TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Valstybės kontrolė abejoja koncesijų nauda

2013 10 07 17:30
Koncesijos sutartimi tarp Kauno miesto savivaldybės ir VšĮ Kauno „Žalgirio“ rėmėjas ir asociacija „Kauno futbolo ir beisbolo klubas“ suteiktas leidimas valdyti ir naudoti Kauno pramogų ir sporto rūmus Nemuno saloje. LŽ archyvo nuotrauka

Dalies viešojo ir privataus sektoriaus projektų koncesijos sutartys sudaromos neatlikus galimybių studijų ir neįrodžius, kad privataus partnerio dalyvavimas yra pagrįstas realia nauda viešajam sektoriui.

Prie tokių išvadų priėjo Valstybės kontrolė, atlikusi auditą, kurio metu vertino, ar pasirengimas koncesijos projektams, jų įgyvendinimas ir kontrolė padeda viešajam sektoriui pasiekti geresnių rezultatų.

Neįgyvendinami tikslai

2012 metais Lietuvoje koncesijos būdu buvo vykdomi 36 viešojo ir privataus sektoriaus bendradarbiavimo projektai. Tokie projektai sudaro galimybę viešajam sektoriui jų įgyvendinimo pradžioje beveik nenaudoti savo lėšų investicijoms, o išlaidas, reikalingas objektui sukurti ir eksploatuoti, patirti panašiomis dalimis per visą sutarties įgyvendinimo laikotarpį.

„Koncesijos būdu vykdomi projektai ne visais atvejais rengiami taip, kad būtų užtikrinta jų socialinė ir ekonominė nauda visuomenei, o sutartys ne visada tinkamai vykdomos ir efektyviai prižiūrimos, todėl didėja rizika, kad koncesijos tikslai nebus pasiekti“, – apibendrindama audito rezultatus sakė valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė.

Audito metu nustatyta, kad dalies projektų koncesijos sutartys sudarytos neatlikus galimybių studijų ir neįrodžius, kad privataus partnerio dalyvavimas yra pagrįstas realia nauda viešajam sektoriui. Teisinis koncesijų reglamentavimas taip pat neskatina koncesininkų veikti efektyviai: koncesijos atlygių dydžiai tinkamai nepagrįsti ir nesiejami su prisiimtos rizikos dydžiu, nenumatyta galimybė atlygius keisti atsižvelgiant į koncesininko veiklos rezultatus.

Pasitaikė atvejų, kai koncesijos sutarties sąlygos tapo mažiau naudingos koncesiją suteikiančiajai institucijai nei buvo nustatytos konkurso sąlygose ar koncesininko įpareigojančiame pasiūlyme konkursui. Tokie skirtumai tarp konkurso sąlygų ir įpareigojančio pasiūlymo su pasirašyta koncesijos sutartimi iškraipo konkursų skaidrumą, diskriminuoja kitas įmones bei parodo, kad suteikiančiosios institucijos ne visada derybų metu geba pagerinti koncesijų sąlygas viešajam sektoriui.

Nevykdo įsipareigojimų

Nagrinėdama pasirinktų koncesijų sutarčių vykdymą Valstybės kontrolė pastebėjo, kad ne visada sutartyje numatyti įsipareigojimai vykdomi tinkamai, o atsakomybė už prisiimtų įsipareigojimų neįvykdymą nenumatyta arba numatyta, tačiau nepakankamai atgrasanti. Yra tokių koncesijos sutarčių, kuriose tinkamai nenustatyti minimalūs siektini rezultatai, todėl taikyti poveikio priemones koncesininkui tampa beveik neįmanoma.

Ne visais atvejais sutarčių vykdymo priežiūra buvo pradėta laiku, todėl kylančios problemos gali būti neišspręstos laiku ar apskritai nepastebėtos. Nors beveik visais atvejais koncesininkai yra įpareigoti teikti kasmetines audituotas finansines atskaitomybes ir veiklos ataskaitas, tačiau nereikalaujama teikti kitų rodiklių, padėsiančių įvertinti, ar koncesijos tikslai yra pasiekiami ir ar sutartis vykdoma tinkamai.

Koncesijos sutarties pagrindu Lietuvoje įgyvendinami projektai:

Kauno arena – Kauno miesto savivaldybės ir VšĮ Kauno „Žalgirio“ rėmėjas ir asociacija „Kauno futbolo ir beisbolo klubas“ 2010 m. pasirašyta koncesijos sutartis dėl leidimo valdyti ir naudoti Kauno pramogų ir sporto rūmus Nemuno saloje, Kaune.

Kauno M.K.Čiurlionio tiltas – Kauno miesto savivaldybės ir UAB „Hidrostatyba“ ir UAB „Šilutės automobilių keliai“ 2006 m. pasirašyta koncesijos sutartis dėl leidimo vykdyti Kauno miesto M.K.Čiurlionio tilto per Nemuną projektavimo, statybos, eksploatacijos ir priežiūros darbus už sutartyje nustatytą koncesijos atlygį.

Klaipėdos arena – Klaipėdos miesto savivaldybės su UAB „Bilietai LT“ ir UAB „Baltijos reklamos projektai“ 2010 m. pasirašyta koncesijos sutartis dėl suteikiamo koncesininkui leidimo vykdyti ūkinę veiklą valdant ir naudojant areną bei teikiant viešąsias paslaugas švietimo, kultūros, sporto, turizmo, laisvalaikio leidimo ir kitose srityse ir gauti iš tokios veiklos pajamas.

Neringos priežiūra – Neringos savivaldybės su UAB „Neringos komunalininkas“ 2009 m. pasirašyta koncesijos sutartis dėl leidimo eksploatuoti automobilių stovėjimo aikšteles, prižiūrėti ir atnaujinti takus, gatves, šaligatvius, viešojo transporto objektus, želdynus, miškus, gatvių apšvietimo ir kito elektros ūkio objektus, užtikrinti paplūdimių gelbėjimo tarnybų veiklą.

Panevėžio arena – Panevėžio miesto savivaldybės su UAB „Miesto arena“ 2007 m. pasirašyta koncesijos sutartis dėl arenos valdymo, naudojimo, plėtros, priežiūros ir viešųjų paslaugų teikimo.

Utenos hipodromas – Utenos rajono savivaldybės ir UAB „Kasandros grupė“ 2008 m. pasirašyta koncesijos sutartis dėl komercinės veiklos, susijusios su viešųjų paslaugų teikimu ir veiklos, susijusios su hipodromo modernizavimu, atnaujinimu, vykdymu ir priežiūra.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"