TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
GIMTASIS KRAŠTAS

Lietuvos vardą garsina burių meistrai

2009 01 05 0:00
Buriuotojai garsina Lietuvos vardą užsienyje.
Jachtų įgulų archyvo nuotrauka

Lietuvos vardo paminėjimo istorijos metraščiuose tūkstantmečio metus - 2009-uosius - mūsų šalies buriuotojai pasitinka savaip: dvi lietuvių jachtos, "Ambersail" ir "Ragainė II", plaukia aplink pasaulį. Pasak šių odisėjų sumanytojų, tai - ne tik pramogavimas, bet ir Lietuvos, kaip jūros valstybės, garsinimas užsienyje.

Jachtos, išplaukusios į kelionę aplink Žemę praėjusiais metais, pasuko skirtingomis kryptimis, tačiau pirmą Kalėdų dieną jos kaip susitarusios pasiekė sausumą: "Ambersail" - Australiją, "Ragainė II" - Karibų salyną tarp Šiaurės ir Pietų Amerikos.

Pirmoji bures į kelionę aplink pasaulį praėjusių metų liepos 27 dieną pakėlė jachtos "Ragainė II" įgula - Šilutės rajono Kintų kaimo 55 metų gyventojas Andrius Varnas ir trys jaunuoliai iš Vilniaus. Palydėti juos į Mingės prieplauką susirinko nemažai vietos žmonių, mat A.Varnas - minėto kaimo bendruomenės pirmininkas ir buriavimo mėgėjų klubo "Marių burės" vadovas.

Vilniškiai kapitono A.Varno talkininkai plaukė iki Ispanijos. Čia juos pakeitė šioje šalyje įsikūrusi A.Varno 26 metų duktė Rasa ir dvejais metais vyresnis jos draugas baskas Egoa.

"Ragainės II" įgula, kurią kartkartėmis papildys vienas ar kitas pakeleivis, kelionėje aplink Žemę praleis dvejus, o gal ir trejus metus. Šie žmonės, kasdien įveikdami maždaug pusantro šimto kilometrų, tikisi iš viso nuplaukti jų apie 50 tūkstančių.

Krante vyro ir dukters liko laukti A.Varno žmona Virginija ir sūnus Šarūnas. V.Varnienė sako norėjusi plaukti drauge, tačiau neišdrįsusi. "Dabar nuolat galvoju apie namiškius ir tikiu, kad nė vienas be reikalo nerizikuos. Juk jų tikslas - ne kuo greičiau apiplaukti pasaulį, bet kuo daugiau jo pamatyti", - aiškina kapitono žmona.

Jachtos atrodė šauniai

"Ragainės II" įgula, be didelių nuotykių įveikusi Baltijos ir Šiaurės jūras, rugpjūčio pabaigoje prisišvartavo mažame Ispanijos baskų krašto uoste Bermeo. Čia lietuvių jachta sukėlė didelį ispanų žiniasklaidos susidomėjimą - galbūt dėl to, kad į kelionę aplink pasaulį išsirengė lietuvaitę Rasą įsimylėjęs jų tėvynainis Egoa. Iki tol vaikinas buvo buriavęs tik porą savaičių.

"Kiekvieną dieną - interviu, fotoreportažai. Jiems didžiulis įvykis lietuvių jachtos atvykimas ir jos tolesnė kelionė", - rašo interneto tinklalapyje www.ragaine2.com kapitonas A.Varnas. Lietuviui labai patiko nuoširdūs, gruzinus primenantys baskai ir savita jų krašto gamta.

"Ragainė II", išlydėta su muzika ir šokiais žmonių minios, rugsėjį paliko Europą ir netrukus pasiekė Afriką. "Sunku patikėti: neseniai buriavome Kuršmarėse ir Baltijoje, o dabar - Atlantas ir karšta Afrikos saulė", - iš Maroko savo dienoraštyje pasakoja A.Varnas.

Spalio pabaigoje "Ragainė II" įplaukė į Kanarų salose stūksantį Las Palmaso uostą, o kiek vėliau čia pasirodė ir kita lietuvių jachta "Ambersail". "Šauniai atrodė tos dvi aplink pasaulį plaukiančios mūsų jachtos, stovinčios viena šalia kitos prie pagrindinės Las Palmaso krantinės", - džiaugiasi A.Varnas.

Jis rašo dar nematęs gražesnės gamtos negu šiame salyne, tad lietuviai čia praleido pusantro mėnesio. Ne tik jie - rudenį Kanarų uostai tampa prieglobsčiu dešimtims jachtų iš viso pasaulio. Jos šiame salyne tartum paukščiai kaupia jėgas kelionei per Atlantą.

Kūčios - siaučiant Atlantui

Tačiau dabar įveiktas jau ir vandenynas. "Prieš Kalėdas duktė bandė pagaminti, kaip lietuviams ir pridera, visus dvylika Kūčių patiekalų, tačiau per vakarienę Atlantas taip šėlo, kad maniškiai vos galėjo nulaikyti rankose kūčiukus", - pasakoja V.Varnienė.

Ją žinios apie artimųjų kelionę pasiekia pirmiausia. Tuo pasirūpino garsus radijo specialistas, A.Varno klasės draugas Viktoras Pėteraitis. Jis padėjo savo bičiuliui sukomplektuoti puikią radijo ryšio įrangą. Pasak A.Varno, tai kažkokia fantastika - kasdien po keletą kartų galima susisiekti su artimaisiais.

Virginija savo brangiesiems į kelionę buvo įdėjusi eglutę ir net kalėdaičių. "Dėkui Dievui, kad vandenyne nėra parduotuvių - nereikia pirkti dovanų, bet sveikinimus rašom", - juokauja jachtos kapitonas, o pats prašo linkėti jam tik vėjo, vėjo, vėjo.

Suvaldyti laivą pučiant tam vėjui ir nenukrypti nuo kurso padeda A.Varno patobulintas automatinis olandiškas vėjo pilotas, tad įgulai lieka laiko ir pažūklauti. "Netikėjau, kad Atlante tiek žuvų - traukiam jas vieną po kitos", - rašo A.Varnas. Buvo užkibęs ir ryklys, tačiau nutrūko.

Ligi šiol "Ragainės II" įgulą kamavo tik elektros stygius: mažokai turėjo Saulės baterijų. Tačiau dabar, kai jachta jau Karibų salose, lietuviai jų nusipirks daugiau.

"Jeigu viskas bus kaip numatyta, namo grįšiu 2010 metų liepą, o jei kils finansinių sunkumų - metais vėliau", - svarsto A.Varnas. Šią kelionę kapitonas organizavo daugiausia savo lėšomis, šiek tiek parėmė Šilutės "Rotary" klubas, UAB "Nemuno deltos projektai".

Sovietai plaukioti draudė

Kelionė aplink pasaulį jachta - sena A.Varno svajonė. Jis buriuoja nuo šešiolikos metų, kai kartu su draugais iš senos vokiškos valties pasidarė pirmą burlaivį. 1986-aisiais pasistatė pirmąją jachtą "Ragainė", su ja dalyvavo regatose, yra tapęs net Lietuvos buriuotojų čempionu.

A.Varnas, Kaliningrado aukštojoje jūrų technikos mokykloje įgijęs laivų mechaniko specialybę, tikėjosi plaukioti viso pasaulio jūromis ir vandenynais, tačiau sovietų valdžia neleido - politiškai nepatikimas. Galimybė įgyvendinti jaunystės svajonę jam atsirado tik tada, kai Lietuva atkūrė nepriklausomybę.

Plukdydamas turistus po Kuršių marias ir Baltijos jūrą A.Varnas užsidirbo pinigų ir 1995 metais pasistatė didesnę jachtą - "Ragainė II", o paskui ryžosi apiplaukti ja aplink Žemę. Dešimties metrų ilgio, trijų metrų pločio ir 6,5 tonos talpos laivas - tik žaisliukas vandenynuose, kuriuos skrodžia dešimtis kartų didesni laineriai. Tačiau pats kapitonas "Ragainę II" laiko patikimu ir tvirtu kelionių laivu, o ir savo odisėjai aplink pasaulį jis neteikia pernelyg daug reikšmės, prisipažįsta vengiantis audrų ir kitokios rizikos.

"Tai ne žygdarbis. Tik noriu paskatinti kitus lietuvius leistis į tokias keliones - juk taip daro tūkstančiai žmonių visame pasaulyje", - aiškina kintiškis.

Tačiau patyrę buriuotojai neslepia susižavėjimo A.Varno ir jo jaunos įgulos drąsa. Juk iki šiol pasaulį apiplaukė tik dvi lietuvių jachtos, kiekvienoje buvo po aštuonis specialiai tokiai ilgai ir sunkiai kelionei pasirengusius profesionalus.

Sulaukė solidžios paramos

Kita lietuvių jachta "Ambersail" į kelionę aplink Žemę išplaukė gerokai vėliau negu "Ragainė II" - praėjusių metų spalio 5 dieną. "Ambersail" žygeiviai sulaukė daugiau ir valdžios dėmesio. Galbūt todėl, kad šiame projekte dalyvauja ir jį remia buriavimą mėgstantys įtakingi verslininkai.

Laivo įgulą priėmė, sveikino ir savo vėliavą plukdyti patikėjo šalies prezidentas Valdas Adamkus, laimino vyskupas ir kariuomenės kapelionas, iš Klaipėdos oro uosto palydėjo Lietuvos karinių oro pajėgų orkestras ir karo laivai. Užsienio reikalų ministras Vygaudas Ušackas pasirašė Užsienio reikalų ministerijos globos raštus, kuriuose prašoma suteikti pagalbą "Tūkstantmečio odisėjos" - taip kelionę pavadino "Ambersail" projekto kūrėjai - dalyviams. Apie šį žygį, remiamą garsių draudimo bendrovių ir bankų, kuriami ir per TV3 rodomi filmai. Švietimo ir mokslo ministerija net pasiūlė mokykloms įsigyti kompaktinę vaizdo medžiagos apie jachtos kelionę plokštelę.

"Ambersail" įgula aplankys devyniolikoje šalių įsikūrusias 24 pasaulio bendruomenes ir kiekvienai jų įteiks V.Adamkaus kvietimus viso pasaulio lietuviams vienu metu švęsti Lietuvos tūkstantmetį. Kelionė aplink Žemės rutulį truks 9 mėnesius, bus nuplaukta apie 37 tūkst. kilometrų. Į Klaipėdą tikimasi grįžti šių metų liepos šeštąją - Lietuvos valstybės valdovo kunigaikščio Mindaugo karūnavimo dieną.

Lengvas ir greitas laivas

"Ambersail" įgulą sudaro dešimt profesionalių buriuotojų ir 1-2 žiniasklaidos atstovai. Komandos keičiamos - pasiekusi kurį nors užsienio uostą vieną etapą plaukusi įgula keliauja lėktuvu namo, o laivą perima atskridę kolegos.

Taip per vienuolika etapų jachta "Ambersail" bus plaukę apie 120 buriuotojų. Tik vienas jų - daugkartinis Lietuvos buriavimo čempionas Linas Ivanauskas - įveiks visą atstumą. Didžiąją kelionės dalį jis bus bocmanas ir per vieną etapų - kapitonas.

Modernios aparatūros prikimšta jachta "Ambersail" - dvigubai didesnė ir greitesnė už "Ragainę II". Šis sportinis laivas, pastatytas Anglijoje ir kainuojantis 3 mln. eurų, pritaikytas dalyvauti varžybose aplink pasaulį, todėl yra lengvas, greitas ir tvirtas. Per šią kelionę juo jau pasiektas 30 jūros mazgų per valandą greitis.

Pasak buriuotojų, plaukdamas ir 10 mazgų greičiu jautiesi panašiai taip pat kaip važiuodamas automobiliu 100 kilometrų per valandą greičiu.

Ką reiškia "Ambersail"? Tai dviejų angliškų žodžių junginys: "amber" - gintaras, "sail" - burės arba kelionė jūra. Šios jachtos kelionę galima stebėti interneto tinklalapyje www.1000odiseja.lt.

Prieš gamtą lygūs visi

"Ambersail" buriuotojų siunčiami pranešimai rodo, kad ir jiems ne visada lengva plaukti. Antai baigiant pirmąjį kelionės etapą, kai iki Ispanijos uosto buvo likę apie 120 jūrmylių, stiprus vėjo gūsis nutraukė jachtos vairo grandinę. "Ambersail" daugiau kaip valandą plaukė nevaldomas. Gūsiai pradėjo guldyti laivą ant šono ir sukti prieš vėją.

Be to, sustreikavo vandens balasto siurblys. Nebuvo galima pripildyti balasto bakų, kurie palaiko jachtos stabilumą, todėl ji dar labiau pasviro. Laivo komandai teko galynėjantis su vėju ir remontuoti vairus.

Kitą egzaminą "Ambersail" buriuotojams pateikė Atlantas - pakeliui iš Las Palmaso į Keiptauną (Pietų Afrikos Respublika) naktį per denį persirisdama didžiulė banga nuplovė pririštas bures. Laimė, dalį jų pavyko išgriebti.

Prieš perplaukiant pusiaują Atlanto vandenyne jachtai teko įveikti zoną, kurioje nepučia jokie vėjai. "Saulė taip įkaitino denį, kad buvo sunku net koją pastatyti. Vandenyno temperatūra - 32 laipsniai pagal Celsijų. O dar šilumą skleidė variklis, kurį buvome priversti įjungti dėl visiško štilio. Tiesiog pirtis", - sakė šiam etapui vadovavęs kapitonas Audrius Jasinskas.

Indijos vandenyne variklio sraigtas "pagavo" ir įsuko burės valdymo virvės galą. Jį išvaduoti pasisiūlė vyriausias įgulos narys Algis Patašius. Vandens temperatūra siekė apie 14 laipsnių, bangos mėtė laivą į šonus kaip lėlę, todėl A.Patašiui pakibus ant virvės reikėdavo lūkuriuoti, kol jachta bent trumpam sustingdavo.

Dulkė vandenų platybėse

Praplaukusi pro Šv. Pauliaus salą "Ambersail" pakliuvo į ciklono centrą - prasidėjo audra. Naktį vėjas sustiprėjo iki 63 mazgų, prapliupo liūtis, ritosi 7-8 metrų aukščio bangos.

"Jachta kyla į bangą ir atsistoja tarsi arklys piestu, nieko nematai, kas tavęs laukia priekyje. Staiga ji stabteli, tarsi norėdama įkvėpti prieš nusileidimą, ir tau priešais atsiveria bangos kaip kalnų masyvai baltom viršūnėm.

O jachta jau lekia žemyn, purslai tyška į visas puses, kol atsirėmusi į kitą bangą permeta per save kelias tonas vandens - ir vėl pirmyn! Jausmas nepakartojamas", - rašo šią gamtos stichiją patyręs buriuotojas, bendrovės "MG Baltic Media" generalinis direktorius Paulius Kovas.

Per tris "Tūkstantmečio odisėjos" etapus "Ambersail" nuplaukė jau beveik pusę savo kelio ir dabar skrodžia bangas palei Australiją. Kūčių vakarienę buriuotojai valgė su tautiečiais, įsikūrusiais šiame žemyne, Adelaidės uostamiestyje, o Naujuosius metus pasitiko su Australijos lietuviais Sidnėjuje.

"Mūsų pasaulis mažėja, bet žmogus vis vien lieka dulkė", - pareiškė trečiąjį etapą drauge su buriuotojais plaukęs dailininkas Romanas Borisovas. Pirmieji jūrų klajūnai savo menkumą vandenynų platybėse tikriausiai jautė dar labiau, tačiau ir dabartiniai tokiais atvejais suvokia - gamta yra visagalė.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"