TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

"Vienas langelis" - sklandi ir saugi prekyba

2007 03 28 0:00
Konferenciją atidarė ministras pirmininkas Gediminas Kirkilas (kairėje), Europos Komisijos Mokesčių ir muitų sąjungos komisaras Laszlo Kovacsas, Muitinės departamento generalinis direktorius Rimutis Klevečka.
Nuotrauka: © "Lietuvos žinios"

Europos Sąjunga ragina valstybes diegti "vieno langelio" principą, kurti elektroninę muitinę, kurioje bus mažiau popierizmo, o tarptautinė prekyba taps sklandesnė ir saugesnė

Dvi dienas Vilniuje vykusioje tarptautinėje konferencijoje "Vienas langelis" - palankios sąlygos prekybos palengvinimui" pabrėžta, jog valstybės turėtų priimti politinį sprendimą, kuris sudarytų sąlygas įgyvendinti "Vieno langelio" principą ir bendradarbiauti įvairioms valstybės institucijoms bei verslo įmonėms. Konferenciją organizavo Muitinės departamentas ir Lietuvos ekonominės plėtros agentūra. "vieno langelio" principo taikymo modelius, praktiką ir perspektyvas aptarė Europos Komisijos (EK) Mokesčių ir muitų sąjungos, Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos (UNECE), Pasaulio muitinių organizacijos, 20 valstybių muitinių atstovai, politikai, mokslininkai ir verslininkai.

Nauda valstybei ir verslui

Pasak konferencijos svečio - EK Mokesčių ir muitų sąjungos komisaro Laszlo Kovacso, globalizacijos procesai ir terorizmas muitinėms kelia naujų reikalavimų: viena vertus, muitinė turi dirbti greitai, kuo mažiau trikdyti prekių transportavimą, kita vertus, ji privalo garantuoti piliečių saugumą. "Viena problemų yra prekių (garsių dizainerių drabužių, brangių prekių, žaislų ir net vaistų) padirbinėjimas, keliantis pavojų piliečių sveikatai ir gyvybei. Su šiais iššūkiais gali susidoroti modernizuota elektroninė muitinė. Įdiegus "vieno langelio" principą muitinė iš anksto gaus prekių gabenimo dokumentus ir turės daugiau laiko duomenims analizuoti bei tikrinti", - aiškino komisaras Kovacsas. Pasak jo, valstybei "vieno langelio" modelis naudingas tuo, kad muitinė ir kitos su tarptautine prekyba susijusios institucijos galės dirbti efektyviau, naudoti mažiau žmonių ir finansinių išteklių, prekybos duomenys bus tikslesni, o verslui naudinga, nes prekybos procesas taps skaidresnis, sklandesnis, sumažės biurokratinių kliūčių, popierizmo ir išlaidų.

Pasak pranešėjų, valstybės yra sukūrusios įvairių "vieno langelio" modelių, bet visiems jiems būdinga tai, kad verslininkai prekių gabenimo dokumentus pateikia tik vieną kartą vienoje vietoje. Be to, "vieno langelio" modelis susijęs su "vieno sustojimo" modeliu, tai yra visos kontroliuojančios institucijos prekių siuntą tikrina tik kartą vienoje vietoje ir visos vienu metu.

Rengia standartus

Konferencijoje pabrėžta, kad "vienas langelis" suprantamas kaip interneto portalas, teikiantis interaktyvias paslaugas ir veikiantis dialogo principu.

Diegiant "vieno langelio" modelį svarbu suvienodinti įvairių institucijų ir šalių tarptautinės prekybos reikalavimus. Pasaulio muitinės organizacija ir UNECE rengia visiems vienodus dokumentų bei duomenų standartus bei kodus, kad elektroninė sistema automatiškai persiųstų duomenis iš muitinės į kitas jų reikalaujančias institucijas arba išverstų iš vienos kalbos į kitą. Įgyvendinant "vieno langelio" principą reikia išspręsti ne tik techninius klausimus - svarbiausia, kad būtų pareikšta valstybių politinė valia, garantuojanti su tarptautine prekyba susijusių ir ją kontroliuojančių institucijų bendradarbiavimą, interesų derinimą. Už šio principo įgyvendinimą turi būti atsakinga darbus koordinuojanti institucija. Pasaulyje 58 proc. koordinuojančių institucijų yra muitinės, nes jos renka visą tarptautinės prekybos (tranzito, importo ir eksporto) informaciją, o kitos institucijos - tik kai kurių rūšių prekių.

Įvairių modelių "langeliai"

Pasak konferencijos dalyvių, šiuo metu yra sukurta įvairių "vieno langelio" nacionalinių modelių ir jų finansavimo būdų. Pavyzdžiui, Suomijoje, Švedijoje, Jungtinėse Valstijose šį modelį finansuoja valstybė, Gvatemaloje ir Vokietijoje - privatus sektorius, Kinijoje, Malaizijoje, Mauritanijoje, Senegale ir Singapūre - privataus ir viešo sektoriaus partneriai. Vienose valstybėse "vienas langelis" privalomas, kitose - savanoriškas. Vienur už elektroniniu būdu pateiktą informaciją nereikia mokėti, kitur taikomos skirtingos "vieno langelio" paslaugos mokesčio schemos. Jungtinių Tautų Europos ekonominė komisija rengia naujo standarto dokumentus, prekių, valstybių, piniginių vienetų kodus ir ragina suvienodinti įvairių tarnybų reikalavimus tiek šalyje, tiek regione.

UNECE ir Europos Komisija rekomenduoja "vieno langelio" principą diegti pamažu. Europoje planuojama tai įgyvendinti iki 2013 metų.

Kliūtys

Pasak UNECE regioninio patarėjo Mario Apostolovo, diegiant "vieno langelio" modelį iškyla ne tik techninių kliūčių (elektroninių sistemų "susikalbėjimo", duomenų kodų ir dokumentų standartų), bet ir psichologinių problemų. Jis teigė, jog net patyrę muitininkai sprendimus linkę priimti tik rankose turėdami dokumentus (leidimus, licencijas, sertifikatus), o ne elektroninius. Tačiau 2008 metais turėtų įsigalioti modernizuotas Muitinės kodeksas, kuriame numatyta įgyvendinti Europos elektroninės muitinės modelį. Pasak pranešėjo, nemaža muitinės modernizavimo kliūtis yra įvairių valstybių institucijų, tarnybų tarpusavio konkurencija. Pavyzdžiui, Mongolijoje tarptautinę prekybą kontroliuojančios tarnybos dirba viename pastate, tačiau tarpusavyje nepalaiko ryšio, nebendradarbiauja. Jungtinių Tautų pareigūnas ragino stiprinti institucijų bendradarbiavimą, kad darbas valstybės labui taptų jų bendru interesu.

Svarbu kaimynai

Lietuvos pasienyje dirba kelios tarnybos: muitinė, Valstybinė veterinarijos ir fitosanitarijos tarnyba, Valstybinė augalų apsaugos tarnyba, Visuomenės sveikatos centras, Valstybinė sienos apsaugos tarnyba. Klaipėdos uoste prie šių valstybės tarnybų prisideda daugiau kaip 60 laivų agentų įmonių, apie 70 krovinių ekspedijavimo įmonių, 22 krovos darbų įmonės (terminalų operatoriai), AB "Lietuvos geležinkeliai", Žuvininkystės departamentas prie Žemės ūkio ministerijos. Uoste reikalaujama 40 skirtingų tarptautinės prekybos popierinių dokumentų. Šiame sraute kai kurie duomenys ir dokumentai dubliuojami, informacija vėluoja. "Uosto direkcija vykdo projektą Krovinių ir prekių informacinė sistema (KIPIS). Šioje sistemoje įdiegus "vieno langelio" principą bus galima sumažinti krovinių fizinio tikrinimo procedūrų, sutaupyti uosto ir verslo atstovų laiką ir lėšas; didės uosto patrauklumas, pralaidumas ir konkurencinis pranašumas, o kontrolė bus patikimesnė, padidės saugumas", - teigė VĮ Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Informacinių ir ryšių technologijų skyriaus viršininkas Algimantas Žygus.

Konferencijos svečio ministro pirmininko Gedimino Kirkilo manymu, Lietuvoje "vieno langelio" principo diegimo darbus koordinuojančios institucijos vaidmeniui geriausiai pasirengęs Muitinės departamentas.

 

Darbų daug. Pasak Muitinės informacinių sistemų centro direktoriaus pavaduotojo Vytenio Ališausko, elektroninis portalas leidžia gauti muitinės tvarkomą informaciją, pateikti ir taisyti elektroninę deklaraciją, stebėti įforminimą, gauti statistinę informaciją, tačiau nėra sąlygų gauti kitų institucijų tvarkomos informacijos, leidimų, licencijų, sertifikatų ir pateikti informacijos kitoms institucijoms. Iki šių metų pabaigos įgyvendinti duomenų mainus su muitine planuoja Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba.

Pasak Muitinės departamento generalinio direktoriaus Rimučio Klevečkos, kaip greitai pavyks įgyvendinti "vieno langelio" principą, priklauso ne tik nuo muitinės ir kitų šalies institucijų pasirengimo, bet ir nuo Lietuvos kaimynių - Rusijos, Baltarusijos. "Esame pasirengę įdiegti "vieno langelio" principą. Muitinei modernizuoti buvo skirta daug lėšų, o kad jos tikslingai panaudotos, rodo 32 proc. šiemet padidėję tranzitiniai prekių srautai per mūsų šalį", - teigė Baltarusijos valstybinio muitinės komiteto pirmininkas Aleksandras Špilevskis. Pasak jo, 2006 metais visos Baltarusijos muitinės buvo sujungtos į vieną elektroninę sistemą, ir tai leido bendradarbiauti su Lietuvos muitine gaudant kontrabandininkus.

 

Rusijos muitinė žada Europos rengiamus standartus ateityje diegti savo tarptautinėje prekyboje. 

"Jau keletą metų kalbame apie "vieną langelį", bet realių darbų nematyti", - teigė buvęs Lenkijos muitinės vadovas, prof. habil. dr. Wieslawas Czyzowiczius. Pasak jo, įdiegti šį principą lenkams trukdo biurokratizmas.

Konferencijos dalyviai priėmė deklaraciją, kurioje ragina sutelkti įvairių šalių vyriausybių, valstybės institucijų ir verslo pastangas "vieno langelio" principui taikyti tarptautinėje prekyboje, o tam turėtų vadovauti muitinės. Deklaracijoje teigiama, kad "vieno langelio" principu turėtų būti grindžiama prekyba ne tik ES, bet ir Eurazijos bei pasaulio mastu.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"