TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
EKONOMIKA

Žmogus prieš bankomatą bejėgis

2015 04 10 6:00
Bankas turėtų kompensuoti kliento praradimus, jei yra duomenų, kad žmogus jų patyrė, tačiau įpareigoti banką grąžinti pinigus gali tik teismas. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Jeigu žmogus bankomato išduotus grynuosius suskaičiuotų iš karto ir įsitikintų, kad negavo visos autorizuotos sumos, įrodyti, jog mašina suklydo, greičiausiai nepavyktų. Prie tokios išvados priėjo vilnietė Laima. Moteris įsitikinusi, kad vienas sostinės bankomatų iš jos „nusuko“ 50 eurų.

Norvegų kapitalo DNB banko specialistų tyrimo išvadų dėl šio banko bankomato darbo vilnietė laukia jau antras mėnuo. Bankas per 40 dienų taip ir nesugebėjo pateikti įtikimo atsakymo, ar bankomatas suklydo. Kai klientė pareikalavo raštiško paaiškinimo, DNB "tyrimą" pratęsė dar mėnesiui.

Lietuvos banko (LB) Priežiūros tarnyba mano, kad bankas šiuo atveju jau pažeidė įstatymą. Tačiau komercinius bankus prižiūrinti tarnyba tegali pasiūlyti įstaigai ir klientui susitarti taikiai. Jei ginčo išspręsti nepavyktų, bandyti laimę susigrąžinti prarastus 50 eurų moteris galėtų tik per teismą.

Pasigedo 50 eurų

Vilnietė Laima šių metų vasario 18 dieną išsiruošė į paštą susimokėti už komunalines paslaugas, tačiau susigriebė, kad pritrūks grynųjų. „Nuėjau išgryninti pinigų į DNB bankomatą prie „Mados“ prekybos centro Viršuliškėse. Autorizavau 200 eurų ir išduotus banknotus po 50 eurų įsidėjau į piniginę. Nekilo nė mintis, kad bankomatas gali neišduoti visų pinigų. Bet šalia prekybos centro esančiame bankelyje „Pay Post" atsidariusi piniginę aptikau, kad joje tik trys banknotai po 50 eurų. Sutrikusi grįžau prie bankomato kartodama: Viešpatie, 50 eurų neišdavė... Iš karto nesumečiau, kad reikia skambinti trumpuoju numeriu“, - jaudindamasi pasakojo moteris.

Pasitarusi su namiškiais ir pažįstamais, vilnietė kitą dieną nuėjo į DNB banko skyrių Gedimino prospekte netoli Seimo. Banko darbuotoja klientei nurodė, kad prašymą reikia pateikti elektroniniu būdu, ir kompiuteryje parodė, kaip tai padaryti.

„Parašiau tą laišką, bet nemokėjau išsiųsti. Vasario 20 dieną vėl nuėjau į banką, bet šįkart užpildžiau popierinę anketą. Joje nurodžiau visas aplinkybes ir paprašiau, kad bankas kuo greičiau man grąžintų 50 eurų“, - tikino vilnietė.

Banko darbuotoja pažadėjo, kad DNB per 30-40 dienų ištirs atvejį ir susisieks su kliente telefonu. Tačiau praėjus nustatytam terminui moteris skambučio nesulaukė. Balandžio 1 dieną ji vėl paskambino banko trumpuoju telefonu. Atsiliepęs vaikinas panaršė kompiuteryje ir pranešė, kad moters skundas dar nagrinėjamas. Pažadėjo vėl paskambinti. Po kurio laiko su kliente susisiekusi banko darbuotoja pareiškė, kad minėtame bankomate eurų likučio nerasta, bet dar bus tiriama vaizdo medžiaga.

Pasipiktinusi banko nerangumu ir atsainiu elgesiu vilnietė vėl nuėjo į banko skyrių Gedimino prospekte. „Sakau: aš vėl dėl tų negrąžintų 50 eurų. Šįkart paprašiau oficialaus banko atsakymo raštu dėl atlikto tyrimo. Darbuotoja nurodė rašyti naują pareiškimą, bet nenorėjo išduoti prašymo kopijos. Galiausiai pasikonsultavusi su viršininkais kopiją vis dėlto davė. Tačiau nustėrau išgirdusi, kad naujas tyrimas vėl truks beveik pusantro mėnesio - 40 dienų. Ką dar mėnesį veikti?“ – piktinosi Laima.

Moteris prisipažino praradusi pasitikėjimą bankais ir bankomatais. "Juk neišduoti 50 eurų turėjo likti bankomate. Ar inkasatoriai juos įsidėjo į kišenę? Kaip man įrodyti, kad negavau savo 50 eurų? - galimybėmis galynėtis su galingu banku ir susigrąžinti ketvirtadalį mėnesio atlyginimo abejojo vilnietė. - Kiek laiko galėjau pragyventi iš tų 50 eurų... Dabar tiesiog bijau bankomate gryninti pinigus.“

Atlieka išsamų tyrimą

DNB banko dienraščiui atsiųstame laiške teigiama, jog panašios situacijos - pavienės, tačiau jei klientas kreipiasi dėl bankomato veiklos sutrikimo (dėl bankomato neišduotų pinigų), banko specialistai itin kruopščiai išnagrinėja kiekvieno atvejo detales.

„Peržiūrima filmuota medžiaga, elektroniniame bankomato operacijų žurnale patikrinama, ar bankomatas veikė be jokių trikdžių, koks jame esančių pinigų likutis. Atlikus bankomato inkasaciją tikrinama, ar nebuvo rastas pinigų perteklius arba trūkumas, nes pagal klientės pasakojimą išeitų, jog turėjo likti 50 eurų”, - dėstė DNB banko Rinkodaros ir komunikacijos departamento projektų vadovė Rasa Petruškevičiūtė.

Pasak jos, elektroniniame bankomato operacijų žurnale fiksuojama, kaip vyko visa operacija: kada klientas įdėjo mokėjimo kortelę, ar gerai surinko kortelės PIN kodą, kiek kartų tai darė, kokią sumą pinigų norėjo išsigryninti, kokiomis kupiūromis ją išdavė ir kita.

„Inkasuojant bankomatą suskaičiuojami likę pinigai. Tikrinama, kiek lėšų išgryninta, ar tai sutampa su tuo, kiek pinigų buvo įdėta. Norėdami išsamiai išnagrinėti situaciją vadovaujamės tarptautinių mokėjimo kortelių organizacijų VISA/MasterCard nustatytomis taisyklėmis ir terminais. Turėdami informaciją anksčiau nei nurodyti terminai, pranešame klientui jo pasirinktu būdu – žodžiu arba raštu”, - aiškino banko darbuotoja.

Tačiau R. Petruškevičiūtė neatsakė į LŽ klausimą, ar toks išsamus tyrimas per pirmąsias 30 dienų buvo atliktas ir minimu atveju. "DNB bankas visada ragina klientus gautus pinigus perskaičiuoti iškart prie bankomato", - teigė ji.

LŽ taip pat pasidomėjo, ar dažnai pasitaiko, kad DNB bankomatai „suklysta“ išduodami autorizuotą sumą, ar bent vienam DNB klientui Lietuvoje yra pavykę įrodyti, jog bankomatas neišdavė visos autorizuotos sumos, nors banko vidinis tyrimas rodė priešingai, bet atsakymo nesulaukė.

Galutinis sprendimas – teismo

Darius Andriukaitis, Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento Finansinių paslaugų ginčų nagrinėjimo skyriaus viršininkas, LŽ sakė, kad DNB bankas, laiku neatsakęs klientei dėl jos pretenzijos, pažeidė įstatymą.

„Bankų įstatyme nurodyta, jog bankas privalo išnagrinėti rašytinius kliento prašymus ar skundus ir raštu jam atsakyti ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo jų gavimo dienos. Esant sudėtingam atvejui bankas privalo leisti klientui dalyvauti svarstyme, raštu informuoti jį apie ilgesnį nagrinėjimo terminą, tačiau šis terminas negali viršyti 45 kalendorinių dienų nuo prašymo ar skundo gavimo dienos“, - kalbėjo D. Andriukaitis.

Pasak jo, klientas, kurio netenkina banko atsakymas, dėl kilusio ginčo gali kreiptis į Lietuvos banko Priežiūros tarnybą arba tiesiai į teismą. Tačiau D. Andriukaitis pažymėjo, kad įstatymai Lietuvos banko sprendimui suteikia tik rekomendacinę galią, o privalomą sprendimą priima teismas. „Nagrinėjant ginčą vertinamos aplinkybės, įrodymai, pagal kuriuos ir priimamas sprendimas dėl ginčo esmės“, - tvirtino LB skyriaus viršininkas.

Lietuvos bankas, jo teigimu, retai gauna tokio pobūdžio nusiskundimų. „Nors iš pirmo žvilgsnio situacijos atrodo labai panašios, kiekviena jų yra unikali. Kai tokio pobūdžio ginčas buvo nagrinėjamas Lietuvos banke, sprendimas priimtas ne kliento naudai. Visi surinkti ir įvertinti duomenys bei įrodymai leido spręsti, kad vis dėlto klientas buvo neteisus. Lietuvos banko duomenimis, bankai didžiąją dalį tokių skundų vis dėlto patenkina“, - aiškino LB atstovas.

Banko klientui, kuris vos paėmęs iš bankomato pinigus juos suskaičiuoja ir įsitikina, kad išduota ne visa autorizuota suma, D. Andriukaitis patarė neskubėti atsitraukti nuo bankomato ir kreiptis į banką telefonu ar kitomis nurodytomis priemonėmis. Esą bankas turėtų kompensuoti kliento praradimus, jei yra duomenų, kad žmogus jų patyrė, tačiau tų duomenų tikrumą galės įvertinti tik teismas.

***

Informacijos patikslinimas

Lietuvos bankas (LB) mano, kad „Lietuvos žinių“ balandžio 10 d. paskelbtame straipsnyje „Žmogus prieš bankomatą bejėgis“ paskelbtas tikrovės neatitinkantis teiginys: „Darius Andriukaitis, Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento Finansinių paslaugų ginčų nagrinėjimo skyriaus viršininkas, LŽ sakė, kad DNB bankas, laiku neatsakęs klientei dėl jos pretenzijos, pažeidė įstatymą“.

Dienraščiui atsiųstame Lietuvos banko elektroniniame laiške teigiama, kad Lietuvos banko atstovas taip nesakė. „Jis nekonstatavo pažeidimo fakto, nes tam yra speciali procedūra, kurios metu išklausomos abi pusės, vertinami įrodymai ir tik tada konstatuojama yra pažeidimas ar ne. Šiuo atveju buvo pateikta tik vienos pusės informacija, todėl Lietuvos bankas negalėjo konstatuoti pažeidimo fakto kaip tokio. Lietuvos banko atstovo komentaras išreiškė apgailestavimą, kad minėtas bankas neatsakė per pažadėtą laiką, ir informavo apie įstatymo reikalavimus. Tokiu atveju straipsnyje pateikta tikrovės neatitinkanti informacija apie Lietuvos banko pripažinimą (t.y. fakto konstatavimą), kad yra pažeistas įstatymas“, - rašo Mindaugas Milieška, Lietuvos banko Viešųjų ryšių skyriaus viršininkas.

Pateikiame tikslią Dariaus Andriukaičio, Lietuvos banko Priežiūros tarnybos Finansinių paslaugų ir rinkų priežiūros departamento Finansinių paslaugų ginčų nagrinėjimo skyriaus viršininko, citatą.

LŽ klausė, ar Lietuvos bankas įžvelgia DNB banko klientės teisės pažeidimus; kiek laiko turi trukti tyrimas dėl galimai banko bankomato neišduotos visos autorizuotos sumos; per kiek laiko skundą parašiusiam klientui bankas privalo raštu pateikti atsakymą ir ar šiuo atveju, kai tyrimas dėl konkretaus bankomato galimai neišduotos visos autorizuotos sumos, truks 80 dienų, nepažeidžia banko kliento teisių ar kitų teisės aktų.

D. Andriukaitis į tai atsakė: „Be abejo, bankas turėjo atsakyti per pažadėtą laiką. Pažymėtina, jog Bankų įstatymo 56 str. 4 d. numato, kad bankas privalo išnagrinėti rašytinius kliento prašymus (skundus) ir raštu jam atsakyti ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo jų gavimo dienos. Esant sudėtingam atvejui, bankas privalo leisti klientui dalyvauti svarstyme, raštu informuoti klientą apie ilgesnį nagrinėjimo terminą, tačiau šis terminas negali viršyti 45 kalendorinių dienų nuo prašymo (skundo) gavimo dienos.“

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
EKONOMIKA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"