TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
GIMTASIS KRAŠTAS

Degalų gabentojams kelią skina lenkai

2013 08 05 6:00
Degalų į Kaliningrado sritį važinėjantys lietuviai vis dažniau renkasi ne mūsų šalies pasienio postus, o Lenkijos. LŽ archyvo nuotrauka

Iš Rusijos Kaliningrado srities degalus vežantiems mūsų šalies gyventojams, jau seniau radusiems ilgesnį, bet mažiau kliūčių žadantį kelią per Lenkiją, dabar sužibo dar lengvesnės veiklos viltis.

Lenkijoje kyla ginčų, ar šios šalies muitininkai nepažeidžia žmogaus teisių, kai kiekvieną valstybės sieną kertantį asmenį traktuoja kaip potencialų įstatymų pažeidėją.

Tokias diskusijas inicijavo Geldapės miesto meras Marekas Mirosas. Jei jos paskatins keisti esamą tvarką, iš to naudos turėtų ir nemažai į Kaliningrado sritį per Lenkiją įsigyti pigesnių degalų keliaujančių lietuvių.

Pasijuto įžeisti

Polemika, ar Lenkijos muitinė nepažeidžia žmogaus teises ginančių nacionalinių ir Europos Sąjungos (ES) teisės aktų, įsiplieskė, kai M.Miroso užsakymu buvo atlikta situacijos teisinė ekspertizė. Teisininkai Geldapės merą informavo, jog pagal dabartinius įstatymus kiekvieną valstybės sieną kertantį asmenį muitininkai įvardija kaip potencialų kontrabandininką, nors neturi jokių įrodymų, kad bus daroma nusikalstama veika – degalai iš automobilio bako bus parduoti. „Daugelis žmonių nesutinka su tokiu jų traktavimu. Tai žmogaus teisių pažeidimas“, - pareiškė M.Mirosas.

Jis žadėjo susitikti su dažnai į Kaliningrado sritį keliaujančiais miesto gyventojais ir tartis dėl tolesnių bendrų veiksmų bei siūlymų Lenkijos Vyriausybei keisti dabartinę patikros tvarką. Nuo gegužės mėnesio yra įsigaliojusios nuostatos, pagal kurias lengvojo automobilio vairuotojas, kirtęs valstybės sieną su pilnu degalų baku, kitą kartą tai gali daryti nemokėdamas mokesčių už įvežamus degalus ne anksčiau kaip po 72 valandų – trijų parų.

Keliones į Kaliningrado sritį lenkai ėmė riboti žiemą ir pavasarį užfiksavus atvejų, kai lengvieji automobiliai Lenkijos ir Rusijos sieną kirto net iki aštuonių kartų per dieną.

Gautų naudos

Jei Geldapės valdžiai pavyktų pasiekti ribojimų atšaukimą, didesne laisve galėtų mėgautis ir Lietuvos piliečiai. Kauno, Marijampolės, Tauragės apskričių gyventojai, keliaudami į Kaliningrado sritį, vis dažniau renkasi ne Lietuvos ir Rusijos, o Lenkijos ir Rusijos pasienio postus.

„Važiuoti per Lenkiją yra naudingiau jau vien dėl to, kad sieną galima kirsti apie 10 kartų per mėnesį, Lietuvoje – tik 5“, - LŽ teigė Šakių rajone gyvenantis Vidmantas K. Be to, anot jo, Lenkijos pareigūnai yra ne tokie priekabūs.

Panašiai LŽ kalbėjo ir marijampolietis Juozas L. Pasak jo, šią vasarą lietuvių, kurie kelionėms į Kaliningrado sritį pasirinko Lenkijos pasienio postus, beveik padvigubėjo, nors lenkai taip pat taiko tam tikrus ribojimus.

Prieš porą metų tarp šakiečių buvo kilusi pasipiktinimo banga dėl Keleivių įvežamų prekių neapmokestinimo importo PVM ir akcizais taisyklių (įsigaliojo 2011 metų viduryje) pakeitimų, kuriais apribotos galimybės įsivežti leistiną degalų kiekį nemokant mokesčių iki 5 kartų per mėnesį. Tačiau nepasitenkinimas greitai nuslūgo, kai jį reiškusieji nesulaukė jokios politikų paramos, o kontroliuojančios institucijos pradėjo ne tik įdėmiai stebėti nuolat važinėjančiųjų į Kaliningrado sritį veiklą, bet ir ėmėsi kitokių priemonių, kad pažabotų nelegalią prekybą degalais.

Ribojimus plės?

Nors Lenkijoje jau svarstoma, ar nederėtų apskritai panaikinti kelionių į Kaliningrado sritį ribojimų, Lietuvoje nesirengiama net pradėti kalbų apie tai.

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) narys Andrius Palionis LŽ teigė, kad keisti lengvųjų automobilių patikros tvarką ir leisti vairuotojams dažniau kirsti valstybės sieną su trečiosiomis šalimis neketinama. Esą kito būdo, kaip suvaldyti situaciją, nėra.

Tiesa, į Lietuvą, kaip pripažįsta teisėsaugininkai, lengvaisiais automobiliais įvežama tik nedidelė dalis juodojoje rinkoje parduodamų degalų. Kur kas daugiau jų iš trečiųjų šalių – Rusijos ir Baltarusijos - atkeliauja vilkikais.

Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacija, anot jos prezidento Luko Vosyliaus, jau ne kartą yra siūliusi riboti ne tik lengvaisiais automobiliais įvežamų degalų kiekį. Tačiau priimti sprendimą dėl vilkikų delsiama. Kaimynė Lenkija jau daugiau kaip penkerius metus yra apribojusi į šalį iš Rusijos ir Baltarusijos vilkikų bakuose įvežamų degalų kiekį – leidžiama įvežti ne daugiau kaip 200 litrų dyzelino.

„Šiuo metu mūsų komitetas yra pavedęs Vyriausybei parengti siūlymus, kaip būtų galima spręsti šią problemą. Ministerijos bando skaičiuoti ir moduliuoti situacijas, kas gali nutikti, jei bus apribotas įvežamų degalų kiekis“, - LŽ sakė parlamentaras A.Palionis. Anot jo, iš Vyriausybės gauti siūlymai dar bus svarstomi Seimo BFK. „Manau, kad toks ribojimas turi būti įgyvendintas“, - įsitikinęs politikas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"