TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Verslas spaudžia ranką tolimoms rinkoms

2013 04 22 6:00
LŽ archyvo nuotraukos

Į tolimas ir mažiau pažįstamas rinkas įžengę Lietuvos verslininkai pripažįsta, kad iššūkių jas perprasti ir prie jų adaptuotis - apstu. Tačiau šių rinkų potencialas skatina užmerkti akis prieš kultūrų skirtumus.

Tai, kad Kazachstanas, Kinija ar arabų regionas yra menkiau lietuvių verslininkų ištirtos rinkos, atspindi ir šalies eksporto statistika. Pavyzdžiui, pernai, palyginti su 2011 metais, labiausiai didėjo prekių eksportas į tradicinę Rytų rinką: Rusiją, Ukrainą ir Baltarusiją (23,5 proc.). Antra pagal augimą buvo vadinamoji namų rinka: Latvija, Estija, Suomija, Švedija, Danija ir Norvegija (19,8 proc.).

Paskatino plėtros poreikis

2010 metais darbą Kazachstane pradėjusi telekomunikacijų bendrovė "Tele2" visai neseniai prabilo apie šioje šalyje patiriamus sunkumus. Tačiau tuometinį savo sprendimą plėstis į Kazachstaną ji aiškino kaip bemaž neišvengiamą. "Mums reikia plėstis, rasti augančias rinkas", - sakė "Tele2" Vidurio Europos ir Eurazijos regiono vykdomasis viceprezidentas Niklas Sonkinas. Jis pabrėžė, kad Kazachstano ekonomika yra viena didžiausių centrinėje Azijos teritorijoje. Be to, šioje šalyje, nors ji turi daug problemų, esą lengva kurti verslą. Pagal šį rodiklį Kazachstanas užima 49 vietą tarp beveik 200 pasaulio valstybių.

N.Sonkinas pasakojo, kad žvilgsnį į Kazachstaną "Tele2" nukreipė dar 2007 metais, tačiau galimybė įsitvirtinti jo rinkoje atsirado tik tuomet, kai smulkus vietos operatorius NEO nusprendė parduoti 51 proc. savo akcijų. "Žinojome, jog su šia šalimi galėtume sugyventi, kad ir kokių turėtume iššūkių. Turiu omenyje žmogaus teisių pažeidimus, aukštą korupcijos lygį ir kita", - vardijo jis.

Pasitaiko kritinių atvejų

Incidentų - teroristų atakų, bombardavimų ir susišaudymų - Kazachstane būna ne kasdien, tačiau po keletą kiekvienais metais pasitaiko. "Tele2" atstovas teigė, jog tai paskatino įmonę ieškoti mechanizmų, kaip kritiniais atvejais reaguoti į valdžios nurodymus riboti teikiamas telekomunikacijų paslaugas ir taip apsaugoti šalies piliečius nuo išpuolių.

...

"Tada ir dabar sulaukiame reikalavimų ne tik Kazachstane, bet ir kitose vietose išjungti tinklus, stotis arba apriboti tam tikras paslaugas. Tačiau negalime to daryti tinkamai nesuprasdami, kas ir kodėl to prašo", - aiškino N.Sonkinas. Būtent ši dilema paskatino įmonę sukurti mechanizmą, leidžiantį identifikuoti asmenį, kuris nurodo imtis tokių priemonių. "Mes visada svarstome, ar nurodymas teisėtas, ar jį duoda tinkamas valdžios

žmogus, ar tai nepažeidžia žmogaus teisių ir pan.", - kalbėjo jis.

Tiesa, kai kada, kaip toliau pasakojo N.Sonkinas, laiko išsamioms analizėms nelieka. Pavyzdžiui, kartą valdžia perspėjo įmonę apie bombomis apsiginklavusius teroristus, turinčius GSM ryšiu veikiančius detonatorius, ir nurodė išjungti stotis. "Šiuo atveju nebuvo kada skambinti į centrinę būstinę ir klausti, ar galime imtis tokių veiksmų, - privalėjome apsispręsti nedelsdami. Tačiau dažniausiai laiko turime daugiau", - patikino pašnekovas.

Rinka susirado pati

Prieš dvejus į arabų regioną "E-ruditus" patraukė tarytum savaime. Vienas įmonės įkūrėjų Mantas Ratomskis pasakojo, kad šiandien ten gyvena 500 mln. žmonių, iš jų beveik 40 proc. - neraštingi. Todėl bendrovės siūlomas mokymosi per "Facebook" modelis netruko sulaukti susidomėjimo.

Nors lietuviai verslininkai su pasiūlymu bendradarbiauti sutiko nedvejodami, M.Ratomskis neslepia, kad dirbti arabų regione beprotiškai sunku: "Viską, ką žinai apie europietišką ar amerikietišką projektų valdymo modelį, turi pamiršti. Mums, Rytų Europos gyventojams, isteriškai svarbu, kad viskas vyktų laiku, o arabams tai nerūpi. Todėl pirmiausia patyrėme stiprų kultūrinį šoką - reikėjo laiko adaptuotis ir net savo darbo struktūrą pritaikyti prie jų."

Vos pradėjęs dirbti su arabų verslininkais M.Ratomskis sakė bematant susidūręs su šių žmonių reliatyviu laiko ir įsipareigojimų suvokimu. "Pavyzdžiui, Europoje pavėluoti į verslo susitikimą 5 minutes yra neatleistina, o ten partnerio gali tekti laukti 45 minutes, ir šis dar nesupras, kodėl tu sėdi rūškanu veidu. Jeigu išrašai sąskaitą, arabas tik po trečio priminimo, kad reikia ją apmokėti, paklaus: "O tu man tą sąskaitą siuntei?" - dalijosi savo patirtimi M.Ratomskis.

Nėra linkę kritikuoti

"Arabai iš tiesų beprotiškai draugiški, jų kraštuose viskas paremta tarpasmeniniais santykiais. Jeigu verslininkui produktas neįdomus, bet patinka jį siūlantis asmuo, arabas visaip įkalbinės sukurti kitą produktą, kurį galėtų nupirkti. Ir priešingai - su nepatinkančiu žmogumi jokiu būdu nebendradarbiaus", - atskleidė pašnekovas.

M.Ratomskis taip pat pabrėžė, kad dirbant šioje rinkoje labai svarbu suvokti, jog arabų kraštus visos naujovės pasiekia trejus metus vėluodamos, tad dirbtinai spartinti šio proceso nederėtų. "Kai pabandėme per prievartą įpiršti jiems šiandien Europoje aktualius sprendimus, sulaukėme negatyvios reakcijos. Arabai jau daug metų stengiasi prisivyti pasaulį ir labai jautriai į tai reaguoja", - aiškino jis.

Verslininkas neslėpė, kad kultūriniai skirtumai kartais išveda iš kantrybės. Tačiau tikino niekada nesusidūręs su piktybiniu arabų nesąžiningumu ir prisipažino jais pasitikintis labiau negu europiečiais. "Aišku, esame girdėję visokių istorijų, bet net ir sunkiais laikais, per karą Vidurio Rytuose, nebuvo taip, kad partneris "pabėgtų į krūmus", - sakė M.Ratomskis.

Sunkiausia rasti kokybę

Į Kinijos rinką įmonė "Jubana", kaip teigė jos direktorius Julius Banys, įsiliejo dar 2004-aisiais, kai pirko statybinę techniką, įvairias atsargines detales. Po poros metų bendrovė šios šalies gamykloje ėmė gaminti ir kai kuriuos produktus. "Tačiau surasti Kinijoje įmonę, kuri už normalią kainą pagamintų aukštos kokybės produktų, ne taip paprasta. Turėjau didelio vargo: aplankiau apie 30 skirtingų privačių gamyklų, bet nė viena jų negalėjo užtikrinti stabilios gaminių kokybės. Apskritai ten yra didžiulis pigius daiktus gaminančių gamyklų segmentas", - apibendrino pašnekovas, bet pridūrė, kad situacija kurį laiką gerėja.

Tuo metu kaip tinkama partnerė pasirodė tik valdiška gamykla - sena, tačiau veikianti pagal valstybinius standartus. J.Baniui, padedamam pažįstamų, pavyko pradėti su ja bendrą darbą.

Šalį reikia mylėti

"Kinų civilizacija ir kultūra turi nepaprastai gilias šaknis, jas lyginti su mūsų labai sunku. Kad galėčiau dirbti su kinais, perskaičiau ne vieną knygą apie jų istoriją, įsiminiau net dinastijas - vietiniai pajunta didelę pagarbą, kai sutinka žmogų, kuris išmano ir gerbia jų istoriją", - dalijosi įspūdžiais vyras.

Paklaustas, ar kinai lengvai prisileidžia europiečius verslininkus, J.Banys atsakė, jog tai priklauso nuo verslo lygmens. Anot jo, ant kojų tik stojantys privatininkai yra labai atviri, nes nori užsidirbti, o Kinijoje konkurencija didelė. Tuo metu didelius reikalavimus sau keliantis verslas laikosi nuošaliau. "Kad įsilietum, turi parodyti save kaip labai garbingą, sąžiningą ir žodžio besilaikantį žmogų, privalai turėti užnugarį", - aiškino jis.

Nepaisant didelių kultūrinių skirtumų, verslininkas Kinijoje sakė iškart pasijutęs bemaž kaip namie, o tai, jo manymu, plėtojant verslą itin svarbu. "Man artima kinų filosofija, todėl ten jaučiuosi komfortiškai. Tačiau norėdamas sėkmingai dirbti su šalimi, manau, turi ją mylėti. Kitaip anksčiau ar vėliau būsi išmestas už borto", - neabejojo J.Banys.

.

...

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"