Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
GIMTASIS KRAŠTAS

Klaipėda gaivina tramvajaus tradicijas

 
2017 07 29 12:00
Jei idėja virs kūnu, netolimoje ateityje Klaipėdos senamiestį pasiektume ne autobusais ar automobiliais, o tramvajumi. Deniso Nikitenkos (LŽ) nuotrauka

Uostamiestis bus pirmas Lietuvos didmiestis, kuris užsakys šimtus tūkstančių eurų kainuojančią galimybių studiją dėl elektrinio transporto įdiegimo senamiestyje ir centrinėje miesto dalyje.

Šią savaitę Klaipėdos miesto taryba pritarė, kad būtų pasirašyta 608 tūkst. eurų vertės projekto sutartis su Europos investicijų banku. Dar 67 tūkst. eurų nuspręsta skirti iš miesto biudžeto. Didelės apimties dokumente bus išnagrinėtos galimybės Klaipėdoje įrengti elektra varomo tramvajaus liniją, kuri driektųsi kone išilgai viso miesto Herkaus Manto ir Taikos prospekto ašimi. Svarstoma, jog tai gali kainuoti apie 84 mln. eurų.

Įkvėpė lenkai

Pasak politikų, uostamiestyje, kaip ir kituose šalies bei Europos didmiesčiuose, nuo 2030-ųjų neišvengiamai turės keistis viešasis transportas. Pagal Europos Sąjungos (ES) direktyvas, senamiesčiuose ir miestų centruose nebegalės važinėti bet kokių vidaus degimo variklių varomos mašinos. Todėl klaipėdiečiai jau dabar pradėjo rengtis būsimiems pokyčiams ir nusprendė išanalizuoti galimybes vėl grįžti prie tramvajaus, kuris uostamiestyje veikė dar XX amžiaus pradžioje.

Pasak Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos Projektų skyriaus vedėjos Elonos Jurkevičienės, apie 3,5 metų truksiančio projekto vertė – per 675 tūkst. eurų. „Tarybai pritarus įgyvendinti projektą „Elektra varomo viešojo transporto naujų galimybių plėtra“, dabar bus rengiamos techninės tarptautinio konkurso sąlygos. Jo laimėtojai turės parengti ir galimybių studiją, ir pasiūlyti geriausius variantus, išanalizuoti visus aspektus. Pagrindinis akcentas – tramvajus, tačiau bus analizuojama ir galimybė naudoti elektra varomus autobusus“, – „Lietuvos žinioms“ aiškino ji.

Specialistai remiasi Lenkijos miesto Olštyno pavyzdžiu, kuriame už 120 mln. eurų buvo įrengtas trijų linijų tramvajaus tinklas. Klaipėdai esą pakaktų ir vienos, einančios iš pietinės miesto dalies iki ligoninių miestelio Taikos prospekto ir Herkaus Manto gatvės ašimi. „Kitų miestų pavyzdžiai parodė, kad ekologiško tramvajaus linijos juose pasitvirtino. Vis dėlto, kol nėra atliktos galimybių studijos, negalima drąsiai sakyti, kad ir Klaipėda turės tramvajų, bet tikimybė – didelė. Jei planas tiesti tramvajaus liniją būtų įžvelgtas kaip naudingas, realų naujojo transporto projektą būtų galima parengti 2020-aisiais, o jį pradėti įgyvendinti 2022 metais“, – teigė E. Jurkevičienė.

Paklausta, kokiomis lėšomis būtų perkamos naujos transporto priemonės, tiesiamas geležinkelis, statomi depai, specialistė nieko konkretaus neįvardijo. „Galimi įvairūs variantai. Būtent galimybių studijos rengėjai ir atsakys, kokie realiausi ir geriausi būdai. Gal jie pasiūlys sudaryti koncesijos sutartį, o gal bus galimas ES fondų finansavimas“, – svarstė Klaipėdos miesto merijos Projektų skyriaus vedėja.

Dėmesys – ekologijai

Tramvajaus Klaipėdoje idėjos sklando jau bemaž 15 metų. Galimybė nutiesti greitojo tramvajaus liniją numatyta dar 2001-aisiais uostamiesčio savivaldybės tarybos patvirtintame Klaipėdos miesto plėtros strateginiame plane.

Kalipėda XX amžiaus pradžioje jau turėjo tramvajaus linijas./"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

2003 metais savivaldybės užsakymu Vilniaus Gedimino technikos universiteto specialistai parengė visų rūšių miesto transporto plėtojimo galimybių studiją. Mokslininkai pasiūlė Klaipėdoje nutiesti dvi tramvajaus linijas. Vėliau buvo kalbama, kad viena jų turėtų driektis nuo uostamiesčio iki Palangos ir Šventosios. Taip pat siūlyta tramvajumi sujungti Klaipėdą su Gargždais, Dreverna ir Kintais. 2013 metais pristačius uostamiesčio ir viso pajūrio ateities viziją „Vakarų krantas“, dar kartą prabilta apie galimybę Klaipėdai turėti tramvajaus liniją.

Pasak uostamiesčio vicemero Artūro Šulco, tokios apimties dokumentas, kokį nutarta rengti dabar, yra pirmas, nes jame bus analizuojama konkrečiai Klaipėdos, o ne regiono situacija. „Galimybių studija parodys, ar realu ir įmanoma Klaipėdoje įrengti tramvajaus liniją, taip pat atsakys, kurie būdai efektyviausi siekiant iš senamiesčio ir centrinės dalies išguiti taršias transporto priemones. Rengiant ankstesnius dokumentus būdavo akcentuojama, kad tramvajus Klaipėdai nenaudingas ekonomiškai. Tačiau anuomet remtasi kitokiais kriterijais. Dabar atsižvelgiama į ekologiją, socialinius aspektus. Visa Europa, pasaulis po truputį pereina prie ekologiškų transporto priemonių naudojimo. Mūsų atveju geriausia alternatyva – tramvajus“, – „Lietuvos žinioms“ tvirtino jis.

Tarpukariu Klaipėda jau turėjo tramvajaus linijas./"Lietuvos žinių" archyvo nuotraukos

Politikas pabrėžė, kad neretai tramvajus kelia žmonėms neigiamas asociacijas dėl triukšmo, vibracijos. Anot jo, tokį požiūrį reikėtų keisti. „Šiuolaikiniai tramvajai važiuoja tyliai, nekelia jokios vibracijos, neteršia aplinkos, yra greitaeigiai ir turi pirmenybę kitų eismo dalyvių atžvilgiu. Jie gali būti su ratais arba slysti bėgiais. Važiuoti tramvajumi taip pat neką brangiau negu miesto autobusu“, – vardijo vicemeras.

Tęstų tradiciją

Klaipėdoje tramvajus atidarytas 1904 metais, ir tai buvo vienintelis elektrinis tramvajus dabartinėje Lietuvos teritorijoje. Klaipėdos elektrinės gaminama energija maitinama transporto priemonė jungė uostą ir geležinkelio stotį su centru bei atskirais priemiesčiais.

Teigiama, jog 1934 metais privataus vietinio radijo savininkų reikalavimu tramvajų eismas Klaipėdoje buvo uždraustas, nes kėlė radijo bangų trukdžius. Vis dėlto likviduoti tramvajų nuspręsta dėl nusidėvėjimo ir lėšų trūkumo jo atnaujinimui bei plėtrai. Kurį laiką dar veikė atšaka į Smeltę.

Tramvajus uostamiestyje atgaivintas sovietmečiu (1950 metais), tačiau buvo nepopuliarus. Praėjus 17 metų, 1967-aisiais, jį vėl nutarta uždaryti.

DALINKIS:
0
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"