TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Visus laivus tikrins griežčiau

2011 01 26 0:00
Lietuvos laivuose darbo vietų likę mažiau negu 2 tūkstančiai.
Vidos Bortelienės nuotrauka

Prieš dešimtmetį perpus sumažėjęs Lietuvos laivynas ir toliau retėja, o daugiau kaip pusė jūrininkų priversti ieškotis darbo užsienio laivuose. Laivų savininkus spaudžia griežtėjantys jūrinės kontrolės reikalavimai.

Per praėjusius metus Lietuvos laivų registre laivų sumažėjo dešimčia, iki 141. Iš jų tik 58, įskaitant 6 ro-ro keltus, priskiriami prekybiniams. Šių sąrašas trumpėjo labiausiai. Tačiau jūrininkų skaičius, naujausio jūrinių dokumentų išdavimo duomenimis, tebėra panašus kaip ir anksčiau - 5,5 tūkstančio. Lietuvos laivuose darbo vietų, Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininko Petro Bekėžos žiniomis, likę mažiau negu 2 tūkstančiai.

Lietuva - "baltajame" sąraše

Lietuvos saugios laivybos administracijos (LSLA) vadovas Evaldas Zacharevičius pažymi, kad net išregistravus kelis jūrinius laivus bendrasis tonažas ne itin sumažėjo. Bet numatomas pernai spalį sudegusio didžiausio Lietuvos kelto "Lisco Gloria", priklausančio bendrovei "DFDS Lisco", išregistravimas bus didelė netektis.

Kompanija DFDS, įsigijusi naują laivą vietoj prarastojo arba nukreipusi į Klaipėdą keltą iš Airijos linijų, kurios uždaromos sausio pabaigoje, neprivalės Lietuvoje jo registruoti. Tačiau nėra ženklų, kad DFDS iš Lietuvos išregistruotų kitus keltus, nes, LSLA Laivybos kontrolės skyriaus vedėjo Lino Kasparavičiaus teigimu, jų saugumo reikalavimai Lietuvoje taikomi tokie patys kaip Danijoje.

Kelis laivus Lietuvos laivų savininkai (Lietuvos jūrų laivininkystė, "Limarko" ir kt.) pardavė, bet didžiausia žvejybos bendrovė "Baltlanta" 4 laivus išregistravo greičiausiai dėl ekonominių priežasčių. Su kokia vėliava jie plaukioja dabar, LSLA nežino, nes tokių duomenų neprivalo rinkti. Ketinimų atlikti studiją, kas padėtų išlaikyti laivus registre ir pritraukti naujų, būta, tačiau taip ir nepradėta analizuoti padėties iš esmės.

P.Bekėžos manymu, Atlante žvejojančius laivus vadinamajame patogių vėliavų registre įregistravusi "Baltlanta" nebeturi įsipareigojimo samdyti du trečdalius įgulos iš Europos Sąjungos (ES) valstybių. E.Zacharevičius teigia, jog terminas "patogi vėliava" nėra etiškas. Visos šalys siekia sudaryti verslui tinkamas sąlygas, Lietuva - irgi ne išimtis. Skiriasi tik laivų kontrolės lygis, bet jų savininkui pačiam tenka rinktis, kas geriau: laikytis griežtų saugumo reikalavimų ar turėti finansinių nuostolių dėl laivų sulaikymo uostuose. Nors paprastai laivai, registruoti "juodojo" sąrašo registruose, anot E.Zacharevičiaus, stengiasi į Europą ar Ameriką neplaukti. "Vienu metu dalis Rusijos laivų buvo registruoti Kambodžoje, o kai juos pradėta griežtai tikrinti, pervesti į Mongolijos registrą. Po pusmečio - vėl tas pats. Laivų savininkai tokiais atvejais su valstybe neturi jokio ryšio. Pernai Lietuva buvo "baltajame", arba mažos rizikos, vėliavų sąraše, tikimės, kad išliks jame ir šiemet. Tai bus paskelbta tik gegužės mėnesį", - kalbėjo E.Zacharevičius.

Dažniau inspektuos

Pasak L.Kasparavičiaus, 2010 metais LSLA Klaipėdos uoste patikrino 507 laivus. Sulaikyti 5, o neleista išplaukti, kol nepašalins gedimų, dviem. Užsienio uostuose buvo patikrinta 60 Lietuvos laivų, iš jų 4 - sulaikyti.

Tačiau sulaikymo atvejų nepavyksta išvengti nė vienai valstybei, o Lietuvos rodiklis nėra blogas. "Laivybos kompanijos įtrauktos į Europos saugios laivybos administracijos (EMSA) inspektavimo kriterijus. Mums pavyko pasiekti, kad Lietuvos laivų savininkai būtų suinteresuoti saugia laivyba", - tvirtino LSLA vadovas. Jis pažymėjo, kad dar dviejų laivų sulaikymo uostuose pavyko išvengti įrodžius, jog tam nėra pagrindo.

Tačiau viena sena istorija iki šiol neturi pabaigos. Lietuvos jūrų laivininkystės laivas "Deltuva" buvo sulaikytas balandžio mėnesį Puerto Rike, pakrančių apsaugos pareigūnams nustačius, kad jo vandens valymo įranga neatitinka tarptautinių reikalavimų. "Deltuva" buvo areštuota ir išlaisvinta tik po pusantro mėnesio įsikišus įmonės savininkei Susisiekimo ministerijai. Prieš tai Lietuvos jūrų laivininkystei dar reikėjo palikti teismui pusės milijono JAV dolerių užstatą. O sulaikyti 6 jūrininkai namo parskraidinti tik gruodžio mėnesį. LSLA žiniomis, Puerto Rike teisminis procesas vis nesibaigia, siekiama įrodyti kriminalinį įvykio pobūdį ir nubausti laivo savininką už gamtos taršą.

Nuo šių metų sausio 1 dienos Paryžiaus savitarpio supratimo memorandumo regione, kurio dalimi Lietuva tapo 2006-ųjų liepos mėnesį, pradėtas taikyti naujas laivų inspektavimo režimas. Jo laikantis per metus turės būti patikrinami visi šios organizacijos narių laivai (anksčiau reikalauta patikrinti tik 25 proc. jų). Sugriežtintų reikalavimų tikslas - į memorandumo šalių uostus neįleisti nesutvarkytų laivų.

Nuo sausio 1-osios LSLA Laivybos kontrolės skyriaus specialistai pradėjo dirbti ir naktimis. Uosto kontrolės inspektavimo duomenys bus įtraukiami į naują informacinę sistemą.

Dar viena naujovė ta, kad šiemet EMSA inspektoriai atvyks tikrinti, kaip Lietuvos valstybė laikosi tarptautinių jūrinių įsipareigojimų. Tokie patikrinimai - planiniai, tačiau mūsų šalyje inspektoriai lankysis pirmą kartą.

Avarijų neišvengta

Laivybos kontrolės skyrius praėjusiais metais gavo 10 pranešimų apie laivų incidentus. Pats rimčiausias iš jų - kelto "Lisco Gloria" gaisras spalio 9 dieną. "Kol nebaigtas tyrimas, dar deriname, kokiai kategorijai priskirti šį atvejį. Manyčiau, jis bus vertinamas kaip labai svarbus įvykis. Nors žmonių aukų nėra, laivas visiškai sugadintas, prarastas. Dar trys incidentai, tarp jų ir Lietuvos jūrų laivininkystės laivo "Alka" variklio gedimas jūroje, priskiriami svarbių avarijų kategorijai, nors dviejų atvejų tyrimai tebėra nebaigti. Kiti 6 yra smulkūs įvykiai, nutikę laivus švartuojant ar įvedant į uostą. Tarp jų - ir Lietuvos jūrų laivininkystės laivo "Daina" incidentas, kurį aiškinosi kolegos iš Latvijos. Locmanui įvedant "Dainą" į Liepojos uostą, lydint vilkikui, laivas dugno kraštu užplaukė ant seklumos. Jam nieko neatsitiko, bet latviams buvo svarbu išsiaiškinti uosto tarnybų veiksmus. Pranešimų dėl laivų incidentų Klaipėdos uoste pernai nebuvo gauta", - aiškino Laivybos kontrolės skyriaus vedėjas L.Kasparavičius.

Jis pakviestas prisidėti prie kelto "Lisco Gloria" avarijos tyrimo Vokietijoje, tačiau kol nėra oficialių ekspertų išvadų, sakė neturintis teisės komentuoti prielaidų. Klausimas, kas kaltas, kad užsidegė prie laivo energetinės sistemos prijungtas vilkikas, tebėra atviras.

Latvijos saugios laivybos administracija skelbia, jog 2010-aisiais pranešimų apie laivų incidentus gauta mažiausiai nuo 2004 metų - iš viso 11. Labai svarbių įvykių nefiksuota, svarbių kategorijai priskirti 2 atvejai. Dar 5 vertinami kaip mažiau svarbūs incidentai, 4 - kaip smulkūs. Latviai, apibendrindami įvykių statistiką, siūlo reikalauti atsakomybės iš uostus gilinančių kompanijų tais atvejais, kai laivai užplaukia ant seklumos. Jų būta net trys. Taip pat daugiau dėmesio laivybos saugumui reikia skirti tuose laivuose, kurie įplaukia ar išplaukia be locmano.

Tris didelius ir septynis mažus uostus turintys latviai džiaugiasi, kad pernai žvejybos laivams nenutiko tokių tragiškų įvykių kaip ankstesniais metais, kai nuskendo "Beverina" ir "Unora". Tuomet žuvo 8 įgulų nariai.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"