TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Valdžios spąstai ūkininkų turgeliams

2012 04 24 7:32

Labiausiai pažeidžiamoms grandims mokesčių naštą didinančios valdžios noras papildyti skylėtą valstybės biudžetą šįsyk nukreiptas ne tik prieš smulkiuosius verslininkus, bet ir prieš kaime užaugintais produktais prekiaujančius ūkininkus.

Grįžę iš konferencijos Briuselyje Lietuvos žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) vadovai suskubo pranešti geras žinias - smulkieji ir vidutiniai ūkiai Europos Sąjungoje bus skatinami ir po 2013-ųjų metų. ŽŪM viceministras Mindaugas Kuklierius pasakojo, jog prieš kelias dienas vykusioje konferencijoje tema "Kaimo plėtros programa: smulkių ir vidutinių ūkių šiandiena bei plėtra po 2013 metų" labai daug dėmesio buvo skiriama kaimo produkcijos pardavimui iš pirmų rankų. Vienas ŽŪM vadovų džiūgavo, kad per ketverius metus Lietuvoje ėmė veikti 67 ūkininkų turgeliai, kuriuose lietuviškos produkcijos tautiečiai gali įsigyti pigiau nei prekybos centruose.

Padidins išlaidas

Tačiau pakilią M.Kuklieriaus nuotaiką sugadino Finansų ministerijos pasipriešinimas siūlymui mažinti kelių naudotojo mokestį, kurį sumoka ūkininkai.

Apie tai, su kokiomis bėdomis susidurs prekes lietuvių pamėgtiems turgeliams tiekiantys jų gamintojai, viceministrui pranešė Žemės ūkio kooperatyvo vadovas Remigijus Kubilius. Ūkininkas priminė, kad transporto priemonių savininkų mokamas kelių naudojimo mokestis nuo gegužės 1-osios smarkiai didės. Už nedidelę krovininę mašiną, sveriančią iki 3,5 tonos, per dieną teks mokėti jau ne 20 litų, o 37 litus. Pasak R.Kubiliaus, tai skaudus smūgis ir į ūkininkų turgelius atvykstantiems ūkininkams, ir smulkiesiems verslininkams.

Jis priminė, kad naminių produktų turgeliai dažniausiai dirba tik savaitgaliais po keturias penkias valandas. Ūkininkui, norinčiam prekiauti turguje, reikia turėti specializuotą transporto priemonę, šaldytuvus, įsigyti pakuotes produkcijai, jas ženklinti. Nemažai kainuoja degalai, skirti atvykti į prekybos vietą. Už galimybę prekiauti taip pat mokamas mokestis.

Kaime augintos produkcijos kokybė yra geresnė nei atvežtinės, tačiau jos savikaina didesnė. Papildomos ūkininkų išlaidos dar labiau didins gaminių savikainą, o tai - mažins jų pirkėjų gretas.

"Per dešimt darbo valandų ūkininkas turi užsidirbti visai savaitei. Todėl kiekvienas litas, išleistas nenumatytiems mokesčiams, yra tarsi kirtis", - sakė R.Kubilius. Jis neabejojo, jog ŽŪM privalėtų užtikrinti, kad nei Finansų, nei Susisiekimo ministerijoje nebūtų patvirtintos Lietuvos ūkininkams itin žalingos nuostatos.

Rizikuoja ir gudrauja

R.Kubiliaus įsitikinimu, mokesčių didinimas skatina korupciją. Mat taupantys kiekvieną litą ūkininkai į turgus važiuodami rizikuoja ir kai kurie iš jų atseit nemoka kelių naudotojo mokesčio. Tačiau žinodami šią situaciją neva ima piktnaudžiauti policijos pareigūnai - juos stabdo, o paskui už "privatų atlygį" mielai paleidžia nusižengusiuosius.

Be to, ūkininkai ima produkciją vežioti tam nepritaikytose lengvosiose mašinose - išima galines jų sėdynes, negana to - atsisako produktus laikyti šaldytuvuose. Mat mokestį reikia mokėti tik už komercinės paskirties automobilius.

Tuo metu Susisiekimo ministerija pranešė inicijuojanti kelių naudotojų mokesčių pakeitimus, bet tam priešinasi Finansų ministerija. Susisiekimo ministro patarėjas Martynas Čerkauskas sakė, kad Vyriausybei teikiamame nutarimo projekte siūloma taikyti mažesnį kelių mokestį ūkininkams ir specialioms transporto priemonėms, skirtoms ne kroviniams vežti. Tikimasi, kad Vyriausybė artimiausiu metu šiek tiek sumažins tarifus dviem transporto grupėms, labiausiai aktualioms smulkiajam verslui.

Biudžeto poreikiai prieš verslą

Vyriausybė kelių naudotojo mokesčio tarifo didinimą kelis kartus patvirtino metų pradžioje. Tačiau iškart po to pradėta diskutuoti, jog sprendimas yra nelogiškas, nes labiausiai mokesčiai padidėjo lengviausiems automobiliams, kurių žala keliams daroma mažiausia. "Taigi, ministerija siūlo Vyriausybei kompromisinį variantą", - sakė M.Čerkauskas. Jis tikisi, kad jeigu Susisiekimo ministerijos dokumentas bus patvirtintas, mokesčiai už kelius padidės, tačiau ne tiek daug, kiek dabar yra numatyta gegužės 1-ąją įsigaliosiančiame sprendime.

Sumažinus mokesčius biudžetas negautų nuo 0,6 iki 3 mln. litų numatytų pajamų. Būtent todėl dar metų pradžioje didesnes įplaukas į biudžetą suplanavusi Finansų ministerija su Susisiekimo ministerijos iniciatyva iki šiol nesutinka ir, rodos, nežada pasiduoti. "Dėl to paprašyta pateikti siūlymo pagrindimą ir konkretų poveikį valstybės finansams. Klausimas bus svarstomas toliau", - rašoma Finansų ministerijos Viešųjų ryšių skyriaus redakcijai atsiųstame laiške. Priminta ir tai, jog Finansų ministerija "yra ne kartą akcentavusi, kad siūlant mažinti mokesčius ar taikyti jų lengvatas būtina nurodyti, kaip bus kompensuojami biudžeto praradimai", kadangi "pinigų iš šalies" Vyriausybė neturi. "Atkreipiame dėmesį, kad pajamos iš vadinamojo kelių mokesčio tenka kelių priežiūrai ir plėtrai finansuoti. Iš valstybės biudžeto papildomai dotuoti lėšų kelių plėtros ir priežiūros programoms nėra galimybių, kadangi neplanuotos išlaidos didintų viešųjų finansų deficitą ir brangintų skolinimąsi", - teigiama ministerijos rašte.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"