TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
GIMTASIS KRAŠTAS

Taksistai negali nesukčiauti

2011 10 26 7:00

Nors nuolat pasakojamos istorijos apie taksistų gobšumą ir tradicija tapusį jų įprotį iš naivių keleivių už kelionę reikalauti sveiku protu sunkiai suvokiamų sumų, pažaboti lupikautojus ir nubausti jų vadovus - neįveikiama užduotis.

Kai kurie sostinės taksistai kaip sukčiai garsėja ne tik Lietuvoje, bet ir už jos ribų, todėl į mūsų kraštą pasisvečiuoti atvykę užsieniečiai atvirai raginami būti atidūs ir nepermokėti gobšiems vežėjams. Mat šie be jokios sąžinės graužaties už kelis nuvažiuotus kilometrus nesibodi prašyti net triženklių sumų.

Įkliuvę lupikautojai kuria netikėčiausias istorijas ir dažniausiai atsiperka simbolinėmis baudomis. Tuo metu įmonės, kuriose dirba ar dirbo nesąžiningi vairuotojai, griežtos atsakomybės - prarasti licenciją - išvengia.

Pažeidimų - kaip iš gausybės rago

Jau pusantros savaitės Vilniuje kontrolės prievaizdai tęsia nesąžiningų taksistų medžioklę. Spalio viduryje savivaldybės, policijos ir Valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnai pradėjo iki lapkričio 14 dienos truksiantį reidą, kurio metu tikrinama taksi įmonių veikla.

Nors patikros periodas nė neįpusėjo, pažeidimų gausa tik dar sykį įrodė, jog taksi verslo sistema yra smarkiai pasiligojusi. Jau pirmą dieną tikrintojams pakako vos 4 valandų, kad sostinės taksistams būtų surašyta 13 administracinių teisės pažeidimų protokolų už įvairius Keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais taksi taisyklių pažeidimus. Iš viso per savaitę pareigūnai nustatė 113 pažeidimų.

Tikrinant vairuotojus daugiausia pažeidimų užfiksuota dėl to, kad matomoje taksi automobilio vietoje nebuvo tarifų lentelių, nemažai vairuotojų neturėjo skaitiklio patikrinimo pažymėjimų, galiojančių atestacijos pažymėjimų, civilinės atsakomybės draudimo. Be to, reido metu buvo sustabdytas vienas taksi automobilis, vežantis keleivį. Šis pareigūnams prasitarė, jog jiems judant centro link skaitiklis rodė 65 litus, tačiau taksi automobilį sustabdžius kontrolieriams jo rodmenys stebuklingai pasikeitė - taksometras rodė jau tik 15 litų.

Patikrinimo metu vieno taksi automobilio vairuotojas siūlė kyšį bandydamas išvengti atsakomybės už tai, kad teikdamas taksi paslaugas neturėjo matomoje vietoje pritvirtintos tarifų lentelės. Jis buvo 3 kartus įspėtas dėl atsakomybės už valstybės tarnautojo papirkimą, tačiau tarnybiniame automobilyje ant užpakalinės sėdynės vis tiek padėjo pinigus. Už tai vairuotojas buvo pristatytas į policijos komisariatą.

Po paslapties skraiste

Nors keleivius apgaudinėjantys taksistai - seniai žinoma vieša paslaptis, visiškai išguiti sukčiautojus iš šio verslo nesiseka. Juoba kad iki šiol nė vienai iš 60 Vilniuje veiklą vykdančių taksi įmonių už nepagrįstai didelius taikomus tarifus nebuvo atimta licencija.

Nors būtent grėsmė netekti licencijos turėtų paskatinti įmonių vadovus atidžiau rinktis vairuotojus arba juos sudrausminti, tačiau sklando gandai, jog taksi bendrovių savininkai neretai žino apie lupikaujančius pavaldinius, bet į šią problemą linkę žiūrėti pro pirštus. Tiesa, kai kurie vadovai ne kartą viešai teigė, jog sukčiaujantiems taksistams visada parodo duris.

Ar tiesa, kad taksi įmonės principingos lupikautojų atžvilgiu, LŽ pabandė išsiaiškinti susisiekusios su sostinės taksi vežėjų asociacijos "Sosveta" vadovu Romualdu Bieliausku. Tačiau pašnekovas nebuvo itin kalbus ir komentuoti situacijos plačiau nepanoro. "Ką darome, jei pagauname darbuotojus sukčiaujant? Išmetame iš darbo! Daugiau nelabai turiu ką pridurti", - tvirtino jis. LŽ pasiteiravus, kiek konkrečiai lupikautojų jau atleista iš darbo, R.Bieliauskas nekonkretizavo ir kategoriškai atsisakė tęsti pokalbį.

Be darbo nelieka

Taksistų prievaizdams žinomas ne vienas atvejis, kai vežėjai iš keleivių reikalavo didesnių nei reikia sumų už nuvažiuotus kelis ar keliolika kilometrų. Dažniausiai ant lupikautojų kabliuko užkimba patiklūs užsieniečiai arba velnio lašų padauginę tautiečiai. Buvo atvejų, kai taksistai už kelionę iš Vilniaus oro uosto iki miesto centro (apie 5 kilometrai - aut.) reikalavo net 120 litų, kai įprastai tokia kelionė, atsižvelgiant į taksi įmonę, kainuoja nuo 20 iki 50 litų.

Nors šie ir panašūs incidentai plačiai žinomi, problema niekaip neišsprendžiama. Jei tik bus galimybė, lupikautojai būtinai pasistengs iš patiklių keleivių išsunkti kuo daugiau pinigų. Ir nesvarbu, kad už tai jiems gresia nuobaudos. Tokie vairuotojai ne tik rizikuoja gauti baudą, bet gali netekti ir darbo, tačiau iš tikrųjų viskas yra kiek kitaip. Jei prievaizdams pavyksta nutverti taksi vairuotoją už rankos ir įrodyti sukčiavimą, o taksi įmonės vadovai atleidžia nesąžiningą darbuotoją, tai dar nereiškia, kad šis taps bedarbiu. Jis jau kitą dieną gali įsidarbinti kitoje ar net toje pačioje įmonėje ir vėl tęsti ne tik vairuotojo, bet ir lupikautojo "karjerą".

Daugėja skundų

Kiek taksistų yra užkietėję sukčiautojai, nežino niekas. Tačiau statistika skelbia, kad per pastaruosius pusantrų metų taksi įmonių veiklą prižiūrinčios įstaigos sulaukia trečdaliu daugiau skundų dėl neskaidrios taksistų veiklos. Apie 30 proc. visų keleivių nusiskundimų - dėl nepagrįstai didelių tarifų.

Pasak Vilniaus savivaldybės Miesto transporto skyriaus Kontrolės poskyrio vedėjo Egidijaus Anulio, didėjantis skundų skaičius rodo, kad piliečiai labiau kovoja už savo teises ir nelinkę būti maustomi apgavikų. "Sulaukiame nemažai gyventojų pareiškimų dėl taksistų veiklos, be abejo, - ir dėl išpūstų tarifų. Tokiu atveju mes kviečiame vairuotojus pasiaiškinti ir, jei nustatome, kad skundas pagrįstas, baudžiame juos pinigine bauda, kuri siekia nuo 200 iki 500 litų. Per metus įkliūva vidutiniškai apie 60 taksistų, kurie taiko nepagrįstai didelius važiavimo įkainius. Be to, per pastarąjį mėnesį dešimčiai taksi vairuotojų už tai sustabdėme licencijos korteles", - LŽ sakė E.Anulis.

Kaltina aplinkybes

Anot pašnekovo, beveik nė vienas pasiaiškinti iškviestas taksistas savo kaltės nepripažįsta ir kuria pačias įvairiausias istorijas, kad tik pasiteisintų, kodėl už kelių kilometrų kelionę iš keleivių nulupo šimtinę ar dar daugiau. "Istorijos dažniausiai tos pačios: "Vežiau klientą į banką išsikeisti pinigų, ten laukiau, nes buvo eilė, tada vežiau į kitą banką, nes pirmasis klientui netiko, todėl susidarė prastovos, o tai kainuoja." Žodžiu, pasiteisinimai visų bemaž vienodi", - pasakojo E.Anulis.

LŽ pasiteiravus, kodėl už brangias keliones baudžiami tik taksistai, o įmonių vadovai išsisuka, pašnekovas atkirto, jog viską lemia įrodymų stoka. "Norint už padidintus tarifus nubausti įmonę, reikia įrodyti, jog jos vadovai žinojo ir pritarė tam, kad keleiviai būtų tyčia apgaudinėjami. Tai be galo sudėtinga, nes, kaip rodo praktika, gelbėdami įmonę nuo licencijos praradimo visą kaltę dažniausiai prisiima vairuotojai. Kodėl jie taip elgiasi, galime tik įtarti", - aiškino jis.

Įtari sukčiavimą? Kviesk policiją!

Kaip elgtis ir kur kreiptis, jei jaučiate, kad tapote nesąžiningo taksisto auka? Yra du savigynos būdai. Vienas jų - surinkti įrodymus (kelionės čekį), susimokėti už kelionę, o vėliau kreiptis į savo miesto savivaldybę. Pateikus visus dokumentus toliau situaciją aiškinsis taksistų prievaizdai. Kitas kelias - įtarus klastą nemokėti pinigų taksistui ir kviesti policiją. Tiesa, taip elgiasi retas keleivis, nes, matyt, nenori veltis į konfliktus, važiuoti į komisariatą, rašyti pareiškimą ir gaišti laiką.

E.Anulis LŽ teigė, jog tokią galimybę turi kiekvienas apgautas pasijutęs keleivis. "Kiek man yra žinoma, už kelionę mokėti atsisakantiems keleiviams taksistai pirmieji pagrasina, kad iškvies policiją. Galbūt žmones tai išgąsdina, bet jei tikrai jautiesi teisus, bijoti pareigūnų nereikėtų. Net tuo atveju, jei keleivis yra išgėręs", - patarė Vilniaus savivaldybės Miesto transporto skyriaus Kontrolės poskyrio vedėjas.

Panašiai LŽ teigė ir sostinės Kelių patrulių rinktinės 2-osios kuopos vadas Žilvinas Jucius. Anot jo, susiginčijus su taksistu dėl kelionės kainos bet kuris keleivis, jei nėra galimybės ginčo išspręsti kitaip, gali skambinti bendruoju pagalbos telefonu. "Žinoma, žmonės tokią teisę turi. Bet ar dažnai ja pasinaudoja, negaliu pasakyti", - sakė pareigūnas.

Tuo metu Vilniaus vyriausiojo policijos komisariato atstovė Dalia Petrauskienė LŽ tvirtino, jog nėra girdėjusi, kad keleiviai kreiptųsi į policiją dėl galbūt nesąžiningų taksistų veiklos. "Buvo keletas atvejų, kai į mus kreipėsi ne keleiviai, bet taksi vairuotojai dėl to, kad neblaivūs klientai atsisakydavo mokėti už kelionę. Tačiau tai irgi itin reti atvejai", - pažymėjo ji.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
GIMTASIS KRAŠTAS
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"