paskui 1692 numeriu pradėjau gauti žinutes ir už kiekvieną jų mokėjau po 10 litų. Keista, kad praėjo tiek laiko, o žmonės vis dar dėl tų pačių sukčių patiria žalos", - nusivylė jis.

Maždaug tuo pat metu pernai žiniasklaidoje pasipylė straipsniai, kuriuose ta pati "pramogų teikėja" buvo minima dėl daugelio žmonių patirtų nuostolių.

Ir dabar LŽ rado internete šimtus žmonių nusiskundimų dėl tokių "pramogų" tiekėjų atakų. Tačiau kiek tūkstančių žmonių nukentėjo, lieka tik spėlioti. Mat viešoje erdvėje antrus metus eskaluojama problema iki šiol nesulaukė jokio valdininkų, ryšio priežiūros institucijų ar vartotojų gynėjų dėmesio.

Gali nutraukti ryšį, bet...

Neskuba smerkti tokio užsieniečių pasipinigavimo ir ryšį šiems vertelgoms teikiantys operatoriai.

Daiva Selickaitė, UAB "Omnitel" Ryšių su visuomene vadovė, LŽ tikino, kad iš paslaugų teikėjų, kurie naudojasi "Omnitel" ryšiu, šis operatorius neva visada reikalauja, kad būtų pateikta aiški informacija apie paslaugos užsakymą bei aiškūs ir vartotojams suprantami paslaugos atsisakymo mechanizmai. "Visus klientų skambučius registruojame ir tikriname. Jeigu pasitaiko nekorektiškų paslaugos teikimo mūsų klientams atvejų ir gauname apie juos pranešimų, iškart įspėjame mūsų ryšiu besinaudojančius paslaugų teikėjus. Jau buvo atvejų, kai nutraukėme paslaugos teikimą mūsų tinkle", - tikino ji.

Bet būtent šio operatoriaus klientė Laura stebisi, kodėl "Omnitel" vis dar nenutraukia ryšio su bendrove "Mundome Lietuva", nes konsultuodamasi dėl savo sąskaitos už "pramogas" ji sužinojo, kad "Omnitel" konsultantai dėl brangesnių žinučių gauna po tokį pat skundą kas porą dienų. Tad kodėl nereaguojama?

Kompensuos žalą

Andrius Baranauskas, UAB "Tele2" Lietuva Viešųjų ryšių vadovas, sakė, kad bendrovė, gavusi skundų, pati išbandė "Mundome Lietuva" paslaugas ir nustatė, kad paslaugos tiekėjas pažeidė sutarties su šiuo operatoriumi taisyklių dalį, kurioje detaliai aprašoma, kokia informacija turi būti suteikta SMS žinute. "Patys išbandėme paslaugą ir matome, kad gauta SMS žinutė nesuteikia išsamios informacijos; tai akivaizdus sutarties pažeidimas", - sakė jis. Anot jo, "Tele2" kreipsis į šį paslaugų teikėją ir įpareigos per dieną ištaisyti pažeidimą. To nepadarius, dar šį penktadienį ryšio paslauga gali būti išjungta. "Nukentėję vartotojai gali kreiptis į mus ir gauti kompensacijas", - sakė A.Baranauskas.

Bejėgiai gynėjai

Tuo metu Rytis Kalinauskas, Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Susisiekimo ministerijos Teisės ir personalo skyriaus vedėjo pavaduotojas, neslėpė, kad skundų dėl "Mundome Lietuva" buvo jau seniau, maždaug prieš metus.

"Problema ta, kad ne visiškai aiškiai būdavo pateikiama informacija prieš užsakant 1692 paslaugą. Tai yra ne Lietuvos bendrovė - sudėtingesnis nagrinėjimo procesas ir priemonių, kokias galime panaudoti, poveikis yra mažesnis", - aiškino jis.

"Nukentėję žmonės turėtų kreiptis į mus. Užtenka parašyti laišką elektroniniu paštu ir mes sureaguosime bei pradėsime nagrinėti skundą. Reikia surinkti kiek įmanoma daugiau įrodymų. Jei prireiks papildomos informacijos, patys jos paprašysime", - žadėjo jis.

Atrodo, tuos pačius pažadus prieš metus girdėjo ir kiti nukentėjusieji. Kuo valdininkai padės jiems šiandien?

Pasirodo, uždrausti tokiam pramoginių paslaugų teikėjui naudotis mobiliojo ryšio operatoriaus ryšiu komitetas neva bejėgis, nes tai esą "komerciniai susitarimai tarp operatoriaus ir paslaugų teikėjų". Mat elektroninių paslaugų vartotojus neva ginanti tarnyba neturi priemonių savo pareigai atlikti.

Nors nuo telefoninių sukčių žmonės kenčia ne vienus metus, iki šiol IVPK negali savo iniciatyva blokuoti nei apgaulingų SMS žinučių siuntėjų, nei sukčiaujančių interneto svetainių.

"Nėra teisiškai nustatyta aiški tvarka dėl tokių atvejų ir kokiu atveju būtų galima tai daryti. Reikia procedūros, per kurią būtų galima įvertinti, kada galima blokuoti SMS paslaugų teikimą. Tas pats yra dėl interneto svetainių blokavimo. Pavyzdžiui, negalima dėl vienos žinutės užblokuoti visos svetainės", - teisinosi jis ir teigė, kad komitetas neva buvo parengęs teisinius susitarimus su operatoriais dėl didesnio tarifo paslaugų teikimo, bet vėliau buvo prieita prie išvados, kad susitarimas nėra tinkama forma - tai esą reikia reglamentuoti teisės aktais.

Kodėl jokie pakeitimai tuose teisės aktuose per metus nėra padaryti ir kodėl IVPK nerodo iniciatyvos, R.Kalinauskas atsakyti negalėjo.

Vytas Ūsas, Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovas, tikino, kad ši tarnyba lig šiol nėra gavusi nė vieno skundo dėl 1692 žinučių ir net nieko apie tai negirdėjusi. Bet Vytė Danilevičiūtė, advokatų kontoros "Sorainen" teisininkė, mano, kad būtent Lietuvos vartotojų teisių gynimas užsienyje pagal įgaliojimus priskirtas Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai. Ji privalo kreiptis į Europos Sąjungos valstybių narių teismus ar kitas kompetentingas įstaigas ir apginti Lietuvos vartotojų interesus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"