Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
GIMTASIS KRAŠTAS

Per „Laisvės“ mokinių maištą išgarsėjęs mokytojas kolegoms: išlipkit iš dramblio kaulo bokšto

 
2017 05 16 14:28
Mokytojas Marius Janulevičius. Alinos Ožič nuotrauka

Maišto sostinės „Laisvės“ gimnazijoje simbolis, mokytojas, už kurį mokiniai stojo mūru, Marius Janulevičius pedagogams siūlė išlipti iš dramblio kaulo bokšto ir nežiūrėti į mokinius iš aukšto. Svarstė, ar mokytojų noras būti autoritetu nėra autoritariškumas, neleidžiant mokiniui turėti savo nuomonės, varant baimę. Ir teigė, kad pedagogų nusivylimas dėl mažo atlygio už darbą veikia auklėtinius.

M. Janulevičius teigė neieškantis ryšių su moksleiviais, bet tiesiog dirbantis savo darbą. Mokytojus, kalbančius tarsi iš tribūnos, jis vadino praeitimi. Priminė, kad seniau, sovietmečiu, klasėse net būdavo, o kai kur dar yra likusi pakyla, nuo kurios pedagogas kreipiasi į mokinius, žiūrinčius iš apačios į jį tarsi į didybę. „Reikia išlipti iš dramblio kaulo bokšto, kuriame sėdi daug mokytojų“, – pareiškė M. Janulevičius per susitikimą Nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje.

Pagarba darbo sutartyje nenumatyta

Pasak mokytojo, šiais laikais užaugo kita karta, kurios pagarbą arba pelnai, arba ne. Ir ant ministro kėdės sėdintis asmuo nebūtinai turi būti gerbiamas. „Ta kėdė yra laikinas dalykas“, – sakė jis.

M. Janulevičiui apskritai juokinga, kai žmonės nori sau pagarbos. „Nežinau. Mane nusamdė mokykloje dėstyti lietuvių kalbos ir literatūros, – sakė jis. – Darbo sutartyje nėra įrašyta, kad turiu pelnyti pagarbą ar panašiai.“

Mokytojas teigė ir be pagarbos rodymo jis savimi pasitiki. Pelnyti pagarbą nėra jo tikslas. Todėl nesiima kokių nors gudrybių tam siekti. „Pagarba atsiranda natūraliu būdu, o ne dėl užimamų pareigų ar darbo pobūdžio“, – įsitikinęs M. Janulevičius.

Daug mokinių mokyklose jaučiasi blogai

Gal mokytojai baiminasi, kad jei mokiniams jie nebus autoritetai, klasė nesilaikys drausmės? M. Janulevičius atsakė į tai prisiminęs, kad pradėjęs dirbti mokytoju atrodė labai jaunas. Ne visi suprasdavo, kad jis – ne moksleivis, bet pedagogas. Tačiau mokyti lietuvių kalbos ir literatūros tai netrukdė.

M. Janulevičius svarstė, kas yra mokytojo autoritetas: „Gal autoritaras, neleidžiantis mokiniui turėti savo nuomonės, įvarantis baimę?“ Sakė, kad nepažįsta mokinių, kurie literatūros knygas skaitytų iš baimės. Reikia juos patraukti, įdomiai dėstyti, kad imtų ir skaitytų.

Mokytojas taip pat kalbėjo apie Švietimo ir mokslo ministerijos siekį dviem savaitėms prailginti mokslo metus. „Dauguma žmonių mano, kad mokiniai tam prieštarauja, nes tingi mokytis. Tačiau galbūt jie nenori ilgesnių mokslo metų todėl, kad mokykloje jaučiasi nelabai gerai? – svarstė M. Janulevičius. – Juk jei jaučiasi normaliai, gerai, kodėl tos dvi savaitės sukėlė tokias diskusijas? Ko gero, yra daug mokinių, kurie mokykloje jaučiasi blogai.“

M. Janulevičius: „Mokytojo profesija įdomi, bet apmokama per mažai. Aišku, tą patį gali pasakyti medikai, bibliotekininkai, gaisrininkai, policininkai ir taip toliau. Apskritai mūsų šalyje viskas per mažai apmokama.“

Mokytojas mano, kad galbūt mokyklose problemos yra slepiamos, o kaip kas jaučiasi, niekam neįdomu. Tada netikėtai dėl mokslo metų pratęsimo dviem savaitėms kyla tokie protestai, stebėjosi mokytojas. Jo manymu, tai rodo, kad mokyklose – kažkas negerai.

Kas norėtų dirbti už menką algą?

M. Janulevičius pasakojo, kodėl pats tapo mokytoju. „Nemanykite, kad apie tai svajojau nuo vaikystės. Nieko nesvajojau“, – patikino. Būdamas lietuvių kalbos ir literatūros specialybės studentas, jis turėjo atlikti praktiką mokykloje. Ten jam patiko, todėl baigęs studijas pradėjo dirbti mokytoju.

Kaip teigiamus dalykus M. Janulevičius pažymėjo, kad pedagogai dirba su jaunimu, jų darbo laikas – iki 15 valandos, atostogos ilgos – 56 kalendorinių dienų, kokių niekas daugiau neturi.

Vis dėlto jis mano, kad dabar mokytojo profesija laikoma neprestižine, nes mūsų visuomenėje prestižas asocijuojasi su kuo didesnėmis pajamomis. „Mokytojo profesija įdomi, bet apmokama per mažai, – įsitikinęs jis. – Aišku, tą patį gali pasakyti medikai, bibliotekininkai, gaisrininkai, policininkai ir taip toliau. Apskritai mūsų šalyje viskas per mažai apmokama.“

M. Janulevičius LŽ atskleidė, koks menkas atlygis būna mokytojo darbo pradžioje: „Baigiate studijas ir ateinate dirbti į mokyklą pirmus metus. Pamokų daug neduoda. Kvalifikacinės kategorijos neturite, tarkime, vyr. mokytojo, dėl kurios reikia dirbti gal per porą metų. Jums sakoma, kad į rankas gausite apie 300 eurų. Turite žiauriai ilgai prasėdėti mokykloje, kol atlyginimas susitvarko, o ir tada jis mažas Europos mastu, bet pragyventi galima.“

„Pagarba atsiranda natūraliu būdu, o ne dėl užimamų pareigų ar darbo pobūdžio“, – įsitikinęs M. Janulevičius.

Jaunimą veikia vyresniųjų nusivylimas

M. Janulevičiaus nuomone, mokytojai dėl mažų atlyginimų jaučiamą nusivylimą galbūt nesąmoningai perduoda mokiniams. Todėl ir būna tokie tyrimo rezultatai, kai daugiau kaip pusė apklaustų aštuntokų pareiškia ateityje ketinantys emigruoti į užsienį. „Tokia nuostata atsiranda iš šeimos, taip pat iš mokytojų“, – mano M. Janulevičius.

Mokytojas teigė, kad po kokių šimto metų ainiai, kai mokysis šio laikotarpio istorijos, stebėsis tuo, kad emigruodavo žmonės tiesiog vedini minties, kad kitur yra geriau, nors gyveno ramiame Europos krašte, kuriame ir klimatas optimalus, kaip pajuokavo M. Janulevičius, gal išskyrus sniegą šį gegužės mėnesį.

Moksleiviai laimėjo

Maištą Vilniaus „Laisvės“ gimnazijoje abiturientai surengė 2016 metų gruodžio viduryje, kai direktorė Vaidutė Šumkauskienė jų lietuvių kalbos ir literatūros mokytoją bei auklėtoją M. Janulevičių atleido dėl esą padarytų darbo tvarkos pažeidimų. Mokiniai protestuodami mokykloje užsibarikadavo, nes, jų nuomone, mėgstamas pedagogas buvo atleistas neteisėtai. Auklėtinių maištas baigėsi tuo, kad mokytojas buvo grąžintas dirbti. O Vilniaus miesto savivaldybė pranešė, kad gimnazijos direktorė dėl incidento priėmė sprendimą išeiti iš darbo.

Mane nusamdė mokykloje dėstyti lietuvių kalbos ir literatūros. Darbo sutartyje nėra įrašyta, kad turiu pelnyti pagarbą ar panašiai.

M. Janulevičius yra žinomas kaip įdomias pamokas rengiantis mokytojas, kuriantis gerą mikroklimatą, išklausantis auklėtinius, jiems patariantis. Su moksleiviais jo kuriami vaidybiniai ir dokumentiniai filmai tapo ne tik tapo puikia ugdymo priemone, bet ir buvo įvertinti tarptautinės bendruomenės – pamatę dokumentinį filmą apie holokaustą „The Forgotten“ („Užmiršti“), su kūrėjais susisiekė ir už iniciatyvą dėkojo žmonės iš Izraelio ir JAV.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"