TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Važiuoti dujomis jau neapsimoka

2008 11 27 0:00
Benzino kainos degalinėse palengva tirpsta, tačiau suskystintų dujų laikosi gana stabiliai.
LŽ archyvo nuotrauka

Automobilinių suskystintų dujų kaina dvi savaites laikėsi lyg prikalta. Benzino kaina jau buvo mažesnė nei 3 litai, o automobilinių dujų sustingo ties 1,89 lito už kubinį decimetrą beveik visose šalies degalinėse, išskyrus regionus, kuriuose klesti kontrabandiniai degalai - Tauragėje, Šilalėje.

Pastarosiomis dienomis dujų kaina šiek tiek smuktelėjo.

"Kainas diktuoja didžiosios degalinės", - komentavo vienos mažos degalinės savininkas, panorėjęs likti nežinomas. Jis tvirtino, kad numušęs dujų kainą savo mažoje degalinėje sulauktų "kampuotų berniukų", kurie geriausiu atveju pasiūlytų šitaip nejuokauti. Šioje degalinėje prie užrašo "dujos" taip pat švietė skaičiukai 1,89 - nuleisti kainos savininkas nedrįsta.

Paprastai dujų kaina skirtingose degalinėse šiek tiek skiriasi, tačiau pastarąsias dvi savaites kainų sustingimas buvo sunkiai paaiškinamas. "Visi susitarę", - neslėpė degalinės savininkas anonimas. Ir tyliai pasiūlė neoficialią nuolaidą - 10 centų už kubinį decimetrą dujų. Jis tvirtino, kad tokias nuolaidas darytų kiekviena degalinė, jei tik paprašytum, nes dujos tokios brangios būti negali...

Skaičiuojama, kad važiuoti dujomis apsimoka, kai jų kaina siekia apie pusę benzino kainos.

Visagalė rinka

"Aš jau nematau skirtumo, ką pilti - benziną ar dujas", - teigė degalinėje sutiktas vairuotojas. Jis taip pat minėjo, kad spėjo laiku įsimontuoti dujų įrangą. Vyras apskaičiavo, jog dabartinėmis kainomis 3 tūkst. litų kainavusi įranga jam atsipirktų per penkerius metus. Šiuo metu montuoti į automobilį naują dujų įrangą visiškai neapsimokėtų.

Dar prieš metus "Mažeikių naftos" atstovai aiškino, kad paprastai automobilinės dujos kainuoja pusę benzino kainos. Toks teiginys buvo grindžiamas tuo, jog dujos yra savotiškas benzino gamybos subproduktas - jos išgaunamos gaminant benziną.

Dabar dujų kaina sudaro beveik tris ketvirtadalius 95 markės benzino kainos. Šiomis dienomis "Mažeikių naftos" atstovai kalba kitaip - dujos esą lygiavertis naftos produktas, kaip ir kiti - benzinas, dyzelinas, aviacinis kuras.

"Mažeikių naftos" prekybos namų rinkodaros direktorius Sigitas Zakalskis visus kaltinimus tyčiniu kainų laikymu atremia argumentais: "Dujos per mėnesį atpigo daugiau kaip 33 procentais. Dabar kubinio decimetro kaina didmeninėje prekyboje - 1,09 lito. O kodėl jos brangios degalinėse, klauskite mažmenininkų."

S.Zakalskis patikslino, kad automobilinės dujos prilyginamos visaverčiams degalams ir jų kainą reguliuoja rinka. Anot jo, kaina gali nekristi, jei pardavėjai mano, jog pakankamai parduoda: "Tai ne subproduktas, o tokie patys degalai kaip benzinas, dyzelinas, reaktyvinių variklių kuras. Rinka gali būti labai įvairi. Štai prieš savaitę tarptautinėje rinkoje benzino tona kainavo 470 JAV dolerių, o butano ir propano dujų kaina siekė 570 dolerių."

S.Zakalskis paaiškino, jog dujų kainą sudaro produkto kaina plius akcizo ir PVM mokesčiai. Toliau - tiekėjų ir pardavėjų antkainiai. Dujų akcizas yra mažesnis nei benzino. S.Zakalskio nuomone, dėl šių dalykų automobilinės dujos yra pigesnės nei benzinas. Lietuvoje dujų rinka konkurencinga. Prekiaujama "Mažeikių naftos" pagamintomis dujomis ir atvežtomis iš Baltarusijos bei Europos šalių.

Antkainių atotrūkis

Suskystintų dujų tiekėjų atstovas taip pat nežinojo, kodėl dujos degalinėse tokios brangios. "Mūsų antkainis - centai. Jei perkame dujas po 1,15 lito už kubinį decimetrą, tai "užsimetame" 10 centų ar dar mažiau", - sakė pašnekovas Tomas. Jis paminėjo, kad paprastai degalinės užsideda 20 centų arba šiek tiek didesnį antkainį.

Tomas laikosi nuomonės, jog dujos yra benzino gamybos subproduktas: "Jos lieka po gamybos proceso. Gal šiais laikais jas kokybiškiau išvalo. Juk ir sovietmečiu Mažeikiuose buvo gaminamos suskystintos dujos, tačiau jų niekam nereikėjo - įmonė pati jas kaupė ir kūreno."

Suskystintos dujos degalinėse esą turėtų kainuoti apie 1,45 lito. Tomui didesnis atotrūkis pasirodė nesuprantamas, tačiau jis pripažino, jog valdo rinka: "Pardavėjas nemažina kainos, jei mano, kad ji ne per didelė ir konkurencinga."

Lietuvos naftos produktų prekybos asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas tikino, kad automobilinių dujų pardavėjų kartelis faktiškai neįmanomas. Dujų kainą ilgesniam laikui neva galėjo sulaikyti tik baimė nusiristi iki savikainos. "Dujų sektoriuje yra žvėriška konkurencija. Apie monopolį nėra kalbos. Dėl to karteliniai susitarimai neįmanomi. Jei koks nors degalinių tinklas sumažintų benzino kainą, tai kitos degalinės tą patį padarytų tik kitą arba trečią dieną. O jei būtų sumažinta dujų kaina, visi pakoreguotų švieslentes per valandą. Dėl tokios smarkios konkurencijos gali nutikti kas nors panašaus į bokso ringą -sportininkai tik vaikšto, budi, tačiau nė vienas nesmūgiuoja."

Dujos gali pigti

M.Palijanskas minėjo, jog dujų ir benzino kainos tiesiogiai viena kitai įtakos neturi. Jei pinga benzinas, nebūtinai pinga ir dujos. Tačiau automobilinės dujos vis tiek turės "įlipti į savo vėžes" - jų kaina privalės pasiekti optimalų lygį, nes "geriau yra parduoti nei sandėliuoti". Pašnekovo nuomone, jei benzinas ir toliau palengva pigs, dujų kaina gali smarkiai kristi. Antraip vairuotojai grįš prie benzino.

Atrodo, kad šios M.Palijansko prognozės pradėjo pildytis praėjusį savaitgalį, kai automobilinių dujų kaina smuktelėjo iki 1,85 lito. Tiek dujos kainavo "Lukoil" ir "Statoil" degalinėse. Toks nuokrytis didžiuosiuose degalinių tinkluose davė pagrindo mažosioms degalinėms taip pat imtis veiksmų - jos dujas pasiūlė keliais centais pigiau.

Savitarnos degalinėse galima rasti ir 10 centų pigesnių dujų.

Šis dujų kainų kritimas, palyginti su palengva krintančia benzino kaina, nėra didelis. M.Palijanskas pažymėjo, jog rinkos dalyviai, kurių yra ne viena dešimtis, stengsis elgtis atsargiai: "Juk ne visų galimybės vienodos. Kai šitaip krinta degalų kainos, po mėnesio gali paaiškėti, jog nusipirkai brangiau, nei parduodi."

Taip pat M.Palijanskas pripažino, kad konkuruoti su didžiaisiais degalinių tinklais mažiesiems labai sunku. Jei mažieji "nebus supratingi" ir muš dujų kainas sparčiai, didieji pamokydami juos gali kurį laiką dempinguoti kainas. Tuomet smukiosioms degalinėms pasekmės gali būti lemiamos.

Kainų kritimas kirto smūgį ir šešėliniam degalų bizniui - benzino kainos degalinėse priartėjo prie juodosios rinkos kainos. Vairuotojai vis dažniau renkasi šiek tiek brangesnį, tačiau legalų produktą. Legali ir šešėlinė rinkos tarpusavyje daugiausia konkuruoja Rusijos pasienyje. Degalų kainų žemėlapyje galima aiškiai išskirti Šilalės ir Tauragės rajonus, kuriuose skirtinga ne tik benzino, dyzelino, bet ir dujų kaina. Dujos nėra kontrabandininkų prekė, tačiau jos dabar kainuoja maždaug tiek, kiek litras nelegalaus benzino - apie 2 litus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"